Mijn 403 pick up 1957

Voor de Peugeot 203 en 403
Post Reply
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Mijn 403 pick up 1957

Post by 304 Friesland »

Ik had het nog niet gezien maar ik heb nog geen topic van mijn pick up , is ook een poosje rustig geweest maar heb nu eindelijk de motor mooi en goed aan het lopen .
Het oude blok van de d4a is de onderdelen donor geworden voor dit blok.
Alles overgezet dus krukas distributie ,zuigers en bussen .
Vanavond de kleppen nog even gesteld ,niet naar gekeken toe ik hem in elkaar zette om dat toch de stoterstangen wel de zelfde waren.
Ze tikten aardig maar minder was dat ik er een te strak had staan waardoor hij niet goed liep maar heeft maar even zo gelopen.
Wat voor anderen misschien ook wel een tip is dat is voor het kleppen stellen eerst de tuimelas er af te pakken en de tuimelaars te controleren of ze niet ingesleten zijn wat bij deze ook het geval was.
Die heb ik weer netjes vlak geslepen en nu loopt hij weer heel stil en trekt erg goed ,ik denk haast het beste van alle drie auto,s die ik heb.
Deze week nog maar eens kijken of ik het gaspedaal aan kan passen ,dat is gemaakt voor voetmaatje 30 lijkt het wel en dus niet lekker te bedienen met maat 45 dus ik denk dat ik het pedaal maar zo,n 5 cm korter maak en dan de stoel nog iets hoger zodat mijn voet nog wat rechter komt te staan onder het rijden.
Image
Image
Image
Hij heeft nu toch weer de originele bumper die nog in de verf moet al staat het zo ook niet raar ,binnenkort maar gauw de dorpels er op dan is hij al redelijk op weg .
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: Mijn 403 pick up 1957

Post by Ivo van Duijn »

Mijn 403 is ook van 57, is dat het eerste jaar dat de 403 pick up gemaakt werd ?
Hoe hard rij jij met je pick up ? Ik ben nu opgehouden met schroefjes draaien met als resultaat;
Top snelheid 95, maar met wind mee 1 keer 104.
Verbruik 1 op 6.
Dat verbruik kan ik me herinneren dat was altijd al zo, anderen rijden er een amerikaan van.
De snelheid weet ik niet meer wat ik er voorheen mee reed, toen had ik ook geen tomtom erin dus dan weet je het eigenlijk sowieso niet precies.
Image
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 403 pick up 1957

Post by 304 Friesland »

Ik heb er maar amper mee gereden ,maar ik vind dat je er goed 80 mee kunt rijden al zal deze vlot de 110 ook wel halen , Abe had trouwens een verbruik van bijna 1 op 10 maar dan wel zonder huif
De achterdemper is nu ook een beetje lek dus daardoor ook minder stil.
Ik weet niet of dit het eerste jaar is dat ze gemaakt zijn ,ik wilde graag een die apk vrij was zodat je er verder niet om hoeft te denken dat de apk op tijd gebeurd maar wat staat betreft kan deze wel zo voor de apk ,is gewoon goed in orde.
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: Mijn 403 pick up 1957

Post by 403diesel »

Oei Ivo, het lijkt erop dat je een langzame drinkebroer hebt. Ik weet niet of je veel stadsverkeer rijdt maar rond 1:9 a 1:10 moet toch haalbaar zijn, zeker met zo'n lage huif.
Mijn diesel (toen ie nog reed, ligt nu een klein beetje uit elkaar :mrgreen: ) heb ik eens met vrij ziek motortje 103 mee gereden. Vlakke weg zonder wind. Verbruik gemiddeld ongeveer 1:13 over 2000 km.

Hoge verbruik en relatief lage topsnelheid kunnen door versleten carb, verdeler, kabels, etc of een afstelling die niet helemaal lekker is aan elkaar gekoppeld zijn.
Had je van deze de overbrenging veranderd of was dat van de 404? Misschien te lang of te kort?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je wagenpark.
Kan ik een keer komen kijken?

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: Mijn 403 pick up 1957

Post by Ivo van Duijn »

Mijn werkplaats is in Werkhoven en er is altijd koffie, soms moet ik werken maar anders ben ik daar.
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Mijn 403 pick up 1957

Post by Jacqabe »

De eerste pickup's zijn van oktober 1956 dus modeljaar 1957. Mijn pickup is volgens zijn doopceel van december 1962 maar de Rdw houdt de eerste tenaamstelling aan en dat is april 1963. Een C3 bak dus en aluminium achteras. Echt heel veel kilometers heb ik nog niet gemaakt maar genoeg om e.e.a. te testen. Zoals Hans al aangaf heb ik een verbruik van 1:10 bij een snelheid variërend van 80 tot 90 km/u. Met een ritje waarbij ik tegen de 100 heb gereden had ik een verbruik van 1:9,5 wat ik overigens vrij netjes vind. Ik heb er (op de gps) 110 mee gereden en een keer zonder gps 120 op de teller maar dan vergaat het horen en zien je. 90 is prima, ook het lawaai is dan heel acceptabel. Ik heb nog een B5 cardan liggen met 19 in plaats van 21 tanden maar denk niet dat ik die monteer.
Groet, Abe
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn 403 pick up 1957

Post by 304 Friesland »

Het is niet zo wild bij mij met de hobby op dit moment maar heb wel het een en ander gedaan aan deze auto.
De dorpels beetje netjes gemaakt en de tank is er nu onderweg en heb ik met een zelfgemaakt roterend deel met steentjes er in laten fraaien en dat heeft hem toch redelijk schoon gemaakt samen met de cola.
Hij had er nog wel eens last van zo spontaan er mee op te houden of warm niet te willen starten ,een keer het deksel van de carb er af gehaald en was dan leeg terwijl aanvoer wel goed was.
Nou blijkt dit een carb, te zijn met een slechte constructie wat vlotter betreft en nu had ik nog een carb van onbekende staat en afkomst ,wel een solex die heb ik nu geprobeerd en werkt goed hij loopt er mooi mee en blijkt van een opel te zijn een b kadett 1200 motor maar is ook 60 pk dus binnenkort maar eens mee rijden en kijken of het in zijn geheel werkt.
Ik wil hem verkopen maar moet dan wel goed zijn vandaar.
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Mijn 403 pick up 1957

Post by Tuuur »

Een 403 pickup in de verkoop? Mijn favoriete Peugeot!
Jammer dat het financieel bij mij niet goed gaat, anders...

Zou ie te gebruiken zijn voor om-de-dag-vervoer?
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
Post Reply