Mijn 204 topic

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vrijdag de nieuwe uitlaat ontvangen en gisteren gemonteerd. Helemaal passend gelukkig al mis ik nog steeds een tapeind dat afbrak tijdens demontage van de voorpijp van t spruitstuk. Daarvoor nu even een bout gebruikt. De oude uitlaatklem past helaas niet mee dus moet ik op zoek naar een nieuwe. Ik had er 1 liggen maar die was te klein.
Zie hier het verschil tussen de magazijn-uitlaat en de webwinkel-uitlaat
Image

De pot onder de auto (let niet op de roest :oops: )
Image
Image

En de 204 buiten voor een foto sessie:
Image
Image
Image
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Ik wil eigenlijk alleen even nieuwe APK er op hebben en dan van de winter "even" de roestplekken aanpakken. Zijn er aan de onderkant toch wel een paar. Met name de dorpels.
Helaas is het subframe ook voorzien van een gaatje en dat is afkeur. Moet ik ook wat aan doen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Trots op mezelf: Vandaag heb ik de laatste puntjes op de i gezet bij de 405 toen ik wat tijd over had om aan de 204 te besteden.
Het irriteerde me dat de knipperlichten het zo slecht deden. Soms wel, dan weer niet, dan weer 2 keer. Ik heb maar eens eerst gekeken of de lampjes goed zaten, check.
PSH had me zondag al verteld dat de remlichten t ook niet deden evenals een stadlampje (links) én het lampje van de oliedrukschakelaar (was me niet opgevallen)
Hmmmmmm, zouden die bij elkaar liggen qua electrisch systeem? Boekje er bij pakken dan maar.
Zekering 1, nee dat is m niet
Zekering 2, ook niet
Aha, Zekering 3: remlichten, clignoteur (prachtig woord he) en nog iets. Zou zomaar kunnen. Die zekering eens bekeken en die was meer dood dan levend. Gelukkig zaten er reserve bij t zekeringkastje. Die er in geklikt en meteen werken :D
Helemaal happy dus.
Remlichten werken, clignoteur, alles.
Ook nog even de uitlaat nagelopen. Zit er ook weer netjes vast op. Alleen dat subframe. Zou eigenlijk vervangen moeten worden of hersteld zonder sporen. Iemand ervaring mee?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Gisteren kreeg ik van Vader staat in naam van de belastingdienst een briefje dat men "op maakt dat het bovengenoemd motorrijtuig met ingang van 8-1-2013 in aanmerking komt voor vrijstelling motorrijtuigenbelasting".
Volgens mij is die auto dat al sinds 1995, maar goed.

"Als het motorrijtuig een datum van eerste toelating van na 31-12-1986 heeft, geldt de vrijstelling niet voor een eventuele verschuldigde brandstoftoeslag. Dit bedrag moet u op de gebruikelijke wijze betalen"
"Brandstoftoeslag is verschuldigd voor personenauto's met als brandstof diesel, aardgas en LPG. Dit geldt ook voor bestelauto's van particulieren"

Schijnbaar kan men niet zo goed rekenen in Apeldoorn, de 204 is al heeeeeeel lang belastingvrij en zal dat ook blijven. Daarnaast heeft de 204 een benzine motor en valt dus niet onder de brandstoffen zoals vermeld. zonde van de inkt en de moeite.
Tot slot lijkt t er dus al op dat Apeldoorn er al vanuit gaat dat de nieuwe wet door de 1e kamer goedgekeurd is. Vreemd hoor.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Vandaag de jongedame maar even geschorst in afwachting van een oplossing voor het subframe. Nog geen tijd gehad om t eronderuit te schroeven dus ook nog geen mogelijkheid tot herstel.
Schorsen is nog altijd goedkoper dan het CJIB sponsoren.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

GRMBLLL :evil:
Net even een uurtje niks te doen, ik denk ga je een begin maken om dat subframe los te halen en zaterdag mee te nemen.
Wordt erg moeilijk met een 2 koloms brug denk ik. Ik ga eens zoeken naar 2 grote as-steunen zodat ik de voorkant los kan hangen op de brug.
Anyway, toch al maar eens wat moertjes los gehaald hier en daar, kom ik bij de stabilisator, draai ik daar een soort draadeind uit samen met de borg moer. Ok denk ik, even terug zetten. Ja Jammer dus :evil:
Lijkt wel afgebroken inwendig maar ziet niet zo uit. HEEL vreemd. Iemand ervaring mee?

Dit draaide ik er uit. Dat is dus een borgmoer met een stukje draadeind (een soort tapeind).
Image

Het buisje wat er nu nog in zit met een stuk draad er nog in lijkt t wel.....
Image

Ook nog even wat plaatjes geschoten van het subframe
Image
Image
Image
Enig herstelwerk is noodzakelijk.
Zal me voor zaterdag wel niet gaan lukken Serge, zonder as-steunen wordt het sowieso al spannend.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Net even op servicebox gekeken.
Image
Ik zou dus het 5087.13 moeten hebben maar t lijkt er op dat er een losse bus 5096.02 op zit waarin het stukje draad geschoven kan worden. Aan de andere kant zijn de rubbers ook rot en zou een complete set niet misstaan.

Edit:
Net even een kwartiertje gezocht maar op alle websites met auto onderdelen niets te vinden voor stabi 204. Franzose en Serie04 ook niks. hmmmmmm Problem!!
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA, het is me gelukt :D . Helemaal alleen het subframe gedemonteerd en onder de auto uitgehaald.
Was wel een klus, hele plons olie moeten aflaten en natuurlijk zaten de bouten door de voetenbak los zodat je kon draaien tot je een ons weegt (en alleen is het lastig om in de auto een bout vast te houden en buiten de auto aan de moer te draaien)
Maar het is gelukt. Staat van t frame valt me mee en tegen. Aan 1 kant is er veel roest en aan de andere kant erg veel olie dus minder roest. Stralen en dan pas oordelen zou ik zeggen.
Aan de auto valt de roest mee. Montagegaten aan de voetenbakken LIJKEN hard. Kon ik slecht beoordelen omdat de auto bijna op de grond staat.

Wat ik raar vind is dat de auto aparte olie heeft voor de bak. Ik heb 1 carter open gedraaid, leek op versnellingsbakolie en toen het 2e carter van de motor.
Zal wel in t boekje staan welke olie er in moet, ik weet alleen niet waar de bakolie moet. Moet toch mijn vraagbaken eens allemaal gaan optrommelen.

Foto's volgen nog, ik moet nu weer werken gaan.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Ik heb (voor onder de auto staand omhoog kijkend met de neus naar de achterkant) links een plug los gedraaid met een lange staaf eraan vast, kwam een hele hoop (dunne) olie uit gelopen, zo zwart als kolen.
Toen heb ik (in mijn ogen de normale carter plug) die andere los gedraaid en daar kwam ook nog olie (dikker) uit gelopen. Mijn opvangbak was propvol, zeker meer dan 4 liter.
(Alle olie netjes in een grote jerrycan. Dat lever ik in bij mijn sloper, die zuigt dat uit de jerrycan om af te voeren)
Vreemd dat er 2 pluggen onder zitten. 1 met een lange staaf eraan en de andere een "normale" plug. Beide trouwens met een magneetje er aan.

Die lange plug zit in een buisje waaromheen een grote platte moer zit die het subframe met een beugel en rubbers aan t carter vast zet. Vreemde constructie maar die had ik dus waarschijnlijk niet los hoeven maken als ik de normale carter plug los had gemaakt. Nu heb ik wel kans gehad om de magneten schoon te maken.
Morgen meteen een oliefilter en carterringen meenemen voor de XK4, nieuwe rubbers van de stabilisator (zullen ze wel niet hebben), nieuwe stabilisatorstangetjes (zullen ze wel niet hebben), eventueel nieuwe rubbers voor de draagarmen (zullen ze ook wel niet hebben)

Hier het subframe zoals t net onder de auto is uit gevallen. Moest hier en daar een beetje overtuigend kijken/tikken maar opeens viel t op de grond (zal me benieuwen hoe ik dat ding weer d'r onder krijg tzt.)
Image

T subframe onder de auto verwijderd. Hier heb ik even foto's gemaakt van de 2 steunen die de uitslag rubbers van de motor herbergen.
Image

De boosdoener en aanstichter van het hele demontage spektakel. 2 kleine gaatjes op de altijd zo lastige plaats bij een 204-304.
Image

Stabilisator verwijderd en rubbers even goed bekeken. Zien er niet slecht uit maar als ik nieuwe kan krijgen dan neem ik die meteen mee.
Image

Het uiteinde van de stabi. Helaas aan beide kanten KNAK afgebroken, precies op dezelfde plek. ook nodig uit t magazijn.
Image

Het stabi stangetje los. Net achter de draad afgebroken. Allebei op dezelfde plek.
Image
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn 204 topic

Post by MarcoPeus »

Nou, vandaag kon ik gelukkig de reis maken naar t magazijn om de benodigde onderdelen te kopen, althans, de heren en dame achter de balie te vragen of men genegen was om ze te zoeken. Gelukkig is men erg behulpzaam aldaar maar helaas datgene dat ik t meeste nodig had, wist men niet te vinden. :(
Geen rubbers voor de stabi's, geen stabi's en voor de ophangarmen heb ik maar niet gevraagd. Wel had men een oliefilter gelukkig dus dat maar meegenomen.
Gelukkig was er een bekende medeforummer aanwezig die me zeer behulpzaam bleek en 2 vervangende stangetjes levert voor een appel en en ei. Nogmaals bedankt daarvoor.
De uitlaat kon ik retourneren en het geld terug ontvangen waarvoor ook dank

Toen nog even door naar Beesd naar wellicht de beste plaatwerk specialist van het noordelijk halfrond om het subframe aan te bieden voor herstel.
Wordt komende week gestraald en hopelijk is er dan nog genoeg van over om het betaalbaar te herstellen. Daarna een laag epoxy erover en satijn zwart lakken in 2K lak.
Zelf zal ik dan de komende weken "even" aan de bak moeten om de draagarmen en stabi te stralen en van wat lak te voorzien. Werk aan de winkel.
Alvast bedankt Serge.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply