504 cabro met start problemen

Voor de Peugeot 504 en 604
Post Reply
A110
Posts: 45
Joined: 02 Feb 2016, 20:27

504 cabro met start problemen

Post by A110 »

Goedenavond Peugeot liefhebbers.

Wij hebben het volgende probleem in de werkplaats staan waarover ik toch jullie mening wil hebben.
Het gaat om een 504 cabrio automaat 4 cilinder (import auto). Vorig jaar is er een nieuwe startmotor gemonteerd omdat deze auto al een tijd last had van startproblemen. 8 van de 10 keer start de motor niet. Vandaag erachter gekomen dat als je de sleutel omdraai en de startmotor slaat in en dus ook rond gaat en de motor aanslaat ik ongeveer 9 tot 10 volt heb op de stuurdraad van het startrelais.
Als je de sleutel omdraaid en de startmotor doet niks behalve een klik uit het startrelais dan heb ik maar 5 volt op mn stuurdraad. Hierdoor slaat relais wel in maar gaat de startmotor niet rond.
Mijn vraag is, is dit een bekend euvel? En mijn gedachte gaan uit naar het contactslot. Ga morgen nog wel bij het contactslot meten. En als het contactslot kapot is is dit nog de maken of moeten we opzoek naar een andere?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Jeroen
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 504 cabro met start problemen

Post by MarcoPeus »

Ik zou ook contactslot gaan roepen. Meten dan maar zou ik zeggen.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 504 cabro met start problemen

Post by 304 Friesland »

Voor altijd van dit probleem af zijn is een relais vlak bij de startmotor zetten zodat het contactslot alleen de minimale aansturing van het kleine relais hoeft te doen en de grotere stroom maar een hele kleine weg maakt van dikke aansluiting startmotor naar het relais wat je er dan bij zet en daarvandaan weer naar de kleine aansluiting van de startmotor.
Bijna alle moderne auto,s en trekkers en vrachtwagens hebben dit ook zodoende spaar je je contactslot ,heb dit probleem al zo vaak zo opgelost .
Maar als je uitsluitend origineel wilt zul je waarschijnlijk veel meer geld kwijt zijn ,deze oplossing is gegarandeerd goed en kost hooguit een paar tientjes.
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: 504 cabro met start problemen

Post by 404noir »

los van de problemen met het startrelais en de contactslotschakelaar is het ook aan te bevelen om de massa verbindingen in het startcircuit perfect in orde te hebben:
- tussen startmotor en blok
- tussen blok en carrosserie
- tussen carroserie en massaklem
- tussen de massaklem en de massapool van de accu

er mag nergens overgangs weerstand zitten tussen de genoemde punten. Zelfs een klein beetje overgangsweerstand (bv door corrosie) betekent bij 12V dat er grotere stromen (Amps) worden getrokken.
Ik heb om deze reden bij mijn auto een extra massa-strip gemonteerd tussen blok en carrosserie. Ook heb ik een gloed nieuwe 12V+ kabel tussen accu en startmotor aangelegd. De originele was gewoon onveilig, dat was nog de originele uit de sixties...waarvan de isolatie aan het afbrokkelen was...
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 504 cabro met start problemen

Post by 304 Friesland »

Uiteraard zijn dat ook erg belangrijke dingen ,wat ik als monteur zijnde dan ook vaak doe dat is beginnen bij het begin dus de accu ,kabels en verbindingen.
Dat geldt ook voor brandstof ,bij problemen gewoon beginnen bij de tank en dan zo verder , vaak zoekt men het eerst bij het eind maar komt veel voor dat heb begin al niet goed is.
A110
Posts: 45
Joined: 02 Feb 2016, 20:27

Re: 504 cabro met start problemen

Post by A110 »

Bedankt iedereen voor het meedenken.

De kabels hadden wij vorig jaar ook al vervangen ivm slechte verbindingen.

Het contactslot geeft gewoon elke keer 10V.
Het zit dus tussen de stekker van het contactslot en het startrelais op de motor.
Op het schema zie ik nog een grote tussen stekker zitten deze wil ik nog even opsporen of daar iets aan te zien is en anders heb ik al toestemming om vanaf het contactslot naar het startrelais een nieuwe draad te trekken.

Ja oldtimers en bedrading en blijft soms lastig met al die oude verbindingen.

Ik laat nog weten wat het was of wat ik gedaan hebt.

Jeroen
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Re: 504 cabro met start problemen

Post by Jacqabe »

Hoi Jeroen, ik had enige hetzelfde probleem met een oude auto van een ander merk. Eerst eerst de startmotor er af gehaald en weggebracht maar hier mankeerde niks aan. Toen het achterste gedeelte van het contactslot vernieuwd en het leek dat het beter was maar dit bleek het ook niet te zijn. Heb uiteindelijk een nieuwe draad getrokken rechtstreeks van contactslot naar startrelais, nu al meer dan een half jaar geen probleem meer dus opgelost.

Groet, Abe
A110
Posts: 45
Joined: 02 Feb 2016, 20:27

Re: 504 cabro met start problemen

Post by A110 »

Klant wil dat ik er niet meer uren in gaat stoppen.
Dus in overleg heb ik vanaf het contactslot rechtstreeks een draad getrokken naar het startrelais. Hij start nu weer als een malloot.

Vermoedelijk ergens een overgangsweerstand in de bedrading/stekker aansluiting.
Eigenlijk is er nog niks veranderd met de auto's van toen en de auto's van nu. Stekker aansluitingen blijven een zwak punt in het geheel.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval en tot de volgende keer.

Jeroen

ps gelukking weer een tevreden klant die lekker met zijn 504 cabrio kan gaan toeren.
Post Reply