Orin en de 205 Génération

Voor de Peugeot 205 en 309
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Orin en de 205 Génération

Post by MeneerPeugeot »

Berichten gekopieerd van het eerdere forum :)
Orin_de_Droog wrote:Hallo medeliefhebbers,

Even voorstellen:
Ik ben Orin, momenteel 20jaar. Ik heb al van jongs af aan een Peugeot kriebel gehad die nooit is weggegaan :mrgreen:
Mijn vader is o.a. in het bezit geweest van een 405, 307sw en een 406sw echt nooit problemen mee gehad op wat onderhoud na. Met deze auto's ben ik het meest opgegroeit, ook vakantie met de caravan was altijd erg leuk met deze Peugeots, het gaf me altijd een volmaakt gevoel om mee te rijden.

De liefde voor de Peugeot 205 begon allemaal met de GTi uitvoering, toen ik die eenmaal had gezien was ik HELEMAAL verkocht, ik wou niks anders meer dan een rode 1.9GTi met dakraam. (Dat is nog steeds wel zo :P :P). Ik heb Marktplaats, autoscout24 ect allemaal heel lang gevolgd om een GTi te kunnen vinden, maar bij de tijd dat ik mijn rijbewijs had waren alle betaalbare GTi's weg die ik had gespot. Alle GTi's die ik nu tegen kom zijn super duur, maar zeker nog wel iets voor op mijn verlanglijstje.

Verlanglijstje:
- Peugeot 205 1.9 GTi met dakraam
- Peugeot 505 GTI V6
- VW Golf MK1 (mocht ik tijd en geld over hebben)

Als volgt een paar foto's van mijn Génération:

Image
De allereerste foto die ik van haar heb gemaakt, opgehaalt uit Rotterdam en 130KM terug mee naar huis gereden.

Image
Spatlapjes van de sloop gevonden, opnieuw een wit likje verf erover en weer helemaal netjes, en het interieur ook weer helemaal schoon gemaakt!

Image
Originele showroom folder van de 205 Génération op de hoedenplank.

Image
Zo staat ze er tegenwordig bij.

Image
Nieuw dashboard erin.

__________________________________

To-do list/plannen:

- Koppeling vervangen
- Kleppen stellen
- Klepseals?
- Kofferbakslot rubber vervangen
- Strippen, volledig schoonmaken
- Overige roest plekjes aanpakken
- "Je voelt je lekkerder in een Peugeot" sticker plaatsen
- Achterruitverwarming repareren/vervangen

Meer foto's volgen nog wel!
Mvg, Orin.
Orin_de_Droog wrote:Vervolg uit het oude topic; de motorswap!


Een paar fotootjes weer voor de sfeer; ik heb er weinig genomen tijdens de werkzaamheden omdat ik heel erg lekker door heb kunnen werken, de hele swap was gewoon lekker gegaan zonder enige tegen slag.
Uiteindelijk bleek wel dat de koppeling binnenkort vervangen moet worden, en dat is nogal een klusje om het zelf te doen.

Het motorblok afgeleverd op de werkplaats in Heerhugowaard
Image

De 205 per hulpwagen onderweg naar de garage
Image

Het blok zag er vrij goed uit al zeg ik het zelf
Image

Distrubitie nog in orde en netjes
Image

Helaas de klepseals wat minder
Image

De lege motorruimte van onder
Image

En vrij gauw was de dame weer onderweg naar huis toe met verse bakolie, motorolie, oliefilter, koelvloeistof en een nieuwe distrubitie. Hopenlijk krijg ik binnenkort lekker de tijd om even de koppeling te doen!

To gauw!
Mvg, Orin.
MeneerPeugeot wrote:Beste Orin, Schitterend om te zien, de motor ziet er idd nog erg netjes uit,
De klepseals zijn zo te lezen ook vervangen Top! bezig.
Lijkt me dat er weer vele probleemloze kilometers gaan volgen met deze leeuw
Vindt de folder op de hoedenplank wel een zeer leuke en originele toevoeging 8-)
Mijn complimenten voor deze erg nette 205 8-) 8-)

Groeten van Paul
Harrie wrote:mooi zo'n nette TU motor. Kun je weer jááren vooruit.
Goed aangepakt, dat verdiend deze mooie 205 ;)
MarcoPeus wrote:Goeie aanpak Orin, Vraag: heb je de koppeling niet meteen gedaan toen het nieuwe blok er nog niet in lag? Had je veel werk en tijd bespaard.
Orin_de_Droog wrote:Had ik achteraf wel moeten doen Marco, maar geld speelde helaas ook een rol... Eerst had ik al geen geld om een nieuwe koppelingset aan te schaffen, en dacht ik ook dat de koppeling nog redelijk zou zijn omdat de dame nog prima schakelde. Achteraf toch een fout gemaakt met de inschatting, en is het wel dergelijk aan vervanging toe. Nou had ik nog de optie om een koppelingsset af te halen bij de locale auto onderdelen specialist, maar dat zou me ook een extra dag bij de garage kostten.

Dus vandaar de beslissing om het op een ander tijdstip te doen.

Mvg, Orin.
Jineuf wrote:
Orin_de_Droog wrote: Helaas de klepseals wat minder
Image

, Orin.


Orin, mooi werk man zo geniet je langer van je auto.
Ik wil niet gaan zeuren ( daar is het andere forum voor) maar kijken we hier niet op de klepgeleider in de uitlaat? Dus niet op de klepseal van rubber die bovenop de geleider zit , onder het kleppendeksel?

Groet Wirtjo
Orin_de_Droog wrote:Klopt! Maar die olie kleur op de steel komt door de veroudering van de klepseal... Vandaar dus de uitspraak ;)
Jineuf wrote:
Orin_de_Droog wrote:Klopt! Maar die olie kleur op de steel komt door de veroudering van de klepseal... Vandaar dus de uitspraak ;)
Ik snap em! ;)
Orin_de_Droog wrote:Geweldig nieuws! De trilling in de toerenteller is verholpen! Het schijnt dat er twee tellers zijn geleverd bij de 1.4 XS, ik heb beide in mijn handen gehad en ze hebben verschillende printplaten aan de achterzijde... Nu heb ik dus de teller omgewisseld en is het probleem verholpen! :)

Ik weer super blij, rijd een stuk rustiger zo!

Mede dat ik nu de 60.000KM heb aangetikt ookal zegt dat niet veel met een andere motor erin ;)

Mvg, Orin.
Harrie wrote:dat is goed en erg leuk nieuws, Orin :)
dat wordt éxtra genieten van je leuke 205. 8-)
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
~Orin
Posts: 40
Joined: 03 Feb 2016, 20:58

Re: Orin en de 205 Génération

Post by ~Orin »

Bedankt voor het overzetten.

Verder on topic,

Heeft iemand enig idee of er een colorguide is voor de raamtinten van de Peugeot 205? Ik weet niet waar ik het zoeken moet namelijk, ik krijg een achterruit aangeboden die zogenaamd groen getint is... Is dat de normale tint bij een Génération?

Mvg, Orin.
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 402
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: Orin en de 205 Génération

Post by Bart-Peugeot »

Elke generation heeft standaard inderdaad groen getint glas.
In bezit van een 308 en 504.
~Orin
Posts: 40
Joined: 03 Feb 2016, 20:58

Re: Orin en de 205 Génération

Post by ~Orin »

Oké bedankt Bart :)
~Orin
Posts: 40
Joined: 03 Feb 2016, 20:58

Re: Orin en de 205 Génération

Post by ~Orin »

De 205 is weer zonder enkel probleem door de APK gekomen, ik kan weer een jaartje vooruit! 8-)
~Orin
Posts: 40
Joined: 03 Feb 2016, 20:58

Re: Orin en de 205 Génération

Post by ~Orin »

Hallo allen,

Afgelopen warme dagen merkte ik toch wel dat mijn 205 behoorlijk warm werd en dat de koeling fan overuren heeft gedraaid, nu staat mijn koelvloeistof altijd keurig onder de 90 graden, maar mijn olie was echt super heet geworden na een rit van circa 108KM bij 20 graden... Nu was het op de snelweg nog wel uit te houden door middel van veel lucht, maar zodra ik de stad binnen kwam loeide mijn ventilator vol gas de hele tijd.

Mijn vraag is of iemand enig idee heeft of het mogelijk is om een grotere radiator op mijn Génération te zetten in combinatie met 2 ventilatoren? Op die manier hoef ik mij waarschijnlijk minder zorgen te maken als ik op vakantie wil gaan naar de Alpen in Frankrijk.

Nou heb ik gezien dat je bij de Génération een kleine radiator hebt met een vlotter/sensor, en bij de GTI/diesel uitvoeringen zie ik niet altijd de mogelijkheid om de sensor erop te schroeven tenzij de radiator uitgevoerd is voor auto's met airco, hartstikke mooi natuurlijk... Maar past de sensor daar dan ook op en hoort ie daar dan ook echt te zitten? Of kan ik een compleet andere sensor gebruiken voor mijn KVS niveau?

Alvast bedankt voor het meedenken,

Mvg, Orin.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Orin en de 205 Génération

Post by MarcoPeus »

Hoe heet is die olie geworden? 110 graden is vrij normaal voor olie is mijn ervaring. In mijn 309 zit een olie temp meter en die gaf vroegâh aan dat de olie 110 graden was als de auto op temperatuur kwam. Heb je gemeten aan de olie? (iR scanner b.v.)
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Koen_205
Posts: 62
Joined: 19 Feb 2016, 18:58

Re: Orin en de 205 Génération

Post by Koen_205 »

Dag Orin!

Eerst en vooral proficiat met je Génération! Ziet er echt goed uit en leuk met het XS dash ;)

Ik vraag me af of de denkpiste van een andere radiator en ventilator te plaatsen wel nodig is en de aanslaande ventilator geen ander probleem is. Zit er genoeg KVS in het systeem en is deze goed ontlucht?
Zoals Marco zegt, hoe weet je de temperatuur van de olie en ben je zeker dat het daaraan ligt? Ik probeer even mee te denken...
205 XR 1.3 1984
205 Sacré Numéro 1.1 1995
205 CJ 1.4 1992
~Orin
Posts: 40
Joined: 03 Feb 2016, 20:58

Re: Orin en de 205 Génération

Post by ~Orin »

Bedankt voor het meedenken,

Ik spreek uit ervaring dat de auto het niet fijn vind in de warme zomerse dagen, de stappenmotor heeft het toen al een keer begeven omdat de motor veels te warm werd wat behoorlijk raar is. Daarnaast heeft de motor een aantal keren afgeslagen en een aantal keer behoorlijk op toeren gejaagd terwijl ik geen gas had gegeven.

Deze symptomen had ik vorig jaar allemaal en het was echt alleen op de hete zomerdagen. Ik weet niet precies welke temperatuur de olie had in mijn auto, maar het lijkt hem niet veel goed te doen. Het liefst wil ik dit alles dus voorkomen voordat ik op vakantie ga.

Mvg, Orin.
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: Orin en de 205 Génération

Post by Harrie »

dag Orin, dan zit er toch ergens een oorzaak ! Helaas...
Een grotere radiator / extra fan's is symptoom-bestrijding maar niet de juiste oplossing !
grt, Harrie
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Post Reply