Rechter spiegel voor de coupe

Voor de Peugeot 504 en 604
Post Reply
RemcoFarina
Posts: 50
Joined: 04 Feb 2016, 22:09

Rechter spiegel voor de coupe

Post by RemcoFarina »

Omdat ik het ontbreken van een rechterspiegel echt een gemis vind, en je er nauwelijks aan kunt komen nam ik genoegen met een zwart gespoten versie voor een leuke prijs. Ook een originele linker mee genomen omdat er links een elektrische BMW spiegel gemonteerd was :o
Eerst maar eens kaal gepolijst:
Image

Met dit als resultaat:
Image
De achterste is een rechter niet van binnenuit verstelbare 604 spiegel, deze is te koop. Helaas toch verschil tussen het kaal gepoetste aluminium van de rechter en de verchroomde linker, maar ik vind het wel goed zo voor de time-being. De rechter is wat matter.

Toen in de deur boren, wat ik vrij eng vond. De plek is niet hetzelfde als links, want dan zie je er niets door.
Eerst een malletje:
Image

En geboord:
Image

Voor het grote gat had ik een trappenboor gekocht ( duur dingetje) en helaas...voor de blindklinkmoeren ging ik een trap te ver :evil:

Toen moest ik wat anders verzinnen en ben ik aan het knutselen gegaan:
Image

Image

Deze zijn zo gemaakt dat de schroef via de spiegel door de voorste (niet dragende) moer gaat, dan de deur, een kartel- en carrosserie-ring en dan eindelijk de dragende moer..
Nu moest ik ze van binnenuit bevestigen aan de deur, maar je komt er echt niet bij.
Dus ingesmeerd met polymax en met een touwtje aan het violen gegaan, en dat lukte aardig:
Image

Deze carro-schijven fungeerden alleen maar als lijmklem:
Image

Het zwakke punt is dat ik met het monteren van de spiegels zorg dat ik ze niet los druk.
Als de bout in de 2e moer zit is dat gevaar al bijna geweken.
Als ik ooit de boel zou willen lossen mogen ze niet mee draaien, dus ik vet de schroefdraad in en ik draai het zaakje niet te vast.
Waarschijnlijk een drupje tranparante polymax waarmee ik de kop van de inbusboutjes aan de spiegel vast zet zodat het niet los trilt.

Dus ik blij. Kijk ik vanaf de bestuurders stoel door de spiegel.... kon ik niets zien :shock:
Daar heb ik dus geen reet aan, het ding gaat er niet voor de sier op maar uit functionaliteit.
Wat bleek, deze rechter (Ford) spiegel komt van een RHD.. tja, wat dan? Ik heb provisorisch de hoek veranderd.
Ik heb er rubberen onderzetters van een tante :mrgreen: , polymax en vijverrubber voor gebruikt.
De boel eerst los gemaakt, de bowden kabel was toch veel te lang dus die heb ik maar door geknipt, later opnieuw bevestigd met busjes voor de gaskabel van een scooter. Plaatjes spreken voor zich.
Image

Image

Image

Image

Doordat de rechterkant van het spiegelglas nu veel zwaarder is heeft het de neiging om scheef te hangen, dus ik heb het zaakje helaas vast moeten zette. Niet zo erg, want het belangrijkste is dat ik nu met inparkeren en achteruit rijden geen handicap aan de rechterkant meer heb.
Ik kijk nu over het deurslot precies tegen de spatbordrand achter aan, in het verlengde daarvan zit de hoek van de bumper.
Voor mij perfect dus; ik ben er blij mee.
Image
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Rechter spiegel voor de coupe

Post by Harrie »

onwerkelijk, wat een klus, maar mét resultaat ! :)
prachtig gemaakt. ;)
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: Rechter spiegel voor de coupe

Post by LouisDeFunes »

mooi opgelost, maar mij lijkt dat die belg, Kurt huppelup uit Aarschot (kom even niet op de juiste naam) zo'n spiegel wel heeft liggen?
RemcoFarina
Posts: 50
Joined: 04 Feb 2016, 22:09

Re: Rechter spiegel voor de coupe

Post by RemcoFarina »

Soms kun je aan een rechter komen, maar daar wordt de hoofdprijs voor gevraagd.
En het chroom is van een niet zo goede kwaliteit.
Dan moet je nog maar afwachten ( of beter direct controleren) of ie niet van een RHD afkomt..

De rechter was dus zwart en is nu kaal aluminium, en de linker heeft wat pukkels in het chroom.
Ik denk dat ik die ook kaal alu maak.. wel veel werk, maar het is heel mooi te krijgen. Het voetje al uit geprobeerd.
Heeft kaal maar spiegelglad alu nog een nabehandeling nodig?
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Rechter spiegel voor de coupe

Post by Harrie »

RemcoFarina wrote:Heeft kaal maar spiegelglad alu nog een nabehandeling nodig?
JA !
aluminium corrodeert ,en vaak al snel.
Blanke lak er op ;)
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply