Airco vullen Peugeot 505

Voor de Peugeot 305 en 505
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brownie
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 feb 2016, 19:45

Airco vullen Peugeot 505

Bericht door Brownie » 19 sep 2021, 10:22

Het is weer eens tijd om de airco van mijn 505 te vullen. Jaren geleden is deze eens omgebouwd om R134A te kunnen gebruiken. Erg fijn, want dan kan elke garage er in principe mee aan de slag en ben ik afhankelijk van de enkele hobbyisten die een vervanger voor R12 of zelfs R12 nog gebruiken. Maar nu staat hij hier bij een lokale garage en die kunnen niet vinden hoeveel gram koudemiddel erin moet. En inderdaad, als ik ga speuren kom ik vele lijstjes tegen, maar die beginnen altijd bij de 405/605 en nieuwer.

Weet iemand hoeveel er in een 505 airco zou moeten?
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005

aixpeugeot
Berichten: 448
Lid geworden op: 05 feb 2016, 21:07

Re: Airco vullen Peugeot 505

Bericht door aixpeugeot » 19 sep 2021, 22:01

hetzelfde probleem ook bij mijn 604. kan ook geen vulgewicht vinden.

Gebruikersavatar
Brownie
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 feb 2016, 19:45

Re: Airco vullen Peugeot 505

Bericht door Brownie » 22 sep 2021, 19:57

Ik heb in de krochten van de 505 club toch in een voetnootje van het werkplaatshandboek de hoeveelheden gevonden. Weet niet of die ook voor een 604 geldig, maar die hebben dezelfde pomp en praktisch dezelfde slangenpartij geloof ik, dus daar kan je het wel op gokken.

http://club-peugeot-505.fr/documents.te ... sation.pdf

Diesel: 900g
Benzine: 1000g
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005

Gebruikersavatar
MarcoPeus
Berichten: 2519
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:09

Re: Airco vullen Peugeot 505

Bericht door MarcoPeus » 04 okt 2022, 12:57

Brownie schreef:
19 sep 2021, 10:22
Het is weer eens tijd om de airco van mijn 505 te vullen. Jaren geleden is deze eens omgebouwd om R134A te kunnen gebruiken. Erg fijn, want dan kan elke garage er in principe mee aan de slag en ben ik afhankelijk van de enkele hobbyisten die een vervanger voor R12 of zelfs R12 nog gebruiken. Maar nu staat hij hier bij een lokale garage en die kunnen niet vinden hoeveel gram koudemiddel erin moet. En inderdaad, als ik ga speuren kom ik vele lijstjes tegen, maar die beginnen altijd bij de 405/605 en nieuwer.

Weet iemand hoeveel er in een 505 airco zou moeten?
Ik heb in mijn 505 ook R12 airco zitten en recent een nieuw expansieventiel gekocht. Ik wil m eigenlijk gevuld hebben met R12 maar da's nergens te vinden, of r437a schijnt ook te kunnen maar waar?
Wat heb jij gedaan om m om te bouwen? Of heb je t laten doen?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 4x4 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Injection 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95

Gebruikersavatar
Brownie
Berichten: 90
Lid geworden op: 04 feb 2016, 19:45

Re: Airco vullen Peugeot 505

Bericht door Brownie » 05 okt 2022, 19:53

Dat R437A wordt wel gedaan door hobbyisten, maar niet door garage die ook moderne airco vullen, want de twee stoffen door hetzelfde vulstation te leiden schijnt tot veel problemen te leiden van de vulapparatuur.

Wat betreft ombouw ben ik naar de radiateurenfabriek in Eindhoven gegaan en gezegd doe maar ombouwen. Je compressor wordt dan uit elkaar gehaald en pakkingen vervangen, nieuwe slangen en vulnippels en de boel wordt goed gespoeld. Slangen hoeft niet perse, maar ik had lekkages alom, dus ook maar gedaan. Kost een paar centen, maar dan ben je wel up to date en kan iedereen je servicen.

Er zijn ook mensen die kunnen 'ombouwen' voor 100 euro ofzo, maar die zetten er alleen moderne nippels op om te vullen, maar dan schijnt je compressor wel kapot te draaien op den duur.
403 Break Diesel 1960
204 Cabriolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
604 GTI BVA 1985
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005

Plaats reactie