Olie lampje.....

Voor de Peugeot 203 en 403
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Olie lampje.....

Post by Ivo van Duijn »

Na het starten van mijn 403 (benzine) duurt het 10 seconden voordat het olie lampje uitgaat. Dit komt omdat het tijdens het stilstaan het oliefilter leegloopt. Ik heb een oud gescheurd kopergaas filter vervangen voor een nieuw en volgens mij is het toen begonnen.
Mijn vraag.......waarom die vreselijke 10 seconden ?
Bij de 404 zit er een "nietterugloopklepje" in het oliefilter wat ik bij de 403 niet zie. Onderaan het oliefilterhuis zitten 2 plunjers; een voor het lampje en nog een. Heeft die laatste misschien iets te maken met "nietterugloopfuntie" ?
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: Olie lampje.....

Post by 404noir »

Wat voor olie gebruik je ? misschien eens een dunnere olie proberen? (dus: i.p.v. een 20W50 eens een 15W40 gebruiken.)

Ik ken het blok van de 403 niet in detail maar het lijkt mij niet onlogisch dat het blok een oildruk bypass klep heeft. (vaak in de buurt of direct achter een oliedruk sensor) Deze klep laat koude(!)olie niet door het filter gaan maar stuurt de olie direct de olie gallerijen in richting lagers, etc. Op die manier heeft het blok direct na koud starten volledige oliedruk. Die klep mag natuurlijk niet/nooit vast koeken door vervuiling en blijven hangen.
Want dat kan dan een oliedruk probleem geven.
Misschien geeft die 2de 'plunjer' toegang tot die oliedruk bypass klep? (dat is meestal een oliekanaal met daarin een stalen kogel met een veer er achter. De oliedruk staat op die kogel te drukken tegen de veerdruk in.

nb: mijn 404 uit 1961 had nog een los papieren filter, dat zal dan een setup zijn die veel op die van de 403 lijkt. Maar die had best snel oliedruk na koud starten, zelfs in de winter temps. 2 a 3 sec max, dan was het oliedruklampje uit. (15W40 olie)
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: Olie lampje.....

Post by Ivo van Duijn »

Bedankt voor je reactie, binnenkort ga ik het oliefilterhuis eraf schroeven om te kijken. Als ik wat vind laat ik het weten.
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Olie lampje.....

Post by 304 Friesland »

De klep bij de oliedrukzender is gewoon het overdruk ventiel verder zit er inderdaad niks in om de olie tegen teruglopen tegen te houden .
Wat zou kunnen dat is dat het oude filter meer vervuilt was waardoor de olie dus ook minder snel terugloopt .
Maar dunnere olie vind ik zelf niks met die oude motoren , als het wat dikker is blijft het er ook langer tussen zitten bij de lagers en dergelijke en als die 10 seconde dan zo,n probleem zouden zijn geweest dan waren al die motoren al stuk geweest .
Maar het valt mij ook op dat het even duurt ,je zou er een toevoeging in kunnen doen zoals friction proof van wymms dat is net stroop en dat blijft lekker tussen de lagers zitten.
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: Olie lampje.....

Post by Ivo van Duijn »

Omdat het zich vrij plotseling voordoet en na het vervangen van filter, olie is altijd wel de zelfde soort geweest hoop ik op een mechanisch mankement. En ik ben ook heel benieuwd waarom de olie niet uit alle andere 403 filters loopt, route naar pomp en lagers is naar beneden.Met heel weinig speling op pomp en lagers zou de olie toch ook terug het carter moeten lopen als de auto lang stil staat. En wat gebeurt er met de luchtbel in het filter , of zou het ook beter zij om het oliefilterhuis te ontluchten.
Het zijn allemaal vragen zonder dat ik zelf echt gekeken heb, ik hoopte dat iemand het euvel zou herkennen.
Groet
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Olie lampje.....

Post by 304 Friesland »

Mijn 4 auto,s met zelfde blok hebben het ook ,dus het is niet iets wat apart is , als het oude filter erg vervuilt was kan ik me indenken dat de olie dan niet zo makkelijk er uit loopt door de weerstand die het filter dan heeft en daardoor dus ook sneller vol zit en het lampje weer uit gaat .
Een filter wat naar beneden hangt zou ik veel beter vinden ,die blijft dan gevuld maar bij deze auto,s is de ruimte naar onderen beperkt.
Ik weet dat bij fiat trekkers het oliefilter ook op de kop zit en daarbij duurt het ook lang voor het lampje uit gaat maar ken trekkers met 14000 uur zonder los geweest te zijn dus ik zou me er niet druk om maken.
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: Olie lampje.....

Post by Ivo van Duijn »

Hebben het ook, daarmee bedoel je 10 seconden voordat het lampje uit gaat ?
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Olie lampje.....

Post by 304 Friesland »

Ik heb de tijd niet opgenomen maar zal wel richting die tijd gaan ,ik gebruik ze erg weinig en dus staan ze lang stil dan vind ik dat normaal .je kunt er niet makkelijk een losse meter op aansluiten dan heb je een beter beeld vind ik om te kijken wat hij echt doet.
Ivo van Duijn
Posts: 67
Joined: 03 Feb 2016, 06:44

Re: Olie lampje.....

Post by Ivo van Duijn »

Oliefilterhuis gedemonteerd en bestudeerd;
Aan onderkant 2 pluggen die met sleuteltje 23 eruit kunnen.
Bovenste met draadje is oliedrukcontact.
Onderste is plunjer met veer die open gaat als het filter verstopt is.
Geen klepjes ofzo die ervoor zorgen dat de olie niet via pomp of lagers wegloopt.
Dan blijft de vraag aan andere 403/203 rijders; Hoelang duurt het bij jullie voordat het olie lampje uitgaat bij een koude start?
Groet Ivo.
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: Olie lampje.....

Post by Jacqabe »

Tijd net even opgenomen bij mijn sedan, 6 seconden. Kom net terug van vakantie, auto heeft minstens drie weken stilgestaan.
Als je naar het lampje kijkt duurt 6 sec. eigenlijk al lang.
Post Reply