Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Voor de Peugeot 306, 405 en 605
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by MeneerPeugeot »

Berichten gekopieerd van het eerdere forum :)
LouisDeFunes wrote:In juli afgelopen jaar heb ik een Peugeot 306 aangekocht als dagelijkse auto. Ik had eigenlijk geen echte plannen om wat anders te gaan kopen, want ik had nog niet zo gek lang daarvoor een 406 gekocht. Op benzine, dat leek mij beter na alle berichten over een toekomstig moeilijke tijd voor dieselauto's.

De oplettende lezer weet zich nog te herinneren dat ik daarvoor een rode 205 diesel had gekocht, deze was niet slecht en ik heb er een dik jaartje veel plezier mee gehad. Toen ik hem weg heb gedaan was hij ook nog lang niet op, maar ik was van plan om hem op te gaan knappen en er iets leuks van te gaan maken. Maar om dit te gaan doen was er in mijn ogen eigenlijk te veel werk aan, en om mijn doel te bereiken en hem helemaal perfect te krijgen dan zou je toch richting totale restauratie te gaan en daar heb ik toch uiteindelijk vanaf gezien.

Om hem dan te bewaren vond ik ook geen goed idee, want ik wil er pertinent geen auto collectie op na gaan houden. Ik zie dat toch veel om mij heen, en uiteindelijk heb je een hele serie auto's staan met de bedoeling om er aan te gaan beginnen en uiteindelijk komt het er nooit echt van...tijd..tijd...een probleem wat iedereen heeft.

Maar goed waar was ik gebleven, ik ruilde de 205 in op een hele nette 406 met niet al te veel km's. Een gewone 1800 geschakelde sedan. Reed heel netjes eigenlijk, maar ik kon maar niet wennen aan zo'n benzinewagen...eigenlijk rijd ik al de laatste 20 jaar diesels, en die diesel is gewoon in mijn bloed gekropen.

Ik weet goed dat er een tijd aan gaat komen dat dit lastig vol te gaan houden is, maar ja, ik geniet er dan toch nog maar eventjes van en wie weet valt het uiteindelijk toch wel allemaal mee... :oops:

Ik kwam in juli thuis van een lange nachtdienst en ik was nog te wakker om te gaan slapen en besloot nog wat te gaan zoeken op mp. Ik had eigenlijk nooit geen bijzondere interesse gehad in de 306, maar zocht gewoon op Peugeot Diesel tot een bepaald bouwjaar en kwam uiteindelijk deze tegen...
Peugeot306-1.jpg
De tekst eens gelezen, hij stond bij een Peugeot dealer in Vlaardingen, verder een nietszeggend tekstje, maar de kmstand trok mijn aandacht : 68, bijna 69 duizend km

Da's toch vreemd, zo'n kmstand zie je eigenlijk nooit en dan zo'n complete uitvoering..alles er op en er aan..climate control, vier electrische ramen, stuurbekrachtiging, turbo diesel mèt intercooler ook nog..92 pktjes...in de jaren waarin deze wagen werd verkocht toch helemaal geen slecht vermogen, zelfs heden ten dagen ook nog niet..

Maar ja, als het zo'n wagen is die 10 jaar ergens heeft stil gestaan dan zit er wel een berg werk aan dacht ik nog..ik ben gaan slapen en toen ik weer wakker werd besloot ik toch maar eens te gaan bellen..

Het verhaal zat zo vertelde de dealer: de wagen was van een oud-werknemer van hen, de gewezen Chef Monteur. De man had de wagen in het jaar van zijn pensionering nieuw bij hen gekocht. De wagen was bedoeld om samen met zijn vrouw te kunnen gaan genieten van vele reisjes naar Zuid-Frankrijk, iets waar ze beiden graag en vaak heengingen.

Dat hebben de beide echtelieden dan ook vaak gedaan: de wagen was dan ook uitsluitend gebruikt voor die tripjes, en als ze weer thuiskwamen dan vertroetelde de heer de 306 weer op en top, zodat de wagen weer klaar was voor de volgende trip. De man was per slotte ook Chef Monteur van Peugeot. De wagen ging zelfs op blokken, zodat de banden niks te lijden hadden.

de wagen had nooit geen pekel gezien, en zelfs regen heel minimaal..de wagen had geen kras, geen deuk, helemaal niets..er zat zelfs nog plastic op de achterbank en deurpanelen.

Op de voorstoelen zaten stoelhoezen, zodat de bekleding nog geheel nieuw was te noemen..

Jullie begrijpen vast dat mijn nieuwsgierigheid redelijk geprikkeld was..waarom de wagen dan werd weggedaan ? De heer was nu 84 en had verleden jaar een beroerte gekregen waar hij niet geheel van herstelde helaas..

Hij had er erg op gehoopt dat dit wel zou gebeuren, zodat hij nog eens met de 306 en zijn echtgenote nog een keer op trip kon gaan naar Frankrijk. In afwachting van zijn herstel had hij de 306 nog geheel geserviced ( nieuwe distributieriem en pomp, splinternieuwe accu, alle vloeistoffen ( zelfs de remolie ) vervangen. Nieuwe remschijven en blokken, achterremmerij ook vernieuwd..

En toen gebeurde het drama, de heer kreeg nog een lichte beroerte erbij en het was duidelijk dat autorijden niet meer tot de mogelijkheden zou gaan horen. Zeer tragisch, zeker als je alles wat ik heb opgeschreven in gedachten neemt.

De echtgenote heeft de voormalige werkgever opgebeld met het verzoek van hen beiden om de wagen te verkopen.

Ik heb de verkoper gesmeekt om alle andere geïnteresseerden even een aantal dagen op afstand te houden, ik heb een dag vrij geregeld en ben naar Vlaardingen gereden..daar stond hij achterom geparkeerd, de dealer was met andere mensen bezig en ik ben eens naar de 306 gelopen, ben er om heen gelopen, de deuren waren open, kap omhoog getrokken en was verbijsterd wat ik zag : een gewoonweg nieuwe 306.

Ik heb nog geen minuut nagedacht en ben naar binnen gelopen, heb de dealer een gebaar gegeven dat ik de wagen wilde. Ik had ook geen zin om te gaan handelen, er werd 2000,- euro rond voor gevraagd en eerlijk was eerlijk, als hij 1000 euro meer had gevraagd dan had ik hem ook meegenomen.

Ik heb de 406 er op ingeruild, kreeg daar nog 800 euro voor terug, had meer gehoopt, maar ja, ik was zo verliefd op deze 306. Ik heb afgerekend en ben met de wagen heerlijk pruttelend naar Limburg gereden en heb aan een stuk door genoten.

De wagen was nog door de Peugeot Dealer nagekeken, en op een kleine schoonmaakbeurt van de achterremmen was er niets aan gebeurd, hoefde ook niet, alles was immers door de oude eigenaar zeer recent nog gedaan.

Ik heb zelf ook nog gesproken met de vorige eigenaar, telefonisch, en via zijn vrouw, omdat hij na de tweede beroerte nog altijd niet goed kon praten. ik heb laten weten dat de auto bij mij in goede handen was gekomen. Ik heb nog verteld over mijn 505 Diesel iets wat de heer duidelijk kon waarderen. Verder heeft de echtgenote alles bevestigd wat de dealer mij ook had verteld. Ik vind het nog altijd sneu voor de heer, ik hoop van ganser harte dat het hem nu beter gaat en dat hij er nog een tijdje mag zijn. Ik heb mij dan ook zeer beslist voorgenomen om deze wagen in ere te houden, en nu zes maanden later kan ik vertellen dat de auto nog altijd in dezelfde topconditie verkeerd zoals ik hem heb mogen krijgen. Er is nog altijd geen deukje of krasje op de wagen te bekennen.

ik parkeer hem altijd zo slim zodat er ook geen auto's naast hoeven te staan, liever loop ik even een straatje om, maar de wetenschap dat ie veilig staat, geeft mij een gerust gevoel. Op het werk staat hij meestal binnen, zodat hij meest van de tijd geen druppel regen ziet.

Bij de eerste mogelijkheid met de wagen naar Joos in Heerlen gereden, daar de brug opgereden en we waren beide verbaasd om wat we zagen: alles wat je maar ook bekeek, het leek fonkelnieuw, tot aan de uitlaat aan toe, remslangen, schijven, de gehele bodemplaat..in de motorruimte...binnen in..alles nieuw en alles deed het dan ook, zelfs de climate control.

het enige wat opviel waren de banden. Deze waren nog altijd de fabrieksbanden uit 1996. Nog meer dan voldoende profiel, maar rubber zo hard als een knikker.

Ik heb er dan ook maar vier fonkelnieuwe Michelines onder laten leggen en dat was dan ook zeer goed merkbaar.

Ik ben dan nu een half jaartje verder met deze wagen en er is ook nog steeds niets kapot gegaan, had verwacht dat er misschien toch wel een wiellagertje moest worden vervangen, maar niets..helemaal niets..

De wagen loopt fantastisch, trekt, nadat ik hem zeer zorgvuldig warm heb gereden, echt heerlijk snel op, deze motor is echt waanzinnig lekker in deze auto. De auto weegt een goede 1000kg, dit in combinatie met de 1900 Turbo Diesel Intercooler, maakt het echt tot een heerlijke sensatie.

Goed, ik weet dat de huidige HDI-tjes wel wat sneller zijn, maar dit loopt toch echt beduidend lekkerder kan ik u zeer tevreden melden.

Ik heb het plastic toch maar verwijderd van de achterbank en deurpanelen. Wel met enige schroom, want ik besef heel goed met welke liefde de oude heer deze auto heeft omringd en ik voelde mij toch wel een beetje als een villain toen ik het plastic verwijderde...

De teller staat nu bijna op 74000 km. Ik rijd er tot nu toe eigenlijk alleen mee op en neer naar mijn werk, en dat ligt nog geen 6km van mijn huis af. ik neem mij wel de moeite om met een zo groot mogelijke omweg naar het werk te gaan, zodat ik de motor toch enigszins op temperatuur krijg, op mijn vrije dagen dan rijd ik gelukkig wel een stukje verder, zodat de wagen er niet al te veel onder lijdt.

Zeer binnenkort gaat de wagen naar Joos en dan krijgt hij nieuwe olie, filters e.d. Zodat ik het onderhoudsschema blijf volgen, want deze wagen is het gewoonweg waard om zeer, zeer zuinig op te zijn.

Morgen ga ik naar Aalten met de wagen, ik heb vier mooie, geheel gerestaureerde GTI velgen gekocht, gestraald en gespoten en voorzien van vier goede banden.

De bedoeling is het om deze onder de 306 te leggen. Eigenlijk wel zonde van de vier nieuwe Michelines, maar daar vind ik vast wel een goede bestemming voor. En anders zet ik ze netjes in de schuur. de huidige velgen zijn nog als nieuw, geen stoeprandschade, ook hageltjenieuw net als de rest van de auto.

Ik kijk eerst even hoe de Speedlines staan, als het mij niet bevalt dan zet ik de huidige velgen gewoon terug. Even een experiment dus.

Nog even wat fotootjes:
peugeot306-3.jpg
peugeot306-2.jpg
Peugeot306-1.jpg
in de komende dagen zal ik nog wat foto's bijplaatsen, dan zullen jullie zien waarom ik zo enorm blij van ben geworden en voorlopig niet uitgespeeld mee raak :D

Ik ben wel nog van plan, al zal daar niet iedereen verheugd op reageren, een schuifdak in de wagen te laten plaatsen. Dat is wel iets wat ik nog uitgebreid aan het onderzoeken ben. Ik ben zeer gecharmeerd van het electrische dak van hollandia, voor een kleine 1000 euro heb ik die erin.

Maar, wat houdt mij tegen..het is geen origineel dak. En daar zit dan ook mijn twijfel, het komt de huidige originaliteit niet ten goede... :oops:

Het zou beter zijn als ik er een origineel dak er zou kunnen krijgen..maar zijn die nog te krijgen, dat is de vraag. Ik denk zelf van niet. Of het zou een gebruikt dak moeten zijn. Maar hoe krijg ik dat erin, en is dat dan wel zo een goed idee..?

ik stel jullie gewaardeerde bijdrage in deze discussie dan ook op prijs..wie weet heeft een van jullie het winnende antwoord, of nog beter, een adres waar ik eens moet gaan kijken.
RogerSch wrote:Geweldige auto en wees er svp zuinig op!

Zie hier een foto van mijn 306 phase 1 met Speedlines. Deze waren origineel geleverd op de Roland Garros:
Image

De achterbanden van mijn 306 gingen ook "eeuwig" mee maar na 7 jaar en 96.000 km vervangen omdat ze uitgedroogd waren. Echter het eerste setje voorbanden die waren aan de buitenband al na 19.000 km helemaal afgesleten. Ik weet niet meer waardoor dat kwam. :D :D :D
Manitoba wrote:Schitterend verhaal, Louis en een heerlijke 306! Een jaar of 12 geleden heb ik een soortgelijke vondst gedaan voor mijn toenmalige vriendin. Een 306 XT Belfort, met 1.8 benzinemotor en automaat in rood metallic, met 48k km's. Heeft ze ook jaren plezier van gehad, tot ze 'm heel gunstig kon inruilen op een nieuwe 107.

Over je wens om een schuifdak in te bouwen: volgens mij kun je (o.a. door inderdaad Hollandia) een schuifdak laten inbouwen, met zogenaamde "omgefelsde dakrand". Dat ziet er dan exact hetzelfde uit als een origineel fabrieksschuifdak; is alleen wel wat duurder dan een dak met zo'n zwarte rubberrand maar 1.000 keer mooier. Ik heb dat destijds ook voor m'n 508 overwogen maar vond het toen gewoon te duur voor m'n leaseauto.

Ben benieuwd hoe de Speedlines er onder staan, persoonlijk vind ik de huidige velgen ook erg mooi onder een 306.

Blijf genieten van deze prachtige vondst en blijf ook maar mooie plaatjes posten van deze nieuwe auto. Veel plezierige km's gewenst!

Greetz,
Walter.
403 Friesland wrote:Geweldig dat je zo,n auto kunt kopen en ja voor een 306 veel geld maar gezien de algehele staat en natuurlijk km stand eigenlijk een koopje.
Deze motortjes vond ik ook altijd lekker om mee te rijden ,en zo veel onder doen ze echt niet aan een hdi ja die is wat lager in de toeren sterker maar als je niet beter weet geen probleem.
Waar ik bij zo,n auto zelf wel eens over na zou gaan denken in jou geval dan, of je ook smeernippels op de achteras kunt maken aangezien de draagarmlagers op den duur toch kapot gaan puur en alleen omdat het vet zijn werking niet meer doet .
Verder gewoon heerlijke auto,s om mee te rijden nog echt een beetje franse vering dus niet heel stug.
Ik hoop dat je hem vertroeteld zodat je er nog lang plezier mee hebt, maar geloof wel dat dat wel goed komt :)
MarcoPeus wrote:Leuk verhaal Louis, ik heb de auto al mogen aanschouwen in het echt en hij is ALS NIEUW. zelfs de onderzijde is nog zoals hij uit de fabriek kwam.
LouisDeFunes wrote:dank heren voor de reacties, zeker over de smeernippels en het schuifdak, mbt het schuifdak, is het eigenlijk te doen om een origineel schuifdak om te zetten naar de mijne ? Het gaat zich mij niet om het geld, maar om de originaliteit een klein beetje te bewaren, plus ik vind die originele erg mooi. Zelf denk ik dat het niet te doen is, maar het is een idee ?

hier nog wat foto's:
Image



Image



Image



Image



Image


Image



Image



Image

Zo, dat zijn de foto's die door de dealer waren gemaakt, vanaf nu zal ik wat recentere sfeerplaatjes plaatsen :P

Oh ja, ik ben nog op zoek naar spiegelkapjes en raamwindschermen ( smoke ), als er iemand is die dit heeft liggen toevallig dan houd ik mij aanbevolen.

Binnenkort staat er ook nog een leuke fotoreportage op het programma met Wok, hij heeft namelijk eenzelfde auto, maar dan een XSI met nagenoeg hetzelfde kenteken als de mijne, dus vermoedelijk op dezelfde oplegger naar Nederland gekomen :mrgreen:
RemcoFarina wrote:Mooi verhaal en een nog mooiere auto..
Dramatisch voor de vorige eigenaar, maar de auto is iig in goede handen terecht gekomen 8-)
Wok wrote:
LouisDeFunes wrote:dank heren voor de reacties, zeker over de smeernippels en het schuifdak, mbt het schuifdak, is het eigenlijk te doen om een origineel schuifdak om te zetten naar de mijne ? Het gaat zich mij niet om het geld, maar om de originaliteit een klein beetje te bewaren, plus ik vind die originele erg mooi. Zelf denk ik dat het niet te doen is, maar het is een idee ?
In theorie is het wel mogelijk om een fabrieksschuifdak te plaatsen, maar het zal veel werk zijn. Daarnaast is het de vraag of je het gat wilt uitzagen of dat je de complete dakplaat wilt vervangen.
Binnenkort staat er ook nog een leuke fotoreportage op het programma met Wok, hij heeft namelijk eenzelfde auto, maar dan een XSI met nagenoeg hetzelfde kenteken als de mijne, dus vermoedelijk op dezelfde oplegger naar Nederland gekomen :mrgreen:
Correctie : ik heb GEEN XSi, maar een Gentry ;)
Image
Harrie wrote:wat een verhaal, Louis, mooi beschreven, met respect.

en over de 306: een XTDT is wel aardig zeldzaam, zeker nu, laat staan in zo'n nieuwstaat: geweldig.
gefeliciteerd met deze unieke aankoop !

De soepele XUD met turbo en intercooler maakt er een ware lust van om mee te rijden,
en de licht meesturende achteras van elke 306 maakt van krappe bochtjes, opritten en afritten
en haarspeldbochten een wáár plezier, gaat er als een scheermes op volle snelheid doorheen, zonder
dat je als bestuurder extra moeite hoeft te doen, iets gas bijgeven maakt het nog leuker.
Enig nadeel van die meesturende achteras ondervind je bij ernstige sporing in het wegdek, dan kan
de achterkant wat gaan zoeken, maak je daar in zo'n geval geen zorgen om, je weet nu waardoor het komt.

Een schuifdak zou ik je niet aanbevelen, je hebt al airco en climate control, laat het liever zo origineel.

Ik ben eigenlijk wel heel erg jaloers ( positief bedoeld ;) ) ;deze 306 XTDT mocht wel van mij zijn. 8-)

Als je toch al in Aalten komt, ben je welkom voor een bak koffie en bijpraatgesprek enkele kilometers verderop.
Dit zul je waarschijnlijk niet meer lezen voordat je vertrekt richting Geldersche Achterhoek.

grt, Harrie
LouisDeFunes wrote:Ik was inderdaad al op weg Harrie, ik was graag even bij je komen buurten...ik heb gisteravond een druk avondje gehad en aardig wat kmtjes met de auto afgelegd...ik ben hier in Midden-Limburg de grens overgestoken naar Dusseldorf en toen richting Duisburg en daar weer richting de Nederlandse grens, de Achterhoek..in Duitsland heb ik de wagen eens lekker laten rennen, 160, 170 en zelfs de 190 km per uur aangetikt..en eerlijk is eerlijk..het is een geweldige auto met deze motor...In Aalten heb ik de wielen opgehaald en van daar uit ben ik naar Utrecht gereden..in Utrecht moest ik kort wat afgeven aan de deur bij familie en van daar uit ben ik in de richting Breda gegaan, daar richting Tilburg om daar bij Baarle Nassau de grens over te steken naar Turnhout. Daar had ik ook nog even wat te doen en van uit daar ben ik via de E34 naar Eindhoven gegaan en zo via de A2 weer naar huis..al met al flink wat kmtjes, de motor is heerlijk los gereden na deze 500km.

Ik wist helemaal niet dat de 306 een meedraaiende achteras heeft ? Het is wel heel toevallig dat je dit precies nu opschrijft, want in België is het wegdek op de autosnelweg beduidend minder dan in Nederland, en daar merkte ik op dat de wagen achter inderdaad wat zenuwachtig heen en weer sprong, maar met de meedraaiende achteras is dat gelijk weer verklaard.

Deze jongen heb ik gisteravond samen met zijn drie broertjes gekocht:
gti.jpg
Zo meteen maar eens gaan kijken of ik ze er onder kan krijgen ;)

een paar weken geleden ook nog deze sticker gekocht :
sticker.jpg
Als je bij mij onder de motorkap kijkt dan zie je een hagelnieuwe motor zitten, alles schoon en zuiver en dan valt 1 dingetje op en dat is de beschadigde sticker.. :x

Dus heb ik een nieuwe sticker gezocht en gevonden, een dezer even de tijd vinden om de oude stickerresten te verwijderen en de nieuwe met de grootst mogelijke zorgvuldigheid aan te brengen.

Ik heb trouwens ook al een tijd geleden de knipperlichten vervangen, er zaten hele kleine nauwelijks zichtbare barstjes in..volgens Joos waren deze nog te krijgen bij de dealer, dus deze snel besteld en geplaatst, en was dat kleine puntje ook weer snel opgelost.
Harrie wrote:zozo, flinke rit ! maar geen straf in zo'n fijne automobiel van Peugeot :)

en een nieuwe sticker omdat dat het enigste prikkelende beschadigde deel is als je de motorkap geopend hebt..?
bravo, wat een pietje precies !

Clingoteurs van 306 worden idd, dof, barstjes, en op den duur valt het "glas" ( = kunststof ) er spontaan af...
Nieuwe zijn niet duur, rond € 14,- p/st en dan heett de 306 weer een lekker fris snuitje. :)
LouisDeFunes wrote:Vanmiddag even naar mijn vaste autobandencentrum gereden, en heb de velgen even laten controleren of ze überhaupt wel recht waren..gelukkig mankeerde er niets aan de velgen. Wel waren de achterbanden, maar dat had ik zelf ook al gezien, in slechte staat : hoogbejaarde Dunlopjes met redelijk wat scheurtjes her en der..

Voor echter lagen er nagenoeg nieuwe Hankooks op ( zelf ben ik echt meer een Michelin man, zeker onder een Peugeot, al hoor ik wel heel veel positieve geluiden van mensen om mij heen over Hankook ). Ze hadden daar een setje nieuwe Hankooks liggen, een keertje besteld voor iemand, maar niet afgenomen en die kon ik voor negen tientjes van hem hebben voor het stel, dus, ik heb na enig overleg met mijn meerdere persoonlijkheden, besloten om deze dan maar te proberen. Als ze mij niet bevallen dan leg ik er achter een tijdje wel weer Michelientjes onder.

De oude velgen met de nagenoeg nieuwe Michelins liggen nu in de schuur, mochten de velgen niet bevallen dan komen die er sowieso weer onder te liggen, en anders, mijn oudste zus rijd sinds kort met een 306 automaat, of een oom van mij, die rijdt een 306 break, kortom, ze komen altijd goed terecht.

Goed, de GTI-velgen..ze zijn gestraald, gericht, en gespoten. Ik heb er foto's van gemaakt, en ik merk er even bij op dat ze op de foto een stuk donkerder uitvallen dan in het echt, dus houd dat even in jullie achterhoofd.
Image

en hier nog even wat andere sfeerplaatjes, nu de wielen er toch af zijn:


Image



Image

nog even een close upje van de sticker die vervangen moet worden


Image

En zeg nu zelf, als je de foto bekijkt van de motor, dan is zo'n half kapotte sticker toch een doorn in het ( fraaie blauwe ) oog ?



Image

...en even een close upje...let wel Gentlemen, ik heb NIETS aan de motorruimte gedaan, heb hem zo gekregen en rij er al een half jaar mee ( dus hij was nòg schoner )





Image

...ik dwaal weer af, het ging zich vandaag om de nieuwe velgen ( foto's vallen een stuk donkerder uit, in het echte leven ogen ze een stuk lichter )



Image



Image



Image



Image

De foto's heb ik even gemaakt op het werk, ik heb de auto na die lange rit van gisteren eventjes goed onder handen genomen, gewassen, uitgezogen, raampjes schoongemaakt, etc.

overigens heb ik deel drie nog achter de voorruit zitten, en een door de oude eigenaar een zelf gefabriceerde beschermings kartonnetje, tegen de zon doorschijning boven de binnenspiegel. ik heb dit wel laten zitten uit piëteit naar de oude eigenaar.

Overigens, houdt die mee sturende achteras mij wel even bezig. Ik had er geen idee van totdat Harrie er over schreef. Is dat te controleren, ik bedoel, of dat goed functioneerd ? Ik rijd nl gewoon normaal rustig met de auto, alleen op de autoweg en waar het in mijn ogen qua drukte kan, laat ik hem een beetje doorrennen na 140 en soms een beetje daarboven :P

maar ik jaag hem niet als een dolle door de bochten, in elk geval niet wat ik sommige anderen wel eens zie doen. De wagen is tenslotte 20 jaar oud.

En dan het geschrevene over de smeernippels. Is dit zelf te doen, er smeernippels op maken, of is het echt een klus die uitbesteed moet worden en waar dan ?

Maar voor dat ik daar aan begin, komen nu het eerst de spiegelkapjes aan de beurt, dat lijkt mij een echte aanwinst voor het beeld van de auto.

En nieuwe Bosch Aerotwins op de wissertjes, even de komende dagen een nieuwe set voor achter en voor bestellen, want de huidige wissers kregen de ruiten gisteren niet schoongeveegd op de Duitse autobahn, daar lag het nog vol met rotzooi ( ik weet niet wat die jongens daar strooien ) en zelfs met de sproeiers aan bleef ik vette vegen houden. Bij de automaterialen zaak kosten ze een klein fortuin, maar ik ga eens online zoeken naar een beter betaalbaar verhaal.

Voorts en tenslotte moet ik nog melden dat de achterruitenwisser ( als enigste puntje ) het niet doet :oops: ik hoor het motortje ook niet, dit moet ook eens nagekeken worden. En de claxon, daar is ook iets mee, de eerste week gaf hij nog een kloek geluid, daarna hikte hij een keer, en wat over is gebleven is een hoog opgewonde dametjesgeluid, daar kun je niet mee aankomen als je ooit eens driftig je gelijk wilt onderstrepen ;)
MeneerPeugeot wrote:Zeer mooie kleurkeuze op de velgen,
Dit geeft mij het luxere idee op deze wielen wat de 205 griffe ook heeft.
Vindt het erg statig bij de kleur van de auto, en...
Its Needs a True Gentlemen to have a GOOD taste :D :D
Harrie wrote:netjes, al vond ik de originele velgen mooier en origineel voor de XTDT.
ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Hankook's.
LouisDeFunes wrote:Overigens, houdt die mee sturende achteras mij wel even bezig. Ik had er geen idee van totdat Harrie er over schreef. Is dat te controleren, ik bedoel, of dat goed functioneerd ? Ik rijd nl gewoon normaal rustig met de auto, alleen op de autoweg en waar het in mijn ogen qua drukte kan, laat ik hem een beetje doorrennen na 140 en soms een beetje daarboven :P
De meesturende achteras is geen ingewikkeld systeem, de 2 speciale rubberblokken onder de kofferbodem doen het werk.
Door de wringing in de bocht wordt de achteras iets scheef geduwd en zo sturen de achterwielen mee.
Met deze kilometerstand zou ik me er totaal geen zorgen om maken. Controle van die speciale rubbers mag natuurlijk altijd.

grt, Harrie
RogerSch wrote:
Harrie wrote:netjes, al vond ik de originele velgen mooier en origineel voor de XTDT.
Daar ben ik het volledig met je eens. Mijn persoonlijke(!) voorkeur zou toch de originele velgen hebben...
LouisDeFunes wrote:vanavond ben ik nog even snel op en neer geweest voor een volle tank brandstof en sigaretten, al rijdende passeerde wij een leuke mijlpaal:
Image


hij snort toch zo lekker :D
Peusgek wrote:Mooie 306 hoor, zo te lezen geniet je er met volle teugen van! :)
Anne Jan wrote:Wat een geweldige 306!
In het verleden zelf ook 2 jaar een 306 gereden, een felrode 1.6 XR van 1994 zonder stuurbekrachtiging.
Heerlijke reizen naar Zuid Frankrijk en Engeland waren wel de hoogtepunten, heerlijke comfortable Peus.
Heel veel plezier en succes gewenst met dit mooie bewaar exemplaar!
LouisDeFunes wrote:Dank je wel hoor, ik ben er ook belachelijk zuinig op!
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by LouisDeFunes »

Inderdaad alles staat er weer en inclusief de foto's ook nog. Nogmaals bedankt Heer Peugeot, nu kan ik fluks verder gaan met het rapporteren over deze fijne auto!
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by LouisDeFunes »

vervolg van de 306:

afgelopen week, bij Joos, de auto onderworpen aan een uitgebreide beurt. we hebben de olie en oliefilter vervangen, met de oude olie heb ik zo'n 7000km gereden, deze was dus nog niet op, maar beter te vroeg alles wisselen dan te laat.

gelijk ook een complete set bosch aerotwins op de wagen gezet, en dat is een goede keus gebleken. streeploos en zonder enig geluid wordt de ruit geveegd. ze zijn weliswaar wat duurder, maar gezien het resultaat mag dat dan ook.

ook zijn het brandstoffilter en luchtfilter vervangen, gezien de kleur van het oude filter was dit toch wel nodig.

ook heb ik de lampen vervangen voor een set goede philips lampen, volgens de verpakking zouden ze 60% meer licht geven, aan mijn ogen mankeert niets, maar ik heb geen merkbare verbetering kunnen constateren.

reden voor mij om de lampen te vervangen was omdat ik vond dat de lichtopbrengst van de oude lampen niet echt geweldig was. ik moet hierbij wel aantekenen dat ik voor mijn werk de gehele dag rijdt met xenonlampen, en als je dan overstapt s'avonds naar een auto met conventionele lampen, je natuurlijk geen eerlijk vergelijkingsmateriaal hebt. mijn gedachten gaan nu uit naar een ombouw naar xenon, maar daar twijfel ik toch nog over. in elk geval was deze investering van ruim 30 euro in de philipslampen een beetje teleurstellend.

daarna hebben we de versnellingsbakolie vervangen voor mooie schone, bij de dealer gehaalde versnellingsbakolie. volgens Peugeot hoeft deze olie nooit vervangen te worden, maar ik denk dat jullie het allemaal met mij eens zijn dat na 20 jaar het geen overbodige luxe is om dit gewoon lekker eigenwijs toch te doen. resultaat: de wagen schakelde al lekker, maar nu vele malen soepeler. helemaal perfect dus en een goede zet. ik ben voornemens dit over een 20.000 nog eens te doen, er blijft toch altijd wel wat oude olie in zo'n bak zitten en deze mengt zich wel met de nieuwe olie, maar door dit straks nog eens te doen, is het helemaal perfect. en daar houdt louis van. perfectie.

verder hebben we eens wat nauwkeuriger naar de remmen gekeken voor. kort na de aanschaf hebben we deze ook gecontroleerd en toen zag het er allemaal nagelnieuw uit, vrijwel nieuwe blokken plus schijven, dus dat leek dik in orde.
toch hoorde ik bij wat dieper doorremmen toch regelmatig een wat knarsend geluid wat ik niet geheel kon thuisbrengen. nadere inspectie dus.

wat bleek, de remblokken waren uit 1995....bij de eerste controle leken ze vrijwel nieuw, maar nu waren ze toch al flink afgesleten en dat na ongeveer 7000 km...toch een beetje raar, zeker omdat ik een rustige rijder ben en veel op de bak rem en lang laat uitlopen, ik rem meestal pas bij de laatste meters, kalm en beheerst, dat vind ik gewoon prettiger dan dat wilde gejaag.

ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar, de oud hoofd monteur van Peugeot, een voorraad onderdelen in huis had, aangeschaft of meegenomen bij de aanschaf van de auto bij zijn werkgever.

want het lijkt mij sterk dat de auto nog altijd zijn fabrieksremblokken had, zeker als je de algehele staat van onderhoud in ogenschouw neemt.

nou ja, hop naar de automaterialenzaak en een setje bosch ( ja alweer ) remblokken aangeschaft en deze volgens de richtlijnen geplaatst.

nu, een paar honderd km verder kan ik berichten dat de wagen nu geluidloos remt, mooi en gelijkmatig. het krakende geluid is verdwenen.

verder zijn we voor nu niet gekomen. wat staat er nu nog op het programma : remolie en stuurbekrachtigingsolie. niet omdat het moet, maar omdat het kan ;)

bij de aanschaf is de olie opgemeten, bleek toen kakelvers te zijn. maar ik houd de zaken graag bij en ververst is ververst en geeft weer een ijkpunt voor de volgende keer.

ook verversen we gelijk even de koelvloeistof, daar weet ik niks van, zal nu wel goed zijn, maar dan weet ik het pas echt zeker. en daar houdt louis ook van: zekerheid. (les 1 mts wtb: meten is weten en die regel is er toen echt ingestampt bij mij toen ik leerde voor procesoperator vapro b)

verder gaan we gezien het verhaal met de voorremmen toch maar eens even kijken naar de achterremmen, beetje hetzelfde verhaal denk ik..

de achterremmen remmen keurig op dit moment, ook geen geluid ofzo, de handrem werkt ook perfect. maar vermoedelijk zitten daar óók segmenten op uit de voorraad van de oude baas, dus het zou ons niet verbazen als deze ook uit 1995 stammen.

nu hoeft dit niet slecht te zijn, maar wat oudere segmenten willen nog wel eens loslaten. een inspectie kan geen kwaad.

tevens wil ik nog een update geven over de 205 gti velgen met hankook banden die ik onlangs onder de wagen heb geplaatst. het ziet er gelikt uit, die velgjes, maar die hankookbanden vallen mij toch heel erg tegen...

ik vind ze spijkerhard en erg stug rijden. als ik eens wat harder rijdt, ja soms geeft louis toch wel eens gas en trekt ie 'm door na een 150, 160 km per uur op de snelweg ( bij goede omstandigheden etc.) en laat ie 'm eens een tiental km's rennen. want dat kan deze 306 als de beste met zijn fijne motor. maar dan begint de wagen een onrustig karakter te krijgen, een beetje springerig zeg maar. niet fijn. want louis houdt meer van comfort dan racen.

gelukkig heeft louis nog de originele, totaal onbeschadigd overigens, velgen nog staan mèt vrijwel nieuwe michelin bandjes...

dus twee keuzes mogelijk : nieuwe michelin banden laten leggen op de gti velgen (bandencentrum erg blij met louis) of toch maar weer de originele velgen monteren.

hmmzzz...even een nachtje over slapen.

maar jullie zijn weer op de hoogte van de voortgang.

man man...wat is dit toch een fijn karretje, die 306 xtdt met zijn turbo diesel en intercooler motor... :D ik rij eigenlijk lang niet genoeg km's meer privé om een dieselauto met zijn hogere mrb te rechtvaardigen, maar ja, het rijden maakt weer alles goed en gelukkig kan ik hem de komende weken heel wat km's laten draaien zodat het luie zweet er uit gaat.
RogerSch
Posts: 348
Joined: 02 Feb 2016, 19:31

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by RogerSch »

Joos moet een Peugeot "specialist" garage beginnen... :D
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
RogerSch
Posts: 348
Joined: 02 Feb 2016, 19:31

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by RogerSch »

LouisDeFunes wrote: tevens wil ik nog een update geven over de 205 gti velgen met hankook banden die ik onlangs onder de wagen heb geplaatst. het ziet er gelikt uit, die velgjes, maar die hankookbanden vallen mij toch heel erg tegen...

ik vind ze spijkerhard en erg stug rijden. als ik eens wat harder rijdt, ja soms geeft louis toch wel eens gas en trekt ie 'm door na een 150, 160 km per uur op de snelweg ( bij goede omstandigheden etc.) en laat ie 'm eens een tiental km's rennen. want dat kan deze 306 als de beste met zijn fijne motor. maar dan begint de wagen een onrustig karakter te krijgen, een beetje springerig zeg maar. niet fijn. want louis houdt meer van comfort dan racen.

gelukkig heeft louis nog de originele, totaal onbeschadigd overigens, velgen nog staan mèt vrijwel nieuwe michelin bandjes...

dus twee keuzes mogelijk : nieuwe michelin banden laten leggen op de gti velgen (bandencentrum erg blij met louis) of toch maar weer de originele velgen monteren.

hmmzzz...even een nachtje over slapen.
Ik zou het wel weten... De originele velgen terug plaatsen. Persoonlijk vind ik ze het beste passen bij deze uitvoering.
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by MarcoPeus »

Kijk eens aan, wat nieuwe vloeistoffen en vervangende delen voor je trots Louis. Dat zal ze fijn vinden en jij ook zo te lezen. Altijd een fijn gevoel als je je auto zo onder handen kan nemen en ook nog merkbaar meer comfort en veiligheid hebt.

Ik zou ook gaan voor origineel en de originele velgen met michelins monteren. Onder zo'n comfort limousine moet michelin liggen. Komt de wegligging en veiligheid geheel ten goede.

Zelf heb ik ook Xenon in de 405 zitten, vooral voor de "meer lichtopbrengst" fabel het hoofd te bieden. Helaas eveneens bedrogen uitgekomen. Meer licht geven ze niet, wel witter. Dat 60% meer licht zal wel zijn t.o.v. gewone gloeilampen, ik heb t ook nog nooit gemerkt en koop standaard de goedkoopste tegenwoordig.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by LouisDeFunes »

ai Marco, dat bemoedigd mij niet om een inbouw van xenon te overwegen...heb je dat zelf gedaan of heb je het laten doen door een specialist ?

ik heb op andere fora gelezen dat die setjes die je bij de automaterialenzaak kunt kopen inderdaad niet zo veel opleveren.

ik wil ook beslist geen rare angel eyes gaan monteren, ik ben alleen zoekende voor een betere lichtopbrengst, nu los ik het op door even mijn mistlampen in de bumper aan te zetten, maar ik heb al gemerkt dat ik daar anderen mee verblind en is ook geen blijvende oplossing.

verder merk ik ook, omdat ik veel savonds en snachts rijd, en dan kom ik regelmatig jongens tegen waarvan je ziet dat er xenon is ingebouwd en ook ondeskundig, want je kijkt je er scheel op en je ziet tien minuten later nog sterretjes :shock:

dus, mocht ik het laten doen, dan alleen door een specialist, ik lees dat die afstelbanken hebben en alle spullen erbij. maar ik ben er nog niet uit.

heeft Peugeot nooit een andere koplamp geleverd op de phase 1 ? ik bedoel, zat er op de cabrio of de bijv de xsi, gentry modellen geen lampen met wat betere specs ?
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by MarcoPeus »

Er zijn wel dubbele lampen ooit geleverd maar volgens mij alleen op de cabriolet, geen idee of die passen in een berline, ik vrees van niet.
Ik heb mijn setje zelf ingebouwd. Is een kwestie van peertjes monteren en kabels leggen. dan een paar kastjes (ballast en electronica) monteren met een schroefje en klaar.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
LouisDeFunes
Posts: 75
Joined: 05 Feb 2016, 14:32

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by LouisDeFunes »

ik meen van Joos wel eens gehoord te hebben dat deze niet passen in de mijne, maar dat weet ik niet zeker, en moet ik nog eens navragen bij hem..
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Peugeot 306 XTDT Belfort -LouisDeFunes-

Post by Harrie »

voor phase 1 van 306 zijn er koplampen met dubbele parabool ( naast elkaar ) :

volgens originele onderdelen-microfiche: ( alleen links gestuurde auto vermeld : )
"Carelo"

6204-F7 Links , H1 + H1
6205-F7 Rechts , H1 + H1

of voor nog meer licht:
6204-K9 Links , H7 + H1
6205-K9 Rechts , H7 + H1

vind die maar eens... succes ;)

met vr. groet, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply