306 cabrio Roland Garros

Voor de Peugeot 306, 405 en 605
RemcoFarina
Posts: 50
Joined: 04 Feb 2016, 22:09

306 cabrio Roland Garros

Post by RemcoFarina »

De laatste keer dat ik mijn (al slechte) kap sloot hoorde ik een zzzzzz
Wat bleek? Een scheur net achter de bestuurders kopsteun bijna over de hele breedte van het dak.
Ik heb er een lap op laten plakken door een autobekleder die me verzocht om de kap maar niet meer te openen.

Daar heb ik geen cabrio voor gekocht en bovendien was de spanning er nu van af waardoor er boven mijn hoofd een kuil in de bekleding ontstaan was waardoor het regenwater niet meer afliep.
Echt lekken deed het niet maar het werd natuurlijk wel vochtiger binnen.

Harrie wist bij de gebroeders Snuuf een nette kap te scoren, en wel van een fase2, wat op zich al een hele grote verbetering is.
Via Jon wist hij een DHZ-garage in Ruurlo waar we terecht konden en de afspraak voor afgelopen woensdag was snel gemaakt.

De dag ervoor wilde ik met een stroomkacheltje de boel even droogstoken maar de deuren zaten vastgevroren :evil:
Zachtjes trok ik aan de klink die toen maar besloot af te breken :cry:
Ander (helaas geen RG groene) klinkje gescoord en woensdag vroeg op weg naar Groenlo.

Ik heb een paar plaatjes geschoten voor jullie:

Oude kap met de lap:
Image

Kap verwijderd:
Image

Niet alle bouten hoeven eruit, voor deze gleuven volstaat een beetje lossen:
Image

Dan kun je met monteren de kap op deze bouten plaatsen:
Image

Van de gelegenheid gebruik gemaakt en de achterraampjes ook gesmeerd.
Dit zijn de smeerpunten:
Image

Hier Harrie's handige hand aan het werk :D
Image

Achterraampjes gingen weer lekker soepel en dat is ook hard nodig want ze hebben veel moeite om zich langs de ramenlikkers te wurmen.

Ik ben heel blij met mijn 'nieuwe' kapje, ondanks dat we door de kou het ruitje een beetje hebben beschadigd..
Niet voor niets mag je onder een bepaalde temperatuur het dak niet openen, maar wij moesten wel.

Mijn deurklink is nog steeds niet gemaakt want ik heb al 2 bevestigings clipjes tussen klink en stangetje afgebroken, waarschijnlijk ook door de kou.
Helaas kun je die niet meer nieuw kopen dus ik moet voorlopig rechts naar binnen klimmen.
Toch wel jammer dat een merk zo slecht voor haar erfgoed zorgt en de onderdelenvoorziening zo snel stopt.
Kunnen ze aan de premium merken toch wel een voorbeeld nemen.

Anyway, dank en hulde aan Harrie, mijn Mr. Peugeot Hollandais ;)

EDIT: Topictitel aangepast.
Last edited by RemcoFarina on 25 Dec 2016, 16:05, edited 1 time in total.
figlio del commesso
Posts: 89
Joined: 02 Feb 2016, 12:42

Re: Kap 306 cabrio vervangen

Post by figlio del commesso »

Netjes ! Ik zit met een schuin oog ook naar een 306 cabrio te kijken. Tijdloos design en net wat meer auto dan de 205cj die we nu hebben..
RemcoFarina
Posts: 50
Joined: 04 Feb 2016, 22:09

Re: Kap 306 cabrio vervangen

Post by RemcoFarina »

Kan ik je van harte aanraden...en goedkoper dan nu zullen ze niet meer worden...
RemcoFarina
Posts: 50
Joined: 04 Feb 2016, 22:09

Re: Kap 306 cabrio vervangen

Post by RemcoFarina »

Trouwens is mijn deurklink wel gemaakt..
Het clipje tussen klink en stang wat niet meer leverbaar is kun je ook uit de kofferklep van een 206 halen'...
Is dan ook nog minder gebruikt...of dat een ander artikelnummer heeft wat nog wel te bestellen is?

Wel een rotklusje trouwens..
Jon
Posts: 6
Joined: 02 Feb 2016, 14:36

Re: Kap 306 cabrio vervangen

Post by Jon »

Mooi dat het gelukt is!

Groet, Jon.
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Kap 306 cabrio vervangen

Post by Harrie »

Graag gedaan, vriend ;)

en met dank aan Jon voor de tip over de DHZ -garage in Ruurlo, zo konden we mooi droog en warm sleutelen.

ik ben die dag ook al met je deurkruk bezig geweest, ik kan onderschrijven dat het erg lastig is, dus een pluim voor
je dat het gelukt is ;)
mooie tip betreffende het clipje van kofferklep 206, daar staan er al veel van op de sloop, en idd. minder gebruikt / versleten.

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
RemcoFarina
Posts: 50
Joined: 04 Feb 2016, 22:09

Re: Kap 306 cabrio vervangen

Post by RemcoFarina »

Harrie wrote:een voorscherm demonteren van een 306 cabriolet kan inderdaad erg tegenvallen...
na 20 jaar zitten de torx-bouten knettervast.. en op de sloop stond een 306 C Palm Beach er zo vlak naast,
dat het portier maar een klein stukje open kon. De bovenste aan de A-stijl is echt een crime...
Beitel en hamer er bij: oortje aan de A-stijl door gekleuft : LOS :lol: :lol:
Dinsdag een 306 C van een nieuwe neus voorzien, boem was ho ( schuld door iemand die geen voorrang gaf maar nam ).
Even deze post van Harrie naar het betreffende topic verplaatst 8-)
Ik zal wat foto's maken en hier posten ;)
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 306 cabrio Roland Garros

Post by Harrie »

de spullen liggen gereed, morgen monteren:

Image

tot morgen Remco ;)

grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
RemcoFarina
Posts: 50
Joined: 04 Feb 2016, 22:09

Re: 306 cabrio Roland Garros

Post by RemcoFarina »

Tot morgen maat ;)
RemcoFarina
Posts: 50
Joined: 04 Feb 2016, 22:09

Re: 306 cabrio Roland Garros

Post by RemcoFarina »

Even de voorgeschiedenis; vrouwmens aan het stuur, zonder schuld en zonder letsel, een tegenligger draaide voor haar neus linksaf en ze kon de schade door hard remmen en uitwijken naar links nog enigszins beperken.
De dropl@l die dit veroorzaakte reed de auto van zijn vriendin totalloss en gooide daarmee de no=claim van zijn schoonouders omhoog :shock:
Onder de rechter C stijl maakte de 306 een voltreffer en het RA wiel van de studentenmobiel stond scheef.
Zal gezellig zijn met het Kerstdiner :lol:

Gelukkig heeft de 306 nagenoeg alleen maar schroefbare schade.
Plaatjes van het cabriootje:

Image

Image

Bumpersteun ook krom:
Image

Ook de zwarte 'bril' was wat krom, maar dat zag ik pas goed doen de complete bumper weg was. Met hamer/tasjes, bandenlichter en griptangen heb ik alles weer netje recht gekregen zodat ik daar Harrie morgen niet mee op zadel :mrgreen:

Vanmiddag overal met RX5 langs waar de lak was beschadigd. Direct even de schotels en een groot deel van de voorveren mee genomen:
Image
Post Reply