604 GTI 1984 project Harrie

Voor de Peugeot 504 en 604
Post Reply
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

in februari 2005 ontving ik een bericht van Gert G. uit Alsemberg ( ten zuidwesten van Brussel ),
dat hij een 604 GTI te koop wist, en of ik daar geïnteresseerden en/of liefhebbers voor wist..
De 604 was deel van een grote collectie klassieke Peugeot's, de plaatselijke dealer bewaarde namelijk elke mooie inruilauto... :shock:
i.v.m. overlijden werd de collectie door de nalatenschap verkocht.
na wat email-uitwisselingen stuurde hij me foto's:
.
Image
.
Image
.
Image
.
onderkant portieren mooi gaaf :D
.
Image
.
dorpels roestvrij en gaaf :D
.
Image
.
kofferbak: veel roest, een bekend probleem bij 604 door condesering onder de dikke rubberen koffermat i.c.m. hitte v.d. uitlaten en lekkage bij de achterste dwarsbalk.
.
Image
.
Image
.
de originele velgen zijn foetsie, SL-velgen met gladde banden in plaats daarvan.
.
Image
.
veel zand in de wielkasten..
.
Image
.
Image
.
aan de onderzijde wel veel roest door optrekkend vocht, de 604 heeft sinds 1991 stil gestaan... :shock:
.
Image
.
Image
.
in maart 2005 ben ik samen met Martijn naar Brussel afgereisd en hebben we de 604 bekeken.
De 604 moest €400,- opbrengen. Volgens Martijn eerder sloop dan loop.
thuisgekomen heb ik er nog eens over nagedacht.. voor € 400,- kon ik geen kat in de zak kopen, dat was deze 604 aan onderdelen al waard!
Dus met m'n goede vriend Hein gesproken, z'n prachtige aanhanger achter z'n Boxer gekoppeld en zo togen we naar Alsemberg. 604 GTI opgeladen en afgerekend.
Thuis gekomen stond ze er zó bij:
.
Image
.
Image
.
Image
.
na een flinke was- en poetsbeurt zag het er al veel beter uit: 8)
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
aan de randjes van de kofferklep geen roest.. :D :D
.
Image
.
Image
.
de accumulator was lek ( inwendig membraam ) dus liep de benzine er uit.. en er zit geen retourleiding aan..
Van de sloop een accumulator van een R25 V6, ontroest, behandeld met zinkspray, aansluitingen overgebouwd (=anders), en gemonteerd.
.
Image
.
2008: van medeforummer Walle69 4 stuks 15" wielen mét banden gekocht en gemonteerd.
.
Image
.
sindsdien staat ze weer te wachten in de stalling...wél onder zeil 8)
.
Image
.
in mei 2009 werd deze 604 GTI 25 jaar oud, daarom had ik haar bewaard,
en het plan om ze wakker te kussen en naar de RDW te gaan voor een kenteken.
Drukte leidde tot uitstel, maar vorige week ben ik maar eens begonnen !
wielkasten achter zandvrij gemaakt, remmen rondom gangbaar gemaakt, uitlaatdempers vervangen, etc.,.
Achter zitten er NIEUWE remklauwen op, die zijn bij de laatst grote beurt met 123.000 km vernieuwd, alsmede alle remblokken.
.
Image
.
Image
.
Image
.
Zo staat ze nu bij de stalling, maandag 20 juli haal ik haar op met de ambulance. Sleutelen in de stalling is ERg lastig,
telkens mis je weer een gereedschap of iets, dat nog thuis ligt..
.
De 604 GTI heeft 125.600 km op het klokje staan, is dus kort na de grote beurt stil gezet..heeft destijds vanaf 1984 +/- 6 jaar gereden.
Wordt vervolgd! grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

@ indium: nee, nog niet echt.. ze heeft buiten ( zie laatste foto's ) héél even gelopen...
ik heb de 604 in 2005 ook rijdend op de ambulance gezet ( thuis, richting stalling ), welliswaar liep ze op 3 cylinders..en dat na 14 jaar stilstand :shock:
een enorme herrie met die verrotte einddempers.. :mrgreen:
.
ik moet het elektrische systeem van beide pompen controleren alsmede beide relais die dat regelen.
de elektrische pomp loopt nooit als ze alleen maar op contact staat, dus lastig te controleren.
Volgens WPHB moet je een schakelaar met aansluitblokje zelf maken en aansluiten op het 1e beveiligingsrelais.
Maar hoe en wat staat er niet bij :evil:
ik heb van Paull heel veel info en tips gekregen, komt goed ( hoop ik ), accu staat al aan de lader.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Vanmiddag ( maandag 20 juli 2009 ) de ambulance een uurtje geleend en de 604 GTI naar huis gehaald :D :D
.
Image
.
is wel een heel gewicht achter de 406 Break... illegaal maar was maar een paar kilometers en de 406 deed het met gemak :-)
.
Image
.
vanaf 1980 mag de benzineleiding aan de tank niet meer onderaan zitten, dus zit er een elektrische pomp IN de tank.
Deze getest met losse accu, trekt wel stroom maar loopt niet.
Die haal ik er morgen er uit, zou ik dat vanavond gedaan hebben, stinkt morgen het gehele interieur naar benzine als ik het gat niet goed kan afdichten.. :roll:
.
Image
achterbank gedemonteerd en daarna een dekseltje onder de hoedenplank verwijderen,
daarna kan de pomp er naar boven uit. J7 is nu opslagplaats voor grote onderdelen zoals a-bank.. 8)
Bij de achteras zit de hogedrukpomp met de accumulator, die is de volgende in de test.
.
bedankt voor jullie enthousiaste reakties! grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

vandaag ( dinsdag 21 juli 2009 ) de hitteschilden v.d uitlaat opgehaald bij het straalbedrijf en het luchtfilter weer achtergelaten.
voorzien van zinkspray, later met hittebestendige grijze lak
.
Image
.
de achterbank-bekleding gedemonteerd en gewassen in de wasmachine.
er waren 2 kleine staaldraden in de bekleding blijven zitten, dus een mega-herrie in de Miele :shock:
Na bijna de halve machine gedemonteerd te hebben, de draden tussen kuip en trommel vandaan gehaald...
op onderstaande foto zie je naast de bekleding een naamplaatje dat mee-gestraald is, geen krimp die NFS-coating die op de draagarmen zit
van m'n 604 SL en 2 draagarmen van Martijn. Supercoating, krasvrij.
De bekleding is erg vuil.. hoort lichtblauw velours te zijn zoals rechterrandje:
.
Image
.
de voorstoelen zal ik met borstel en foamspray moeten doen, denk ik...":
.
Image
.
de krammetjes van de achterbankbekleding zijn totaal verroest, oorzaak: condens / vocht in de kofferruimte..:
.
Image
.
De "nieuwe" remklauwen achter, gemonteerd bij 123.000 km.:
.
Image
.
Velen van jullie weten, dat Martijn een groot 604 liefhebber is, en er ook heel veel van af weet ( ook van andere Peugeot-types )
en zijn diagnose "misschien slopen?" was o.a. hierin gelegen...(zie onderstaande foto's..) :cry:
Waarschuwing: de volgende beelden kunnen als schokkend worden ervaren..
ik twijfel dan ook, of ik dit project nog moet voortzetten.. :roll:
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
Image
.
de poulies, de injectors, alle wartels e.d., hoofdremcyl; radiateur, alles roodverroest.. :cry: :cry:
.
Image
.
en de benzinepomp in de tank? TOTAAL verroest.. :evil:
.
.
Image
.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

de bumperbalk :

Image

het is niet alleen de gaatjes in de balk, en de roest die je ziet...
Dit is bij een 604 een deel van een vierkant doos, die loopt van links naar rechts.
aan de achterste verticale plaat zit de achterbumper vast, een eventuele trekhaak ook.
En wees niet bang, een trekhaak komt er NIET onder.
Vierkant doos: de zijde waar de roest en de gaten zitten, loopt door TUSSEN het bovenpaneel ( waar de achterlichten aan vast zitten, zeg maar);
EN de gezette plaat die verticaal achter de bumper zit.
Op die plek zit dus een sandwicht van 3 plaatdelen, en die middelste moet er tussenuit.. :shock:
Tevens loopt de kofferbodemplaat door tot aan de vertical bumperplaat, dus die roest moet ik ook bestrijden.
.
Vandaag bij de beste onderdelenleverancier inkopen gedaan:
o.a. een andere benzinetank, van een TI 1979, met onderuitlopen, dus geen opvoerpomp meer nodig.
De huidige benzinetank was namelijk inwendig nog erger verroest dan de opvoerpomp.... oudijzer dus!
Binnenkant reinigen en behandelen kan niet want er zitten steunen, plastic klemmen, schotjes, leidingen, en een filterkorfje binnenin.
Verder revisiesetje Hoofdremcylinder en wat andere broodnodige onderdelen ingekocht.
Mijn zakgeld is dus al weer op en de kas van de PCN weer gespekt!
Vanmiddag de tank gemonteerd, morgen het leidingen-probleem oplossen ( wijzigen ).
.
Ik ga er tóch mee door, dit wordt straks mijn "dagelijkse" auto, ik ga de 604 dus niet in concoursstaat brengen, dat gaat niet, financieel zéker niet.
De carrosserie is bikkelhard, jammer van de roest hier en daar, maar dat los ik wel op!
Accubak is weggerot, dus maak ik er een ander "bakje" in, en bevestig straks de accu zoals in 504, met een hoeklijn en stangetjes, muurvast!
met andere woorden: ik zal voor praktische oplossingen kiezen als dat beter of noodzakelijk is.
Voor het MOOIE heb ik de 604 V6 SL, dat wordt t.z.t. mijn zondagse beauty, met nieuwe kofferbodem 8)
grt, Harrie
Last edited by Harrie on 29 Apr 2016, 21:37, edited 1 time in total.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Na het geklooi met de benzinetank gisteren was ik flink ziek en hoofdpijn, tering wat stinkt die oude benzine, en je krijgt de lucht niet meer weg, zelfs na 7 keer handen wassen..
vandaag pleurde het, andere dringende dingen gedaan, vanmiddag de bijna volle tank gefilterd en in de 305 GR-GTX gedaan, die moet het maar verbranden, ze moet nog effe tuffen tot de 604 rijklaar is.
Linke soep ( brandbaar ) en een enorme stank.. er kwam een enorme zooi uit de oude tank.
De tankmeter ( buismodel ) bij 604 is een ramp, die gaf aan dat de tank leeg was, dus had ik er vorige week middels jerrycans
nog 11 liter bij in gegooid, toen stond de meter op het dash nét boven rood.
Achteraf bleek, dat de tank bijna vol was! ik heb er nu ongeveer 38 liter van in de 305 gemikt.
Hopelijk kan ik morgen nog wat zinnigs doen... tja ze staat buiten..
@ Pieter: ik heb nooit geschreven dat deze 604 GTI in prima staat was...
en de 604 SL: dat project staat al 7 jaar stil :cry: en daar zit nog héél veel werk in, die is rot maar technisch als nieuw, de 604 GTI is hard maar roestig.
het kofferbak-roest-probleem geldt voor elke 604.. :!:
Gelukkig hielp Martijn mij jááren geleden aan een nieuwe kofferbodemplaat, die heb ik al verzaagd, want het gedeelte onder de tank vernieuw ik niet bij de SL.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Indium wrote:
Harrie wrote: op onderstaande foto zie je naast de bekleding een naamplaatje dat mee-gestraald is, geen krimp die NFS-coating die op de draagarmen zit
van m'n 604 SL en 2 draagarmen van Martijn. Supercoating, krasvrij.
Ahum, begrijp ik het goed dat het gecoate plaatje echt mee is gestraald met die hitteschilden en dat de coating het zandstralen heeft doorstaan.. :shock: :shock: :?:
Ik ken dat plaatje ergens van.. :wink:
Juist! ik heb jou nog laten proberen, er een kras in te maken... echt een superkrasvaste coating! 8)
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

Na het geklooi met de benzinetank gisteren was ik flink ziek en hoofdpijn, tering wat stinkt die oude benzine, en je krijgt de lucht niet meer weg, zelfs na 7 keer handen wassen..
vandaag pleurde het, andere dringende dingen gedaan, vanmiddag de bijna volle tank gefilterd en in de 305 GR-GTX gedaan, die moet het maar verbranden, ze moet nog effe tuffen tot de 604 rijklaar is.
Linke soep ( brandbaar ) en een enorme stank.. er kwam een enorme zooi uit de oude tank.
De tankmeter ( buismodel ) bij 604 is een ramp, die gaf aan dat de tank leeg was, dus had ik er vorige week middels jerrycans
nog 11 liter bij in gegooid, toen stond de meter op het dash nét boven rood.
Achteraf bleek, dat de tank bijna vol was! ik heb er nu ongeveer 38 liter van in de 305 gemikt.
Hopelijk kan ik morgen nog wat zinnigs doen... tja ze staat buiten..
@ Pieter: ik heb nooit geschreven dat deze 604 GTI in prima staat was...
en de 604 SL: dat project staat al 7 jaar stil :cry: en daar zit nog héél veel werk in, die is rot maar technisch als nieuw, de 604 GTI is hard maar roestig. Het kofferbak-roest-probleem geldt voor elke 604.. :!:
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

wegens ziekte weinig gedaan.. zaterdagavond de achterbank weer van fris gewassen stoffering voorzien.
Daar gingen 120 nieuwe krammetjes.. . Het ziet er mooier uit als in de folder :mrgreen:
maandag verder. EDIT: foto toegevoegd:
.
met deze bekledingstang heb ik de klus geklaard: een speciale tang voor de bekledings-krammetjes ( geleend van mijn Peugeot-dealer :D ).
In de bekken zitten kuiltjes waar de kram in blijft zitten, de veer zorgt dat de kram er niet uitvalt, want met de tang moet vaak kracht kunnen zetten om
bekleding of een toogje strak te trekken en vervolgens vast te zetten.
.
Image
.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 604 GTI 1984 project Harrie

Post by Harrie »

vandaag een gevecht geleverd met de benzinetank.. :mrgreen:
eerst er weer uit, want er was een steunrubber weggevallen..
toen de slangen, tja van dik naar dun, Brezan bracht uitkomst: een verlooppijpje. Verderop in de aanvoerslang een filter geplaatst.
De retourslang heb ik doorgeschoven naar onderen want de overlengte kan dan een stuk verroeste stalen retourleiding vervangen.
Dat werk ik morgen verder af en daarna de test v.d. elektrisch pomp.
Het was erg warm in de brandende zon, dus een tentje gemaakt, die aan het eind v.d. avond ook beschutting gaf tegen de regen 8)
Mijn nieuwe krik heb ik met een dikke ketting en Abus hangslot aan de draagarm verankerd.. 8)
.
Image
.
hieronder: de tank. De grijze ducktape heb ik erop geplakt om de tank te beschermen tegen de stalen beugel.
.
Image
.
ook de niveau-vlotter gecontroleerd, dus uitgebouwd en uit elkaar gehaald.
Het is een bekend probleem bij buis-vlotters in 505 en 604: onnauwkeurige aanduiding. Daar start ik een ander topic over.
Nadien kon de hoedenplank en de achterbank er weer in ( zitting nog niet, daar liggen nu nog onderdelen..)
.
Image
.
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply