Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Voor de Peugeot 504 en 604
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Hoi Willy, Mag ik je raden, altijd kleppen slijpen en klephoedjes vernieuwen.
Vind je nog voor weinig op internet. De kosten zijn het niet, de moeite is maar éénmalig.
Haal ook de waterflenzen van de kop(pen) af. Kan je een verrassing geven, met pech.
Vermoedelijk zijn de waterkanalen van blok en koppen ook aan een reiniging toe. Geeft nix.
Gaat weer (tientallen) jaren mee.
Het geeft ook veel voldoening als de klus succesvol is afgerond.
Knoeiers lopen steeds tegen hetzelfde probleem op, alles wat je overslaat krijg je voor je kiezen, vroeg op laat.
En altijd bereid om mee te denken.
Groet uit nat Vendée.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

hoi Paul kleppen slijpen was zo wie zo de bedoeling, heb ik in het verleden altijd gedaan bij andere auto,s, en ook de kleprubbers vervangen. de flensen zijn al van de koppen af, wonderbaarlijk is het aardig schoon zo te zien, het y stuk was ook aardig schoon, en de waterpomp was ook aardig schoon, ik had al langer een complete koppakking set gekocht, de koelvloeistof kwam er aardig schoon uit moet ik zeggen, de koppen zijn er nog niet af, alles een voor een, eerst de kleppendeksels stralen, waren verroest, en alle boutjes stralen, wat ik kan stralen doe ik stralen, en in de inox spuiten, heb nog wel even werk, maar het is leuk om te doen, en het is mijn hobby, tot nu toe nog maar twee boutjes af gebroken, boven op de waterpomp en achter de flens van de waterpomp, maar die waren er ook zo uit,stak nog een stukje uit, moer m8 er op gelegd vast gelast en rustig los draaien, is goed gegaan, ik hoor van je, waar ik op moet letten, weet je ook nog zo uit je hoofd, wat de aanhaal momenten moeten zijn van de kopbouten. fijn weekend voor jullie,en hopen op beter weer.groetjes.
Martijn
Posts: 159
Joined: 05 Feb 2016, 04:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Martijn »

Zo heb je tijden niks, en nu ineens een probleem. Ik had de STI met handbak maar eens wakker gemaakt voor een maandelijks ommetje. Weggezet de week voor kerst zonder problemen na het kerstboom halen. Nu starten, zonder gemor. Paar rondjes in de stalling en toen naar buiten. Ik merkte dat de temperatuur snel opliep dus meteen verwarming open en terug. Rode lamp ging zelfs branden . Meteen uitgezet en de elektrische ventilator laten draaien. Totaal nog geen 4 km gereden.

Er was koelvloeistof voldoende, ververs het elke 2 jaar. Alle V-snaren nog heel. Zou de thermostaat niet open gaan?
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Is een goede mogelijkheid.
Controleer eerst de meest voor de hand liggende zaken en afstrepen.
De radiateur kan ook verstopt raken door cumulerend vuil. Heb je een infrarood thermometer?
Dan kun je, door te richten, precies kijken, welke temperatuur waar is. Kost 10 á 12 Euro via Ali-express.
Draait de viscose ventilator goed mee, speling op de koppeling?
Werkt de kachel in de auto nog goed?
Voldoende koelvloeistof in het expansievat, maar ook in de radiateur?
Het hoeft niet de koppaking(en) te zijn, is ook gemakkelijk te testen/ meten met overdruk of een chemische analyse van het koelwater.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by 304 Friesland »

Denk toch thermostaat ,als je hem goed rijdend weg gezet hebt dan kan er na 4 km toch niet veel aan de hand zijn ,simpele manier om te controleren of de Thermostaat open gaat is kijken of de bovenste slang naar de radiateur wel warm word ,is deze dat niet dan gaat de thermostaat niet open , koppakking is deels te zien door bij koude motor,is veiliger , de radiateurdop er af te halen en kijken of hij borrelt , ja een drukmeter er op is nog beter maar die heeft niet iedereen.
Mr.Drexciya
Posts: 29
Joined: 03 Jun 2018, 13:19

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Mr.Drexciya »

Inmiddels weer wat verder met de 34TBIA startcarburateur van mijn 604 SL. Vacuummembraan is vervangen door een nieuwe; het rubber van het oude membraan was aardig stug en geribbeld. Het waselement bleek defect: de stift was in warme toestand zo'n 5mm korter dan die van een nieuw element. Dus tegelijk vervangen en daarna de carburateur gecalibreerd met caliber 8.0143 (met dank aan PCN). De chokeklep opent nu helemaal bij warme motor. Nu afwachten hoe de koude start verloopt en of het verbruik wat lager is geworden. Maar eerst zien dat het droog wordt en het zout van de weg is. Wordt vervolgd.
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

mooi om te lezen sjef, goed bezig, maar er zijn nog een aantal dingen om te controleren, maar dat gaat zeker goed komen, gr willy.
Mr.Drexciya
Posts: 29
Joined: 03 Jun 2018, 13:19

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Mr.Drexciya »

Ik vermoed dat beide onderdelen verantwoordelijk zijn voor de slechte reputatie van de carburateur van de 604 (en ook van die van de 504 CC V6).
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Mr.Drexciya wrote: 20 Jan 2023, 17:38 Inmiddels weer wat verder met de 34TBIA startcarburateur van mijn 604 SL. Vacuummembraan is vervangen door een nieuwe; het rubber van het oude membraan was aardig stug en geribbeld. Het waselement bleek defect: de stift was in warme toestand zo'n 5mm korter dan die van een nieuw element. Dus tegelijk vervangen en daarna de carburateur gecalibreerd met caliber 8.0143 (met dank aan PCN). De chokeklep opent nu helemaal bij warme motor. Nu afwachten hoe de koude start verloopt en of het verbruik wat lager is geworden. Maar eerst zien dat het droog wordt en het zout van de weg is. Wordt vervolgd.
Flink gewerkt. Met passend resultaat. De carburateur heeft meer membranen, ook deze verharden.
Onze P604 Sl 1980 aut. (dikke strips en plastic spiegels) is onze zuinigste P604 geweest.
Gemiddeld 1:8, lange rit richting 1:10 Liter/ kilometer.
De verhalen ken ik, kan ook de rechtervoet geweest zijn. Dat beïnvloed ook het verbruik nogal.
Veel sleutelplezier gewenst, zal wel wat fris zijn in de sleutelruimte, denk ik zo.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
Mr.Drexciya
Posts: 29
Joined: 03 Jun 2018, 13:19

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Mr.Drexciya »

Gelukkig is de ruimte waar ik nu gebruik van kan maken goed verwarmd en verlicht en heb ik de beschikking tot alle gereedschappen. Ook is er goede koffie en bekende maar ook obscure piratenmuziek om bij te werken ;-) Zodra het weer goed rijdt ga ik een keer bij Willy aan want die wil de 604 graag zien :-) En anders weet hij wel raad.

Ik heb inmiddels een pakkingset erbij besteld voor beide carburateurs met daarin nog meerdere membranen. Ben ik alvast voor de toekomst voorbereid. Wat wel opvalt is dat het membraan voor de koude start daar niet bijzit, bij welke aanbieder ik ook kijk. Arnaud Ventoux Pieces is enige die ik kon vinden die 'm los aanbiedt voor maar 7,50e.

Het was even improviseren om het oude membraan voor de koudstart eruit te krijgen met de beide carburateurs op hun plek; er zit weinig ruimte tussen de twee. M.b.v. een ingekort zeskant-kruiskopbitje en een steeksleuteltje kon ik de schroeven van de afdekplaat waaronder het membraan zat alsnog loskrijgen.

Voor het afstellen van de schroef binnenin de veer die door het waselement wordt ingedrukt (gat ervoor zit ook tussen beide carburateurs) moest het bovenste deel van de naastgelegen 35CEEI carburateur eraf worden geschroefd anders was er te weinig ruimte voor de schroevendraaier. Maar dat was slechts een kwestie van een paar schroeven losdraaien.
Post Reply