Mijn 204 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag bericht gehad van Master-Fabricator Serge in Beesd
Het subframe is gestraald en flink goed ook. Het is er iets slechter aan toe dan wij dachten maar op zich valt t mee.
Image
Het hoopje bruin ervoor is roest uit de pijpen van t frame. Flink uitkloppen en inspuiten dus.

Detail foto van het te vervangen deel van t subframe.
Image

Serge is al begonnen met het voorwerk van een nieuwe kom. Gaat helemaal goed komen lijkt me zo. Alle vertrouwen in een goede afloop.
Image

Nog even overlegd met hem of we wel/niet door moeten gaan met dit subframe maar een ander/nieuw subframe is zo 1-2-3 niet te vinden en ALS je een gebruikt subframe kunt krijgen moet je je maar af vragen wat je koopt. Mijn insteek zou dan zijn: stralen, bekijken, epoxy en lak spuiten en dan ben je ook weer 200 pietermannen verder. Nu heb ik t originele frame dat wordt hersteld en investeer ik in een degelijke reparatie. Duurzaamheid is het toverwoord zal ik maar zeggen. :mrgreen:
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Hmmmmm, geen gek idee.

edit: Even met Serge overlegd, verzinken is op zich een mogelijkheid indien het holle gedeelte schoon en roestvrij is en dat is het niet. Dan moet je dus gaan zuurbadderen. Naast t verzinken ook nog gaan zuren en dan ook nog lassen en een laklaagje gaat me eigenlijk wat te ver. Dan heb ik zometeen een subframe van 1000 euro. Het wordt nu gelast, opnieuw gestraald en in epoxy gespoten, 2k zwart gelakt en van binnen met RX. Dan moet t er weer 20 jaar tegen kunnen zeker als ik niet in de pekel en de zooi rij in de winter.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Ja Remco, daarom boort Serge ook grotere gaten. Origineel zitten er afwaterings-spelde-knopjes die na 2 regenbuien propvol zitten. Gevolg: condens in t subframe.
Dan inspuiten met RX en naderhand bijhouden met Fluid Film. Auto komt alleen buiten bij mooi weer en pekel-vrije wegen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

YES, gebruikte stabi stangetjes van Leo ontvangen waarvoor bedankt!
Rubbers zijn net zo hard als de mijne en dus aan vervanging toe.
De rubbers in de bussen zal wel een drama worden om te vinden, de rubbers door het subframe moet te doen zijn lijkt me.
Iemand een goed adres voor rubberen dempertjes 30mm doorsnee max, 20mm hoog en 10mm binnenmaats?
Van t weekend maar even stralen en spuiten zodat het netjes is. Meteen ook even de steuntjes van het subframe stralen en spuiten.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Ik heb alle vertrouwen in de afloop met de kundige handjes van Serge. Alles is beter dan de staat zoals ik m binnen bracht.
Vandaag heb ik de 2 steunen die aan het subframe vast zitten zelf in een bak heet water met oplosmiddel gedaan om de vettige troep eraf te weken.
Blijkt dat oplosmiddel zo goed te zijn dat veel verf restanten er tijdens t weken vanaf gaan. :D
Scheelt me weer straal werk.
1 Steun (de niet vettige) is erg geroest en verdient een behoorlijke straalbeurt. De andere (de vettige dus) is in betere staat.

Image
Hier het deel dat vervangen moest worden verwijderd van het subframe en het nieuwe deel in de maak.

De twee steunen na een wasbeurt in oplosmiddel.
Image
Image
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Jan, hoe bedoel je, hebben ze er 1 gevonden dan? De laatste keer dat ik er was vonden ze helaas niet zo veel wat ik nodig had. :oops:
Team Serge & Marco??? Ik heb eigenlijk heel weinig gedaan behalve Serge's vakwerk aangeprezen. Hopelijk zal uit mijn verslagen en zijn handwerk meer restauratiewerk volgen voor hem. Ik heb meerdere projecten van/bij hem gezien en alles wordt met veel passie en precisie hersteld en vervaardigd. Dus heb je een klassieker met werk, niet lang hellen, Serge bellen.

Gisteren nog voor "den kerstdis" en optreden in de kerk de laatste hand gelegd aan de subframe en stabi delen van de 204. Met nogmaals dank aan Leo DiCabrio voor de stangetjes.
Image

Alles gestraald en in epoxy gezet waarna afgespoten in zijdeglans zwart.
Misschien van het weekend eens gaan afmonteren. Eerst nog even op zoek naar nieuwe rubbertjes voor de stabistangetjes. Moeten 30mm doorsnee zijn, 20mm hoog en een centergat van 10mm.

Hier nog even snel een foto van het deel van het subframe dat eruit geslepen is ter vervanging:
Image
Duidelijk aan vervanging toe. :shock:
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

YES!!! Vandaag alleen het subframe gemonteerd. Ben zeer trots op mezelf :D :D
Was even een behoorlijk gehannes om dat loodzware ding te plaatsen maar ik heb eerst de 4 draagarm bouten hand vast gezet zodat het subframe al kon hangen.
Toen kwam het, het plaatsen luistert zeer nauw en moet in bepaalde volgorde omdat de achterkant langs t carter moet voordat de voorkant vast kan maar met behulp van wat houten balken en een keukentrapje :shock: is t me gelukt.
Ben er wel 3 uur mee bezig geweest maar t zit PERFECT! Met dank aan Serge voor het perfect herstellen van t geheel.

Nu dat achter de rug is dacht ik, kom ik ga t oliefilter verwijderen, nieuw plaatsen (had ik gekocht in t magazijn de 7e) en olie in t carter gieten.
De 204 heeft (zoals jullie natuurlijk allemaal weten) een verwisselbare cartridge als oliefilter. Dikke dopmoer los en de houder los gefrunnikt. Komt natuurlijk een flinke lel olie mee wat weer op t schone subframe loopt :? maar goed.
Toen het nieuwe oliefilter gepakt...................... is dat kleiner dan dat wat er in zit :? :? :? ..................... Nu weet ik niet welke er in hoort. Er blijkt een L193 in te zitten van Purflux en ik heb een L138 mee gekregen uit t magazijn.
de site van Purflux is niet echt behulpzaam (alles is obsolete)
Ook zag ik dat het huis van t filter vast gezet was met vloeibare pakking. Die natuurlijk allemaal verwijderd, komt er een beetje papieren pakking mee en er blijft wat troep achter in de groef van de houder. Hoe krijg je dat makkelijk weg?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Plaatjes kon ik nog niet maken, beetje weinig licht toen ik klaar was. Komt nog.
Bij t filter (het vermeende verkeerde nieuwe) zat een papieren pakking die precies lijkt te passen dit in tegenstelling tot t filter.
Ik heb de vloeibare pakking goed weg gekregen, ging er zo uit. De restjes van de papieren pakking zullen wel iets lastiger worden om te verwijderen. Ik ga het eens proberen met een platte schroevendraaier die net in de groef past.

Wel balen dat ik een ander filter heb dan er in zit. Ik kan niet achterhalen welk filter er nu in hoort. Het gebruikte filter past er precies in terwijl het nieuwe filter ruim in zijn jas zit.
De filterhouder heb ik eens even helemaal schoon gemaakt, wat een troep zat daar in, allemaal sludge die jarenlang verzameld is in de motor. Ik zou de binnenkant van de motor wel eens willen zien (of liever niet eigenlijk)

Het gekke is, er zit dus een L193 in en ik heb een L138 mee gekregen. Volgens Fransoze.de hoort die er ook in
http://www.franzose.de/de/Peugeot/204-3 ... /ANR71121/
Volgens Olyslager hoort er een LS152B in maar dat boek is uit 79 dus t zou kunnen dat het filter bedoelt is voor het laatste model 204.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Stond ook versteld van mezelf Harrie, zeker omdat ik 0 ervaring hebt hier in.
V.w.b. dat filter ben je abuis denk ik. De 204 (tot 10-75) heeft een verwisselbaar papieren filter in een aluminium kelk zitten direct achter de accu. Het model van na 10-75 heeft een easy-change filter zoals modern gebruikt wordt op hele veel auto's.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Ja, dat is duidelijk maar de vraag is welke?
Die er in zat is duidelijk groter dan die wat ik in t magazijn gekocht heb...
Image
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply