Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Voor de Peugeot 504 en 604
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by aixpeugeot »

paull en paulla wrote: 09 May 2022, 12:02
Dit keer met drie dames op pad (Paulla was ook van de party en reed de licht grijze P604).
Beide P604's zijn recentelijk APK goed gekeurd, in Frankrijk is dat vijf jaar voor klassieke voertuigen.
Nu zijn alle drie LPG-auto's gekeurd. Zelfs onze gasdampfer ;) .
wel leuk ja zo met de dames op stap. en mooi dat je nu alle 3x lpg hebt.
is dat wat nieuws met die 5 jaar keuring (CT toch? ) ik meen dat mijn 604 toen maar 1 jaar keuring had, maar dat zou ik moeten nakijken ?
?604Peugeot wrote: 11 May 2022, 23:35 zou ik ook wel willen straks op mijn STI, maar als er maar gas in licht, in de toekomst ben ik ook al blij, moet alleen nog in de toekomst uit pluizen hoe ik dat ga doen, wil namelijk dat die op benzine start en dan na een minuut of iets langer, over gaat op Gas
benzine start met een K - jetronic kun je vergeten. dan zou je eerder moeten gaan ombouwen naar een KE - jetronic. voor KE jetronic is wel benzine start mogelijk aangezien die electronisch word lam gelegd laten we maar zetten. maar ombouw KE zit toch een hoop electronica aan. bij een K jetronic word eigenlijk alleen de benzine pomp stop gezet maar dan is het systeem nog niet meteen geheel drukloos.
heb hier ook wel eens over nagedacht en of mijn gedachtes over heen laten gaan. een van mijn gedachtes was wel eens om een ZPJ motor van een 605 of xm erin te leggen. maar dan ga ik ook meteen over op gasinjectie.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

?604Peugeot wrote: 11 May 2022, 23:35 hoi Paull en Paulla,das wel gezellig zo met 2 604,s op pad, en effe lekker bij kletsen met de mannen en vrouwen, en je zult wel blij zijn dat er weer 3 604,s goed zijn gekeurd, kunnen jullie weer lekker toeren door frankrijk, en wat je zegt de keurmeester heeft zijn ogen uit gekeken met de 604 op gasdampinjectie, das nog steeds vakwerk van jou Paull, zou ik ook wel willen straks op mijn STI, maar als er maar gas in licht, in de toekomst ben ik ook al blij, moet alleen nog in de toekomst uit pluizen hoe ik dat ga doen, wil namelijk dat die op benzine start en dan na een minuut of iets langer, over gaat op Gas,is denk ik beter voor de K J tronic systeem en de accumulator en de benzine pompen, groetjes daar en een fijn weekend al vast.
Hoi Willy,
Het was voor onze LPG-604's de eerste keer voor de CT, APK zeg maar.
Een groot verschil is dat de auto op benzine gekeurd wordt, ook het CO gehalte.
De gas installatie wordt op lekkage en deugdelijke montage getest. En de motor moet er op kunnen draaien.
CO wordt op LPG niet getest, want niet de primaire brandstof, aldus.
Hoe anders in Kikkerland, daar wordt gevraagd, loopt de motor ook op benzine?...
Met andere woorden, in Frankrijk kan een voertuig op LPG waarvan de benzine installatie niet meer werkt, niet meer goed gekeurd worden.
Auto's met klassieker status, aanvraagbaar vanaf dertig jaar, worden voor vijf jaar gekeurd.

Al onze LPG auto's zijn te starten op benzine, of naar keuze LPG.
De gasdampfer kan ook op benzine gestart worden, maar in de software is een voorwaarde ingebouwd, dat onder de acht graden buiten temperatuur de keuze opgelegd wordt, om op benzine te starten. LPG bevriest bij lagere temperaturen en de koelvloeistof is dan nog niet bij machte om de verdamper te verwarmen.

Bij omschakeling worden alleen de benzine pompen uitgezet (vanaf b.j. 1980 twee stuks).
Het is aanbevelings waardig om K-jet installatie bruikbaar te houden, het reanimeren ervan kost veel energie, tijd en ook muntjes.
Als je al de benodigde onderdelen nog kunt kopen.
De accumulator lijdt het meeste van de ethanol in de benzine, het membrane is er niet geschikt voor en hard erdoor uit.
En scheurt en gaat daardoor lekken, weg drukvoorraad, afkeur bovendien.( dit is één van de oorzaken van warmstartproblemen)
'Gas is om op te koken' :lol: :lol: :lol:
Dat kan ook, het is één van de schoonste brandstoffen plus een afvalproduct van raffinage van olie producten.
Het heeft mij vaak verbaasd, dat auto liefhebbers elkaar onderling aanvallen/ veroordelen op het type brandstof :idea:
Ook een fijn weekend gewenst.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 101
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

goedenavond Paull, je hebt het een keer gehad over het Dashbord spuiten, met die twee kleuren die je lied zien, zijn die spuitbussen ook te koop in het kikkerlandje, ik heb het ook gezien bij Walle69,fijne avond.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Hoi Willy,

Voor Nederland, ik heb geen idee. Maar ik zal eens rond kijken.
Als je aan LPG toe bent en het zelf wilt inbouwen, dat is goed en eenvoudig te doen, heb ik nog wel een paar inbouw tips.
Groet uit mooi en warm Vendée ;)
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 101
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

hoi Paull, walle69 gaat eind juli naar frankrijk, en kijkt voor mij voor de spuitbussen,bruin,wat het gas inbouwen betreft moet dat in mijn 604 SL,de meng stukken heb ik al ooit gekocht,voor de kleine en de grote carburateurs, kocht ik ooit in een set kompleet met inlaat spruitstuk voor 125 euro, zitten tussen het inlaatspruitstuk en carburateurs vast, voor de 604STI duurt dat nog wel even, eerst de SL klaar krijgen,heb jij ook ervaring met de SL uitvoering op gas dan?eerst morgen maar weer eens naar de straler, de keienvanger en de aandrijfbuis laten stralen en in de Epoxy laten spuiten, de aandrijfbuis aan bij de kanten dicht gemaakt met plaatjes en kit er tussen,zodat er geen rommel in komt, en van de week al een beetje geoefend met de verspuitbare kit spuit, op een voorzetdorpel, dat spul komt straks onder de hele 604SL in het zwart, is ook overspuitbaar met alle lakken,groetjes vanuit nederland en een fijn weekend voor jullie.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Goed dat je een komplete set voor LPG inbouw hebt.
Voor carburateur heb ik ook een compleet en nieuw setje liggen.
Maar de kans is groter dat ik er ooit injectie op bouw. De auto is nog niet aan de beurt.
Als je LPG overweegt, dan moet de ontsteking in goede conditie zijn, bougies, rotor/verdeelkap en bougiekabels in goede of nieuwstaat.
En nergens false lucht bovendien. Kleppen om de veertigduizend km goed op speling zetten. De voorontsteking kan ook vroeger, omdat het gas trager ontbrandt.
Het inlaatspruitstuk vult zich met LPG en als de ontsteking niet op orde is, maak je gerede kans op een flinke klap, backfire.
Met grote kans dat er iets sneuvelt in het inlaattraject. En dat is niet nodig.
LPG op een carburateur heb ikzelf niet gehad, wel hebben we nog één SL'80 GM-aut.
Indertijd, 1997 zal het geweest zijn, werd het brandstof gebruik een beetje te dol, met ruim 60.000 km per jaar.
Met LPG was het weer beter te bekostigen. De overstap naar diesel (P604) wilde ik niet maken, juist de V6 motor vind ik aantrekkelijk, en mooi lopen.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 101
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

hoi Paull ik heb ongeveer 2 jaar, weet het niet helemaal zeker, een nieuwe ontsteking gekocht bij karel verhoeven uit haaren, waar we toen ook een peugeot treffen hadden voor 150 euro, die kon ik niet laten schieten, die komt er op als de SL klaar is, moet van de motor ook nog voor de zekerheid de krukaskeringen vervangen,en voor de zekerheid ook andere pakkingen, ik zag namelijk tussen de banken, koelvloeistof liggen, en dat wil ik allemaal dicht hebben voor dat die er straks weer in gaat, ben nu bezig met het stuurhuis uit elkaar aan het halen en stralen, de ijzeren leidingen, en dan in de inox spuiten, foto,s volgen nog. fijne avond nog voor jullie groetjes.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

?604Peugeot wrote: 23 May 2022, 20:47 hoi Paull ik heb ongeveer 2 jaar, weet het niet helemaal zeker, een nieuwe ontsteking gekocht bij karel verhoeven uit haaren, waar we toen ook een peugeot treffen hadden voor 150 euro, die kon ik niet laten schieten, die komt er op als de SL klaar is, moet van de motor ook nog voor de zekerheid de krukaskeringen vervangen,en voor de zekerheid ook andere pakkingen, ik zag namelijk tussen de banken, koelvloeistof liggen, en dat wil ik allemaal dicht hebben voor dat die er straks weer in gaat, ben nu bezig met het stuurhuis uit elkaar aan het halen en stralen, de ijzeren leidingen, en dan in de inox spuiten, foto,s volgen nog. fijne avond nog voor jullie groetjes.
Krukaskeerring aan de voorkant is niet zo lastig.
Distributiedeksel eraf, kun je gelijk de kettingen op speling kontroleren. En de rilsan- filtertjes achter de kettingspanners.
Als er in het verleden niet vaak genoeg olie gewisseld is, zitten ze verstopt, of erger, gescheurd/ gebarsten.
Achter het blok is iets lastiger, vaak is de krukas ingelopen/ ingevreten door corrosie, is wel een dingetje.
De oliedruksensor lekt ook nog wel eens. Vergeet de oliedrukregelaar op de oliepomp niet, gaat vastzitten door vuil en lang stilstand.
De drukregelaar is een plunjer en gemakkelijk te reinigen.

Koelvloeistof onder het inlaat spruitstuk kan een slechte rubberen slang zijn, of de pomp zelf, de flenzen op de koppen, of een o-ringonder het 'Y' aluminium verdeelstuk. Gewoon alles doen, daar wordt de auto betrouwbaar van.

Foto's zijn altijd leuk om te zien. Veel knutselplezier gewenst.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 101
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

hallo Paull, zo te zien aan mijn stuurhuis, zie ik geen speling in de bus die jij zij, die jij had vervangen,in het alminium huis aan de zijkant,wel iets op gemerkt, dat er een verkeerd lager, ooit iemand voor mijn tijd er in heeft gezet,lager 4051-17 12x32x10, hadden ze een 15x32x10 in gezet, ik weet niet wie dat gedaan heeft, zal wel een prutser zijn geweest, ik had nog een lager in een oud stuurhuis liggen, maar ga kijken of ik er ergens nog een paar kan kopen, heb nu de maat, maar mijn vraag aan jou is, wat voor een vet gebuik jij voor het stuurhuis, en weet jij of er nog stof hoesjes te krijgen zijn voor de stuurkogels, de kogels zijn nog goed, maar zit een schuurtje in de hoes, zijn volgens mij de zelfde als van een 205, groetjes daar en een fijn weekend gewenst.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

?604Peugeot wrote: 04 Jun 2022, 23:17 hallo Paull, zo te zien aan mijn stuurhuis, zie ik geen speling in de bus die jij zij, die jij had vervangen,in het alminium huis aan de zijkant,wel iets op gemerkt, dat er een verkeerd lager, ooit iemand voor mijn tijd er in heeft gezet,lager 4051-17 12x32x10, hadden ze een 15x32x10 in gezet, ik weet niet wie dat gedaan heeft, zal wel een prutser zijn geweest, ik had nog een lager in een oud stuurhuis liggen, maar ga kijken of ik er ergens nog een paar kan kopen, heb nu de maat, maar mijn vraag aan jou is, wat voor een vet gebuik jij voor het stuurhuis, en weet jij of er nog stof hoesjes te krijgen zijn voor de stuurkogels, de kogels zijn nog goed, maar zit een schuurtje in de hoes, zijn volgens mij de zelfde als van een 205, groetjes daar en een fijn weekend gewenst.
Hoi Willy, vet in het stuurhuis, daar gebruik ik molybdeenvet voor.
Stofhoesjes voor stuurkogels zijn nog in de handel, morgen kijk ik eens of ik er nog referentie nummers van/ voor heb.
Ook voor de fuseekogels van na 1980 kunnen nieuwe hoesjes overheen.
Stuurkogels voor P604/ P205 vind ik nu voor vier a vijf Euro per stuk. Maar het nadeel van wisselen is het mogelijk opnieuw moeten uitlijnen.
Het is inmiddels wel een één/tweetje geworden hier, drukke boel zeg maar zo.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Post Reply