Mijn 204 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Op aanraden van de PSH toch de helfen van de remklauw maar even niet van elkaar gehaald. De remblokken, asjes en de raakvlakken van de blokjes in de klauwen goed opgeschuurd en voorzien van kopervet.
Alles weer in elkaar gezet (asjes zijn wel erg los in de klauw) en samen met PSH ontlucht. Dat ging wonder boven wonder heel goed. Remmen gaat nu weer voortreffelijk en het rechter voorwiel draait nu weer als de rem er niet op staat, dit was voorheen wel anders.
Helaas waren de blokken zo goed als op en moet ik dus op zoek naar een setje nieuwe. Als ik die binnen heb meteen ook maar de linker kan schoonmaken en invetten met kopervet.
Iemand een link om die blokken te bestellen?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag nog maar een paar klusjes uitgevoerd aan de 204.
Linker voorrem werkte ook niet 100%, het wiel was met moeite rond te draaien, blokjes kwamen niet geheel vrij net zoals rechts. Rechts kunnen oplossen door alles los en schoon te maken en in te vetten.
Links dus ook maar eens doen. Alles los (phoe wat een roest) gehaald. Blokjes aan de zijkanten afgeschuurd en in t kopervet gezet.
Toen viel me op dat er een metalen clipje door 1 van de 2 asjes waar de blokjes over bewegen zat. Dat had ik aan de andere kant niet gezien.
Het clipje was van de kwaliteit "nietje" en bij verwijderen brak het al. En laat ik nu net geen nieuwe hebben liggen. :evil: Wat nu?
Rondlopend in de werkplaats, kijkend en zoekend viel mijn oog op een oud wieltje van een machine. Daarvan was de band helemaal aan flarden en staken meerdere verstevigingsdraden door t rubber naar buiten. :D
Een stuk draad afgeknipt en daarvan een klemmetje maken. Werkt perfect en klemt ook nog een goed af. Alleen dat was maar aan 1 asje, het andere asje heeft geen gaatje en zit ook nog eens vrij los in de klauw..... hmmmmm geen veilig idee. Dus dan nog maar een klemmetje gevouwen en dat over t asje heen geklemd. Zit niet muur vast maar kan niet makkelijk eruit floepen.
Rechter remklauw schoon gemaakt, ingevet, blokjes schoon en ingevet en alles weer in elkaar. Zuigers bewegen prima dus daar geen problemen.
Klemmetjes er op en klaar. Nu alleen nog op zoek naar nieuwe remblokjes.

Ook de achteras maar even nalopen. Wielen er vanaf, trommel los, en aanschouw (links)
Image
De wielremcilinders zien er uit als nieuw onder de rubbers dus ik vermoed dat ze redelijk nieuw zijn.

Terwijl ik t wiel er af heb kan ik mooi een foto maken van de linker dorpel achter. :? Dat wordt een klusje.
Image
Redelijk gat.

Het gat laat me mooi een foto maken van de binnenkant van de dorpel.
Image
Ziet er, afgezien van de uiteinden, nog niet eens zo slecht uit. Voor een originele NL auto heel goed zelfs. Ik begin de KM stand steeds meer te geloven. Dorpels zijn zo te zien wel gecoat van binnen met anti-roest.

Blik links achter t achterwiel:
Image
Beetje vliegroest (hoop ik)

De mooie nieuwe uitlaat (eigenlijk van een CC).
Image

Een foto van rechts achter voor het wiel. Zal uiteindelijk wel resulteren in een gat vrees ik.
Image

Rechts achter het achterwiel ziet t er beter uit.
Image

Dus alleen nog op zoek naar een setje remblokken (Girling) en dan kan er gedacht worden aan lassen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Zo, remblokjes nieuw besteld bij een internetshop. Ze stonden op voorraad maar we hebben allemaal geleerd in de afgelopen maanden dat het niets wil zeggen als ze op voorraad staan. Meteen 2 setjes gepakt, daar kom ik de rest van mijn leven wel mee uit denk ik :mrgreen:
Webshop had ook alle onderdelen voor de 104 uitlaat incl. veertjes, bouten ophangrubbers etc etc. Eveneens op voorraad maar goed. Kijken of t daadwerkelijk ook door gaat. Was een koopje, complete uitlaat voor minder dan 100 euro incl alles er op en eraan. Zelf incl. verzendkosten. Besteld en maar afwachten.

GRMBL :evil: Krijg je van de leverancier van de onderdelen (onderdelendirect.nl) een mailtje waarin staat:
Geen andere auto-onderdelen webshop kan zo snel leveren als wij!!! Wij beschikken namelijk over 37 voorraadhoudende distributiepunten in Nederland en België! Vaak geldt: voor 12:00 uur besteld, DEZELFDE dag in huis! Sneller kan niet!

Maandag besteld dus ik denk dinsdag komt t dan wel binnen. Helaas niets. Woensdag maar even bellen. "Ja meneer, ik zoek t uit, krijgt u een mail over"
3 uur later een bericht. Helaas zijn 2 onderdelen niet leverbaar GO&^&%%$#&&%%#NONDEJU :evil: :evil: :evil:
Terug bericht, lever de rest dan maar uit en lever me die 2 onderdelen dan maar als je ze hebt. Niets meer gehoord. Waardeloze firma.

Vorige week vrijdag bestelde ik een beamerlamp (vooruit betaald). Was op voorraad, krijg je een mailtje, hij wordt maandag bezorgd. Dinsdag nog niks. Woensdag gebeld, ja hij is via Parijs gegaan met de koerier. komt vandaag. Lekkere koerier.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Gisteren even met een vriend in de werkplaats geweest om een draagarm aan zijn Suzuki te vervangen. Beetje veel speling op de fusee.
204 op contact, choke uit en starten ging bijna vanzelf. Heeft wel veel olie gelekt zag ik. Gelukkig ligt er een rubberen mat onder de brug dus t lekt niet op de vloer maar toch niet echt prettig.
Toen ik m net had lekte ze helemaal niet maar nu zwaar incontinent. Zou t aan de carterplug ring kunnen liggen? Of zit er te dunne olie in? (10W40 nu)
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Ik heb dat ringetje er af gehad bij de oliewissel en schoon gemaakt. Ik DACHT dat het koper was maar goed wie ben ik hè.
Er kan dus zonder complicaties een koperen ring op mocht er een messing op zitten?
Het lekt niet bij de aandrijfassen harrie, de druppel hangt echt aan de carterplug. Het karton onder de aandrijfassen is schoon.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

MarcoWetzels wrote:Net even op servicebox gekeken.
Image
Ik zou dus het 5087.13 moeten hebben maar t lijkt er op dat er een losse bus 5096.02 op zit waarin het stukje draad geschoven kan worden. Aan de andere kant zijn de rubbers ook rot en zou een complete set niet misstaan.

Edit:
Net even een kwartiertje gezocht maar op alle websites met auto onderdelen niets te vinden voor stabi 204. Franzose en Serie04 ook niks. hmmmmmm Problem!!
In navolging van het ontbrekende rubbers probleem vond ik afgelopen week wellicht een oplossing:
Ik heb bij een Suzuki Swift (oud model waarbij ook de GTi leverbaar is geweest) een draagarm vervangen, daarbij werd ook de stabi los gemaakt. Laat die Swift nu net dezelfde rubbers hebben voor de stabi als de 204.
Ik heb niet prefect kunnen controleren maar wellicht eenvoudig aan te passen. Die rubbers lijken mij nog eenvoudig leverbaar.

Ook heb ik tijdens t naar buiten rijden van de 204 (om de swift naar binnen te laten rijden) gemerkt dat de achterophanging van de 204 heel stug is en piept. zouden dat de schokdempers kunnen zijn?
Die heb ik hier gevonden: http://www.onderdelendirect.nl/peugeot/ ... per--51163 Heb ik daar wat aan?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag even snel bij de onderdelenboer langs gereden. Ringetjes kosten niks (19cent) en meteen alle maten gepakt want mij kennende heb ik toch altijd de verkeerde en dan kan ik weer terug.

In de werkplaats de olie weer afgelaten en opgevangen. Die bleek al zwart te zijn (waarschijnlijk van de restanten die nog in de motor achterblijven bij verwisselen).
Oud ringetje eens bekeken. Dat bleek een zilverkleurig ringetje te zijn, leek wel zink of blik. Anyway, 16mm ringetje bleek perfect te passen. Dat er snel op gezet en de plug weer vast.
Olie d'r in en 't lijkt nu droog.
Meteen de remblokjes vervangen maar even, ben er nu toch. Oude d'r uit, nieuwe d'r in, wel even wat remvloeistof afzuigen maar t ging weer prima.

Alweer een paar klusjes klaar!

Ook even gezocht naar het brandstoffilter onder de motorkap, helaas niet te vinden. Dat zou normaal tussen pompje en carburateur moeten zitten maar daar zit niks. Kan ik gewoon die slang doorsnijden en een nieuw filter er tussen zetten met klemmen? Ik heb een nieuw universeel filter gekocht bij de onderdelenboer.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag even een stukje gereden met de 204, op afgesloten terrein want zonder APK en geschorst mag t niet op de openbare weg (alleen om naar de keuring te rijden)
Auto loopt goed, alleen het toerental bij warme motor is net-niet-afslaan. Hij blijft net lopen. Stelschroef iets bijstellen denk ik. Stinkt ook een beetje, zal de nieuwe uitlaat wel zijn en de oude peut die er in zit.
Verder stoor ik me aan dat stuiterende weggedrag op de achteras. Elke oneffenheid voel je en bij elke in en uit verende beweging hoor je skwietsch! :evil:
Schok absorbering is 0,0 afgerond naar boven. Ik denk dat de schokbrekers helemaal weg zijn. Vind maar eens nieuwe he.
Bij warme motor merk ik weer dat het schakelen moeilijk gaat, waarschijnlijk zijn de koppelings cilinders aan vervanging toe. (zoals ik al eerder dacht)
Verder hele leuke auto om te rijden, weinig nastarende mensen gelukkig.
Ow ja, en ik moet nog een schuifdakrubber hebben.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Dan zal ik t nog eens schrijven. De 204 veert als een wilde!!! Ik kan de auto lustig laten stuiteren en bij iedere in en uitverende beweging hoor je skwietsj.
De demping is nihil. De auto stuitert nog 2 keer na als je m los laat na flink in en uitveren.
Er zit dus geen schokbreker vast ÓF de klepjes in de dempers zitten vast in de "open stand". Dan is de demping natuurlijk ook nul.
De hoofdkoppelings cilinder ziet er uit als de originele op t oog. Fijn dat ze op voorraad zijn in t magazijn maar ik heb eigenlijk geen zin om voor niks naar Maasbommel te rijden, heb ik al 2 keer moeten doen. Eerste keer voor de uitlaat van de 204 die verkeerd bleek te zijn en de 2e keer om m terug te brengen en leiding klemmen te halen die niet op voorraad waren. Daarvoor is Maasbommel me net te ver en net niet makkelijk genoeg bereikbaar.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag wilde ik even lekker gaan rommelen onder de kap van Chantalle (zo noem ik mijn 204). Haar koppelingsmaster cilinder is behoorlijk verroest en er zit een dik spoor van roest en afgebladderde lak op t schutbord.
Ik kan echter heel lastig bepalen hoe je de beste cilinder kunt demonteren? Aan de binnenzijde zit niks dus t zal wel vanonder de kap moeten.
Moet daarvoor de HRC/RB verwijderd worden? Als dat zo is dan is het een vervelend klusje want dan moeten de remmen weer ontlucht worden :?
Erg veel ruimte is er niet dus ik vrees dat ik nog bloedende knokkels ga krijgen.

Veel kon ik echter niet doen want ik werd gebeld voor een waterschade bij de deken in t dorp. Of ik met spoed kon komen om t water weg te halen dat de brandweer niet meer weg kreeg.
Komende week weer eens ergens verder.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply