403 Pickup diesel; restauratieproject

Voor de Peugeot 203 en 403
Tout est beau...
Posts: 22
Joined: 02 Feb 2016, 19:38

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by Tout est beau... »

403diesel wrote:Weer een stukje verder.
Hier alles nog met klemmen vast. Het wordt nog even passen hoe het met de wielkasten uitkomt straks maar er zit redelijk schot in.
Het lastigst van dit stuk was om de platen weer goed vlak te krijgen na het maken van de ribbels.
Toch viel het me nog wel mee. Na een paar uur duwen en trekken zijn de vloerplaten nagenoeg spanningsvrij.
Je kunt je plaat ook voorstrekken op de plaats waar je de profilering wilt maken met 2 vlakke rollen in je profielwals.

M.Vr.Gr.Marco.
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Tout est beau... wrote:
403diesel wrote:Weer een stukje verder.
Hier alles nog met klemmen vast. Het wordt nog even passen hoe het met de wielkasten uitkomt straks maar er zit redelijk schot in.
Het lastigst van dit stuk was om de platen weer goed vlak te krijgen na het maken van de ribbels.
Toch viel het me nog wel mee. Na een paar uur duwen en trekken zijn de vloerplaten nagenoeg spanningsvrij.
Je kunt je plaat ook voorstrekken op de plaats waar je de profilering wilt maken met 2 vlakke rollen in je profielwals.

M.Vr.Gr.Marco.
Ja, klopt. Dit heb ik wel gedaan bij de profielering van het cabineschot en gaat idd ook.

De overwegingen om het bij de vloerplaten niet te doen waren onder andere dat de sporen over een lang deel van de plaat zitten waardoor er maar een relatief klein gebied gekrompen hoeft te worden, het krimpen voor 90% in een gebied is dat aan het zicht onttrokken wordt, en de vloerplaat vrij dik is, 1,25 mm wat het strekken met vlakke rollen op een handroller ook weer best een klus maakt.
Het achterschot heb ik voorgestrekt met een smal onderwiel op het engels wiel maar je ziet het wel iets.
Ook maak je met voorstrekken het materiaal wat dunner.
Normaal geen probleem maar omdat het de vloer betreft wilde ik dit liever niet in verband met deuken. Allemaal kleine dingetjes. Ik heb het voorstrekken overwogen en misschien dat ik het voor de andere kant alsnog doe om te kijken of dat sneller en/of handiger is.

Leuke van metaalwerk is dat er niet de goede manier of slechte manieren zijn. Elke productiemethode heeft voors en tegens en het is ook wat je zelf prettig vind en gewend bent om te doen.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Tout est beau...
Posts: 22
Joined: 02 Feb 2016, 19:38

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by Tout est beau... »

403diesel wrote:
Tout est beau... wrote:
403diesel wrote:Weer een stukje verder.
Hier alles nog met klemmen vast. Het wordt nog even passen hoe het met de wielkasten uitkomt straks maar er zit redelijk schot in.
Het lastigst van dit stuk was om de platen weer goed vlak te krijgen na het maken van de ribbels.
Toch viel het me nog wel mee. Na een paar uur duwen en trekken zijn de vloerplaten nagenoeg spanningsvrij.
Je kunt je plaat ook voorstrekken op de plaats waar je de profilering wilt maken met 2 vlakke rollen in je profielwals.

M.Vr.Gr.Marco.
Ja, klopt. Dit heb ik wel gedaan bij de profielering van het cabineschot en gaat idd ook.

De overwegingen om het bij de vloerplaten niet te doen waren onder andere dat de sporen over een lang deel van de plaat zitten waardoor er maar een relatief klein gebied gekrompen hoeft te worden, het krimpen voor 90% in een gebied is dat aan het zicht onttrokken wordt, en de vloerplaat vrij dik is, 1,25 mm wat het strekken met vlakke rollen op een handroller ook weer best een klus maakt.
Het achterschot heb ik voorgestrekt met een smal onderwiel op het engels wiel maar je ziet het wel iets.
Ook maak je met voorstrekken het materiaal wat dunner.
Normaal geen probleem maar omdat het de vloer betreft wilde ik dit liever niet in verband met deuken. Allemaal kleine dingetjes. Ik heb het voorstrekken overwogen en misschien dat ik het voor de andere kant alsnog doe om te kijken of dat sneller en/of handiger is.

Leuke van metaalwerk is dat er niet de goede manier of slechte manieren zijn. Elke productiemethode heeft voors en tegens en het is ook wat je zelf prettig vind en gewend bent om te doen.

Groet, Serge
Klopt helemaal Serge.
Mijn complimenten voor je manier van werken, leuk project om te volgen.

M.Vr.Gr.Marco.
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

De eerste vloerplaat zit vast.
Nog 2 puntlasjes maar de 35A zekering klapte eruit. Het lasapparaat is dan ook een flinke Sjaak.
Gelukkig had ik in een oude machine nog langere armen zodat ik overal redelijk bij kon.
Volgende week weer verder.

Image

Image

Image

Image

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Zo af en toe nog met het pickupje bezig.

Ik heb er een voorscherm bij gekocht die iets beter is voor rechts. Links had ik al kaal gemaakt. Heeft een roestgaatje. Nog even kijken wat ik daarmee ga doen.

Bij de berg onderdelen die bij de sedan zat, zat een redelijk (lees roestarm) front. Wel wat deuken en besloten deze er zoveel mogelijk uit te tikken en niet te plamuren. Als het te mooi wordt rijdt ik er straks niet meer in.

Image
Onder het balkon het front in de anti-steenslag coating gezet.

Image
Na een washprimer in de kleur gespoten. In verband met een aanstaand verbouwinkje staat de spuiterij te vol met spullen die er eigenlijk niet in horen. Direct afgestraft met veel stof Imageop de staande, meest zichtbare delen valt het nog mee. Meeste kan eruit gepolijst worden.


Image

Front gemonteerd. Best net neusje zo.

Ook ben ik bezig geweest de kabelbomen uit te pakken. Ik had ze ingepakt met folie om te beschermen. Wordt nog gepuzzel want in de afgelopen jaren zijn de labels die ik had gemaakt voor het grootste deel onleesbaar geworden. Ook is het even zoeken naar de juiste spullen. Met de verhuizing van Beesd naar Maasbommel zijn er wat onderdelen in een verzameldoos beland. Nog even zoeken naar de kabels van de koplampen.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by MarcoPeus »

Wauw, mooi hoor. Ze kwamen niet zo mooi uit de fabriek denk ik. Vakwerk
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 304 Friesland »

Word mooi ,zou mij zelfs te mooi worden om te gebruiken ,ik parkeer mijn auto,s onder het afdak vaak op zijn Frans dus erg langzaam rijden tot je iets voelt en zo word de ruimte dan maximaal gebruikt ,iets wat ik met jou auto niet zou durven.
Maare ,de bbq van Abe komt wel snel in zicht ,was dat niet een zeg maar afspraak dat hij dan klaar zou zijn :D :D :D :D
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 403diesel »

Valt mee Hans, wordt niet te mooi. Ik had er al een beetje over nagedacht. De dingen die ik vernieuw worden wel netjes maar het linker voorscherm wat ik had kaal gemaakt 3 jaar geleden heb ik weer eens tevoorschijn gehaald en dat was weer aangeroest. Vond het eigenlijk wel grappig dus heb er wat deukjes nog uitgeklopt en blanke lak over gespoten.

Rechter scherm was nog metallic groen en erg slecht. Andere voor gehaald die wat beter is. Verweerd donkerblauw waar de rode grondverf doorheen komt op de liggende delen. Ook blanke lak overheen.

Reden om dit zo te doen;

Zoals je zegt, hij is dan al niet perfect dus de eerste kras zit er al op. Ik wil hem wel gaan gebruiken.

Tijd is een dingetje. Elk scherm war ik te koop heb gezien zit werk aan. Vaak hebben ze toch bij de bumper een tikje gehad, is het binnenframe roestig, onderrand slecht e.d.
Nieuwe stukken maken en inlassen op een nette manier gaat toch weer vrij veel tijd in zitten.

Budget is ook een punt. Met een scherm echt strak maken moet je laten voorstralen, nastralen, epoxy erop, etc. Aangezien over all het project alweer veel groter is geworden als in eerste instantie de bedoeling was, beetje uitkijken dat het niet uit de klauw loopt.

Mocht ik het zat worden dan kan ik alsnog de voorschermen een keer vervangen of restaureren.

Zo issie nu
Image



Motorruimte weer een beetje aan het opbouwen. Electra valt een beetje tegen doordat inmiddels alle labels die ik had aangebracht (bijna) onleesbaar zijn. Even puzzelen dus.
Image
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by Tuuur »

Ik vind m leuk worden zo! Wat zien we op de laatste foto voor dingetje?
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 403 Pickup diesel; restauratieproject

Post by 304 Friesland »

Verbindingsblokje voor bedrading koplampen.
Post Reply