Mijn 204 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag EINDELIJK weer eens wat kunnen sleutelen aan mijn kleine 204tje. Toch maar eens begonnen aan de koppeling cilinders. WAT een pokke klus. Je komt er gewoon niet aan.
Ik heb de rembekrachtiger maar verwijderd om er beter aan te kunnen. Vanonder het linker spatbord kom je met via het gat in het binnenscherm er redelijk bij. De moertjes van de hoofd cilinder waren erg roestig waren en met een dop kom je niet goed bij de moer door de behuizing van de cilinder. Daardoor heb ik de moertjes los moeten maken met een griptang, elke keer 15-20 graden draaien, WD39+1 spuiten, beetje heen en weer bewegen met de tang, weer een stukje verder en na 1 uur had ik beide moertjes ernaast liggen. Phoe. :D Wat een vervelend klusje.
De slave cilinder zit met 2 boutjes vast, die had ik zo los. Zonder de motorsteun los te halen nog wel. Een flinke tik op de master cilinder en hij kwam los.
Image
Image

Het complete setje incl. de slang ertussen uit de auto gepakt en op de werkbank gelegd om eens aan een nader onderzoek te onderwerpen.
Image

Bij het wegnemen viel me op dat in de slave cilinder een plasje remvloeistof stond..... hmmmm en die gaf ik het voordeel van de twijfel als zijnde nog goed. Die lekt dus ook waarschijnlijk. Maar goed dat ik ze allebei heb.
Image

Loshalen van de slang was nog een flinke klus. 14er steeksleutel er op een KNAK! daar kwam de wartel los. Die zat dus tegen de aanslag aangedraaid, nu twijfel ik of ik of die hand vast moet of toch weer tegen de aanslag.
Uit de slave cilinder wilde de slang echter met geen geweld los. Mijn volle gewicht in de strijd gegooid en toen kreeg ik de slang los (en bijna mijn vuisten tegen mijn gezicht :o )
De rubberen ringetjes zijn helemaal kapot en vervormd, die moeten dus echt vervangen worden.
Image

Voor de zekerheid de nieuwe cilinders erbij gepakt. De master heeft een nieuwe rubber en ring erbij geleverd. De ring past echter niet om de slang, dus de oude ring maar gepakt. De slave cilinder heeft helaas geen nieuwe rubber erbij zitten. Dus moet ik alsnog een set nieuwe rubbers hebben. Die vond ik hier http://www.easy-square.com/autoparts/pe ... id=6066051 Geen idee of t iets is.
Image

De nieuwe master cilinder met de originele slang er op.
Image

Wachtend op nieuwe rubbers en afbouw zodat ik weer een koppeling heb ik de 204
Image

Toen maar verder aan de 404, dat was een simpel klusje dacht ik........ :?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

hmmmmm, al vrijdag en nog steeds niets ontvangen van de betreffende firma om de 204 weer te kunnen laten koppelen. Weer onder t motto: alles leverbaar maar niets op voorraad.....
Maar eens een mailtje sturen.

Meteen reactie terug, morgen worden de rubbers afgeleverd volgens de heer van easy square.
hmmmmmm 204 even naar de oprit halen en meteen monteren.....?

Vandaag tijdens C & V 2014 mijn rubbertjes voor de 204 koppeling ontvangen. Origineel Peugeot zelfs!
Hopelijk snel monteren.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Dank voor de tip Harrie. Ik loop alleen tegen 1 probleem aan en dat is dat 1 wartel niet vrij van de slang is te draaien. Draai je aan de wartel dan draait der slang mee......
Ik heb al van alles geprobeerd maar t lukt me niet om ze los van elkaar te laten bewegen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Allemaal al geprobeerd en ik heb besloten t te laten zitten. Gewoon slang met wartel en al meedraaien.
Sterker nog, ik ben net in de werkplaats geweest om de nieuwe rubbers natuurlijk meteen te monteren. Alles past prima en dicht (denk ik) goed af.
Ik dacht: laat ik alles "even" meteen afmonteren. Dat ging sneller dan los halen in ieder geval (ook de eerste keer dat ik dat zeggen kan bij t klussen aan auto's)

Ook meteen ontluchten (opvangtankje aan de nippel), pompen op t pedaal en voila, na enkele seconden heldere bubbelvrije vloeistof in de slang. Mooi, ook klaar.

Dan testen of de koppeling werkt. Motor gestart, koppeling intrappen, naar de 1 en........jammer. Auto wil meteen gaan rijden en de 1 schakelt niet in, achteruit knarst.
Ik had de slave op t gevoel afgesteld zodat er geen speling zat, blijkbaar toch niet goed gedaan. De afstelbout maar wat naar buiten gedraaid 1 a 1,5 mm en nog eens testen, nog steeds t zelfde. Grrrrr
Nog wat meer naar buiten, 1,5mm verder nog eens testen, nog steeds 't zelfde :? Hoe kan dat nu, ik heb bijna geen draad meer over op de bout en toch wil de auto blijven rijden als de 1 ingeschakeld wordt.
Nog eens een paar maar flink pompen en opeens flopte de pook in alle versnellingen :D
Koppeling op laten komen...... jammer, auto rijdt niet weg. HUH!?!?! :shock: :? :(
Geen idee waar dat nu weer aan ligt maar toen werd t tijd om te gaan vanwege familiaire verplichtingen (St Rosa processie/kermis/festival in Sittard)

Misschien dat er nu ergens een luchtbel is weggeduwd en ik door het uitschroeven van de afstelbout de koppeling nu helemaal heb vrij gezet waardoor deze helemaal niet meer aangrijpt. Van de week (bij tijd) even nalopen.
Wel lastig om alleen te doen. Je kunt niet zien of de koppeling daadwerkelijk werkt als je t pedaal intrapt.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Nou, ik had dus de ontluchtnippel open gedraaid en was aan t wachten tot de vloeistof was doorgelopen. Na 5 minuten nog steeds niets.
Toen heb ik de opvangtank er aan gehangen en een paar keer gepompt waarna er opeens vloeistof door de leiding kwam. Eerst melkachtig daarna doorzichtig geel a la DOT 5.1.
Ik dacht dus (naief als ik ben) dat ik klaar was.
Toen ik daarna wilde wegrijden bleek dus dat ik niet goed bezig was geweest. Aangezien ik in mijn optiek ontlucht had kon t tdus daar niet aan liggen en heb ik de stelbout verder naar buiten gedraaid. Dat hielp niet dus nog verder naar buiten en een 3e maal. Waarschijnlijk is tijdens dit proces de rmvloeistof tot rust gekomen kwam de koppeling daarna niet meer vrij. Ik weet t ook niet meer maar ik ga van de week (als ik tijd heb) de stelbout maar weer terug draaien en kijken wat er gebeurt.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Zo, het werkt weer. Aangesloten zoals harrie zei en er liep vloestof. Effe aangetikt en er liep nog steeds geen vloeistof. Hmmmm vervelend. Dan maar eens flink intrappen en toen liep er wel vloeistof. Minuut laten lopen en dicht gedraaid. Vanaf dat moment doet de koppeling t weer. Kan weer rijden :mrgreen: :mrgreen:
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

En meteen een nieuwe verse APK er op :!: :D Zonder aanmerkingen of steekproef. Helemaal top!
APK meester vond t leuk dat ik zo'n oude auto reed en zoveel werk er in stak.
Maar helaas is het plezier van korte duur. Rijden doet de wulpse jongedame goed maar koppelen blijft een uitdaging.
Koppeling komt niet goed vrij lijkt t wel. Als je bij een stoplicht komt, dan trap je de koppeling in (ik tenminste wel) en dan haal je m uit de versnelling om 'm vrij te zetten. De schakelpook gaat heel moeilijk uit de versnelling en de auto lijkt te willen doorrijden. Koppeling lijkt "te plakken".
Geen idee wat ik fout gedaan heb (ja heb ik wel, ik heb er zelf aan lopen rommelen :mrgreen: DUH!)

Image
Image
Op de brug bij de APK meester.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag bij Venus, mijn 204 (omdat ze zo maagdelijk wit en mooi is), gele Duplo's gemonteerd.
Het resultaat:
Image
Binnenkort nogmaals ontluchten en anders koppeling huis open maken en inspecteren. Anders op zoek naar een koppeling/drukgroep €€€€€ :evil:
Inmiddels wel al een koppeling gereedschapsset aangeschaft via MP.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag nogmaals geprobeerd de koppeling te ontluchten. Slang aan de nippel, nippel open en wachten maar (zou zelf moeten doorlopen). Na een half uur nog niks behalve wat nattigheid bij de onderkant van de nippel.
Dan de koppeling maar eens even ingetrapt om t "op gang te helpen". Helpt ook niet.
Koppeling eens diep ingetrapt, dan komt er vloeistof die de slang in kruipt. Zo eens even laten staan maar er gebeurt helemaal niks. Mijn ontlucht apparaatje heeft een vacuum functie maar dat mag niets baten.
Gestart en eens de koppeling bedient. Lijkt soepeler te gaan. Motor even warm laten worden en dan lijkt de versnelling weer niet in te willen schakelen. De auto lijkt weg te willen rijden als je de 1 inschakelt maar als je even wacht gaat hij er toch in.
Toch maar even een stukje mee gereden naar de automaterialen zaak (was open op zondag tot mijn verbazing van 11u tot 17u)
Onderweg gaat t schakelen soms heel makkelijk en soms om den donder niet. Er is geen touw aan vast te knopen. Wel lijkt t er op dat, als de motor goed warm is, het makkelijker gaat.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Na een lange tijd de 204 maar weer eens van stal gehaald. "Even" naar garage PSH om de koppeling eens met zn tweeën te ontluchten. Op weg er naar toe viel me op dat ik geen enkele keer moeite had om te schakelen en alle versnellingen moeiteloos ingelegd konden worden.
Wel moest ik vlak voor aankomst nog even een kleine col op en toen merkte ik dat de koppeling begon te slippen. :? :(
Heb je eindelijk een soepel schakelende bak, begint de koppeling te mieren.
Enfin, aangekomen eerst maar eens aan de 405 gaan rommelen (zie 405 topic), na afloop de 204 op de brug.
Beetje stellen, beetje sleutelen, de vork eens helemaal vrij laten komen...... Aha, daarom slipte die, de koppeling komt niet geheel vrij en onder belasting kon deze dus slippen.
Alles dus weer goed afgesteld en proef rijden maar.
Een 15-20 km later kan ik met overtuiging zeggen de koppeling is weer op orde. Geen slip meer, geen knarsende tanden bij schakelen. Heerlijk. De 204 rijdt weer als "nieuw"
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply