Peugeot 405 1900 sri x4

Voor de Peugeot 306, 405 en 605
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Peugeot 405 1900 sri x4

Post by 304 Friesland »

Omdat ik het wederom niet laten kon ,het verstand zei gelijk al NEE maar ja de rest zij ja dus donderdag de 405 opgehaald die ik tegengekomen was op fb.
Was wel een trieste aanblik om een auto zo tegen te komen ,verkoper was zeker wel aardig maar had er op het rollend maken en een kleine wasbeurt verder niks aan gedaan ,kwam zo ergens uit de bos weg leek het wel ,schuifdakje stond nog net iets open dus een zwembad achter de voorstoelen en een gigantische teringzooi er in en onder de motorkap al niet veel beter ,allemaal etenswaren van een een of ander beest op de motor .
Maar motor zou los zijn en op zich rotterij op het eerste gezicht viel nog mee dus maar meegenomen .
Thuis toen ik tijd had eerst de distributie maar eens bekeken ,die zag er in tegenstelling tot de rest nog heel mooi uit dus maar accu er op en rond gestart ,dat klonk heel goed ,geen lekke kleppen of zo dus maar beestje benzine in de inlaat gegooid en waarachtig hij liep daar ook nog op .
Verder kwam het niet ondanks dat de benzinepomp ook nog draaide ,ook met schone benzine en extern pompje geprobeerd maar geen resultaat.
Met stroom er op zetten helaas toch iets kapot gemaakt dus ook geen vonk meer.
Vandaag nadat ik de gs zo ver voor de rdw klaar gemaakt had toch maar weer verder gegaan ,er miste een voeding dus computer bekeken en daar een heel klein stukje baan van de printplaat gesoldeerd en toen was er weer vonk .
maar nog niet lopen , bleek er no een paar liter water in de tank te zitten ,dop was er af vandaar maar dat net zo ver door gepompt tot er verse benzine kwam ,nog niet lopen en dus de regelklep uit de inlaat gehaald maar niks aan te zien dus er toch maar stroom op gezet ,ging nu mooi open dus nog maar een poging gewaagd en ja hoor hij liep en best nog wel aardig , gelijk de koppeling geprobeerd ,werkt alsof hij nooit stil gestaan heeft en ook de fwd schakelt wel in en uit ,tussenlagerrubber wel verrot dus bonkt onder de auto maar tot zo ver heel niet slecht.
Donderdag had ik hem al aardig uitgemest en beetje schoon gemaakt van binnen en ziet er zowaar al een heel stuk beter uit ,wel smerig maar toch tien keer beter .
Buitenkant wel veel aangetaste blanke lak maar begin is er , schijnen er nog maar 2 van in Nederland te zijn in deze uitvoering met deze motor dus wel zeldzaam.
Het vreet alleen tijd die ik eigenlijk aan andere auto,s moet besteden , gs is wel aardig ver klaar dat is wel positief maar de 304 coupe moet ook nodig en de estafette ook en dan komt zo iets er weer tussendoor.
Maar ja redden van zo,n zeldzame auto is toch ook wel leuk , stond zo ik begreep bijna 20 jaar stil.
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Peugeot 405 1900 sri x4

Post by 304 Friesland »

Foto,s zeggen meer dan woorden ImageImageImageImage

Verstuurd vanaf mijn motorola one zoom met Tapatalk

User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2224
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Peugeot 405 1900 sri x4

Post by Beeperhorrie »

Daar heb je een mooi en zeldzaam stuk aan. Nu ja, mooi...... Toch lijkt het best nog wel erg netjes. Ook de wielkasten achter zien er nog goed uit.

Gaat vast weer een prachtwagen worden.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
aixpeugeot
Posts: 473
Joined: 05 Feb 2016, 21:07

Re: Peugeot 405 1900 sri x4

Post by aixpeugeot »

had m zien staan op fb en ook dat je m gekocht had.
lijkt me een leuk project. heb er ook aan getwijfeld maar projectjes nog genoeg.
ik zou wel eens kijken of het 4 wiel systeem goed is. is daar iets mis mee ben ik benieuwd of je nog onderdelen gaat vinden.

succes alvast met het project !
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2224
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Peugeot 405 1900 sri x4

Post by Beeperhorrie »

Ik bedenk me ineens dat ik volgens mij nog lederen deurkaarten van een fase 1 moet hebben liggen. Als je interesse hebt laat maar weten dan ga ik ze opzoeken voor je.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
paull en paulla
Posts: 935
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Peugeot 405 1900 sri x4

Post by paull en paulla »

304 Friesland wrote: 03 Dec 2022, 21:00 Omdat ik het wederom niet laten kon ,het verstand zei gelijk al NEE maar ja de rest zij ja dus donderdag de 405 opgehaald die ik tegengekomen was op fb.
Was wel een trieste aanblik om een auto zo tegen te komen ,verkoper was zeker wel aardig maar had er op het rollend maken en een kleine wasbeurt verder niks aan gedaan ,kwam zo ergens uit de bos weg leek het wel ,schuifdakje stond nog net iets open dus een zwembad achter de voorstoelen en een gigantische teringzooi er in en onder de motorkap al niet veel beter ,allemaal etenswaren van een een of ander beest op de motor .
Maar motor zou los zijn en op zich rotterij op het eerste gezicht viel nog mee dus maar meegenomen .
Thuis toen ik tijd had eerst de distributie maar eens bekeken ,die zag er in tegenstelling tot de rest nog heel mooi uit dus maar accu er op en rond gestart ,dat klonk heel goed ,geen lekke kleppen of zo dus maar beestje benzine in de inlaat gegooid en waarachtig hij liep daar ook nog op .
Verder kwam het niet ondanks dat de benzinepomp ook nog draaide ,ook met schone benzine en extern pompje geprobeerd maar geen resultaat.
Met stroom er op zetten helaas toch iets kapot gemaakt dus ook geen vonk meer.
Vandaag nadat ik de gs zo ver voor de rdw klaar gemaakt had toch maar weer verder gegaan ,er miste een voeding dus computer bekeken en daar een heel klein stukje baan van de printplaat gesoldeerd en toen was er weer vonk .
maar nog niet lopen , bleek er no een paar liter water in de tank te zitten ,dop was er af vandaar maar dat net zo ver door gepompt tot er verse benzine kwam ,nog niet lopen en dus de regelklep uit de inlaat gehaald maar niks aan te zien dus er toch maar stroom op gezet ,ging nu mooi open dus nog maar een poging gewaagd en ja hoor hij liep en best nog wel aardig , gelijk de koppeling geprobeerd ,werkt alsof hij nooit stil gestaan heeft en ook de fwd schakelt wel in en uit ,tussenlagerrubber wel verrot dus bonkt onder de auto maar tot zo ver heel niet slecht.
Donderdag had ik hem al aardig uitgemest en beetje schoon gemaakt van binnen en ziet er zowaar al een heel stuk beter uit ,wel smerig maar toch tien keer beter .
Buitenkant wel veel aangetaste blanke lak maar begin is er , schijnen er nog maar 2 van in Nederland te zijn in deze uitvoering met deze motor dus wel zeldzaam.
Het vreet alleen tijd die ik eigenlijk aan andere auto,s moet besteden , gs is wel aardig ver klaar dat is wel positief maar de 304 coupe moet ook nodig en de estafette ook en dan komt zo iets er weer tussendoor.
Maar ja redden van zo,n zeldzame auto is toch ook wel leuk , stond zo ik begreep bijna 20 jaar stil.
Waar haal je de energie en tijd, vooral moed vandaan :shock:
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
sv605
Posts: 92
Joined: 04 Feb 2016, 20:47

Re: Peugeot 405 1900 sri x4

Post by sv605 »

Goeie actie Hans!

Inderdaad zeer tijdrovend, maar je hebt echt oog om bijzondere dingen van de ondergang te redden :!: :!:
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Peugeot 405 1900 sri x4

Post by 304 Friesland »

Het is idd tijdrovend dat heb ik me al tig keer bedacht en ook of ik er echt mee verder moet gaan , maar de binnenkant komt met heel grondig schoonmaken echt wel zover bij dat het weer netjes is en onderkant heeft maar weinig laswerk ,ik zou eigenlijk een ander balkje wat onder de radiateur zit moet hebben en anders kunnen we er een op het werk zetten dan is dat zo klaar ,buitenom alleen een rot plekje onderaan de spadbordrand maar is maar heel klein verder is het plaatwerk goed .
Dat alles bij elkaar ze me ,toe maar toch maar verder.
Ik heb de fwd schakelaar uit elkaar gehaald ,was een veertje verrot maar verder zag die er heel netjes uit ,de bediening daarvan werkt goed ,ook de sper achter schakelt hij tegelijkertijd ,die werkt wel maar gaat denk ik nog beetje zwaar ,staat nu ingeschakeld maar fwd uitgeschakeld.
Helaas afgelopen week goed ziek geweest ,nu wel weer aardig op weg maar geen conditie meer dus niet veel kunnen doen maar toch bezig geweest met de vering achter ,pompje draaide altijd al wel dat scheelt maar niet omhoog komen ,olie er bij geen reactie dus pompje gedemonteerd wonderbaarlijk dat de leiding gewoon draaien wilde, uit elkaar gehaald maar niks te vinden ik denk dat de lucht er niet uit wilde dus ik hoop vandaag even een opstelling in de bankschroef te maken en dan net zo lang proberen tot hij wel olie geeft ,het is een heel eenvoudig systeem verder.
De moed om er aan te beginnen ,ja dat is toch iets wat in je moet zitten ,ik zou het echt niet doen met een standaard 405 er moet iets bij zijn dat het ook de moeite waard maakt en dat heeft deze natuurlijk wel .
Heb al wat nieuwe onderdelen gekocht zoals kachel radiator linker koplamp grille motorkapsluiting ,remschijven achter en alle blokken .
niet alles nieuw en ik zoek ook net zo lang tot ik ergens iets vind dat wat prijs betreft interessant is zo heb ik gisteren de koplamp en kachelradiator nieuw gekocht voor 15 euro per stuk , de rechter koplamp moet ik ook nog hebben en die staat voor 60 euro bij winparts zelfde merk en die had de linker niet leverbaar was wel grappig.
ik wilde niet eerder wat onderdelen kopen als dat ik zeker wist dat het verder ging.
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Peugeot 405 1900 sri x4

Post by 304 Friesland »

Vandaag omdat ik nog aan het werk ben omdat mijn gehele conditie verdwenen is toch maar wat aan het rommelen gegaan ,moet er toch weer aan werken om wat te doen .
Bezig geweest met het hydrauliek pompje ,schoon gemaakt en in de verf gezet en gemonteerd en hij gaat weer op en nee een hele geruststelling .
Ook nog met het tank element bezig geweest ,ging heel zwaar en geen idee waardoor ,wist wel dat er iets van demping op zit dus dat zou ik uit elkaar halen dus 2 propjes uitgeboord en uit 1 kwam hele dikke olie , naarmate er meer uit kwam ging het element lichter dus met ontvetter geprobeerd en hij gaat weer mooi op en neer ,nog kleine weerstand maar dat moet tegen het schommelen .
Morgen maar eens kijken wat ik nu kan doen ,denk maar eens een klein benzine pompje rechtstreeks voor bij de motor op de carburateur zodat hij met schone brandstof kan lopen en kijken hoe dat gaat.
304 Friesland
Posts: 1302
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Peugeot 405 1900 sri x4

Post by 304 Friesland »

Inmiddels weer een paar weken verder en zo af en toe toch wat kunnen doen .
Remmen nagekeken , voor en achter nieuwe schijven en blokken ,nieuwe remslangen rondom ,remleidingen tot aan de voorkant vervangen , rembooster van 206 pasgemaakt dus we hebben nu ook weer remmen toch wel een beetje veiliger dan de motor uit zetten om te remmen.
Ook het dasboard los gehad ,werkten maar weinig lampjes meer die waren roestig en metertjes even op en neer bewogen dus dat alles werkt ook weer
Nog een nieuwe oliedruksensor er in gezet die deed het ook niet meer dus nu weer allemaal licht in het dasboard
Ook de achter traverse rubbers vervangen ,zijn nog hele dingen maar kosten net niks .
Motor met los pompje laten lopen nu ,loopt niet helemaal lakker maar motor zelf draait heel stil .
Stuurhuisrubbers moet ook vervangen worden dat is altijd een rot klus .
Al met al weer een stukje verder ,hij is in ieder geval zo zelfstandig verplaatsbaar , handremkabels komen deze week ook nog en hoop dat het de goede zijn ,handrem is toch wel handig .
Middelste deel van uitlaat ook nog zien op te lappen ,voor en achterkant van de midden demper zijn slecht en verbinding tussen de middenpijp en catalisator ook maar dat is allemaal speciaal 4x4 dus dat maak ik wel ,achterdemper is niet bijzonder dus dat komt wel goed.
Maar eerst maar de nodige andere klussen die opgestapeld zijn omdat ik ziek was afhandelen .
En het is nog niet geheel zeker maar ben nog bezig met iets in Frankrijk maar als dat zo ver is meld ik het wel .
Post Reply