De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Voor de Peugeot 203 en 403
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 404noir »

403 Friesland wrote: Al met al zie ik dat allemaal wel zitten alleen heb ik totaal geen ervaring met een turbo benzine carb, dus hoop dat er hier nog mensen info kunnen geven mocht ik dat nodig zijn .
Lijkt mij een leuk project! wat voor carburateur heb je? Van een Renault 5GTT?
Carburateurs voor turbo (en ook compressor) applicaties moeten voorzien zijn van een boostdruk referentie aansluiting.
Je moet je voorstellen dat het hele inlaat traject op overdruk staat op het moment dat de turbo blaast. Dus ook in de venturi in de carburateur heerst op dat moment overdruk.
Bij een normaal aanzuigende motor is dat niet zo, daar heerst in de venturi altijd een onderdruk met als gevolg dat er brandstof door de jets in de inlaat luchtstroom kan worden gezogen. Er staat normale atmosferische druk in de vlotterkamer (via de vlotter ventilatie)

Nu over de turbo carburateur. Die moet ook een overdruk in de vlotterkamer hebben die even hoog is als de op dat moment gebruikte boostdruk!
Als dit niet zo zou zijn zou de boostlucht in het inlaatkanaal immers niet de brandstof aanzuigen maar juist terug de carburateur in drukken...!
Verder moet een turbo carburateur perfecte pakkingen hebben want het ding staat immers op overdruk zodra de turbo aan het boosten is.
Je snapt wel dat het extreem belangrijk is dat je hele carburatie systeem perfect in orde is en blijft...! Het staat immers op overdruk en zodra er een lekkage is zal de benzine er met kracht uit spuiten dus de kans op een motorbrand is dan groot.

De jetting in de carburateur moet bij full power/full boost ideaal gesproken rond de 12,5:1 zitten qua air/fuel ratio. Dat is voor maximum power en het rijke mengsel garandeert ook een zeker mate van koeling in de verbrandingskamer. Dat houdt de kleppen heel en vermijdt detonatie.
Tijdens stationair draaien en normaal cruizen is 14,7:1 het doel. Dat is voor schone emissies en zuinig draaien.
Image

Brandstof toevoer vereist ook speciale aandacht. De standaard brandstofpomp zal wellicht niet genoeg druk en debiet leveren om tijdens het boosten van de turbo voldoende brandstof te leveren om de vlotterkamer van de carburateur vol te houden. Bovendien moet de pomp tegen de boostdruk in pompen! M.a.w. je moet wellicht een speciale brandstofpomp gebruiken die ook een boostdruk referentie heeft.
Het merk Facet levert mooie aftermarket brandstofpompen, kijk maar eens of daar iets tussen zit wat aan de eisen voldoet.
En anders gebruik je gewoon het systeem van de Renault 5GTT. (is een 1,4L 8kleps turbo motor met carburateur, 130PK)
NB: je kan geen drukpomp van een injectie systeem gebruiken, die leveren vaak weer veel te veel druk en debiet (vaak wel 5bar. Waarbij er een drukregelaar op zit die afregelt op 3bar en een retourleiding terug naar de tank. Zo'n systeem is logisch voor een injectiesysteem maar niet bruikbaar voor een carburateur motor, de aanvoer naar een (turbo)carburateur moet genoeg zijn om de vlotterkamer vol te houden bij full power en dat tegen de boostdruk in. Meer niet.

Mijn ervaring komt van het tunen van injectie turbo-motoren maar de principes zijn het zelfde voor carburatie motoren met het verschil dat je bij een carburatie motor het mengsel aan past via de sproeiers in de carburateur.

suc6 met je project!
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 304 Friesland »

Jij hebt er duidelijk veel meer verstand van ,ik hou me normaal ook veel meer bezig met turbodiesels .
Het is idd een carburateur van een renault 5 turbo ,die is er geschikt voor ,het is wel handig om te weten wat voor brandstofdruk er op de toevoer moet staan ,ik wist ook wel dat de originele pomp het niet kan doen dus moet nog wel een opvoerpomp kopen ,deze carb heeft wel een drukgeregelt systeem.
Maar zo ver is het allemaal nog niet ,maar als het werkt ben ik ook benieuwd hoe veel trekkracht hij er bij krijgt ,kan al gauw het dubbele zijn van nu :D :D :D :D :D
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 404noir »

haha, ik had dus goed gegokt met die 5GTT carburateur. :lol: Zou ook mijn keuze zijn geweest. Ik denk dat je qua afstelling al goed in de buurt komt van wat nodig is voor het 403 1,5L blok.
En dat blok kan vermoedelijk wel wat hebben want er werden vroeger ook al (Constantin) compressoren aan gemonteerd en daarmee werd in rally's ook langdurig volgas gereden.
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 403diesel »

404noir wrote: En dat blok kan vermoedelijk wel wat hebben want er werden vroeger ook al (Constantin) compressoren aan gemonteerd en daarmee werd in rally's ook langdurig volgas gereden.
Ging wel hard met de krukaslagers en ik kan me voorstellen dat de versnellingsbaklagers ook niet heel lang mee gingen.
Maar je zal er ook geen 10 k km per jaar mee rijden.

Leuk project Hans.

Edit:

Is het trouwens niet makkelijker om er gelijk injectie op te zetten? Lijkt me veel makkelijker in te regelen omdat je aan je Lambdawaarden kunt zien wat er gebeurd en dit kunt bijstellen.
De juiste sproeiers voor deze motor vinden lijkt me dat je eindeloos aan het proberen bent om de juiste te vinden.
Of komt dat niet zo nauw?
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by Ivo van Duijn »

Op deze site zijn technische documenten te downloaden, ook een over het monteren van een compressor in een 203. Misschien heb je daar ook nog wat aan
[url]http://203.nicosfly.net/doc203-1.php/url]
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 304 Friesland »

Ik pas de oliepomp ook aan ,kan het heel eenvoudig zo maken dat de pomp 2 keer zo veel opbrengst heeft ,zo weet ik wel zeker dat er genoeg olie is voor de lagers en de turbo ,zal vast schelen.
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 404noir »

Volgens mij heeft de 403 en 203 maar 3 krukas lagers. Dus die krijgen het inderdaad vrij zwaar voor de kiezen. Gelukkig zijn die krukassen als ik mij niet vergis van gesmeed staal. Sterk spul.
Keuze injectie of carburatie: of je nu in de software van een injectie systeem de fuel maps aanpast of in een carburateur de jetting aanpast, dat is om het even. Het eindresultaat moet ongeveer hetzelfde zijn. En dat moet je meten.
Je moet ook bij het aanpassen van carburatie een wide-band lambda meting doen in de uitlaat. Zo doet een tuner dat ook als de auto op een rollenbank wordt afgesteld: wide-band lambda sonde achterin de uitlaat steken en dan maar rijden op de rollenbank.
Daar komt een meting uit waarop je lambda-waarde (= air/fuel ratio) kan aflezen afgezet tegen toerental.
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 404noir »

403 Friesland wrote:Ik pas de oliepomp ook aan ,kan het heel eenvoudig zo maken dat de pomp 2 keer zo veel opbrengst heeft ,zo weet ik wel zeker dat er genoeg olie is voor de lagers en de turbo ,zal vast schelen.
goeie zaak!
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 304 Friesland »

Als ik er injectie van zou maken dan kan er beter een andere motor in ,ik wil juist maar een klein gedeelte veranderen zodat het nog wel gewoon het oude blok is en hoeft ook helemaal geen bult vermogen bij ,30 pk zou ik al leuk vinden en een turbo die er bij fluit :lol: :lol: .
Als het allemaal een beetje lukken wil dan komt dus in de bus wel een moderne met computer ,1600 90 pk dat is al knap zonder een turbo wel een 8 klepper.
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 304 Friesland »

Nou we zijn al weer een aantal maanden verder en heb in die tijd niet veel gedaan aan dit project ,maar de afgelopen weken toch weer mee verder gegaan en vandaag heeft hij gelopen met de turbo er op , loopt vrij netjes voor dat het allemaal oude rommel bij elkaar is waar ik het blok van samengesteld heb.
Oliepomp die ik aangepast heb zit er in en heb hem toch al beetje warm gedraaid en nette oliedruk , alleen maak ik de retourolie leiding anders zodat het sneller weg kan want ik denk dat hij nu te klein is ,smeerd een beetje in de uitlaatkant van de turbo ,die is nieuw dus wel goed maar dat is bijzaak ,nu los in de schuur zo goed mogelijk maken en dan kan hij in de auto ,ben wel benieuwd wat hij doet :D :D
Post Reply