Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Voor de Peugeot 504 en 604
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

aixpeugeot wrote: 23 Sep 2020, 15:40 precies. dat soort verhaaltjes leest altijd leuk weg ;)
Mmm, t'is even bedenken, welk verhaal zal ik nu vertellen.
Een ieder, die door de jaren heen, met P604 tònnen aan kilometers gereden heeft herkent mogelijk zich wel in een 'paar' ongemakjes.
Ieder voorjaar en zomer reden wij met een P604 naar en door Frankrijk. Vanaf half jaren tachtig.
Met éérst een oude auto op vakantie en later een klassieker (in wording).
Volgens de één onverantwoord avontuur en volgens ons een sfeervolle en confortabele manier van (tijd)reizen.
Zo kon het gebeuren, dat wij net de binnenste perifirie van Parijs voorbij waren om ongeveer half vijf s'ochtends in het voorjaar en dus donker nog.
Met een regelmaat gebruik ik de achteruitrij spiegels. En viel het mij op, dat er een enorme wolk rook onze auto achtervolgde.
Snel aan de kant en kijken of er iets te constateren viel.
Al snel bleek er flink veel olie verlies te zijn, en het rook naar A.T.F.
Nog even kort de auto gestart, voor een snelle diagnose. En nu was het duidelijk, een koelleiding van/ naar de automaat/ radiateur spoot A.T.F. vloeistof strak tegen een uitlaatpijp.
En dat is niet leuk.
Peugeot Partner Paulla de auto uit en op zoek naar een praatpaal, om de depanage te regelen.
Dat duurt even. Auto op de kar, dat is standaard procedure.
En wij ook mee. Nu was het bij toeval een feestdag in Frankrijk met gevolgd een weekend. Op garagehulp hoefden we niet te rekenen.
Nu dacht ik, dat ik deze storing wel zelf kon verhelpen. En zo werd besproken dat wij en de auto niet bij een garage afgeleverd zouden worden, maar bij een benzine station. Inmiddels al iets licht geworden, maar eens kijken wat er nu precies en waar aan de hand was.
De auto droop van de gelekte A.T.F. Eerst maar, zo goed al mogelijk, wat leksporen schoonmaken.

Alles droop ervan. Het bleek een rubberen leidinkje te zijn, tussen de stalen koelleidingen naar de oliekoeler in de radiateur en de stalen leidinkjes aan de automaat. En daar is slecht bij te komen, boven op een chassisbalk is een slangenklem zichtbaar, maar ronduit slecht bereikbaar. En al helemaal onderweg, met beperkt gereedschap mee. Wel had ik rubberen slang 7mm (!) bij me en kon ongeveer een uurtje later de auto weer proefdraaien.

Eén literflesje A.T.F. had ik bij mij. En de pomp eigenaar kon, per stom toeval, ook een liter leveren.
Vanwege een klant eerder in de week, met automaatbak problemen, nog een liter over.
Het bleek niet in het vaste assortiment te zitten.

Het was wat krap, het vloeistof niveau tikte net het onderste meetstreepje aan.
En wij hoefden nog maar vierhonderdvijftig kilometer.

Al met al twee uur verloren, maar voldaan weer 'en route'.
En vies en stinkend natuurlijk. Onze meereizende poezen vonden het een intererssant dampje.

Zo bleek deze heenreis avontuurlijker dan wij ons hadden voorgenomen.
Overigens een heerlijke vakantie genoten en een afgesproken ontmoeting/ diner, die zelfde dag niet hoeven af te zeggen.

Nu nog hebben wij deze auto in dagelijks gebruik, kortom dolle pret met en in een Peugeot 604.
Inmiddels meer dan vier ton op de teller en nog steeds een hele fijne reiswagen.
Last edited by paull en paulla on 27 Sep 2020, 09:21, edited 1 time in total.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by 304 Friesland »

Dat zijn spannende plaatsen om panne te krijgen maar in 2 uurtjes weer rijden dat is toch knap ,het werkt thuis zo veel makkelijker omdat je zo veel meer bij de hand hebt en dan toch de boel weer rijdend krijgen is dan toch een overwinning en zo blijft die vakantie meer bij dan de rest .
Zelf ook een keer storing gehad met de Citroen c5 uit 2005 die we toen hadden ,mijn vrouw komt uit Hongarije en daardoor komen we daar nog wel eens de ene keer met het vliegtuig en dan weer met de auto nou deze keer met de auto was aan het rijden op de cruise control en moest even beetje afremmen om de volgende auto in te gaan halen ,lampjes aan storing in display dus gelijk aan de kant gelukkig precies bij een afrit van een benzine pomp was 9 uur savonds en daar toen al donker dus eerst zo maar even wat gekeken en mijn broer gebeld met de storing of die op internet daar wat over kon vinden maar niks .
Had zelf wel al een vermoeden dat het de egr klep wel eens kon zijn die gaan wel vaker stuk maar kwam niet overeen met de storing die hij gaf hij rookte als een kalkoven en totaal geen vermogen meer dus dat zou kunnen kloppen .
Omdat we maar weinig licht hadden ,de lantaarnpaal waar we onder stonden de egr leiding boven maar los gehaald met zo,n speciale conische klem en toen gekeken waar ik die mee dicht kon maken ,een zakje van drinken dat is aluminium dus die een paar keer dubbel er tussen geprutst maar ja klem paste niet meer maar er zat een bocht in de leiding dus daar een blikje wat ik plat getrapt had beetje tussen gemept en toen zat het toch redelijk klem en maar een blokje om geprobeerd op de parkeerplaats en ja weer vermogen en geen rook dus deze primitieve reparatie maakte het wel dat we weer konden rijden we moesten nog zo tegen de 200 km denk ik dus toen er een vrachtwagen kwam daar achter aan met 90 zodat de belasting wat minder werd in het zog van de vrachtwagen.
De andere dag bij familie nog even gekeken en een plaatje onder tussen de leiding gemaakt ,was heel eenvoudig maar in het donker niet te zien en zo de rest van de vakantie goed kunnen rijden alleen diagnose lampje brandde wel maar daar reed hij wel om .
Thuis de klep er af gehaald en die bleek inderdaad gebroken en zo kwam de uitlaatlucht dus gelijk in de inlaat en geen turbodruk daar door.
Om zo een common rail motor te repareren was toch wel lachwekkend maar we reden toch weer.
Ik rijd nog steeds met een auto ,508 sw met 2.0 hdi met zelfde egr klep en heb nu standaard een plaatje in de auto liggen voor als het nog eens gebeurd .
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by peunormal »

403 Friesland wrote: 27 Sep 2020, 08:58 en zo blijft die vakantie meer bij dan de rest .
Inderdaad de vakantie in 1990 staat ons nog bij toen we met een P604 de Großglockner bestegen. Ver zijn zijn we niet gekomen; na enkele haarspelbochten kwam de auto met een kapotte koppakking tot stilstand. We hebben de vakantie goed kunnen afmaken, maar wel door tunnels in plaats van een route met vergezichten.
Toen ik dit weekeinde over de Belgische autowegen zoefde met 130km en er tot 2 keer een deur openvloog, vonden mijn passagiers dat niet zo leuk.
Ik kan zelf wel wat hebben, maar het is ook niet helemaal de bedoeling van zo'n topmodel reisauto. Enfin, we zijn natuurlijk weer goed thuisgekomen. maar het was niet de eerste keer dat een goed gesloten deur openvloog (lag dus niet aan de Belgische wegen). Het gebeurde al eerder, maar toen in een bocht. Gelukkig reed ik niet te hard, in een bocht is het 'n minder leuke kermisattractie :roll:
Maar goed.. waarom over P604 te bashen. zé blijft toppie
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

Hoi Peunormaal,
Ik heb goed nieuws voor jouw. Als je na zeg veertig jaar, de deur sloten (in de portieren) uitspoelt met wasbenzine of diesel en weer invet, gebeurd je dit de komende veertig jaar niet meer.
Een gerust stellende gedachte is misschien, alles wat je overslaat, krijg je vroeg of laat voor je kiezen.

Onderhoud is het adagium.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by 304 Friesland »

Niet alleen een kwaal van de 604 dus ,vooral in de winter had de 305 er ook last van en idd goed schoonmaken en weer smeren en het probleem is over ,en wat op zo,m moment bij de 305 ook werkte is hem direct op slot doen dan gaat hij ook niet los.
Martijn
Posts: 159
Joined: 05 Feb 2016, 04:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by Martijn »

paull en paulla wrote: 29 Sep 2020, 23:18 Hoi Peunormaal,
Ik heb goed nieuws voor jouw. Als je na zeg veertig jaar, de deur sloten (in de portieren) uitspoelt met wasbenzine of diesel en weer invet, gebeurd je dit de komende veertig jaar niet meer.
Een gerust stellende gedachte is misschien, alles wat je overslaat, krijg je vroeg of laat voor je kiezen.

Onderhoud is het adagium.
Welk vet gebruik je voor je sloten?
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by peunormal »

de deur ging ook niet meer goed dicht (sloot niet meer). Pas na herstarten van de motor werkte 't systeem weer (soort van reset?)
Uitspoelen en invetten is okay, maar oef.. die veertig jaren ga ik niet meer halen boven de 100
aixpeugeot
Posts: 473
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by aixpeugeot »

eerder de cv die roet in het eten gooit denk ?
je kunt het ook na 15 jaar nog eens invetten ;)
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by paull en paulla »

peunormal wrote: 30 Sep 2020, 14:37 de deur ging ook niet meer goed dicht (sloot niet meer). Pas na herstarten van de motor werkte 't systeem weer (soort van reset?)
Uitspoelen en invetten is okay, maar oef.. die veertig jaren ga ik niet meer halen boven de 100
De centraalvergrendeling, mits aanwezig, werk op motorvacuum. Bij bezine motorenversie.
Diesel weet ik niet.
Maar niet goed sluitende portieren, of openvliegende deuren, heeft nix met centraalvergrendeling van doen.
Maar met opgedroogd/ uitgehard vet. En vuil door de jaren heen. Of ROEST :idea:
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
peunormal
Posts: 217
Joined: 11 Apr 2020, 15:56

Re: Peugeot 604 Plaatjes en Praatjes

Post by peunormal »

de P604 heeft centraalvergrendeling. Werkt prima, alleen na hooguit 2x keer gebruik (motor uit), werkt 't openen en sluiten alleen nog bij de bestuurdersdeur. Het starten van de auto brengt 't weer op druk. Vraag me af of dit komt door ouderdom en of ik iets kan doen om te verbeteren. De deursloten zijn niet vuil noch roestig. Vet is echter ook niet waar te nemen. Het zijn gewoon schone en droge deursloten, hetgeen ik liefst ook zo wil behouden. Vet trekt m.i. ook een hoop vuil aan.
Post Reply