Mijn 201 E Commercial 1932

Voor de 201, 301, 401, 601, en de 202, 302, 402 en daarvan afgeleiden zoals de dk5
Post Reply
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Omdat het zo'n prachtig weer is en omdat het moederdag is, vond ik het een leuk idee om de 201 weer eens van stal te halen.
Het bleek dat de dame er ook zin in had en nadat ik de vlotterkamer vol heb laten lopen sloeg haar motortje dan ook meteen aan (met wat choke).
Ze bleef mooi lopen, rookt wel een beetje maar dat zal wel door de choke gekomen zijn.

Op weg dan maar. In de 1 is er redelijk mee te rijden. Zodra je overschakelt naar de 2 is alle actie er echter uit (voorheen de 3). De 3 heb ik dan maar niet meer geprobeerd. Gekke is dat het lijkt (na 2 km al) alsof ze geen peut meer krijgt, in de uitlaat hoor je dan ook regelmatig een plof, even spelen met het gas en ze gaat weer. Het is echter geen snelheidswonder te noemen. Sneller dan 25-30 loopt ze niet.

Thuis van het korte ritje eens even aan de CO stelschroef gedraaid. Daar reageert de motor wel op maar alleen als je m helemaal in schroeft.

Mij ontbreekt de kennis aan ouderwetse carburatie en ontsteking. Geen flauw idee of ik de motor ook met de stroboscoop kan stellen (en op welke cilinder dan). Heeft iemand daar kaas van gegeten?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 304 Friesland »

Ik ben ook geen ster in benzinemotoren ,je zou nog kunnen controleren of het zeefje in de tank wel schoon is door te kijken of hij wel goed door loopt in een fles of zo.
Ontsteking ,puntjes op 0,4 zetten en verder ja wat moet je daar nog aan doen .
Ook de carburateur eens goed schoon maken en kijken of de vlotter zelf niet lek is dat had die van mij en begon daardoor ook minder te trekken.
Het is het zelfde motortje als die van mij , die trekt echt goed , vorige week bijna alle kruisingen in de 3 genomen en loopt zo vlot weg.
Niet harder dan max 70 gereden en meer stukjes langzamer ,maar als ik wil dan kan ik er toch gerust harder mee rijden ,als de uitlaat nog wat stiller is dan valt de herrie nog wel beetje mee.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

70 zie ik mezelf echt niet rijden, dat haalt ze nooit. Het is echt op bij 20-30. Ik ga de carburateur eens uit elkaar gooien en een filtertje tussen de carb en de tank zetten. Er zit redelijk wat meuk in de tank en dat kan de sproeier wel eens verstoppen.
Carburateur er maar eens vanaf en nakijken/schoonmaken lijkt me zo.
Puntjes en bougies afstand checken is ook geen luxe. "Op tijd" zetten heb jij dus ook niet hoeven doen?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
A110
Posts: 45
Joined: 02 Feb 2016, 20:27

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by A110 »

Vergeet ook zeker niet de klepspeling te controleren, eigenlijk is dit de basis.

Je begint eerst met de klepspeling daarna zou je de ontsteking na moeten kijken of deze op tijd staat en dan de carburateur afstellen.

Het is natuurlijk wel zo dat de ontsteking inorde is met name de contactpunten en bougie's. De carburateur moet natuurlijk ook schoon zijn en alle sproeiers moeten het doen.

Succes,

Jeroen
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Ook een goeie. Waar halen jullie de informatie voor de afstellingen vandaan? Is er een "vraagbaak" of Revue Technique voor de 201?

Ik wilde eigenlijk daarstraks naar mijn ouders rijden met de jongedame maar heb t toch niet gedaan. Nog voor ik de straat uitreed stotterde de motor en leek hij af te slaan, ben er dus weer mee terug gereden en heb de 306 cabrio gepakt.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 304 Friesland »

Klepspeling is nog niet zo gemakkelijk met een zijklepper en de ontsteking zal als er niet aan gerommeld is nog zijn goede afstelling hebben alleen puntjes kunnen wel veranderen door slijtage.
Maar vonk heeft hij ik zou dan ook de brandstof eerst vanaf het begin bij langs gaan ,die van mij had de eerste keer er ook geen zin in maar na de puntjes afgesteld te hebben en de rst schoon gemaakt loopt hij als een tierelier ,ik sta er zelf ook van te kijken dat hij nog zo vlot is en niet alleen ik,mijn broer reed er donderdag achter en die vond ook al dat het lekker vlot ging terwijl ik hem echt niet op zijn staart getrapt heb.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Ik heb net eens even gekeken. Wat me opvalt is dat de verdeelkap geen vaccuum vervroeger heeft. In de auto zit er ook geen steller waarmee je de vervroeging instelt. Is dat iets wat er wel op hoort of gebeurt dat op een andere manier of heeft deze auto dat niet?
De contactjes in de verdeelkap zijn netjes, de puntjes heb ik nog niet gecontroleerd. Ik zal dat zsm doen. 0,4mm lees is. Dat is dus op BDP neem ik aan.

Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Jineuf
Posts: 80
Joined: 03 Feb 2016, 16:29

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by Jineuf »

MarcoPeus wrote:Ik heb net eens even gekeken. Wat me opvalt is dat de verdeelkap geen vaccuum vervroeger heeft. In de auto zit er ook geen steller waarmee je de vervroeging instelt. Is dat iets wat er wel op hoort of gebeurt dat op een andere manier of heeft deze auto dat niet?
De contactjes in de verdeelkap zijn netjes, de puntjes heb ik nog niet gecontroleerd. Ik zal dat zsm doen. 0,4mm lees is. Dat is dus op BDP neem ik aan.

Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Vacuümvervroegers verschenen in de jaren '50 . Ik denk niet dat de 201 al van zo'n geavanceerd systeem voorzien was! :mrgreen:
:twisted: ROEST UIT SOEST :evil:
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Hoe is die vervroeging dan geregeld? Er zit wel een knop op t stuur maar die is voor de verlichting en de claxon.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 403diesel »

De 202-tjes hebben een vervroeger die je zelf moet stellen naar ik begreep. Ook doen bij hogere toerentallen / belasting

De contactpunt afstand van 0,4 mm heeft eigenlijk niets te maken met het BDP van de zuigers. De afstand moet 0,4 mm zijn bij volledig geopende contactpunten.
Ik meet zelf altijd liever de contacthoek omdat dit veel nauwkeuriger is. Moet je wel een contacthoekmeter en de gespecificeerde contacthoek hebben natuurlijk. Harrie had dacht ik een formule om van de afstand de contacthoek te betekenen.
Als de contactpuntafstand verloopt door slijtage zal het ontstekingstijdstip ook veranderen zonder dat de verdeler verdraaid wordt. Als de contactpuntafstand weer correct wordt afgesteld is theoretisch ook het ontstekingstijdstip weer in orde. Ik zeg theoretisch omdat ik best vaak meemaak (zelfs bij electronische ontstekingen) dat het tijdstip niet goed staat.
Dus om de volgorde kleppen stellen, ontsteking stellen en carb stellen iets verder te nuanceren; eerst de contactpuntafstand/contacthoek stellen en dan het ontstekingstijdstip in jou geval met uitgeschakelde mechanische vervroeging die je denk ik wel moet hebben.
Ik zie bij veel oudere motoren dat de voorontsteking veel minder is dan tegenwoordig het geval is. Een graad of 3 zou wel eens in de buurt kunnen komen maar zou he even moeten nagaan. Weten ze bij APH wel of kunnen ze opzoeken.
Anders bel je me maar even als je ermee bezig bent.
Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Post Reply