604 GTI 1984 project Harrie

Voor de Peugeot 504 en 604
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

MarcoWetzels wrote:Harrie, mooi dat hare majesteit weer even mocht snorren over de weg.
Had je twijfel dan dat deze machtige wagen niet zou starten??
Mijn 604 start ook altijd (behalve als ze voor een trouwerij moet opdraven :mrgreen: )
ik had het gelezen, jammer..
Nee, op 1 december startte de 604 zoals altijd, sleutel omdraaien = ronken. Vorige week dus niet..
ton wrote:Mooi verhaal Harrie !
En zo'n Saxootje in de winter kan heel goed hoor, én PSA !
dankje, was een leuk ritje.
Saxootje is van m'n schoonvader, revalideert van dubbele beenbreuk en laat z'n rijbewijs in april niet
meer verlengen als dat dan afloopt. Dus tuf ik er maar mee, laatst ook nieuwe accu ingezet omdat de
garage prutswerk leverden: losse accukabel, ongezien ondanks 2x aan huis hulpstarten. Accu is nog geen 2 jaar oud: maar afgeschreven.
De Saxo ( 61.000 km ) komt dus t.z.t. in de verkoop. grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

ton wrote:In de Autoweek Classic 3 een mooi stukje over de PRV motoren in R30, Volvo 264 en 604. En daar is de ster van het artikel: de 26-NHF-5 van Harrie !!

Leuk artikel en terecht dat jouw juweel voor het artikel is uitgezocht :D :!:
ruudxs wrote:Maar ook Harrie komt in het artikel op foto voorbij.
ja, was leuk, mooi koppel, deze 3 klassiekers met Douvrin V6.
Het was wel érg kkkkoud....
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

De 604 GTI heeft weer een nieuw APK-briefje, dus we blazen weer lekker verder.
Door de maandenlange stilstand was er op de links-achter remschijf een lelijke roestplek ontstaan,
doordat het remblokje er met druk tegenaan drukte ( capillaire werking van vocht... ).
Het remblokje komt niet goed vrij, ik vermoed dat de n.o.s. ( new old stock ) remkrachtbegrenzer er
debet aan is, het nieuwe remblokje was al tot 1/4 afgesleten ( is nu vervangen), alle andere 3 blokjes zijn nog prima.
Dus binnenkort de remklauw eens los nemen en controleren en de remkrachtbegrenzer aan een revisie onderwerpen.
Mijn dealer heeft de remschijf aan de auto afgedraaid ( alleen die binnenzijde ). is dus weer eventjes in orde, maar moet beter.
Vanmiddag KVS bijgevuld, er is nog steeds lekkage...
Morgen naar Amersfoort, Douvrin V6-meeting 8)
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

MarcoPeus wrote:Veel plezier in Amersfoort Harrie. Jammer dat die meetings allemaal zo ver wel zijn. Bovendien moet ik nog werken en op ziekenbezoek vandaag dus was er toch niet van gekomen.
Ik zie met spanning je foto's tegemoet hier.
Ja, zie verderop ;)
joospeugeot wrote:ik vermoed eerder gewoon de remklauw. tot nu toe hebben er al genoeg bij mij vastgehangen door ouderdom.
de remdrukregelaar kan eigenlijk niet. dan had je ook de andere kant tzelfde probleem moeten hebben. dat is nl dezelfde leiding oftewel circuit.
of je handrem (mechanisme) blijft iets hangen ?
je hebt helemaal gelijk, Joos :wink:
ik haal het binnenkort wel uit elkaar. Vandaag lekker gezoeft { (c)Paull }, met 130 op de A18 is dat héérlijk en is ze
in haar element. Bij de Douvrin V6-meeting was ook nog een mooi ritje van 50 km uitgezet, dus rijden, wat een
erg leuke ervaring is, vooral als er 13 DeLorean's meerijden, dat trekt wel aandacht :lol:
De koeling blijft weer problemen geven.. maar wel goed thuisgekomen. 604 naast de garage gezet, omgewisseld
met de 306 cabriolet, want ik moet eerst met de koeling en achterrem aan het werk.
@ Marco: de foto's staan al in het evenemententopic, op feezboek en komen ook op http://www.douvrin.nl
met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Steven- wrote:Schitterend project, schitterende 604. Wat een prachtige prestigieuze wagen! Ik heb bewondering voor uw kennis en kunsten! Mijn complimenten :D

Groet, Steven
dank je, Steven :-)
Vandaag koelvloeistof bijgevuld, er moest een half litertje bij omdat ik in Amersfoort
de radiateurdop ( NE PAS OUVRIR ) iets los had gedraaid om het systeem iets te ontluchten,
het begon tijdens de georganiseerde rit te borrelen in de kachelradiateur...
Toen plofte plots de dop er af en had ik alles onder KVS gesproeid...
Ik vermoed een lekke koppakking... :roll: Wel weer goed thuis gekomen, oersterke motoren die V6'en :!:
met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

MarcoPeus wrote:Da's balen Harrie. Weet je wel al welke pakking of ga je ze allebei vervangen?
Paull wrote:
Harrie wrote: Ik vermoed een lekke koppakking... :roll:
Hoi Harrie,

Bij http://www.carpartsdirect.nl kun je Elring koppakkingen aanschaffen voor plusminus €30,-- per stuk.
Geen geld.
Onderdeelnummer 517.322 en 517.349. Voor links en voor rechts voor de GTI motor (of andersom :D ). Kijk maar even op de site.
Ik heb ze onlangs ook besteld en ben er bijzonder tevreden mee. De rest van de pakkingen en/of o-ringen en oliekeerringen zijn overal voor weinig te koop.

Vertel het vooral niet aan het Peugeot/PCN clubmagazijn, want zo goedkoop kunnen ze niet leveren. :wink:

Met vriendelijke groet,
Paull
dank voor de goede tip, Paull.
ik rijdt er voorlopig nog mee door, heb nu geen gelegenheid om dit te doen.
De 604 GTI rijdt toch maar sporadisch, en kleine afstanden, dus die super-V6 houdt dat wel vol.
met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Kraaij wrote:Hoi Harrie,
Wat een werk heb jij aan je gti gehad, ik hoop niet dat bij alle gti's zo is want dan staat me nog wat te wachten. Hoeveel km staat er op de teller?

Gr. Ruud
hoi Ruud,
teller staat nu op 136.648 km, begonnen met 125.600 km, heb ik er
sinds RDW -keuring ( 2 sept. 2010 ) 11.000 km mee gereden, ehr... genoten 8)
( vanmorgen wéér een Maserati achtervolgd, lachen !!! , die vent keek in z'n binnenspiegel... :shock: ) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Kraaij wrote:De mijne staat nu op 128000,
Haha, dat verwachten ze niet nee
MarcoPeus wrote:
Harrie wrote:hoi Ruud,
teller staat nu op 136.648 km, begonnen met 125.600 km, heb ik er
sinds RDW -keuring ( 2 sept. 2010 ) 11.000 km mee gereden, ehr... genoten 8)
( vanmorgen wéér een Maserati achtervolgd, lachen !!! , die vent keek in z'n binnenspiegel... :shock: ) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
grt, Harrie
:mrgreen: :mrgreen:
Dat had ik ook op weg naar Maasbommel vandaag maar dan met een Audi.....
:mrgreen: :mrgreen:
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

E-504C wrote:Het is mij - mede door de tips van Joos en Harrie - gelukt om de kleppendeksel eraf te krijgen dmv draaien..
Het is net een puzzel!
Maar toch weer leuk als het lukt!

Daarnaast; adviseren jullie om de originele kleppendeksel pakkingen alsnog te lijmen (al dan niet direct op de cylinderkop) of deze zonder kit te monteren?
Ik heb een Glaser pakkingenset voor de complete motor gekocht...
Eerst beetje schoonmaken en dan pakkingen verversen..
mooi dat het je gelukt is :wink:
Harrie wrote:tja, het blijft maar aanmodderen.
vandaag de ( meeste ? ) olielekkage proberen te verhelpen door beide klepdekselpakkingen te vernieuwen
en links en rechts een hitteschild boven de uitlaatspruitstukken gemaakt.
Ik moet joospeugeot toch gelijk geven, het linker kleppendeksel kan er af maar dan moet je die 30 graden draaien
in z'n eigen vlak, oftwel achter naar onderen en voor naar boven, dan kan het nét. Maar monteren met een
nieuwe pakking op het deksel gelijmd lijkt me zinloos, want die pakking sneuvelt bij montage als de deksel over de
kopbouten moet worden geschoven. Ik heb dus de pakking op de cylinderkop gelijmd met vloeibare pakking en toen
de deksel geplaatst. Rechter kant was snel gedaan, links was veel meer werk. Alles ontvet en schoongemaakt, hopelijk
blijft dat dicht, daarna de koelvloeistoflekkage nog en ....en... :cry:
grt, Harrie
ja, op cilinderkop lijmen. Als je ze op het kleppendeksel lijmt, beschadig je ze als je er tijdens
aanbrengen over de kopbouten en tuimelaars schuift. Dat zie je dan niet, met lekkage o.i.d. tot gevolg.
Bovenkant pakking ook iets insmeren met vloeibare pakking ( dun laagje ) ; dat vult de krassen in het pakkingvlak v.d. deksel.
Succes :wink: grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

en... wederom de rechter chassisbalk vol olie liggen, stinken naar verbrande olie...
weer die Victor Reinz pakking ?
dus nieuwe van Elring besteld, die zijn iets dikker.

Rechter kleppendeksel er af, daarbij ging de pakking in 7 stukken,
dus vernieuwen was een must.

Image

oeps, ik heb destijds bij het doorslijpen van de tapbout van de voorpijp in het spruitstuk
de pijlstokbuis ook geraakt met de slijpschijf: een gaatje... en daar kwam ook olie uit !
opgelost met een pvc-ommanteling, van binnen ingesmeerd met vloeibare pakking en
vastgezet met een slangklem.

Image

op deze foto is de rechtse van de zelf gemaakte hitteschilden ook goed te zien,
die de klepdekselpakkingen moest beschermen tegen de hitte. En dat werkt prima 8)

Door lange stilstand was de 604 GTI erg vuil en ook al her en der groen geworden...
dus effe naar mijn favoriete overdekte wasplaats ( met hogedrukspuit etc.,. ) gereden
en de 604 eens lekker gewassen. Terug naar huis lekker blazen zodat ze bij thuiskomst
al droog was. Sponningen en portieren droog gemaakt, ze staat er weer fris bij.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply