604 APK gereed zien te krijgen

Voor de Peugeot 504 en 604
Nelisje
Posts: 21
Joined: 22 Feb 2018, 21:48

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by Nelisje »

Ik denk dat ik eerst maar eens mijn tank ga uitbouwen en kijken hoe ver de staat van ontbinding is in de tank :)
Misschien valt hij nog te redden, door middel van (vaak) schoonspoelen of anders door elektrolytisch ontroesten.
Het coaten weet ik nog niet zo, ik heb het niet zo op een kunststof laagje in de tank.
maar wie weet wordt het toch coaten als de binnenkast te erg is geroest.

@aixpeugeot, ik laat je weten als ik een tank nodig heb
gr
Kees
604 V6Ti 1980
Nelisje
Posts: 21
Joined: 22 Feb 2018, 21:48

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by Nelisje »

Net “even” mijn volle tank leeg gehaald en bekeken :roll:
Zit aardig wat roest in de tank, dus zodadelijk maar eens op pad om wat schoonmaakazijn te halen.
Helaas zijn de vlotter en opvoerpompje overleden :cry:
Weet iemand of deze ergens te koop zijn of misschien ze heeft liggen :?:

Gr
Kees
Attachments
C725A2D8-D239-45DD-AB65-346D9C4617D9.jpeg
C725A2D8-D239-45DD-AB65-346D9C4617D9.jpeg (42.37 KiB) Viewed 13324 times
604 V6Ti 1980
403diesel
Posts: 201
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by 403diesel »

Vlotter wellicht op e-bay oid.
Pomp heb ik eentje van een SD1. Lijkt er veel op maar moet iets aangepast worden. Oa de aansluiting waar de slang op komt is iets anders qua diameter.
Originele pomp schijnt lastig te zijn. Misschien weet Martijn hier meer van?
De fun van het rijden in een 403 diesel is om met enorm kabaal heel langzaam nergens heen te rijden
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by paull en paulla »

Opvoerpompje is van VDO.
Zat/ zit veel in Audi en Volkswagen. Of een XK 8 benzinepompje, past met een geringe aanpassing ook.
Zelf al gedaan.

Vlotter wordt een uitdaging.
Probeer Jonkhart in Hilversum, Wim van Boekel, of Martijn.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
coert
Posts: 5
Joined: 04 Apr 2016, 19:20

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by coert »

Mijn 604 diesel staat al langere tijd stil maar af en toe start ik hem nog even rij er even mee.
Het probleem is dat de motor na een tijdje geen brandstof meer krijgt en dan afslaat.
Ik vraag mij daarom af of de diesel ook een opvoerpompje in de tank heeft en dan zou het kunnen dat dit pompje het misschien niet meer doet.
Kan iemand mij daar wat meer info over geven?
Nelisje
Posts: 21
Joined: 22 Feb 2018, 21:48

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by Nelisje »

Dank je 403diesel en paull&paulla, de info over het pompje heeft me geholpen.
heb net een vervangend pompje besteld voor de xk8, deze lijkt idd op het originele pompje. niet lachen, maar ik heb het besteld via aliexpress :lol:
De vlotter wordt een heel ander verhaal, kan niets vinden wat er op lijkt. ik heb de vlotter uit elkaar gehaald en was vervuild door alle roest in de tank. niveaumeting werkt alleen het "leeg indicator lampje" zal niet meer gaan branden.
Ik zal daar dus in de loop van de tijd wel een andere goed werkende in zetten.

de tank zelf ligt te genieten van zijn kuurbad, de 60l azijn doet zijn werk goed. nu alleen nog iets vinden om de binnenkant te behandelen tegen nieuwe roest vorming.

gr
Kees

ps @coert, ik weet niet of de diesel 604 ook een pompje in de tank heeft, maar ik heb gemerkt met het leeg pompen van mijn tank dat de benzinestroom stopte terwijl de tank nog half vol was. dit kwam dus wel door het pompje in de tank.
604 V6Ti 1980
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by paull en paulla »

coert wrote:Mijn 604 diesel staat al langere tijd stil maar af en toe start ik hem nog even rij er even mee.
Het probleem is dat de motor na een tijdje geen brandstof meer krijgt en dan afslaat.
Ik vraag mij daarom af of de diesel ook een opvoerpompje in de tank heeft en dan zou het kunnen dat dit pompje het misschien niet meer doet.
Kan iemand mij daar wat meer info over geven?
Dag Coert,

Naar mijn weten wel, jaren terug heb ik een brandstoftank cadeau gekregen afkomstig van een (aangereden)diesel 604.
In eerste instantie zag ik indertijd de meerwaarde er niet van en heb deze bij de rest van de onderdelen bewaard.

Afgelopen winter heb ik een 604 gti '84 gereanimeerd, na 11 jaar stilstand.
Eerst de tank geleegd en m'n een hoedje geschrokken van wat er uit de tank aan rommel komt.
...Maar dat is nog niets, vergeleken met hoe de tank er van binnen uitziet,nadat het restje brandstof ingedroogd was...

Ingedroogte 'koek, koffiedik' , maar geen roest.
De tank is verzinkt, als je met een houten stokje de prut weg veegd, komt de zink kleur weer zichtbaar te voorschijn.
Dat lukt je met een roestlaag niet. Onder tijdsdruk besloten de tank te wisselen, voor, inderdaad de tank uitkomstig van een diesel 604.

Het kan zomaar zijn, dat jou opvoerpomp in de tank niet meer draait. Kun je horen: er komt een licht zoemend geluid uit de tank, als 'ie het doet.
Of het aanzuigfilter zit verstopt. Kan ook een (Bijna) verstopt hoofdfilter zijn.

Tap de tank eens af en verwen de auto met nieuwe/ schone brandstof.
Dat doet in iedergeval de motor goed, ook de verstuivers kunnen van oude/ vervuilde brandstof verstoppen.

Er zijn hier forumgenoten die veel meer weten over diesel(auto's). Heb zelf nooit een diesel 604 gehad.
Last edited by paull en paulla on 26 Aug 2018, 22:41, edited 1 time in total.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by paull en paulla »

Nelisje wrote:Dank je 403diesel en paull&paulla, de info over het pompje heeft me geholpen.
heb net een vervangend pompje besteld voor de xk8, deze lijkt idd op het originele pompje. niet lachen, maar ik heb het besteld via aliexpress :lol:
De vlotter wordt een heel ander verhaal, kan niets vinden wat er op lijkt. ik heb de vlotter uit elkaar gehaald en was vervuild door alle roest in de tank. niveaumeting werkt alleen het "leeg indicator lampje" zal niet meer gaan branden.
Ik zal daar dus in de loop van de tijd wel een andere goed werkende in zetten.

de tank zelf ligt te genieten van zijn kuurbad, de 60l azijn doet zijn werk goed. nu alleen nog iets vinden om de binnenkant te behandelen tegen nieuwe roest vorming.
Dag Kees,

Grappig, dat is ook mijn bron.
Het aanzuigfilter zit er iets anders op, maar past nu nog prima in de brandstoftank.

Je zult een klein stukje van de uitgangskant van de opvoerpomp moeten zagen.
Ook het rubberen slangetje tussen het pompje en het pompframe is onbruikbaar.

Of het is uitgedroogd vol met scheuren, of het is zo soepel, dat het niet meer afsluit.
Er is 'massief 10 mm rubberenslang' in de handel, En deze is geschikt geheel in de brandstof te hangen, gewone beslist niet!
Probeer maar zelf, de buitenmantel lost op in benzine!.

En deze kun je oprekken naar 12 mm, dat is de diameter van het pompframe buisje, vraag mij niet waarom.
T'is vast 'hogere krijgskunde'.
Ik raad je aan om brandstof/ slangklemmen te gebruiken, bij montage van opvoerpompje in het pompframe-pje, Als hier false lucht bij kan, tracteer je jezelf op een interessant probleem. De motor loopt niet op een brandstof bellenstroom, het is niet op (opvoer) druk te brengen.

Is het je al opgevallen, dat de benzineslang tussen opvoerpomp en hoofd benzinepomp verloopt van 12 mm naar 15mm, is de diameter van de hoofdpomp. (In de meeste gevallen, er zijn ook zeldzame uitzonderingen.

Vaak is de vlotter wel te redden.
Er zijn twee versies in omloop, met twee en met drie kontakten.

Met twee kontakten, wordt de mantel gebruikt als massa.
De mantel is te redden in de caustic soda, de aanslag moet eraf. Deze isoleert elektisch.
Kontaktvingers zijn met een glasstift goed te reinigen.

Welkom in de sleutelclub 604.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Nelisje
Posts: 21
Joined: 22 Feb 2018, 21:48

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by Nelisje »

hoi Paull,
Ja ik had zoiets al gezien, bij het demonteren dat de diameter groter wordt.
tja dat rubber stukje van het opvoerpomje zat nu al helemaal los van het pompje en de opvoerbuis en het voelt ook niet echt meer aan als rubber, dus moest het toch al vervangen.
De vlotter werkt (buiten de tank) goed, alleen leeg niveau werkt niet maar dat is niet zo erg. Ik vervang hem wel een keer als ik een goede vlotterbuis heb gevonden.

hopelijk krijg ik alle troep uit de tank, want ik wil eindelijk wel eens een lange rit gaan maken met mijn 604.


merci :)
604 V6Ti 1980
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 604 APK gereed zien te krijgen

Post by aixpeugeot »

hoe oud is je 604 eigenlijk ? ik heb zelf de hele tank eruit gegooid en daar ligt dus nu de gastank. maar ik heb toen gas laten inbouwen hoe de oude regeling was maar inmiddels is mijn 604 weer volledig belasting vrij oftewel 40 jaar (voor zo lang het duurt :oops: ). ik moet er nog steeds een kleine benzine tank in maken, dat wel.
Post Reply