Mijn 201 E Commercial 1932

Voor de 201, 301, 401, 601, en de 202, 302, 402 en daarvan afgeleiden zoals de dk5
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 403diesel »

Zet even een fotootje neer Marco. Zakt die aanzuigbuis dieper in de vlotterkamer als je de choke bedient?
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 304 Friesland »

Voor zo ver ik het weet zit er 1 o ring in ,choke is het zelfde idee als de latere solex carb.
Maar bij die van mij zit daar ook een beetje ruimte tussen ,het komt schijnbaar niet heel nauw aangezien die van mij er ook goed mee loopt.
Tank goed schoon ,en dan gewoon weer een keer proberen ,hij is er ook zo weer af als het niet goed zou zijn en dan heb je er genoeg aan als je alleen het onderste deel er af draait en de rest op de motor laat zitten.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Onderdelen in bad: (het water zou VEEL vuiler worden nog)
Image

Hier zie je onderin het deel waar een ring in LIJKT te zitten, is echter vuil. Op de andere kant zit een uitsparing waar een vierkante O ring in lijkt te moeten zitten maar er dus niet in zit.
Image
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 304 Friesland »

Daar komt toch de choke in en daar hoort dacht ik niks tussen.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Het bovenste deel heeft de choke er op zitten, goed te zien aan de ronde plek waar de messing/bronzen schijf op draait van de choke (die beweegt trouwens wel wat soepeler nu maar dat terzijde)
Het bovenste deel zit vast geschroefd op het onderste deel, ik dacht dat daar een o-ring moest tussen zitten maar die zit er dus niet.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 304 Friesland »

Weer monteren en anders even een 5 liter tankje maken zodat je zeker weet dat je goede en schone brandstofaanvoer hebt en dan gaan rijden.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by MarcoPeus »

Na nog een beetje rommelen met de carburateur zit hij er eindelijk weer op. Starten ging al wat beter, sloeg eigenlijk meteen aan met choke die meteen half terug kon. Proefritje dan maar. De straat op en daar begon het geleuter, sputter prtprt sputter en dood. Startte meteen weer, dus maar snel terug maar helaas haalde ik dat dus niet meer.
Gelukkig enkele bereidwillige buren die me terug de oprit op duwden en meteen even keken.
Misschien toch maar wat meer peut er in kiepen. 10L gehaald en daar liep ze meteen weer op. Weer de straat op maar er is niet veel veranderd. In de 2 is de auto een slak. Er gebeurt helemaal niks als je het gas in trapt. Ik verwacht met 23pk natuurlijk geen verstappen snelheden maar er mag toch wel iets meer actie zijn. Helaas lijkt de carburateur een weinig te lekken rondom de hoofdsproeier dus ik ben van de regen in de (letterlijke) drup gekomen.
Draaien aan de mengselschroef haalt eigenlijk weinig uit, de motor lijkt iets langzamer/sneller te lopen als je er aan draait maar niet echt merkbaar.
Helaas geen voelermaatjes bij de hand dus ik kon de contactpunt afstand niet meten. Misschien morgen nog even wat prutsen.

Edit: Ik heb Hans' filmpje nog eens even bekeken op d.a.f. Een wereld van verschil met de mijne. Het rijden van de mijne lijkt in geen velden of wegen op die van Hans. Jij rijdt zelfs in de 3 de bocht om en haalt snelheden van dik 60 maar dat zie ik nog niet gebeuren in de mijne. In de 2 trekt hij zelfs nog ZEER goed op, dat kan ik in de mijne wel vergeten.

Ow ja, ik heb de verdeler proberen te verdraaien om te zien of de ontsteking vroeger of later gezet kon worden en daarmee betere prestaties gemaakt konden worden. Helaas zit dat ding MUURvast. De bout die de bus waarin hij draait klemt gaat wel los maar de verdeler beweegt voor geen mm.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 403diesel »

Je hebt nog wat te doen. Veel wat kleinere dingen kunnen elkaar versterken dus het beste is de dingen stuk voor stuk aan te pakken. Vreemd dat de ontsteking vast zit. Is de klem wellicht beschadigd wat ze hebben willen oplossen door een pen of parker ofzo er doorheen te draaien of vastgelijmd of zoiets? Je komt zulke rare dingen tegen soms....
Ontstekingstijdstip moet af te stellen zijn. Ik zou dit als eerste doen met eventueel kleppen stellen en daarna pas de carburateur.
Wel vreemd dat het ontstekingshuis zo vast zit.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by 304 Friesland »

Je had het over rotzooi in de tank ,daar zit wel een gaasfiltertje in ,weet je wel zeker of je genoeg toevoer hebt ,starten wil dan wel aangezien je de tijd hebt gehad om de carb te vullen maar rijden is dan echt een ander verhaal .
Zelf zou ik het daarom toch echt proberen met een los tankje , tijdstip kan zomaar niet verlopen.
Andere kant van het verhaal is dat waarom is deze auto niet eerder op kenteken gezet terwijl hij toch al in redelijk goede staat was dus met andere woorden ,was er al iets aan de hand toendertijd al.
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Mijn 201 E Commercial 1932

Post by Harrie »

MarcoPeus wrote:Ow ja, ik heb de verdeler proberen te verdraaien om te zien of de ontsteking vroeger of later gezet kon worden en daarmee betere prestaties gemaakt konden worden. Helaas zit dat ding MUURvast. De bout die de bus waarin hij draait klemt gaat wel los maar de verdeler beweegt voor geen mm.
In principe verloopt een verdeler niet, als je de puntjes vernieuwd / opzuiverd en op 0,4 mm zet , zou je sowieso
de statische afstelling kunnen controleren.
Motor met de slinger draaien, proeflampje aan min-zijde bobine, ( op contact ) , zodra het lampje gaat branden is
dat het ontstekingstijdstip. Ik weet niet of een 201 al een merkteken op de poullie heeft, zo niet kun je dat zelf
vooraf maken met de voorgeschreven methode ( ik heb geen 201 boeken / documentatie ) ; pen in vliegwiel ???
suc6 ;)
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply