Kleppen speling

Voor de Peugeot 203 en 403
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Kleppen speling

Post by Ivo van Duijn »

Even niet zeker van de kleppenspeling van de uitlaat. In het boekje wat in 57 bij mijn pick up is geleverd staat dat de uitlaatklep speling 0.20 is en in een olyslager staat dat het 0.25 moet zijn. Wie weet wat het moet zijn ?
Groet Ivo.
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: Kleppen speling

Post by 404noir »

hoi Ivo, over welke auto/motor gaat het? benzine? diesel?

Los daarvan is het slim om wat ruimere klepspeling te hanteren , vooral op de uitlaatkleppen.
Dit vanwege de moderne benzine zonder lood. Beter te ruim afgesteld dan te krap.
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: Kleppen speling

Post by Ivo van Duijn »

sja detail, het is een 403 u8 1500 benzine .
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Kleppen speling

Post by 304 Friesland »

Ik weet toevallig dat de klepspeling gewijzigd is vanaf ik geloof bouwjaar 1961 toen is het met 0,05 veranderd ,alleen als ik het weten moet zoek ik het altijd op om verwarring te voorkomen onthoud ik het dus niet.
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: Kleppen speling

Post by Ivo van Duijn »

Dat is toch raar als ze dat veranderen. Ik had mijn kleppen gesteld aan de hand van het boekje uit 1957. Ik ga nu maar voor de zekerheid naar de 0.25. Maar ik ben zo benieuwd naar het verhaal van de aanpassing. Is het omdat het te krap bleek te zijn of is er wat verandert aan de motorblokken.
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: Kleppen speling

Post by Jacqabe »

De wijziging heeft in 1962 plaats gevonden. Volgens mijn informatie vanaf de volgende chassisnummers:
403B 2558253, 403B8 2980681 en 403B7 3279049.
Het schijnt dat vanaf die tijd dezelfde uitlaatkleppen zijn toegepast als bij de 404 vanaf februari 1962.
Klepspeling van de uitlaatkleppen is gewijzigd van 0,20 naar 0,25 mm.

Groet, Abe
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Kleppen speling

Post by Harrie »

Als je de klepspeling anders afstelt dan voorgeschreven, verandert ook het "kleppendiagram",
dus de tijdstippen dat de kleppen openen en sluiten.
Dat zal ( mits ook toen de kleppen, nokkenas o.i.d. gewijzigd is ) een reden voor wijziging
kunnen zijn geweest. Het is beter, de juiste gegevens aan te houden ;)
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: Kleppen speling

Post by Jacqabe »

Helemaal mee eens Harrie !!
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: Kleppen speling

Post by Ivo van Duijn »

Dank voor de reacties.
Omdat de 403 met warme motor af en toe nog een hikje heeft met optrekken ga ik nog een keer de ruimere versie proberen maak dat niets uit dan gaat het weer terug naar de 0.20.

En omdat de topics met plaatjes het leukst zijn........
Image
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Kleppen speling

Post by Harrie »

Prachtige foto ! ;)

Zit de oorzaak van de hik niet in de carburateur ? Acceleratie-circuit ?
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply