604 GTI 1984 project Harrie

Voor de Peugeot 504 en 604
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

afgelopen zaterdag ( 24 mrt ) de gebr. motorsteunen van een V6 carb. schoongemaakt :

Image

604 opgekrikt, steunen eronder en krik met plank onder de carterpan.
na 1,5 uur maar gestopt, ik krijg de motorsteunen zo niet vervangen op de vlakke ondergrond.
Sindsdien staat de 604 GTI stil en rijdt ik met de 306 cabrio.
Morgen ga ik de tuin omspitten , ik ben de 604 onderhand helemaal zat. :evil:
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Walle wrote:nou Harrie

ik kan je een hart onder de riem steken.
Afgelopen weekend heb ik olie vervangen, de carterpanpakking vervangen een lekkende koelslang van de automaat gelokaliseerd (die drupte op de linker vlampijp en zorgde voor spectaculaire rookontwikkeling :shock: ) en goed gemonteerd en een beetje koelvloeistof bijgevuld.

Even lekker warmrijden en kijken onder de auto; geen drupje olie lekte maar......koelvloestof :?

Eens goed gekeken en het drupte vanuit het laagste punt van de "V" onder de waterpomp vandaan, precies zoals bij die van jou.

Ook slangen van de waterpomp zien er niet gezellig uit. Die zitten tegen het distributiedeksel geperst, net zoals de dikke slang links trouwens, en zijn behoorlijk ingesleten. Ook de bekende groene ingedikte druppels en wittige aanslag is te bekennen rond de pomp.....

Dus, je bent mijlen voor in de oplossingsfase en dat gaat zeker goedkomen.

Sleutel ze.

Walle

Ik ga gelijk alle slangen bestellen en de hele zooi loshalen en vervangen
die linker slang drukt tegen het distributiedeksel en slijt zo op 1 plek door... :cry:
en die slang is al jáááren niet meer leverbaar... :cry:
ik heb een rubbertje tussen distributiedeksel en slang zitten, zowel bij de
604 GTI als bij de 604 V6 SL. Op de SL had ik 10 jaar geleden al een nieuwe slang
gemonteerd, de oude was bijna door maar die heb ik wél bewaard !!

Ik kreeg vanavond nog een tip: lekt er geen vriesstop ?
tja, dat zou kunnen......... de lekkage is "minimaal", tot 0,5 liter per week.
ik ga t.z.t. de boel zo loshalen en weer opbouwen zodat ik een pers op de
radiator kan zetten zodat ik onder druk kan zien waar het vandaan komt.
Bij jouw 604 zullen de ronde ringetjes onder de V-vormige kvs-buis ook wel vergaan zijn ? !
.
Eerst de J7, 604 GTI moet helaas maar wachten.
Al trek ik met de 604 GTI véél meer 'bekijks' onderweg dan met de 306 cabrio... :mrgreen:
En het rijdt ook totaal anders, een geheel andere beleving. Zo heeft elke Peugeot zijn eigen
héérlijke karakter. grt, Harrie

reaktie hierop van Walle :
:)
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

vanmiddag ( vrijdag 21 sept. 2012 ) een paar uurtjes gesnipperd om enkele dringende klusjes te kunnen doen.
o.a. de 604 GTI, de motorolie loopt er weer uit, ondanks dat ik 9 maand geleden de
( nog vrij nieuwe ) klepdekselpakking vernieuwd heb... . De dynamo, binnenscherm en
langsdrager zijn nat v.d. olie. De fan blaast het bovendien ook op het uitlaatspruitstuk, hetgeen
rook en stank met zich mee brengt.. OLIE:

Image

niet te geloven: alweer de pakking stuk.. de pakking is GEKROMPEN !
ik snap er niks van, dit is zelfs een pakking van topmerk Reinz, al is deze dunner dan de originele.

Image

bij gebrek aan een nieuwe pakking, heb ik deze met afbreekmesje 2x doorgesneden, weer op
de originele plek gebracht en op die 2 plaatsen dik karton er tussen "geplakt" met vloeibare pakking.

Image

hier nog een detail-foto van de stukjes die ik er tussen heb gezet:

Image

na montage v.h. kleppendeksel moest ik nog tanken want de tank was bijna leeg,
dus effe rijden. Bij thuiskomst de pakking met een spiegel gecontroleerd : dicht, droog.
voor hoelang ..?
de linker klepdekselpakking was dit voorjaar ook al lek , dat heb ik toen maar van buitenaf
dichtgesmeerd met 2-componentenlijm.
ik zal eens navragen of die DeLorean-man nog de originele ( dikkere ) klepdekselpakkingen kan leveren..
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

edwinss50 wrote:Ik heb ze er opgelijmt met een kit, Innotec adheseal genaamd.
Ik heb er geen pakking tussen en nog nooit geen enkele lekkage gehad.

Ik gebruik dit eigenlijk bijna altijd voor pakkingen, en nog nooit lekkage gehad.
nu ik er nog eens over nadenk, is de krimp exact op de plek boven het ( hete )
uitlaatspruitstuk ! deze pakking is dus niet bestand tegen hitte !
Ik moet dus de originele zien te krijgen, óf innotec adheseal ( bedankt voor de tip, Edwin! ).
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

janbachee wrote:
Harrie wrote:nu ik er nog eens over nadenk, is de krimp exact op de plek boven het ( hete )
uitlaatspruitstuk ! deze pakking is dus niet bestand tegen hitte !
Ik moet dus de originele zien te krijgen, óf innotec adheseal ( bedankt voor de tip, Edwin! ).
grt, Harrie
Een pakking die niet bestand is tegen Hitte??
Op de foto lijkt het of je bij de montage de pakking heb doorboord met de bouten ten teken dat die niet goed lag bij montage..
Dat zal jouw niet gebeurd zijn maar toch als een pakking er goed tussen zit kan die toch niet zomaar zo'n stuk krimpen??
Ze zijn hiervoor gemaakt.. Verhaal halen Harrie.?? Je hoeft dit toch niet voor lief te nemen..
Of heb je deze al langer geleden aangeschaft dan zal het wel niet gaan....
Balen zo blijf je bezig.. Zo'n pakking moet toch wel wat langer goed blijven..
Effin je hebt in ieder geval de oorzaak gevonden en die is gelukkig niet ernstig.. Wel balen..
gr jan.
Ja, ongelooflijk maar waar ! ALLEEN op de plek, nét boven het uitlaatspruitstuk is de pakking gekrompen,
en niet zo'n klein beetje ook ! Zelfs 1 boutgat is totaal uitgescheurd ! en ik heb deze ECHT goed gemonteerd !
En juist op die onderste rand is de pakking altijd nat van de motorolie.
plan: ik ga hitteschildjes maken en die boven beide uitlaatspruitstukken monteren, nieuwe pakkingen bestellen en dan moet
het voor de komende jaren dicht zijn. grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Walle wrote:hej Harrie!

een ander idee is misschien om van dat warmtewerende tape rond je uitlaatspruitstuk te wikkelen?
Google maar eens op Exhaust Manifold insulation tape

Wel typisch dat je dat nu moet gebeuren, het lijkt me toch een exemplarisch probleem te zijn (?) en je zou toch geen extra maatregelen hoeven te nemen.

groet

Walle
ga ik eens uitzoeken Walle, dank je ;)

afgelopen zaterdag ( 15 okt. 2012 ) de motorsteunen vervangen door andere.
ik mocht de grote Koni hefbrug van bevriende garagist Wessels ( vroeger Peugeot-dealer ) gebruiken,
en zo was het te doen, wat me op de vlakke grond eerder niet lukte...
de uitlaat klapperde als een gek als ik vanuit stilstand weg wilde rijden, dat is nu over :D :D
De ophangsteun aan de achterzijde van de middendemper was gebroken, gedemonteerd.
Thuis 's middags een nieuwe gemaakt, krik onder de 604 en gemonteerd.
Wat een verschil ! :D
nu moet die irritante dreun rond 2000 rpm er nog een keer uit...
de teller staat inmiddels al weer op bijna 135.000 km, dus al weer 9.500 km gereden. 8)
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

janbachee wrote:Super Harrie.. Kun je weer lekker genieten...
gr jan.
SV605 wrote:Mooi Harrie,

steeds beter zo, die 604 :D

groet

Steven
MarcoPeus wrote:Goed werk en dankbaar werk als je van die iritante dingen kunt oplossen.
De mijne heeft een dreun door de auto gaan als je de 110-130 km/u aantikt. Zeer vervelend, zou niet weten wat t is.
na 2 weken blijken de ( gebruikte ) motorsteunen ( van een 604 V6 SL {carb.} ) toch niet
stevig / sterk genoeg... maar vind maar eens motorsteunen van een 505V6, die schijnen het beste te zijn.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

403diesel wrote:Balen Harrie,

Is zo'n GTI dan zoveel sterker dan een SL? Je zou toch denken dat er een beetje overgedimentioneerd is en de steunen niet direct scheuren als je eens een keertje plankt. Ik neem aan dat je niet constant volgas rijdt, maar dan nog. Waren ze misschien verdroogd?
Ik had gehoopt dat het spook dat erin huist inmiddels wel verdreven was. Je hebt wel pech ermee.

Groet, Serge
tja, het blijft maar aanmodderen.
vandaag de ( meeste ? ) olielekkage proberen te verhelpen door beide klepdekselpakkingen te vernieuwen
en links en rechts een hitteschild boven de uitlaatspruitstukken gemaakt.
Ik moet joospeugeot toch gelijk geven, het linker kleppendeksel kan er af maar dan moet je die 30 graden draaien
in z'n eigen vlak, oftwel achter naar onderen en voor naar boven, dan kan het nét. Maar monteren met een
nieuwe pakking op het deksel gelijmd lijkt me zinloos, want die pakking sneuvelt bij montage als de deksel over de
kopbouten moet worden geschoven. Ik heb dus de pakking op de cylinderkop gelijmd met vloeibare pakking en toen
de deksel geplaatst. Rechter kant was snel gedaan, links was veel meer werk. Alles ontvet en schoongemaakt, hopelijk
blijft dat dicht, daarna de koelvloeistoflekkage nog en ....en... :cry:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

ton wrote:Pet af Harrie, dat je er nog altijd zoveel energie voor hebt :!: Deze mooie 604 verdient dit natuurlijk ook :-)
Marinus wrote:+1 veel succes want zo'n mooie limo moet natuurlijk weer rijden.
janbachee wrote:We gaan haar vast weer zien rijden in het volgende oldtimer seizoen daar ben ik van overtuigd Harrie..
Met jou kennis en vakmanschap gaat deze Limousine nog een lang leven te gemoed..
gr jan.
Marinus wrote:+1 veel succes want zo'n mooie limo moet natuurlijk weer rijden.
Ja, daarom moest ik zaterdag ook buiten sleutelen, en het was niet érg warm...
Morgen ( maandag ) mag de 604 mij weer verwennen.

@ Janbachee: tuurlijk, in 2013 weer een 604-feestje :wink:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

op zaterdag 1 december heb ik de 604 GTI gewassen, gestofzuigd en wat poetswerk gedaan
voor "het Winterfeest", een gala-avond waar alle koningen en koninginnen uit de buurtschappen
van Winterswijk waren uitgenodigd en per klassieke limousine werden vervoerd.
Het was een eer en leuke rit, en aangezien er te weinig auto's waren aangemeld, mocht ik
2 koningsparen vervoeren, maar dat is geen probleem in een 604, ruim genoeg. 8)
En laat het die avond ook nog sneeuwen : zo was het sfeerplaatje helemaal perfect :D
De beide konings-paren reageerden in elk geval positief verrast en ik kreeg leuke reakties.
.
Sindsdien stond de 604 stil, ik rijdt 'noodgedwongen' in de saxo 1.1 van m'n schoonvader.
Gisteren merkte ik dat de accu geheel leeg was... niet vreemd voor een accu die er in
2005 al als gebruikte accu in is geplaatst. Acculader er aan, laden. Echter bleek later pas,
dat de ampère-meter van de acculader zo nu en dan vol naar max. uitslaat.. :shock:
Even later laadt 'ie weer met 2 A... Accukabel los: zit er een storing / stroomlek in de auto ?
Nee, accu blijkt inwendige sluiting te hebben, want zonder aangesloten kabels weer gekke
reakties van de acculader. Nieuwe accu geregeld bij m'n vrienden van de Brezan en vanmorgen gemonteerd.
Lader er aan. Vanmiddag de lader er af, en gestart: meteen met omdraaien v.d. sleutel lopen :D
Heerlijke motor, fantastische voiture 8)
ook al heeft deze 604 GTI z'n eigenaardige mankementjes ( niet gek na 19 jaar stilstand ? ), ze blijft me
verbazen en verwennen. Dit is genieten in het kwadraat.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply