Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Voor de Peugeot 504 en 604
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

peunormal wrote: 07 Feb 2021, 13:40 Hoi Martijn, zoek goede 604 gti full options. Pas dan verkoop ik mijn orginele, roest- en schadevrije Ti uit 1979 (nagenoeg STI uitvoering). Houd me dus aanbevolen, maar voorkeur gaat uit naar 'n automaat en leer. Zie PB. Wellicht heb je wat meer info & foto's :?:
Heb je zelf overwogen, om een automaat 3HP22 in te bouwen.
Dat is twee dagen werk, wel heb je er een donorauto voor nodig, aan onderdelen.
Bak, diff, een draadboom, een automaat, radiateur met koelleidingen.
En natuurlijk de automaatpook met de plastic sier-schildjes plus een conversie plaatwerkstukje die pasgemaakt moet worden om de automaatpook te plaatsen. En natuurlijk een goede en betrouwbare automaatbak, mogelijk ook een andere kilometerkabel, voor 3ZF22 bak is een kabel van 2,9 mm nodig.
En ohja, ook de pedalen veranderen. Van koppeling, naar automaat.
Soms moet je iets de bak- tunnel uitkloppen, dat verschild exemplarisch.

Appeltje/ eitje.
Zelfs zonder brug is het goed te doen.
Zelf heb ik vijf maal deze conversie uitgevoerd, voor mijzelf en voor vrienden.
Er is geen APK- keurmeester geweest, die deze conversie ooit bemerkt heeft, en dus afgekeurd.

Het verschil is formidabel, veel confortabeler.

Op een moment moet je een keuze maken. Het kiezen, voor een bepaalde uitvoering wordt steeds moeilijker, door dat er minder aanbod is, door de tijd heen.
Het is geen rocket-science, allemaal goed te doen. Vergeet niet de olie-keringen aan de bak en de krukas te vernieuwen. Nu kun je er goed bij :idea:
Ook Airco is goed zelf te plaatsen, als je wat extra werk niet schuwt.
En viertraps 4HP22 is een ander verhaal, ook goed te doen, maar 'iets' ;) meer werk.
Attachments
img313.jpg
img313.jpg (195.55 KiB) Viewed 4689 times
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by peunormal »

dat is absoluut een goede suggestie en wat leuk dat je dit schrijft. Ook de krukaskeering meteen vervangen i.v.m. voorkomende lekkage.
Het zal bij mij alleen wel meer dan 'n appeltje, eitje en 2 dagen zijn ;) Wellicht dat Martijn 't er ook maar even bij kan doen :?:
Ik ben echter zeker ook tevreden met de Ti uitvoering.. met automaat

ps. wellicht overlegt Martijn nog wat foto's van zijn project..
Martijn
Posts: 159
Joined: 05 Feb 2016, 04:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Martijn »

Mijn grijze GTI heb ik juist gered omdat het er een met handbak was. Er stond ook een lichtblauwe met automaat toen ik ging kijken. In betere conditie, maar ja ik heb al een GTI automaat. En er was iemand die het blok in een 504 wilde gaan lepelen. Uit principe heb ik m maar gered. Ooit had ik al een standaard donkerblauwe GTI met 5 bak (bleu d’Arabie) die ooit de dienstauto van Ien Dales was. Dat reed best goed. Hopelijk dit jaar weer eens zelf “roeren” in een 604.

Ik heb ook een SL uit 1977 staan. Die heeft een vierbak, maar die neemt wel grote stappen. Vind ik veel minder lekker rijden. Dat is wel een kandidaat voor een andere motor/bak. Heb nog een 605 als donor staan.
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Hoi Martijn,

Ik ken specialisten, weten veel van weinig, ik ken generalisten, weten weinig van veel.
Het onderhouden en rijdbaar maken/ houden van een zesnulvier is door de bank genomen, gewoon als ieder voertuig.
De zesnulvier kent dan weer ook wat 'eigenaardigheden'. Als je daar eenmaal mee overweg kunt, gaat het wel goed.

Onderdelen is inmiddels al wat lastiger.
Hoe kom jij aan bijvoorbeeld aan een remdrukbegrenzer?
Deze heb ik in de afgelopen jaren niet kunnen vinden.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Martijn
Posts: 159
Joined: 05 Feb 2016, 04:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Martijn »

Ik heb in de afgelopen (20+) jaren best wel veel 604 spul gekocht dus meestal put ik uit eigen voorraad. In de jaren dat ik bij PSA werkte heb ik ook een paar internationale contacten opgedaan die me soms helpen bij het zoeken naar lastige delen. Dat is wat verwaterd omdat ik qua autohobby meer met andere merken bezig ben dan met Peugeot. Vandaar dat het aantal hobbyPeuzen steeds kleiner wordt. Maar een 604 houd ik er altijd wel bij.
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Martijn wrote: 25 Feb 2021, 08:29 Ik heb in de afgelopen (20+) jaren best wel veel 604 spul gekocht dus meestal put ik uit eigen voorraad. Dat is wat verwaterd omdat ik qua autohobby meer met andere merken bezig ben dan met Peugeot. Maar een 604 houd ik er altijd wel bij.
Dat herken ik Martijn.
Sinds 1986 hebben wij een BMW 733i erbij gehad, voor als de 604 ermee ophield.
En in 1994 een BMW 750 iL erbij gekocht.
Paulla viel voor het model, ik voor de techniek.
Na een half jaar hebben we deze BMW naast de 733i, binnen, geparkeerd.
Sááái, gaap, Veel luxe, maar het confort is onvergelijkbaar (minder/ duits) met de 604.
Na jaren binnen te staan, is Paulla ermee naar werk gegaan. En boodschappen doen.
Er kan behoorlijk veel boodschappen in :P , dat dan weer wel.
In 2001 is deze BMW 750 iL aan een franse vriend verkocht en dus uitgevoerd.
Het bleek de zesde 750iL in Frankrijk te zijn. En is nog steeds in het bezit van onze vrienden.
Maare, waar koop jij b.v. een kleppenhuis van de stuurbekrachtiging, of een remdrukbegrenzer van het remcicuit?
Beide lekken, huilen olie na een tijd stilstand...
Attachments
img960.jpg
img960.jpg (121.78 KiB) Viewed 4541 times
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Martijn
Posts: 159
Joined: 05 Feb 2016, 04:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Martijn »

De laatste keer dat ik de remdrukbegrenzer heb vervangen had ik m gewoon in een doosje op de plank liggen. Ik heb een SL staan met lek kleppenblok (denk ik) want de harmonikahoezen staan vol stuurbekrachtigingsolie. Ik heb jaren terug wat afdichtingssetjes gekocht voor (wat men toen vertelde) de hydrauliek van het stuurhuis. Uit mn hoofd een setje ringetjes en een tubetje vet. Wie weet helpt dat. En anders demonteer ik de boel en breng het naar de revisieman die de pomp van mijn S-klasse heeft gereviseerd. Die tovert met hydrauliek!
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Hoi Martijn, ja die setjes heb ik ook gekocht, vijf heb ik er.
En die passen geen van alle. Zovaak zijn de kleppenhuizen gemodificeerd, zelfs tot aan geheel het kleppenhuis wisselen.
De onderste keerring heeft een standaard afmeting, de bovenste niet.
Wegbrengen kan altijd nog. Duimen dat het goed gaat.
De remdrukverdeler zijn ook setjes voor te vinden met nieuwe rubberen (keer)ringen.
Hier gaat het mis, omdat er een aluminium cilinder corrodeerd, daar ontstaat de lekkage.
En materiaal wat eenmaal verdwenen is...
De rest aan onderdelen heb ik, grosso modo, wel 'op de plank' liggen.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Lànggeleden heb ik eens een P604 uitgeleend.
Enja, iedereen maakt weleens een foutje. Het was 1992.
Zo kreeg ik de auto terug. Op het andere forum, ook al làng geleden, heb ik deze foto al eens getoond.
Maar deze foto is daar niet meer te zien (Fotobucket).
Ze was nog maar zes lentes jong...

Bus gemist? Net niet ;) De herinnering blijft.
De 'pijn' is voorbij. Blijven lachen :)
Attachments
img412.jpg
img412.jpg (149.71 KiB) Viewed 4407 times
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by peunormal »

oef.. dat voorwiel staat wel erg scheef :(
'subtiel deukje', 'kan gebeuren..,'think different, foutje, bedankt, "sorry'
Al dit soort <goed bedoelde> opmerkingen, doen niet af aan het 't rouwproces en het feit dat je jezelf het verwijt maakt te hebben uitgeleend. 

ps. 't brengt me ook op mijn anekdote uit die tijd. M'n oog was gevallen op een mooie 504Ti, automatique 1979 van de buren (van m'n broer). Laat deze buur in het jaar 1992 een soortgelijke zijschade rijden. De auto was volgens mij op te knappen en heb deze toen snel bij Nefkens (waar ze naartoe was gebracht) weggehaald (met permissie van de eigenaar uiteraard, die wist dat ik op de auto viel). Gered van de ondergang (economisch total loss verklaard), is deze toen opgeknapt. Vele jaren later vond ik nog glasstukjes in het compartiment, maar de Peugeot Pret was er niet minder om. De 504 liep nog enkele kleine schades op in de 10 jaar dat ik deze reed, allemaal door toedoen van derden, maar telkens gerepareerd. In 2002 heb ik ze ingeruild en is de 504 door Voitures De l'Est in Vlaardingen voor de toen geldende prijs aangeprezen en doorverkocht. Goed afgelopen in dit geval..
Post Reply