Mijn 204 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Mijn 204 topic ook maar verplaatsen van d.a.f naar hier.

Vandaag bij bezoek aan een bekende Peugeot dealer in Beek (L) overgegaan tot aanschaf van een nette beige 204 sedan uit 1970, origineel Nederlandse wagen, nieuw verkocht in Maastricht.
Kenteken 32-32-PG.
Uiterlijk/oppervlakkig zeer netjes, enkele blaasjes op een achterspatbord en voorspatbord en onder aan een deur.
Afdekplaten van de dorpels vertonen wat vliegroest
Onder de kap alles heel netjes, originele motor die meteen aanslaat.
Uitlaat is rot en dient vervangen te worden (achterste pot ligt er al vanaf)
Zeer goeie banden er onder.
Dorpels vertonen aan de linkerzijde 2 gaten aan de voor en achterzijde alsmede achter de achterwielen een gat. Moet gelast worden dus. Niets dramatisch m.i.
Van binnen smetteloos. Onder de kokosmatten als nieuw, bekleding van bruin skai zeer netjes.
Schuifdak er in waarvan de rubber gedemonteerd is vanwege verharding. ligt in de kofferbak.
Kofferbak is heel netjes, zo goed als geen zichtbare roest.
Slotplaten van de achterportieren vertonen blaasjes/blazen die uitmonden in de gaten van de dorpels uiteraard.
Auto heeft nog APK tot dec 2013 maar een nieuwe APK wordt vanwege de afgebroken uitlaat moeilijk.
Onderkant is hard en voorzien van een behoorlijke laag bitak. Subframe is netjes op wat vliegroest na. Wordt dus krabben en schuren en daarna inspuiten met RX of zo.
Al met al een nette wagen voor t geld.
Zodra ik 'm heb zal ik foto's plaatsen. De eigenaar heeft de foto's/advertentie verwijderd van Autotrack.
Hij moet nog even wachten op nieuwe kenteken papieren, de duplicaat code was onjuist.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

104 is een project dat me altijd blijft achtervolgen. Wordt bij tijd en wijlen aan gewerkt. Langzaam maar zeker.
Ik zag deze 204 staan en kon m niet laten vertrekken. Bovendien heb ik nog nooit een 204 gehad dus mede gezien de staat vond ik de aanschaf de moeite waard.
En ja mijn lijstje is nog niet lang genoeg. Nog steeds niet overigens want ik heb ook nog geen 504 (gehad). Dus wie weet.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Ze is crème wit/beige en heeft 70.000 op de teller. Gezien de algehele staat zou ik zeggen dat dat de originele stand is en er geen 1 voor hoeft.
Ik heb altijd voldoende te doen aan t wagenpark. De 405 moet nodig op de brug, en mariet moet er even vanaf.
Zodra ik haar opgehaald heb, maak ik foto's en plaats ze hier.
Helaas heb ik er nog niet mee kunnen rijden maar zoals elke Peugeot zal ze wel heerlijk deinen en glijden over de weg. De motor startte in ieder geval meteen dus daar zal t niet aan liggen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag moest ik toch even bij de dealer zijn en dacht ik loop even binnen om te zien hoe t met de papieren stond van de 204. Die waren helaas nog niet binnen dus besloot ik maar wat plaatjes te schieten.
Image
Image
Image
Image
Op de grond de afgebroken laatste demper
Image
Bekende plek bij een 204/304
Image
Originele motor
Image
Lekker kontje. Nu snap ik ook waarom de 204 de best verkochte auto van Frankrijk was in 69.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

In t magazijn vandaag een uitlaat kunnen scoren, althans een gelijkende uitlaat. De originele uitlaat is niet leverbaar dus komt er een diesel uitlaat onder. Enigste verschil (heb ik me laten vertellen) zou de 2e pot moeten zijn. Die zou langer zijn dan de benzine versie en daardoor tegen de carrosserie komen of tegen de reserve band. Enig aanpas werk zou verplicht zijn. We zullen zien.

Nu zie ik net op strooptocht naar een eventueel noodzakelijke ophangrubber en pakkingen op de site van mijnautoonderdelen.nl een complete uitlaat voor 9 tientjes...... hmmmmmm. Vraag blijft wel of t daadwerkelijk écht op voorraad is, gezien de reputatie van die sites.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag telefoon gehad van de beste man die 'm verkoopt. Morgen kan ik 'm ophalen, hij heeft de nieuwe papieren binnen. Can't wait, reuze benieuwd.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Nou, de jongedame vandaag opgehaald. Wat een leuke auto om mee te rijden. Nog nooit in een 204 gezeten laat staan er mee gereden.
Omgeschreven en meegenomen.
Onder de eerste kilometer al wat aandachtspuntjes geconstateerd. Er bonkt iets als je over een drempel rijdt, zal de uitlaat wel zijn of liever gezegd het gebrek daar aan.
De knipperlichten doen het heeeeeeeeeel traag en erg onregelmatig. De ene keer klikklikklik en dan 10 seconden niks en dan weer klik en weer 3 seconden niks en weer klikliklik. Vreemd.
De laadstroommeter geeft ook aan dat de laadstroom negatief is bij stationair. Op snelheid kruipt de meter richting t midden maar ook heeeeeeel traag.
Remmen gaat goed, handrem werkt perfect.
Ventilatie werkt ook prima, evenals de verlichting en ruitenwissers.
Motortje loopt wat onregelmatig als deze warm is. Zou dat kunnen komen door t gebrek aan de laatste pot?
Schakelen gaat wat hakkerig en hij sprong 1 keer uit de 4, zou toeval kunnen zijn. Koppeling is prima.
Natuurlijk moest ik na ophalen even langs mijn ouders om te pronken. Mijn vader was zeer complimenterend. Hij vond m geweldig (moest ook wel, hij had m zelf aangedragen)
Op de oprit bij pa en ma.
Image
Image

Toevallig was bij de buren een (hele smerige) 405 GLX air-line op bezoek. 4 Peugeots op enkele vierkante meters :D Da wor je toch blèij van!
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Nou, dat was balen gisteren. De nieuw gekochte uitlaat uit te magazijn in Maasbommel bleek totaal verkeerd te zijn.
Het rijden naar de werkplaats was ook een spannende onderneming. Tijdens t rijden merkte ik opeens dat de koppeling leek te "plakken", kwam slecht vrij. Stilstaand bij t stoplicht kreeg ik m niet in de versnelling. Na diverse malen de koppeling in te hebben getrapt, was t mogelijk in te schakelen en weg te rijden. Lucht in t systeem??
204 op de brug ging prima. Achter onder de krikschotels en voor onder de buitenste subframe montage plaatsen.
Image

De voorste pijp heeft geen flensplaat met tapeinden. Die heb ik dus van de oude uitlaat moeten slopen. Helaas brak bij demontage een tapeind af zodat ik er een bout in moet zetten of een tapeind moet zoeken
Daarnaast heeft de nieuwe pijp geen warme lucht collector die warme lucht naar de inlaat stuurt. Die heb ik dus van de oude pijp proberen om te zetten maar helaas.
Nu had de oude uitlaat geen slang op de collector naar de inlaat zitten dus ik dacht dat er geen pijp op hoorde maar bij nadere inspectie blijkt dat toch te moeten. De inlaat heeft een pijpje aan de onderkant zitten.
Zoek de verschillen:
Image

Dan de achterste potten.
De oude uitlaat had geen einddemper meer, die was vlak na de grote demper afgebroken. In de auto was een pot aanwezig echter die past niet op de uitlaat die ik nieuw gekocht heb, althans niet zonder grote aanpassingen en daar heb ik geen zin in.
Image
Dan maar eens monteren. Past voor geen meter, de grote pot heeft een flinke verstevigingsplaat eraan gelast en daardoor past de uitlaat niet onder de auto zonder een plaat van de auto te slopen.
Uitlaat steekt ook 20 cm te ver uit waardoor de pot niet vastgezet kan worden.
Image

Al met al een beetje een domper. Verkeerde pijp (althans ik denk dat omdat die warmte collector er niet op zit), verkeerde potten.
Ik heb t vermoeden dat het een uitlaat voor een break is, zou dat kunnen? Dit vanwege de lengte. Mij werd verteld dat het een diesel uitlaat is maar die is van onder toch even lang als een benzine, tenminste de sedan dan.

Valt me trouwens wel op dat de 204 geen olie lekt, hij zal dus wel leeg zijn :mrgreen:
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Ook niet Jan, wordt tijd dat ik ga peilen dan haha.
OK, dan ga ik van de week even proberen te ontluchten, ik heb wel al gezien dat de koppelingsmastercilinder al redelijk roestig is en dat deze op een redelijk irritante plek zit om met mijn XXXL handen in te wroeten.
We gaan gewoon proberen.

Effe een andere vraag: Kan ik dat afgebroken tapeind gewoon vervangen door een stuk M8 draad eind en dat vast zetten met een moet en ring of moet ik iets speciaals gebruiken i.v.m. de warmte van de uitlaat?
Ik heb er voor nu even een bout in gezet maar weet niet of dat technisch mogelijk is.
Meteen even een nieuwe uitlaat besteld bij een webshop. 83 euro incl. verzendkosten. Kan deze dame weer gekeurd worden voor 2 jaar.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Hij is toch echt M8, ik heb m getest met een M8 moer.
Ben vanmiddag nog bij een automaterialen zaak geweest en men had wel M8 tapeind (hij kwam eerst met draadstang aanlopen :mrgreen: ) maar te kort. Ik heb iets van 60 mm nodig en t langste wat hij had was 45.
Die bout zit er nu best goed in alleen was deze veel te lang dus heb ik daar 2 dikke moeren onder moeten leggen zodat het wel past.
Morgen maar even naar Fabory voor tapeind en M7 boutjes en moertjes, alweer op.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply