Motor revisie van onze "dame"

Voor de Peugeot 104, 204 en 304
A110
Posts: 45
Joined: 02 Feb 2016, 20:27

Motor revisie van onze "dame"

Post by A110 »

Eindelijk eens even tijd gemaakt om alle foto's te uploaden, verkleinen en na te kijken welke ik ga posten voor jullie.

Zoals jullie weten is onze dame de afgelopen 2 jaar in de revisie geweest waarbij ikzelf de motor voor mijn rekening genomen hebt.

Het uitbouwen van de motor zullen jullie vast wel weten hoe dat gegaan is daarom gelijk maar beginnen met de foto's waarbij het blok op de werkbank staat om ontmanteld te worden.

Veel kijk plezier :lol:

Image
Image
Image
Image
Image

Druklager zat ook vast en de koppelingsplaat was versleten.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Het loshalen van blok en transmissie

Image
Image
Image
Image

Hieronder de horror foto's van de ellende die ik tegen kwam tussen de cilinderbussen. Hierdoor was helaas mijn onderblok niet meer te maken en moest ik opzoek naar een donor onderblok.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Het donor onderblok was ook niet helemaal gaaf maar het was de enigste die ik kon vinden. Ik heb het onderblok weggebracht naar een revisie bedrijf die de cilinderbus gaten en de aansluiting van de cilinderbussen opnieuw gehoond heeft en gefreest. De krukas is ook opnieuw uitgebalanceerd. Ze hebben zelfs voor nieuwe cilinderbussen met zuigers gezorgd. Ook zijn er nieuwe lagers ingegaan.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Ook de cilinderkop heb ik laten nakijken op lekkage en laten voorzien van nieuwe kleppen die tegen ongelode benzine kan.

Image
Image
Image
Image

Toen ik alles weer in huis had ben ik weer aan de opbouw begonnen.
Het koppelingsdeksel heb ik voorzien van nieuwe bussen zodat de koppelingsbediening ook weer goed en soepel werkt. Nieuw druklager is er gemonteerd. Alle onderdelen zijn schoongemaakt in een spoelbak en overal zit er een nieuwe pakking tussen. Zal vast nog wel wat vergeten zijn maar jullie kijken graag naar de foto's en anders mag je er altijd naar vragen.


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Er zijn diversen onderdelen vervangen zoals koppelingscilinders en wartels. De leiding was helaas niet meer te verkrijgen dus heb heel voorzichtig de oude wartels kapot gezaagd en dit ging perfect. Alle vloeistoffen zijn ververst.
Startmotor en dynamo heb ik laten nakijken.

Heb nog een filmpje gemaakt hoe mooi de dame loopt. Je hoort nog een tikje dit was na het stellen van de kleppen verdwenen.

https://youtu.be/Xg_Q6vUEXik

Verder heb nu nog een probleem bij warme stationaire draaiende motor dat het olie druk lampje gaat branden/flikkeren. Onder het rijden heb ik hier geen last van. Heb al oliedruk gemeten en die is goed aanwezig. Alleen bij stationair is die net aan de lage kant waardoor het lampje gaat branden. Nieuwe sensor heeft niet geholpen. Ik denk dat ik een foutje gemaakt hebt met het inwendige filter daar zaten ook nog wat ringen en rubbers bij en ik denk dat die niet helemaal niet goed zitten. Dit komt nog aan de orde.
Hieronder nog een filmpje van de oliedruk.

https://www.youtube.com/watch?v=ZhQFRbYFhTE

Verder heeft de dame vorig jaar oktober als trouwauto gefigureerd voor mijn collega en heeft het heel de dag perfect gedaan. Daarna is hij op winterstalling gegaan dus het is nu nog afwachten of ze wil starten. Dit komt binnenkort wel weer.
Als er vragen zijn hoor ik ze wel dan probeer ik ze te beantwoorden.

Gr. Jeroen
Martijn 404
Posts: 73
Joined: 03 Feb 2016, 19:06

Re: Motor revisie van onze "dame"

Post by Martijn 404 »

Schitterend gedaan :!:
Martijn van Onna
Peugeot 403 (1959)
Martijn205
Posts: 4
Joined: 09 Feb 2016, 21:21

Re: Motor revisie van onze "dame"

Post by Martijn205 »

Super!!
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 402
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: Motor revisie van onze "dame"

Post by Bart-Peugeot »

Mooie klus geweest. Fijn dat de motor nu weer super loopt.
In bezit van een 308 en 504.
Willie
Posts: 20
Joined: 04 Feb 2016, 18:13

Re: Motor revisie van onze "dame"

Post by Willie »

Respect hoor!!
sv605
Posts: 91
Joined: 04 Feb 2016, 20:47

Re: Motor revisie van onze "dame"

Post by sv605 »

Knap gedaan, weer als nieuw :!:

groet

Steven
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Motor revisie van onze "dame"

Post by MarcoPeus »

Goeie oliedruk ook. Heb je mooi gedaan die revisie. Mag je jezelf best mee complimenteren.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
A110
Posts: 45
Joined: 02 Feb 2016, 20:27

Re: Motor revisie van onze "dame"

Post by A110 »

Iedereen bedankt voor de complimenten.

Ben er ook best trots op dat ik het gedaan heb. Ben natuurlijk wel monteur dus het is allemaal niet onbekend voor mij.
De "simpele" techniek van vroeger vind ik veel mooier dan de huidige techniek, niet dat ik het afkeur maar bij de minste misfire gaat dat pokke lampje alweer branden en staat de klant weer in de garage.

Vroeger even de ontsteking of carburateur bijstellen en de auto reed weer geweldig dat is toch heerlijk.

Ik hoop er dit jaar weer een hoop kilometers mee te mogen maken.

Ik houd jullie op de hoogte van de belevenissen van de "dame".

Fijn weekend,
Jeroen
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Motor revisie van onze "dame"

Post by Harrie »

netjes, Jeroen !
grondig aangepakt.
de aantasting op de randen van het cilinderblok waar de cilnderbus-voetpakkingen op rusten, is wel zorgeljk,
heb je daar nog iets aan gedaan ?

De aluminium koppelingsgaffel is erg breekbaar, gelukkig is deze nog in goede staat.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
A110
Posts: 45
Joined: 02 Feb 2016, 20:27

Re: Motor revisie van onze "dame"

Post by A110 »

@Harrie,

Op de foto ziet het er erger uit dan het in werkelijkheid was.
Er is geloof ik (al weer ruim een jaar geleden) niks aan gedaan of een fractie uit gefreesd.

De tijd zal het leren of het goed blijft gaan.

Eerst de Alpine A110 afmaken dan kan die weer naar mijn oom retour waar nu de "dame" in de garage staat. Dan kan ik daar weer de puntje's op de i gaan zetten.

Fijn weekend,

Jeroen
Post Reply