Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Voor de Peugeot 504 en 604
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

wie wat bewaard die heeft wat, ook twee kettinggeleiders weer gevonden, ooit een blok gesloopt en veel dingen bewaard, ook de cilinderkoppen en carterpan, jammer dat ik niet meer bewaard heb van het blok,de zuigers zaten toen vast, maar de geleiders komen nu weer goed van pas.
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

?604Peugeot wrote: 24 Feb 2023, 18:18 hoi Paull het heeft weer even geduurd maar heb de distributie kap er af van de 604 Motor, wilde jou vragen hoe ik de nokkenas moet zetten, als de nokkenastandwielen er af moeten,heb ook ontdekt dat ik een stukje van de kettinggeleider mis, is een hoekje naast de popnagel weg van de rechterbank, en hoe zet je de spanners vast, die door de oliedruk de ketting spannen, heb wel eens gehoord dat die niet uit elkaar gehaald mogen worden.en hoe haal je de koppen van het onder blok, is daar nog een foefje voor, wil namelijk dat de bussen blijven zitten, en niet mee omhoog komen, anders gaan de shims, papierenpakkingen stuk.hoor graag van jou bedankt, hoe is het verder daar, begint het al lekker weer te worden daar. heb ook al de hoes voor over het reserve wiel, zat bij harrie nog in zijn 604 gti, die ik toen van hem gekocht heb, laat er nog een paar maken bij een man die ik ken, die auto bekleding doet, gaat voor mij kijken of die ongeveer de zelfde stof nog kan aan komen, ik wist niet dat die bij harrie zijn 604 er in zat,toen ik hem kocht van hem, toen niet in de kofferbak gekeken. groetjes daar en fijn weekend voor jullie.
Hoi Willy, het is verstandig om de eerste cilinder op tuimelen te zetten. Let ook op de stand van de ontsteekverdeler :!: .
En als mogelijk de krukas te blokkeren, met b.v. een stukje starterkrans. Deze zit over het vliegwiel gekrompen, tenminste van een automaatversie.
Als je de koppen eraf haalt, kantel je deze.
Zo is de kans klein dat je de bussen verplaatst.
Zet de bussen vast met strips met (kop)bouten. Dan kan er weinig fout gaan. Besteed aandacht aan de oliepomp.
De drukregelaar wil nogal eens vastraken door olieresidue.
Heb ik al meer dan eens ervaren. De drukregelaar is een bewegende plunjer in de oliepomp, gelockt door een splitpen.
Is geen rocketscience, maar wel belangrijk.
Klephoedjes zijn 'overal' te koop, o.a. bij l'Avonture site.
De spanners zet je vast met een in de spanner aanwezig schroefje, dat wijst zichzelf. En mogen best uitelkaar en goed schoon maken.
Tussen de twee spanners en het blok zitten 'rilsan' filtergaasjes. Deze zijn meestal stuk gedrukt door vervuiling in de motorolie.
Op de distributiekettingen staan witte streepjes, op de nokastandwielen ook. Appeltje eitje ;)
Het weer is hier al een tijdje prachtig geweest, afgelopen maandag nog achtien graden met briesje uit het zuiden.
Maar dinsdag tot donderdag buien met wind uit eerst n-w en draaiend n-o.
Gisteren droog en fris wind noord met tien graden. Nu stralende zon bij zes graden met n-o wind.
Zie je Harrie nog welleens? Is voor mij/ ons net ff te ver voor een kop koffie.
Het is weer een hele typ geworden, misschien heb je er iets aan.
Groet uit de Vendée.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

Bedankt Paull, hier kan ik wel iets mee, ga van de week kijken of het allemaal gaat lukken, ik laat het weten, bedankt voor de raad, en harrie spreek ik nog wel eens, en zie hem ongeveer 1 keer per jaar, maar bellen doen we iets meer, groetjes daar,en tot schrijvens maar weer.
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

Hoi Paull, hier een kleine update, cilinderkoppen zijn eraf, maar zie bij de linker bank, cilinder 2, een schuur zitten in de zuiger,foto plaatsen vind ik nog steeds moeilijk, maar het blok zal uit elkaar moeten, net contact gehad met frank in Eindhoven, die heeft nog een onderblok voor mij van een SL,nou mijn vraag aan jou, wat zou jij doen, als je in mijn schoenen zou staan, graag hoor ik van jou, bedankt en een fijn weekend voor jullie,groetjes willy.
aixpeugeot
Posts: 473
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by aixpeugeot »

heb ook nog een onderblok liggen maar van een 504 met kopbout afgebroken. bussen met zuigers zullen wel om te zetten zijn.
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

?604Peugeot wrote: 04 Mar 2023, 18:11 Hoi Paull, hier een kleine update, cilinderkoppen zijn eraf, maar zie bij de linker bank, cilinder 2, een schuur zitten in de zuiger,foto plaatsen vind ik nog steeds moeilijk, maar het blok zal uit elkaar moeten, net contact gehad met frank in Eindhoven, die heeft nog een onderblok voor mij van een SL,nou mijn vraag aan jou, wat zou jij doen, als je in mijn schoenen zou staan, graag hoor ik van jou, bedankt en een fijn weekend voor jullie,groetjes willy.
Hoi Willy,

Is het een schuur of een scheur?
Als je een ander onderblok op de 'kop' kunt tikken, scheelt dat een hoop werk en kosten ook.
Het lijkt mij verstandig om deze weg te bewandelen.
Wellicht kun je het één en ander van het bestaand blok voor reserve af halen.
Veel sleutelplezier gewenst.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

Hoi Paull, ga vanavond of van de week kijken, of het een scheur is, de zuiger zit nog in de bus, dus kan nog niks zien,hoe het er verder uit ziet, kijk nu alleen boven op de zuiger, maar er zit gelukkig geen kras in de cilinderbus, de koppen gingen er makkelijk af, het was makkelijk, de koppen kantelen, ik vond wel dat de kopbouten, sommige gingen makkelijk los, maar er waren er ook bij die volgens mij niet de juiste aan haal momenten hadden,die gingen makkelijker los dan de anderen,ga bij frank kijken wat die te bieden heeft, er volgen nog update,s groetjes daar.
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

goedemiddag Paull, hier weer een kleine update, bij frank in Eindhoven het blok opgehaald, en thuis al half uit elkaar gehaald, zonder een scheur in de zuiger, ik blij als een klein kind,ga van twee blokken een blok maken, de rest is reserve, heb wel gezien dat in het gaasje achter de kettingspanners, in het gaasje nog een klein open gaatje zit, is dat normaal? en hoe moet dat gaasje er straks weer in, met het gaatje naar boven? en als het blok uit elkaar gaat, dan ook maar alles goed spoelen, en de cilinderbussen maar stralen aan de buitenkant, zit dikke rommel aan, weet niet of er altijd koelvloeistof in heeft gezeten, lijkt wel roestvorming, hou je op de hoogte, fijne zondag nog , en groetjes vanuit grave.
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Hoi Willie,
De filtergaasjes filteren alleen goed als er geen gat/ gaatje inzit.
Er moet, om te kunnen filteren, een nieuw gaasfiltertje in/ tussen.
De keren dat ikzelf een blok heb opgevrolijkt, bleken de gaasfilters stuk. Met de kans dat de kettingspanners niet goed functioneren.
Als je cilinderbussen wilt stralen, moeten deze uit het blok.
Met gevolg dat je ook nieuwe voetpakkingen nodig hebt. En op de goede hoogte moet afstellen. Is een boel werk extra.
Goed bezig zo.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
?604Peugeot
Posts: 106
Joined: 07 Apr 2022, 17:32

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by ?604Peugeot »

hoi Paull, dan moet ik gaan kijken of ik ze nog ergens vind, de gaasjes bedoel ik. de bussen gaan er zo wie zo uit, de shims pakkingen heb ik verschillende diktes, rood blauw geel en groen dacht ik dat de kleuren waren, het zal wel veel passen en meten worden, maar ik heb de tijd, hoeft niet morgen al klaar, maar ik wil het wel netjes hebben, en straks weer perfect koelen, groetjes vanuit grave.
Post Reply