Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Voor de Peugeot 504 en 604
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

peunormal wrote: 28 May 2020, 18:26dank :!: Heb overigens vandaag 'n PB'tje verzonden, maar ik weet niet of dit goed functioneert (zie er nl niks van in de berichtenbox).
Helemaal begrijpen doe ik 't nog niet. Als de motor warmer wordt, slaat de (grote) fan toch vanzelf aan?
ps. Heb deze eerder continue laten meelopen; aan- en uitschakelen ging via starten/uitzetten v.d. motor.
(loopt nu overigens weer normaal via t' thermisch contact)
Mmm, nix te zien, nog eens een poging wagen?
En anders je 'licht eens opsteken' bij SuperTuuur :)
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by peunormal »

604 beauty.jpg
604 beauty.jpg (63.18 KiB) Viewed 5862 times
Bonjour, is het vandaag bij jullie net zo'n 'technisch weer' als hier in Nederland?
Voor wat betreft 't PB'tje had ik aan de beheerder ook al de vraag verzonden dit even te checken, maar ook dat 'telegram' zal mogelijk niet aangekomen zijn. Geeft helemaal niet; Tuuur leest het hier vast eens terug en de PB vraag was eigenlijk al beantwoord. Het ging nl. over de koeling en 't temp. metertje van de 604
User avatar
Tuuur
Posts: 1386
Joined: 01 Feb 2016, 22:52

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Tuuur »

Ik lees het hier zeker. Volgens mij staat ingesteld dat je pas pbs kan sturen na een aantal berichtjes gepost te hebben op het forum. Ben al een tijdje niet ingelogd geweest als admin, als ik weer bij mijn pc kan kijk ik.
nu:
1963 Peugeot 403B, 1999 Peugeot 306 cabrio 1.6, 2001 Volvo V70 XC AWD 2.4T, 2020 VW Polo leasebak
voorheen:
1998 Peugeot 406 coupé v6 aut
gesloopt:
1962 Peugeot 403B 1974 Peugeot 504 Ti aut 1994 Peugeot 306 cabrio 1.8i aut
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Gisteren met de twee dames op pad geweest, prachtig (technisch) weer, met 29 graden. En vandaag ook weer zoiets.
En op het warme asfalt, in de zon, loopt ook in Frankrijk de temperatuur op.
Deze P604 is een Ti '79 handgeschakeld vijf bak. En dus orgineel geen extra elektrische fan.
Mááár, deze wel en ook zelf bedienbaar. Goed voor de hartkleppen.
Hartkleppen zijn tenslotte niet nastelbaar, zuinig zijn dus.
Deze P04 is orgineel in Frankrijk gebouwd en geleverd.
En in september 2000 in Frankrijk opgehaald, als een leuk uitstapje.
Met net 60.000 km op de teller. Pas in 2007 op nederlands kenteken gezet, na invoer en nu weer terug op de geboortegrond.
Attachments
IMG_1266.jpg
IMG_1266.jpg (120.4 KiB) Viewed 5840 times
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by peunormal »

paull en paulla wrote: 31 May 2020, 10:25 Gisteren met de twee dames op pad geweest, prachtig (technisch) weer, met 29 graden. En vandaag ook weer zoiets.
En op het warme asfalt, in de zon, loopt ook in Frankrijk de temperatuur op.
Deze P604 is een Ti '79 handgeschakeld vijf bak. En dus orgineel geen extra elektrische fan.
Mááár, deze wel en ook zelf bedienbaar. Goed voor de hartkleppen.
Hartkleppen zijn tenslotte niet nastelbaar, zuinig zijn dus.
Deze P04 is orgineel in Frankrijk gebouwd en geleverd.
En in september 2000 in Frankrijk opgehaald, als een leuk uitstapje.
Met net 60.000 km op de teller. Pas in 2007 op nederlands kenteken gezet, na invoer en nu weer terug op de geboortegrond.
Lijkt mij helemaal niet verkeerd met twee (charmante) dames op pad te gaan :)
Begrijp ik dat alleen de 'automaat' een extra fan had? (die Ti van mij is een automaat)
60.000km da's wel lekker weinig hé. Kan een 604, zover je weet, overigens goed tegen lang stilstaan? (niet dat ik wil; "rijden, rijden" is 't motto met deze heerlijke voiture)

nu lees ik toevallig vandaag héél ergens anders ook iets over de 'koeling van de 604' (hetgeen ietwat ingekort 'k graag hier even wil sharen):

De 604 vind file met 25 graden in de zon niet grappig.
Nou heeft deze 604 toch heel snel als hij in zijn drive stationaire staat te draaien een hoge temperatuur.
Maar dit is een grote irritatie om elke keer in zijn neutraal wat meer gas te moeten geven om de motor temperatuur uit het rode vlak te houden. En trouwens het kan ook niet altijd in een file dus al met al waardeloos.
Er zit nu een volvo 940 fan op deze past en zijn bulliddproof maar het pas gaatje was iets groter, en ik wou niet alleen op de tapeinden centreren. Dus een stukje waterleiding genomen en dit werkt perfect.
Er zit in mijn geval zit een electrische fan op de voorkant van de radiateur geschroefd.
Deze is van de airco maar ook om in te grijpen als de motor stil staat in zijn drive, dan blijft hij trekken maar met de rem erop word hij belast en word daardoor nog sneller heet.
De originele electrische fan is een inie mini fan met hele kleine bladen dus leuk maar gaat niet werken.
De visco werkt echt perfect maar als de rijwind wegvalt dan red hij het gewoon niet. Wel gewoon stationair in zijn neutraal maar in zijn drive heeft hij stationaire rijwind nodig. De visco fan trekt als ware de koude lucht naar binnen.
Dus ik heb de oude eletrice fan in de ijzerbak gegooid en er een grote moderne electrische fan van een Peugeot partner ervoor gezet die gehele radiateur bedekt.
Ook een airco fan natuurlijk. Want hij moet niet zuigen maar blazen zodat er rijwind word gegeven bij stilstand.
En de visco deze wind weer door de radiateur kan trekken
Waardoor de motor koel blijft.
Uiteraard op de manier zoals het bedoeld was alles automatische via de temp voeler in de radiateur.

Dit vind ik ook een machtig idee om de 604 <in de zon met volle bepakking en in de file of over de Großglockner met 'n hoogte van 3798mtr> te helpen.. :idea:
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Mmm ja :) , ik ken het verhaal, ook de eigenaar. ( d.a.f.)
En met af en toe een toegepast advies help ik, de één en ander, ook van een ander forum. Ik ben niet eenkennig.
De standaard elektrische fan is in principe prima en voldoende, er vanuit gaand dat de radiateur niet verstopt zit op één of meer koelkanalen, of de lamellen los gerot zijn ( komt ook voor, door leeftijd).
En niet verstopte lamellen heeft door vuil of vliegen. En de, als aanwezig de airco lamellen, verstopt zijn.
En de elekrto fan geen vast gelopen lagers heeft, geloof mij, dat is behoorlijk veel voorkomend.
En de spanning en het thermo-kontact goed is.
Bij corrosie op één of meer elektrische verbindingen, neemt navenant het koel vermogen af, logisch niet waar :) .
Gloeiend heet asvalt kan net het extra 'duwtje' geven in een file of een stoplicht, net de afrit van de snelweg af, om in de problemen te raken.
Als je het op tijd door krijgt, kun je nog handelen. Ben je te laat, verspeel je mogelijk één of zelfs twee koppakkingen, door krom getrokken koppen.
En daar wordt jij weer niet blij van, los van het feit, waar vindt je nog iemand die bereid is zoiets, adequaat op te lossen.
En dat is dus met een beetje kennis en inzicht te voorkomen ;)
Genieten is ook af en toe preventief onderhoud plegen.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by peunormal »

Merci dat je je niet onbetuigd laat.. 'k kan er nu ook goed mee verder
604open.jpg
604open.jpg (10.09 KiB) Viewed 5796 times
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Tsja, komt al een paar jaar voorbij, geen type goedkeuring, geen 'TUF' wat kun je ermee?
Nog los van wat je ervan vindt...
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
aixpeugeot
Posts: 473
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by aixpeugeot »

gebruikt in de Kölner carnaval wat ik eens gelezen heb. en daarna heeft ie een tijdje te koop gestaan.
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by peunormal »

paull en paulla wrote: 01 Jun 2020, 18:35 Tsja, komt al een paar jaar voorbij, geen type goedkeuring, geen 'TUF' wat kun je ermee?
Nog los van wat je ervan vindt...
vind zelf 'n open auto zo wie zo niks. Veel te heet in de zon en als deze niet schijnt, heb ik 't dak eveneens liever dicht..
Wie weet kunnen ze nog inzetten als pausmobiel
Post Reply