403 Pickup diesel; restauratieproject

Voor de Peugeot 203 en 403
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Sinds enige jaren heb ik een Peugeot 403 Pickup diesel waar ik al de nodige avonturen mee beleefd heb.
De auto was bij aankoop best roestig en deze heb ik aanvankelijk door iemand anders laten lassen om tijd te besparen omdat ik snel wilde rijden. Achteraf heb ik hier een beetje spijt van omdat het kwaliteitsniveau wat anders ligt dan ik zelf hanteer maar zo gaat het soms.

Ik heb in ruim een half jaar ongeveer 3000 km gereden tot de motor toch wel erg slecht werd. Deze verwijderd dacht ik gelijk maar even de motorruimte een beetje netter te maken. Van het één verval je in het ander en voor je het weet is de halve auto gedemonteerd.
E.e.a heb ik destijds op het andere forum bijgehouden en wel hier:
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewto ... 15&t=19926
Het project heeft vanwege bedrijfsverhuizing een tijdje stil gelegen maar we pakken de draad weer op. Ik mis de evenementen wel een beetje dus.... Aan de gang.

Vorige week heb ik de langsbalken die onder de laadbak zitten vanwege de wat grotere lengte elders laten zetten uit 2 mm verzinkte plaat.
Van de originele waren de bodems eruit geroest. De bovenkant van deze balken wordt gevormd door het metalen gedeelte van de laadvloer die ook compleet weggeroest is waardoor het een nogal gammel geheel geworden was. Dit bleek ook wel bij het opkrikken van de achterkant; erg flexibel allemaal. Wel comfortabel (extra vering) maar niet echt de bedoeling.

Image



Gisteren tussen de bedrijven door alvast wat puntlassen uitgeboord, handremkabels, uitlaat en remslang losgemaakt en vandaag de aandrijfas losgemaakt.
Daarna de rest van de puntlassen uitgeboord van de achterste bevestigingspunten van de balken aan het raamwerk van de voorkant en de oude balken bij de voorste bevestigingspunten doorgeslepen na eerst wat maten opgenomen te hebben.
Vervolgens de achterkant er als een kruiwagen onderuit gereden.
Alles bij elkaar wordt dit deel ook alweer een flinke klus omdat alles aan deze langsbalken bevestigd is: achterbalk met trekhaak, dwarsbalkjes, bevestigingspunten van de schokbrekers, bevestigingspunten van de bladveren (indirect) etc.
Tevens heb ik nu redelijk makkelijk toegang tot het achterschot van de cabine waar een deel matig (netjes uitgedrukt) gerepareerd is, een deel is weggeroest en een deel is volgespoten met pur. Daar gaan we dus ook even naar kijken. Ik heb nog even zitten denken het eerdere laswerk compleet over te doen maar dan ben je bijna letterlijk een nieuwe pickup aan het bouwen. Ik denk dat ik me hier beperk tot overlassen van de plaklassen en het daar bij laat. We zien tegen die tijd wel weer.

Nu ziet het verhaal er zo uit:

Image


Image

Image

Image

Binnenkort meer. Nog best wat te doen.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by Harrie »

geweldig dat het nu grondig aanpakt Serge !

Dat levert een mooie, goede, betrouwbare 403 Bachée op waar je weer decennia plezier van hebt.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by Ivo van Duijn »

Wat een project, interessant om te volgen. Het is wel een heleboel werk maar het ziet er wel overzichtelijk uit. Mooi !!
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Inmiddels ook wat laswerk van 5 jaar geleden weggehaald. Dat ging erg (eigenlijk te) makkelijk op sommige plekken. Het verhaal wordt weer, hoe kan het ook anders, ingrijpender. De voorste steunen van de langsbalken konden verbazend makkelijk heen en weer bewogen worden. Deze zaten alleen nog vast aan de onderplaat. Voor de kenners, die onderplaat is de bovenkant van de boxconstructie achter de bank, waar het achterschot aan de onderkant ook aan vast zit.
De balksteunen horen middels een u-profiel ook aan het achterschot gelast te zijn waardoor de trekkrachten die erop komen door de bolling van het dak worden opgevangen.
Misschien een beetje een onduidelijk verhaal maar het zal met de vorderingen duidelijker worden. Ik had vorige week de bedoeling binnen een week of 2 met wat avonduurtjes de pickup weer op de wielen te kunnen hebben maar dit wordt dus weer wat later.

Hoe het precies gezeten heeft is mij ook sinds vanmorgen pas echt duidelijk doordat ik bij een collega een volledig gedemonteerde (maar nog wel in één stuk) 203 pickup heb kunnen bekijken. Deze 203 was véél beter dan mijn 403 trouwens, dus een mooi voorbeeld.

Eigenlijk nu weer een achter-het-oor-krab momentje

Weer wat plaatjes:

Image
Het bed van de bladveren takelen nadat lampen, kentekenplaat etc. zijn verwijderd.

Image

Image
Het stuk van het vernieuwde achterschot weggehaald

Image
Van binnenuit. Hier ook de box te zien die ik bedoel onderaan de foto.

Image
De "goede" balksteun.

Eerst denk ik maar de balksteunen uitmeten, loshalen, ontroesten, profiel regelen, vastzetten en het achterschot fatsoeneren.
Dan met het bed aan de gang
Ofzo
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by Tuuur »

Onvoorstelbaar wat een werk weer... Voor mij klinkt het nou al als een compleet nieuwe pickup bouwen.
Kan alleen maar veel beter worden!
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by Harrie »

oh, aan die detailfoto's te zien zit er meer werk aan dan ik eerst had ingeschat van de andere foto's ...
Ach, jij kunt het Serge, alleen de moed en tijd er voor vinden, dit vergt wel doorzettingsvermogen !
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Tuuur wrote:Onvoorstelbaar wat een werk weer... Voor mij klinkt het nou al als een compleet nieuwe pickup bouwen.
Kan alleen maar veel beter worden!
Ehh, zo klinkt het niet alleen Arthur.. Het komt er aardig op neer zo langzamerhand.
Harrie wrote:oh, aan die detailfoto's te zien zit er meer werk aan dan ik eerst had ingeschat van de andere foto's ...
Ach, jij kunt het Serge, alleen de moed en tijd er voor vinden, dit vergt wel doorzettingsvermogen !
grt, Harrie
Het is wel een flinke klus ja. Was het al maar er is weer een beetje bij gekomen. Zo gaat het vaak met roest. Het weer op de wielen zetten binnen 2 weken wordt em niet ben ik bang.
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Alweer even geleden heb ik even een proefje gemaakt om de geperste verstevigingsribben in het achterschot na te maken zodat het weer een beetje origineel lijkt en voldoende sterk is.
Her en der nog wat kleine aanpassingen nodig maar het gaat wel lukken.

Image

Image

Tevens alvast een paar nieuwe koppelstukken gemaakt om de balken bij het achterschot weer vast te kunnen zetten. De oude waren vrij slecht.

Image

Image

Toch nog wat zwaarder materiaal laten zetten voor een dwarsbalk bij het achterschot.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 304 Friesland »

Dat lijkt me ook wel verstandig met een pick up ,ik heb bij die van mij bijna alles van 2 mm plaat gebruikt ,wel meer werk om in model te maken maar dan is het later ook wel goed en sterk , laswerk van vorige keer op 1 na laatste foto , vind ik wel beetje bedroefd.
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by Harrie »

403 Friesland wrote:Dat lijkt me ook wel verstandig met een pick up ,ik heb bij die van mij bijna alles van 2 mm plaat gebruikt ,wel meer werk om in model te maken maar dan is het later ook wel goed en sterk , laswerk van vorige keer op 1 na laatste foto , vind ik wel beetje bedroefd.
mee eens, dit maak je niet van 1 mm plaat, 1,25 is al sterker, 1,5 is echt vele factoren sterker, 2 mm is onverwoestbaar, laad maar vol :mrgreen:
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply