Orin en de 205 Génération

Voor de Peugeot 205 en 309
User avatar
Pugrider
Posts: 45
Joined: 05 Feb 2016, 15:00

Re: Orin en de 205 Génération

Post by Pugrider »

Ben t eens met Harry, er moet ergens een oorzaak zijn. Het in de praktijk uitknobbelen is echter een tweede.

Ik zou eens kijken naar de temp sensor in je radiator. Daar zijn verschillende versies van met verschillende schakeltemp.
Heb ik ook bij mijn oude blok gedaan (lagere schakeltemp), dit betekent wel dat de fan eerder en langer aanslaat, maar t blok blijft dan wel koeler.

Ten tweede zou je een goed moeten kijken naar de circulatie van je koelsysteem. Is de pomp nog goed, zit je radiator niet verstopt, alle slangen ok, etc....

Succes!!!

Grtn Maarten
~Orin
Posts: 40
Joined: 03 Feb 2016, 20:58

Re: Orin en de 205 Génération

Post by ~Orin »

Oké dat klinkt allemaal logisch, een kvs flush staat al gepland voor aankomende week. En het is inderdaad een beschikbare oplossing om de schakel temp aan te passen.

Dan nog vind ik het lastig uit te vogelen waar dat rare gedoe met de toeren fluctuaties... Wat kan dat nou zijn als het zo warm is?
404noir
Posts: 290
Joined: 04 Feb 2016, 16:31

Re: Orin en de 205 Génération

Post by 404noir »

~Orin wrote: Daarnaast heeft de motor een aantal keren afgeslagen en een aantal keer behoorlijk op toeren gejaagd terwijl ik geen gas had gegeven.

dat afslaan en op toeren jagen zou kunnen wijzen op het aanzuigen van valse lucht (tussen de gasklep en de kop!).
m.a.w. controleer alle pakkingen en slang aansluitingen in/aan/rondom het inlaat spruitstuk op lekkage. Vergeet daarbij niet de carter ventilatie en al z'n aansluitpunten. Als de auto een stappenmotor heeft in een separaat stationair circuit check dan ook al die aansluitinegn en maak de stappen motor (Idle control valve) intern schoon.
Ook een intern lekkende rembekrachtiger kan oorzaak zijn van aanzuigen valse lucht en varierend stationair toerental...

En die valse lucht werkt weer verarmend op het mengsel waardoor de motor te heet zal gaan draaien. Dat zou je moeten kunnen zien aan de bougies, die moeten dan blank schoon zijn. (goed = aanslag die grijzig/bruinig van kleur is)
~Orin
Posts: 40
Joined: 03 Feb 2016, 20:58

Re: Orin en de 205 Génération

Post by ~Orin »

Bedankt voor het meedenken allen :)

Waarschijnlijk heb ik de oorzaak gevonden; de code 14 staat al een tijdje in het systeem maar daar heb ik tot nu toe nog niks mee gedaan omdat de motor het gewoon goed heeft gedaan. Nu dat de motor niet meer starten wil met het warme weer ga ik deze toch maar even vervangen.

Mvg, Orin.
Post Reply