605 ST Turbo aut.

Voor de Peugeot 306, 405 en 605
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

605 ST Turbo aut.

Post by aixpeugeot »

aangezien een 605 nog altijd op het verlanglijstje stond heb ik dus nieuw speelgoed opgehaald. het is een st turbo aut.
helaas is deze economisch totaal loss. maar ik hoop er nog wat van te kunnen maken. apk is al wat jaren verlopen.
een van de punten is een defecte mistlamp bestuurders kant, en aangezien daar de raw unit ook inzit, afkeur dus. als er iemand eentje heeft, ik zoek er een !

ja, helaas geen 3 liter. maar ik denk dat een turbo wel net zo goed rijdt, zeker door hogere koppel op lagere toerentallen. en de 3 liter heeft nog wel wat troubles met bijv. stuur bekrachtigingen en elektronische schokdempers als je daar problemen mee hebt ben je er nog niet hoor.
3 liters (in automat) heb je in zpj maar ook met es9j4 motor. eigenlijk hoop ik beide nog wel eens tegen te komen, maar aangezien ik al diverse es9's heb, zou ik zeggen voorkeur naar zpj. dan heb ik de v6 serie ook wel compleet. van zmj naar zpj met als uitwijker es9

met deze erbij heb ik de zes-serie compleet. dus zes nul vier, vijf en zeven !

even een dezer dagen eens op de brug en kijken wat wel en niet zo allemaal moet gaan gebeuren. maar aangezien er ook nog een coupe staat, niet prio een voor het moment...

hier een fotootje

Image
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 402
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: 605 ST Turbo aut.

Post by Bart-Peugeot »

Gefeliciteerd!

Nu begrijp ik ook waarom je 1800 kg trekgewicht nodig hebt. ;-) :D
In bezit van een 308 en 504.
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 605 ST Turbo aut.

Post by 304 Friesland »

Ik vind dit ook wel een leuke auto met deze motor alleen jammer dat je zo veel wegenbelasting moet betalen dat is voor mij geen optie , zo vind ik een cm ook wel mooi maar is zelfde verhaal.

Verstuurd vanaf mijn motorola one zoom met Tapatalk

aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 605 ST Turbo aut.

Post by aixpeugeot »

304 Friesland wrote: 13 Apr 2022, 15:08 een cm ook wel mooi maar is zelfde verhaal.

ik denk dat je de XM bedoelde. ga ik even van uit. dat is de tegenhanger van citroen. zitten veel dezelfde dingen aan maar ook oa bodemplaat gedeeld.
ooit eens (ik denk zo 1996/97) zo'n turbo motor gekocht uit een schade citroen xm en die in een 205 gti gelegd. wat ging dat ding hard kan ik je zeggen. maar toen sprong de motorkap open met 240. dus einde 205. blok maar weer verkocht toen :roll:
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 605 ST Turbo aut.

Post by aixpeugeot »

vandaag nog even met de 605 gestoeid.

ik had gisteren een nieuwe batterij in de ab gezet, dus ik kon proberen of deze werkte. niet echt. synchronisatie geprobeerd en nu werk deze gelukkig weer. wel nog even op zoek voor knop rubbertje voor in de sleutel.

aangezien de riem ernaast gelopen was en deze door de oude eigenaar doorgesneden was zag het er zo uit. het probleem : geen stuur bekrachtiging en rangeren is dus vrij lastig.

Image

de oude eigenaar had me al verteld dat er iets niet klopte en daardoor de riem scheef ging lopen hij dacht aan een rol. mijn eerste vermoeden was eigenlijk de spanner dus deze eerst maar eens eraf. nou... dat ging zo maar even niet kan ik je zeggen. de onderste bout zat zo vast dat de inbus dol draaide..... uiteindelijk kreeg ik de bout wel in beweging door de spanner te verdraaien (wel andere bout eruit). maw de spanner had zich vastgevreten aan de bout.

Image

uiteindelijk had ik spanner vrij aan t bewegen dus de bout krijg ik er helaas toch niet zo een twee drie eruit. uiteindelijk heb ik er een bout aangelast en toen had ie de strijd verloren.

Image
Image

aan de bout duidelijk de roestsporen te zien dat deze nogal vast geroest zat.
alles terug erop. starten en riem ging 2 groeven verkeerd lopen. ik kan er zo op het eerste oog niet echt wat aan ontdekken. maar na nog een keer eens goed te kijken kwam mijn oog toch te vallen op de krukaspoelie dat die nog wel eens niet goed zou kunnen zijn. ik had nog sloopblok uit een 306 liggen dus hier dan ook maar de poelie afgehaald. het werd al snel duidelijk dat de trillingsdemper niet meer goed van de poelie dan dat deze dus naar binnen toe verschoven was. en ja, 2 groeven zou ik zeggen.

op de foto duidelijk te zien dat de poelie naar onderen verschoven is.

Image

alles erop gezet en loopt de riem weer goed. yeeey. is weer een stuk makkelijker met het verplaatsen van de 605.
ik denk alles bij alles wel drie uurtjes aan gestoeid. het zat niet allemaal echt mee.

ook hebben zich weer nieuwe problemen naar voren getoverd wat er niet goed is aan de 605. oa aanjager blaast alleen maar full power.
voor de rest is er nog wel een lijstje af te werken aan de 605. dus daar wordt tzt wel nog wat over geschreven.
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: 605 ST Turbo aut.

Post by paull en paulla »

Hoi Joos, wat een werk zeg :shock:
Goed bezig zo ;)
Aanjager is waarschijnlijk de stuurprint, eidtrap -Fet of -Transistor stukkie.
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 605 ST Turbo aut.

Post by aixpeugeot »

paull en paulla wrote: 21 Apr 2022, 00:19 Aanjager is waarschijnlijk de stuurprint, eidtrap -Fet of -Transistor stukkie.
daar gaat idd ook mijn eerste verdacht naar ja. deze zit in de kachelmotor en daar heb ik door de jaren heen wel een enkele van kapot gehad bij peugeots. een nieuwe kost rond de 15 euro zag ik maar ik heb er denk ik nog wel gebruikte van liggen (met een motor erom heen van een 306 of 406 ??)
maar volgens de oude eigenaar zou het bedienings paneel ook niet goed zijn want er is al een stelmotor uitgehaald en een handmatige warm koud regeling van gemaakt. maar ik meen ook te hebben ontdekt dat er zich niks laats regelen met uitstroom onderen / boven / voor . ik zal de computer er wel ook eens een keertje aanhangen.
in het klokje word geen buiten temp aangegeven. er zit geen sensor meer in de spiegel. wel nog in oude spiegel die erbij zat. de climate gebruikt ook de buiten temp sensor in zijn programma's.
ik moet er nog een keer eens goed naar kijken. het is wel een project auto ja :mrgreen:
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 605 ST Turbo aut.

Post by aixpeugeot »

afgelopen zaterdat had ik nog even tijd om met de 605 te spelen.

ik had er een andere kachelmotor eens aangehangen (eentje van een 306) maar die doet precies hetzelfde helaas. full power only. ik moet er nog eens verder naar kijken maar ik denk dus echt toch de aansturing.

aangezien de buitentemp het niet deed heb ik de sensor uit de spiegel gehaald die nog bij de auto was. deze sensor.

Image

deze heb ik dan maar in de spiegel rechts erin gezet op de plek die daarvoor bestemd is

Image

spiegel weer terug geplaatst en we hadden een temp aanduiding

Image

maar het klokje springt na langere stilstand weer in de begin stand. dus knipperen en tijd weg. toen de auto op contact stond liep ook vreemder wijze de temp op naar 70 graden en uiteindelijk naar -- . zal wel buiten meetbereik zijn. klokje helaas ook gaar denk ik. op zoek naar een klokje, airco paneel, mistlamp en een raamschakelaar (zie hieronder).

aangezien beide linker ramen niet open gingen heb ik afdekplaatje gedemonteerd en de schakelaars. de schakelaar voor achteren heb ik verwisseld met de deur (in deur kom je er makkelijker aan). schakelaar uit elkaar gehaald, wat aan geprutst en deze doet het weer. dus achterraam gefixt.
toen de schakelaar van de bestuurder. ook uit elkaar gehaald. ook aan geprutst maar deze schakelaar heeft de beste tijd gehad. raam gaat nu wel weer open en dicht maar naar een kant toe doet de autostand het niet. dus hiervoor moet ik nog een andere schakelaar zien te scoren.

vandaag zijn er weer wat nieuwe onderdelen binnen gekomen voor de 605 waaronder een uitlaatspruitstukpakking.
aixpeugeot
Posts: 471
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: 605 ST Turbo aut.

Post by aixpeugeot »

nieuwe gasveren motorkap, een hele hoop lampjes. contactplus radio omgezet (van constant naar contact)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
sv605
Posts: 91
Joined: 04 Feb 2016, 20:47

Re: 605 ST Turbo aut.

Post by sv605 »

Nog gefeliciteerd met je aanwinst;

goed bezig met deze 605!

Wel veel werk zo te zien, maar het geeft vast veel voldoening om een fijne auto als een 605 te redden van de pers.

Onderdelen zoals knipperlichten e.d. zijn voor de 605 goed te vinden op Ebay is mijn ervaring, hoop dat je daar slaagt.

Succes met het verdere herstel en verbeteren van je 605!

Groet

Steven
Post Reply