306 cabrio 1.6: toerental loopt onevenredig op

Voor de Peugeot 306, 405 en 605
Post Reply
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

306 cabrio 1.6: toerental loopt onevenredig op

Post by MeneerPeugeot »

Gekopieerd van het eerdere forum :)
Tuuur wrote:De laatste tijd doet de cabrio raar bij het optrekken.
Bij het opschakelen naar zijn twee maakt de motor af en toe ineens meer toeren terwijl hij niet sneller optrekt. Zonet bij het invoegen op de snelweg deed ie dat ook in de 4e versnelling.

Ik denk haast aan iets met de koppeling... Vorig jaar is er een nieuwe drukgroep in gekomen.
Enig idee wat dat kan zijn?
MarcoPeus wrote:Waarschijnlijk je koppeling ja, probeer eens met aangetrokken handrem in de 1 weg te trekken, als t goed is moet de motor afslaan. Doet die dat niet dan slipt te koppeling.
paull en paulla wrote:Dag Tuuuur,

Vacuum-lekkage ? Ik denk aan een defect vacuumslangetje.

Met vriendelijke groet,

Paull

P.S. Prima iniatief :!:
MarcoPeus wrote:Even om zeker te zijn van je probleem. Dit gebeurt dus als je schakelt, de koppeling laat opkomen en weer wil versnellen? Toerental gaat omhoog maar de snelheid van de auto neemt niet toe?
Tuuur wrote:Ja precies Marco.
Ik weet niet zeker of mijn volgende antwoord op hetzeldfde van toepassing is maar
ik heb het gehad met mijn 306 1.4 dat net na het schakelen
het toerental een seconde of twee driee opliep uit zich zelf
tot die rond de 3000 a 3500 toeren liep en dan ging die terug inhouden.
Dit bleek uiteindelijk een vacuumlek in een slangetje waar ik toch wel een tijd opgezocht heb.
MarcoPeus wrote:Denk toch dat het de koppeling is. Als je de koppeling niet meer ingedrukt hebt, gas geeft, en de auto gaat niet sneller terwijl het toerental van de motor oploopt slipt je koppeling.
Probeer eens met aangetrokken handrem weg te trekken in de 2 of 3, als de koppeling slipt zal de motor niet afslaan, anders wel.
Tuuur wrote:Ga ik proberen Marco. Dank voor de suggesties jullie beiden.
Het vervelende is dat het niet altijd gebeurt...
Harrie wrote:Kijk ook even naar de speling van de koppelingskabel.
Aangezien de drukgroep nieuw is, verwacht ik niet zo 1,2,3 dat het probleem daar zit.

Als de kabel te strak zit ( of niet goed in de gaffel -bovenop de bak- zit ) , kan de plaat blijven slippen.

suc6, grt, Harrie
Tuuur wrote:Testje gedaan. In de 2 kan ik optrekken (zonder rare toerentalverhoging), in zijn 3 slaat hij af.
En alweer: het gebeurt af en toe... Vandaag nog niet dus.
403diesel wrote:
Tuuur wrote:Testje gedaan. In de 2 kan ik optrekken (zonder rare toerentalverhoging), in zijn 3 slaat hij af.
En alweer: het gebeurt af en toe... Vandaag nog niet dus.
Dan lijkt het erop dat er iets in de bediening van de koppeling niet helemaal lekker zit. Iets van soms scheef zit ofzo door teveel speling of verkeerde montage. Check de punten die Harrie aanhaalt idd eens.
MarcoPeus wrote:Zit daar een zelfnastellende kabel in? Misschien is daar iets niet helemaal in orde mee. Is een dure jongen zo'n kabel en als je er een koopt zorg dat je een originele hebt want imitatie is vaak voor eenmalig gebruik. Is hij uit-gesteld dankun je m wegmieteren. Een originele kun je "resetten"
MarcoPeus wrote:Idd, forum begint leuke vormen aan te nemen. Wel even opletten dat er zich geen lid aanmeld met een usernaam die begint met Risk :mrgreen:
Hopelijk krijg je t probleem opgelost. Wat je ook eens even zou kunnen testen is door je zoon in de auto te zetten en de koppeling laat bedienen. Kijk jij dan onder de motorkap of de hevel op de bak goed beweegt en ook helemaal terug gaat naar 0 stand. Er moet ook een kleine slag tussen de hevel en de kabel zitten bij koppeling los. Minimaal wel.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Post Reply