Mijn 104 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
Post Reply
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Aangezien ik een vrij groot topic heb ik d.a.f. over mijn 104 en daar niks meer mee doe heb ik besloten het te kopieren naar hier.
Helaas zonder het commentaar van anderen want ik heb geen zin in copyright geneuzel van bepaalde mensen die mij tot vertrek hebben gedreven op d.a.f.

Beste allemaal,

Ik ben in het bezit van een origineel nederlands geleverde gele 104 GL6 uit 78 met maar 75000 op de klok.
Deze auto heb ik al sinds 1993 en staat al ruim 15 jaar in de garage gedemonteerd te wachten op betere tijden.
De bekende plekken moeten hersteld worden:
Beide dorpels voor-, en achterzijde.
Binnenschermen achter (dubbele plaat)
voeten bak rechts achter en links voor.
Diverse kleinere plekken
Ik ben zelf al eens op een blauwe maandag begonnen aan het verwijderen van de bitak laag tegen de onderzijde maar het gaat me boven mn pet. Bovendien ben ik geen kei in lassen/kloppen van plaatwerk dus heb ik de handdoek in de ring gegooid (zoals zoveel projecten stranden).
In het verleden heb ik diverse "restaurateurs" benaderd om een prijs te maken voor de herstelwerkzaamheden met wisselend succes. Sommige halen de neus op voor een oridinaire 104 en van anderen krijg je nooit meer een reactie of een reactie die alle redelijkheid te buiten gaat.
Wat wil ik:
Het liefst zou ik doen dat de gehele carosserie wordt gestraald en geconserveerd (zink?) na herstelwerkzaamheden. Dit omdat ik graag alles hersteld wil hebben na schoonmaak van de body en omdat ik na opbouw geen tectyl meer wil gebruiken hoogstens om holle ruimtes te beschermen. Ook wil ik de gehele auto gespoten hebben in de juiste kleur, dus ook de onderkant over de beschermlaag tegen steenslag.
Na schoonmaak/herstel/conservering graag de body strak en gespoten in Peugeot jaren 70 geel, ook dus deuren/kap/deksel
Opbouw wil ik dan graag zelf weer voor mijn rekening nemen aangezien ik dat ook graag doe en kan.

Is er iemand die dit doet of weet iemand een bedrijf die dit goed kan in het zuiden van het land (ben zelf een limbo).

MVG
Marco
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

k heb er ook een gevonden in Hengelo genaamd Willem Driessen. Doet schijnbaar alleen Peugeot. Heb m al 2 mails gestuurd maar krijg geen reactie. Waarschijnlijk eentje in de caterogie "ordinaire 104"

Ik heb er ook een gevonden in Obbicht (gem Sittard-Geleen) genaamd Stoffer maar daar heb ik ook geen reactie van ontvangen. Dezelfde categorie dus.

Marco
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Ow, nou dat is jammer dan. Als de man goed werkt levert dan was ik wel bereid daar wat voor te betalen maar als hij gata stoppen dan blijft er niets anders over dan een ander te zoeken.

De reden dat ik heb gemaild met die mensen is dat ik ook foto's kon toevoegen van de auto en de plekken. Ik kan me voorstellen dat men het druk heeft maar een kort bericht met "ik heb geen tijd, kom maar langs" kost misschien 5 seconden.

Nu heb ik mijn pijlen gericht op een adres in Ede genaamd pkar, een adresje van Klaas. Kijken wat die kunnen betekenen.
Overigens lijkt mij 150 uur voor mijn 104 wel erg veel om alleen aan laswerk/spuiten te besteden. Dat zijn 4 weken bijna, zo rot is de auto nu ook weer niet.
Mijns inziens moet het voor een professional binnen een week (na reinigen van de body) te doen zijn om stukken in te lassen en in nog een week strak maken en spuiten.
Ik heb zelf ooit aan een Opel Kadett een stuk gelast (bak en braad eigenlijk) aan de wielkastrand achter en heb dat gedaan in een zaterdagmiddag. Zelf geklopt en er in gelast. Het lassen was niet mooi maar het stuk wat er in ging paste wel en zag er best netjes uit voor een amateur. Dan moet het voor een pro toch te doen zijn.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Nou, t is zover. Mijn 104 is ergens eind september naar Ede verplaatst met mijn trailer (handig zo zonder motor een auto de trailer op trekken/duwen/slepen) om gerestaureert te worden door Pim Kousemakers. Althans de body. Motorrevisie en vervanging van aanverwante artikelen neem ik zelf voor mijn eigen rekening als de body terug komt. Blijkt dat er altijd meer werk aan een auto zit dan dat men aanvankelijk denkt voordat er gestraald wordt. Zo ook nu. Gellukig heb ik in Cuijck een bijna complete sloop 104 kunnen halen waarbij ik vele onderdelen misschien kan overzetten en een 1:1 maquette heb van hoe alles ook alweer in elkaar moet. Ben ik na ruim 18 jaar wel min of meer vergeten. Na het zien van de complete 104 komt het meeste weer terug.
De body is in ieder geval nu zo goed als kaal heb ik op de foto's gezien en wordt na lassen en na-stralen voorzien van een epoxy laag zodat ze niet meer zo snel kan roesten als toen ze nieuw was.

Marco
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Nog een paar

Image
Onderkant van de deur. Paar kleine gaatjes maar. Ahum. Zo ziet t uit over de hele lengte
.
Image
Standaard plek bij de 104, de voetenbak van de passagier rechts achter.

Image
Mexikaanse airco al standaard op een 78er 104 met ventilatie gaten in de deuren. Toch maar een nieuwe geregeld voor 85 euri en 55 euri transport.

Image
En dit bleef over na volledige demontage. Resultaat: 2 kapotte achterdempers en 2 verrotte bovenste veerschotels achter. waarschijnlijk nog vastzittende remklauwen vóór en remcilinders achter om maar te zwijgen van de harmonica's van de stuurstangen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Was al van plan om de schokbrekers achter te vervangen maar voor moet ik even kijken hoe ze zijn. Probleem is dat er 3 modellen (lees:lengtes) zijn en ik niet weet welke ik moet hebben totdat mijn 104 terug is.
Rudie heeft me ook al veerschotels aangeboden. Ik zal eens kijken of ik een keer bij hem langs kan gaan om zijn projecten te bekijken en zijn onderdelen magazijn door te spitten.
Verder ben ik nog steeds aan t dubben of ik de motor wel/niet laat reviseren. Op zich heeft deze pas 78.000 gedraaid maar staat wel al bijna 20 jaar stil. Voor demontage heb ik t blok nog regelamtig laten draaien en starten deed hij goed. Ligt nu met olie op de zuigers in de garage. Revisie kost 1000 euro (klepzittingen, zuigerveren, keerringen, pakkingen en lagers) en dan is hij wel weer loodvrij geschikt.
Aangezien de restauratie tegen de 5500 euro aan gaat lopen :shock: weet ik niet of bruin dat nog kan trekken financieel.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Ik schat uitijndelijk op een 8000-9000 euro uit te komen totaal. (hopelijk leest mijn vrouw dit niet)
Restauratie kost 5500 misschien nog iets meer en dan motor revisie 1000-1500. Nieuwe uitlaat, 5 nieuwe banden, diverse kleinere delen (veerschotels achter, schokbrekers achter, remklauwrevisieset enz enz enz enz enz enz), misschien deels opnieuw bekleden indien het stof en skai verrot zijn. Staan al 18 jaar op garagezolder bij mijn ouders.
Een vloerbedekking set, ik wil van het rubberen vloerkleed af en overstappen naar zwarte of donkerbruine vloerbedekking.
ik zal nog wel een hele hoop vergeten en wellicht nog enkele ritjes naar PCN magazijn of Rudie moeten maken.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Ze was geel met zwart rubberen matten, bruin skai met cognac stof bekleding en deurpanelen weet ik eigenlijk niet meer op t moment.
Zo moet t ook blijven vind ik op de vloerbedekking dan na.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Ik heb 2 veerpoten aangeboden gekregen van een 82er Visa compleet voor 5 tientjes per stuk. Weet iemand of de veerschotels en schokbrekers daarvan om te bouwen zijn op mijn 78er 104?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 104 topic

Post by MarcoPeus »

Phoe hey dat zijn nogal een hoop verschillende versies bij een auto die zo (relatief) mondjesmaat is verkocht.
Volgens mij is het het verstandigste als ik even wacht totdat ik de auto terug heb zodat ik kan vergelijken en eventueel een trip naar Rudie kan maken om wat onderdelen te kopen.
@Rudie: heb je nog even tijd? :mrgreen: Zal nog wel wat duren voordat ik mijn 104 terug heb.
Ik kan mijn sloper wel gaan strippen maar dat is een 76er en het zou kunnen zijn dat er weer verschil is tussen de mijne en de sloper. Dat zie ik dan pas als ik de mijne terug heb.

Nog even wachten dan maar. :?

Trouwens, jullie hebben allemaal namen voor je 104, heb ik zelf eigenlijk nog niet over nagedacht. Bij deze dus.
Ik kocht mijn 104 in 1993 van een dame bij mijn toenmalige adres in de buurt. Die dame heet (ze leeft nog en zal verwonderd zijn als ik met "haar" 104 kom voorrijden) Mariet. Mijn 104 heet dus Mariet.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply