604 APK gereed zien te krijgen

Voor de Peugeot 504 en 604
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by MarcoPeus »

paull en paulla wrote:Waar vind je ze nog, mensen met ZES 6 :o 4' en...
Als ze alle zes ook nog rijden en APK hebben, is het gelijk aan een wonder.
Ik ken wel iemand met 4 604's maar 6 is wel buitengewoon veel (voor zover 4 dat niet is). Zelf heb ik er ooit 2 tegelijk gehad.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Nelisje
Posts: 21
Joined: 22 Feb 2018, 21:48

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by Nelisje »

Ben eindelijk weer eens een stap verder met mijn 604tje.
Dus een kleine update over de stand van zaken.
De APK was geen enkel probleem. Ben vrijdag voor het eerst met de 604 gaan rijden en ben nog een paar probleempjes tegen gekomen.
1: benzinemeter werkt niet
2: een hard gierend/brommend geluid in de brandstofpomp
3: Als de motor warmer wordt, dan gaat hij steeds slechter rijden (stationair kan ik gewoon gas geven, maar rijden begint hij te schokken of doet niets)
3: voorste remschijven zijn krom
Verder rijd de 604 wel erg lekker en soepel.

Vandaag het brandstofsysteem gecontroleerd en ben wat dingen tegen gekomen waar ik minder blij van werd.
De benzinemeter werkt niet omdat de vlotter geen signaal geeft, dus deze geprobeerd eruit te halen maar gaat niet omdat de tank eerst los moet zijn. Maar wat ik wel zag aan de vlotter, was roest :oops:
Dit betekend dus dat ik de tank moet ontroesten en behandelen. (heeft iemand hier ervaring mee? ;) )
Daarna de brandstof pomp gedemonteerd en getest, deze is gewoon goed. Wel zag ik dat de benzine een beetje een kleurtje had. Toen ook het brandstoffilter los gehaald en tot mijn verbazing zag ik dat de accumulator niet in het systeem is aangesloten. :shock:
Toen ik dus het brandstoffilter los had, en de ingaande kant leeg goot was de benzine niet meer met een kleurtje, maar gewoon donker bruin. :twisted:
Gelukkig was de benzine richting de motor wel helder. Ik mag dus een nieuw filter bestellen, de roest uit de tank zien te krijgen en kijken of de accumulator defect is of niet. Ik hoop het niet ivm de prijs van een nieuwe, maar ik zal het geluk wel hebben dat hij ook vervangen moet worden.

Hopelijk is het probleem van het slechte rijden ook het probleem van een veel te vuil filter, zo niet dan kan ik verder gaan zoeken bij de motor. Misschien dat iemand weet wat de oorzaak zou kunnen zijn van het slechte lopen.

gr Kees
604 V6Ti 1980
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by MarcoPeus »

Hmmmmmm dat klinkt niet leuk, weer veel werk. Gene ervaring met tank reinigen/coaten. Heb t ooit eens laten doen bij een restaurateur van mijn 104. Kostte een lieve duit maar ik had er zelf geen ervaring mee.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by aixpeugeot »

ik ben zelf ook nog aan t stoeien met een tank met een motortank.
je kan bijv electrolytisch ontroesten. of ontroesten met azijn. maar er zijn ook setjes verkrijgbaar voor tanken schoon te maken en te behandelen. als je de tank gaat sealen moet je voorzichtig zijn met zeven in de tank. die zitten dan ook dicht. en je moet de droogtijd wel aanhouden (van een paar weken). heb ook al gezien dat ze tanken op een beton molen doen binden.
of een andere tank zoeken.
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by 403diesel »

Ik heb begin dit jaar een 604 tank gecoat met tankcure. Is een systeem in 3 stappen; reinigen, ontroesten en coaten. Tank moet eruit en de pomp en zender moeten uit de tank. De zeef zit aan de pomp zelf. Trouwens heb ik begrepen dat niet alle 604’s een opvoerpomp in de tank hebben.
De tank is door zijn vorm niet de makkelijkste om te coaten. Je hebt beperkt de tijd voor de coating hard wordt.
Tankzender en pomp zijn vernieuwd.

Image

Image
Spoelen

Image
Alu plaatjes gemaakt om tank af te dichten.

Groet, Serge
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
Nelisje
Posts: 21
Joined: 22 Feb 2018, 21:48

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by Nelisje »

Dank voor de info, ik zal eens bellen voor een andere tank.
Ik neem aan de de tank het zelfde is van de eerste en tweede serie van de 604, hopelijk heeft hij nog in een van de 4 sloop 604s een tank waar geen roest in zit.
Dan heb ik ook gelijk een werkende niveau meting :)
En anders wordt het toch ontroesten en coaten, al zie ik dat niet echt zitten om te gaan doen.

gr Kees
604 V6Ti 1980
Martijn
Posts: 159
Joined: 05 Feb 2016, 04:45

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by Martijn »

Er zit verschil in de tanks, let op dat je de goede hebt. Injectiemodellen hebben een andere uitloop dan de (vroege) carburateur modellen
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by paull en paulla »

403diesel wrote:Ik heb begin dit jaar een 604 tank gecoat met tankcure. Is een systeem in 3 stappen; reinigen, ontroesten en coaten. Tank moet eruit en de pomp en zender moeten uit de tank. De zeef zit aan de pomp zelf. Trouwens heb ik begrepen dat niet alle 604’s een opvoerpomp in de tank hebben.
De tank is door zijn vorm niet de makkelijkste om te coaten. Je hebt beperkt de tijd voor de coating hard wordt.
Tankzender en pomp zijn vernieuwd.

Image


Groet, Serge
Dit is 'een feest van herkenning', het is geen roest, zoals het vaak genoemd wordt, het is brandstofresidue.
De vluchtige stoffen verdampen rap, terwijl de zwaardere frakties aanslag/ bezinksel achter laten.

Dit 'varkentje' was ik nu al zo'n 18 maanden, om onze 6 :D 4's te reanimeren.
Sinds de Weekers-regeling heb ik al onze 6 :D 4 stop gezet. Zelf gebruik ik Oxi- axion, caustic-soda in kombinatie met ultrasonor reinigen om deze aanslag te verwijderen.

Voor vlotter of opvoerpomp is dit een goed middel. Zorg ook, dat je het Knecht-voorfilter goed spoelt/reinigd,zit ook boordevol vuil.
Zelf vervang ik ook de rubberen slangen en door scha en schande geleerd, ook de stalen brandstofleidingen onder de auto.

Het is even werk, maar ervaring heeft mij geleerd, dat je zovaak als je wilt, of leuk vindt, kunt schoonspoelen, er blijft vuil los komen en dit verstopt het gaasfiltertje in de banjobout op de spinnekop.

Shell hanteert een 'standtijd' van 60 dagen voor haar brandstoffen, terwijl de Weekers-regeling drie maanden stilstand verorderd.

Om de vlotter te bereiken, kun je of de tank uitbouwen, wat een goed idee is, gezien de vervuiling, of zelf een luikje knippen in de hoedenplak plaat, achter de achterbank.

Tank zelf kun je reinigen met diesel en stoomcleaner, willicht een aantal maal doen.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by paull en paulla »

Ohja, met het modeljaar 1980 heeft de tank een opvoerpompje gekregen, in plaats van aan en afvoer onderaan de tank.
Dit in verbank met, toen, nieuwe wettelijke eisen.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by aixpeugeot »

ik heb misschien nog een tank van een sl liggen met die vaste vuller eraan.
Post Reply