De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Voor de Peugeot 203 en 403
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 304 Friesland »

Er moet echt een andere turbo op want deze begint echt te laat en als hij dan eenmaal begint gaat het toch wel mal , heb hem even op 1,2 bar gehad maar toen was ik er echt bang voor dat hij zou ploffen maar word vervolgd

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) play met Tapatalk
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 404noir »

een laat beginnende turbo (= turbo-lag) kan ook andere oorzaken hebben, die kan je zelf checken:
- een lekkende wastegate klep. Hierdoor gaat altijd enige uitlaatgas langs de turbine heen en drijft dus de turbo niet aan. Daardoor stijgt de boost langzaam.
- een te slap afgestelde wastegate actuator. Als deze te slap staat afgesteld begint de wastegate al uitlaatgas om te leiden bij weinig druk. Waardoor de boost langzaam stijgt.
- een lek in de uitlaat ergens tussen cilinderkop en turbo. Denk aan een eventueel lekkende pakking.

De nokkenas heeft ook invloed op hoe een turbo zich gedraagt. Als deze veel overlap heeft (= hoogtoerig) dan zal ook het effect van de boost pas bij hogere toeren te merken zijn. Een turbomotor in een straatauto heeft meestal geen of slechts weinig in-en uitlaat overlap in de nokkenas.

Dan is er nog de ontsteking. De gewone 403 motor heeft vermoedelijk vacuum vervroeging op de verdeler. Deze vervroegt het ontstekings tijdstip bij rustig cruisen (= veel vacuum in het inlaatspruitstuk). Bij volgas valt dat vacuum weg en dus ook de vervroeging. Maar in de inlaat heerst nog steeds gewone atmosferische druk.
Als je een turbo op de motor bouwt is er bij cruisen ook vacuum maar bij volgas gaat de turbo boost leveren en ontstaat er overdruk in het spruitstuk.
Deze overdruk komt via het slangetje ook in de verdeler terecht. De vacuum vervroeging wordt volledig terug gedrukt als de turbo gaat boosten.
Het membraan in het vacuum vervroegings doosje op de verdeler krijgt ook die overdruk te verwerken.
Het zou dus zo kunnen zijn dat de calibrering van de ontstekingsvervroeging niet past bij wat nodig is voor een turbo motor.
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 304 Friesland »

Veel van dit verhaal gaat niet op ,er zit nu een turbo Zonder wastegate op en vacuüm van de ontsteking zit niet aangesloten. Andere turbo met wastegate wil ik er op hebben zodat de druk niet zo hoog oploopt en ik hoop dat deze eerder begint maar dat zal een verrassing zijn geen idee dus. Voor wat het nu is vind ik het al redelijk werken en net wat Paul zegt er is geen beschrijving voor bij deze motor.

Verstuurd vanaf mijn moto g(6) play met Tapatalk
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 304 Friesland »

Zo vandaag toch weer even aan het prutsen geweest ,de andere turbo er af en nu er een op van een 2,0 hdi met waste gate en regelt af op ongeveer 0,8 ,mooi genoeg voor dit oude beestje ,maar waar het mij nog meer om ging is dat hij begint bij ongeveer 2700 toeren ,een heel stuk eerder dan de andere dus.
En zaterdag bij de meeting bij Edward nog even contact gehad met een andere 403 liefhebber die nog wel een 1500 blok in onderdelen had ,dus dat word toch de volgende stap ,ja het is hobby dus waarom ook niet .
Ik wil proberen 20 oktober er in Lelystad bij te zijn met deze auto ,dat moet haast wel lukken ,het begint er nu al aardig op te lijken.
Alleen drukrgelaar zal een andere bij moeten komen deze is een beetje vaag ,hij doet het wel maar soms ook weer niet dus niet betrouwbaar .
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 304 Friesland »

Nou om het forum gangbaar te houden ook gelijk maar hier een berichtje over.
Ik wilde eigenlijk 20 oktober met deze auto naar Lelystad maar dat gaat hem niet worden ,wel al de nodige nieuwe obstakels overwonnen maar er komen net zo hard nieuwe weer bij , koppeling is nu zwaar genoeg maar daardoor trapt hij ook iets zwaarder en begint het grafietlager te janken ondanks dat hij nog in zeer goede staat is dus daar zal een type met gewoon lager in moeten.
Waterpomp is nu wel goed ,met dank aan Abe .
Maar er zit ook nog ergens een ander onbekend geluid in wat beetje rammelend klinkt en lijkt toch uit de motor te komen kant van de distributie maar die is goed dus onduidelijk.
Grootste probleem blijft nog steeds de brandstof voorziening ,wel de drukregelaar hoger gezet en nog niet getest met rijden maar hij kreeg nog steeds te weinig af en toe ,en hoe warmer hij werd des te erger werd dat ,vorige week nog mee genomen naar mijn moeder maar wel zeker 10 keer uitgevallen ,uit laten rollen en dan weer starten gang maken en ga zo maar door zo wil ik er niet mee voor de dag komen dus nu maar snel de groene klaar maken met het nodige laswerk ,deze rijd verder wel heel goed alleen ook nog geen lang stuk mee gereden maar gaat vast goed komen.
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 304 Friesland »

Het is al weer een half jaartje rustig rond deze auto maar ben er vorige week weer mee begonnen ,eerst de motor er maar uit gehaald en de 3 extra veren die ik in de drukgroep had gezet er maar weer uit gehaald en nu dus alleen met ringen achter de originele veren en een oud druklager waar een gewoon lager in zit er in gezet en nu is het janken over en trapt verder mooi en lijkt zo op het eerste gezicht niet te slippen.
ook een metertje besteld wat tot 2,5 bar gaat ,die met een t stuk tussen de brandstofslang naar binnen gemaakt tijdelijk om te kijken wat de brandstofdruk doet tijdens het rijden.
die gaat nu wel mooi mee omhoog tijdens het rijden en optrekken maar ik heb nu niet zo veel brandstof in de tank en denk dat hij lucht pakt en die krijgt hij niet weg waardoor hij geen druk meer heeft en net zo lang tot de carburateur leeg is en dan houd hij er mee op ,dus nu zien of ik de tank kan aanpassen of een andere tank er in zodat hij ook met weinig brandstof in de tank toch altijd brandstof houd.
het metertje in de auto zo geeft wel gelijk veel duidelijkheid en hoop deze storing zo op te kunnen lossen want verder werkt alles wel en zodra dat verholpen is moet er nog een relais constructie op dat de brandstofpomp alleen draait als hij loopt en een drukknop om hem op te pompen als de carb leeg is na langere tijd stilstand.
Ik wil hem mee hebben naar Hoornsterzwaag wel achter op de Renault maar hij moet dan wel goed kunnen rijden.
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 304 Friesland »

Deze is nu te koop ,zonder turbomotor dus weer origineel en met nieuwe 2 jarige apk , wil maar 1 403 overhouden als is dit wel een erg leuke en ook goede 403 vrprijs3250
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by Tuuur »

Dit is m. Ik heb er een keertje in mee gereden en het is een bijzonder ding ;-)

Image
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: De sloper naar loper 403 1962 -403friesland-

Post by 304 Friesland »

Hij is nu weer origineel al toen ik hem onder het afdak weg haalde om de motor weer om te zetten had ik wel zo iets ,toch wel jammer .
Misschien dat ik ooit nog een keer een goedkope apk vrije 203 koop en daar dan de motor in zet , de samenstelling was nu toch aardig goed ,hield er wel steeds mee op maar daar ben ik inmiddels achter dat ik gewoon een andere tank moet gebruiken .
Het is gewoon niks waard om dit te doen met een auto die toch elke 2 jaar gekeurd moet worden.
Post Reply