205 Accent Gekocht -Ton-

Voor de Peugeot 205 en 309
Post Reply
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

205 Accent Gekocht -Ton-

Post by MeneerPeugeot »

Berichten gekopieerd van het eerdere forum :)
ton wrote:Hallo allemaal,

Zoals al aangegeven in mijn voorstel-topic, heb ik een 205 gekocht. Het betreft een 205 Accent uit 1992.

Eerst maar eens wat plaatjes:

Image

Image

Image

Er zijn wel een paar kleine dingetjes die gedaan moeten worden, maar niets schokkends. Het stuurtje wil ik vervangen, want er is op de één of andere manier een raar soort goedje overheen gekomen, waardoor er vlekken op zitten die ik er niet uit krijg. Zit ingevreten in het plastic. Dus even op zoek naar een stuur.

Verder heb ik het voornemen toch iets van de originaliteit af te gaan wijken door het monteren van 205 XS - velgen. Die vind ik een 205 zo goed staan, dat ik ze graag voor de Accent erop wil. Dus ook hier ga ik naar op zoek. Tips ? Ik hoor het wel.

Even tot zover, zal me weer melden als er wat veranderd is. Voor nu: rijden !
MarcoPeus wrote:Leuk Ton, maagdelijk wit. Ik heb volgens mij nog wel een stuurtje voor een 205.
Peusgek wrote:Wat een mooi 205je Ton, veel plezier ermee! :)
Peusgek wrote:Wat een mooi 205je Ton, veel plezier ermee! :)
Orin_de_Droog wrote:Ziet er mooi uit zeg, veel veilige KM's gewenst 8-)

Mvg, Orin.
Bart-Peugeot wrote:Leuk, net wagentje hoor!
Bart-Peugeot wrote:Leuk, net wagentje hoor!
MeneerPeugeot wrote:Idd een erg nette accent om te zien, van XS velgjen gaat ze zeker nog meer opknappen, die staan erg goed :D :D
Harrie wrote:leuk zo'n 205 Accent, zeker in wit, nu weer dé modekleur bij auto's.
gefeliciteerd en veel plezier en fijne kilometers er mee.
grt, Harrie
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
ton
Posts: 80
Joined: 28 Feb 2016, 08:53

Re: 205 Accent Gekocht -Ton-

Post by ton »

Even nog een leuk verhaal met jullie delen.

Vanmorgen even langs de lokale Peugeot dealer bij mij om de hoek: De Keen in Etten-Leur. Om te vragen of ik via de dealer nog originele mattensets kon kopen voor de 205. In zijn kompjoeterke geen signaal: niet meer leverbaar helaas. Het was het vragen waard. Totdat hij mij een kwartiertje later belde. Zijn collega herinnerde zich dat er "ergens" nog een setje moest liggen van een 205. En inderdaad: gevonden :!: Nog in het (stoffige) plastic, donkergrijs, dus precies goed !
Ik mocht ze voor 2 tientjes op komen halen. Ben er hartstikke blij mee :D

En super service natuurlijk van De Keen !
1992 Peugeot 205 Accent
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: 205 Accent Gekocht -Ton-

Post by MarcoPeus »

Dat zijn de beter dealers.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Harrie
Posts: 437
Joined: 04 Feb 2016, 18:33

Re: 205 Accent Gekocht -Ton-

Post by Harrie »

ton wrote:Even nog een leuk verhaal met jullie delen.

Vanmorgen even langs de lokale Peugeot dealer bij mij om de hoek: De Keen in Etten-Leur. Om te vragen of ik via de dealer nog originele mattensets kon kopen voor de 205. In zijn kompjoeterke geen signaal: niet meer leverbaar helaas. Het was het vragen waard. Totdat hij mij een kwartiertje later belde. Zijn collega herinnerde zich dat er "ergens" nog een setje moest liggen van een 205. En inderdaad: gevonden :!: Nog in het (stoffige) plastic, donkergrijs, dus precies goed !
Ik mocht ze voor 2 tientjes op komen halen. Ben er hartstikke blij mee :D

En super service natuurlijk van De Keen !
g e w e l d i g ! :) :)
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
ton
Posts: 80
Joined: 28 Feb 2016, 08:53

Re: 205 Accent Gekocht -Ton-

Post by ton »

Het heeft even geduurd, maar inmiddels heb ik weer wat aan de Accent gedaan. Als eerste wilde ik er heel graag XS velgjes onder hebben. Dus afgelopen zaterdag van Etten-Leur naar Lutten gereden (totaal 420 km) en bij Wilfred de Ronde 4 opgeknapte velgjes opgehaald. Was overigens de eerste keer dat ik daar was (het is nogal uit de buurt....). Wat een aardige vent die Wilfred en super leuk om daar in een 205-paradijs rond te lopen. Meteen ook een ander stuurtje op de kop getikt. Een driespaaks en ook nog in de kleur grijs. Staat de auto goed.

Verder heb ik de auto een flinke poetsbeurt gegeven. Dan wordt het dit:
image-2016-07-08nieuw.jpg
image-2016-07-08nieuw.jpg (15.97 KiB) Viewed 13134 times
Nu nog wat kleine dingetjes doen, zoals: nummerplaatje uitdeuken, sproeierdopje bevestigen op achterklep, achterplaat goed vastzetten en ook de zijplaatjes beter vast zetten. Nog niet klaar, maar het wordt nog wel eens wat. Zelf vind ik 'm helemaal leuk nu, zo met die XS velgen.
Last edited by ton on 08 Jul 2016, 07:43, edited 1 time in total.
1992 Peugeot 205 Accent
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: 205 Accent Gekocht -Ton-

Post by 304 Friesland »

Nummerplaat kun je zo een nieuwe voor bestellen ,als je de oude inlevert dan heb je niks te maken met een 1 of 2.
en dan is hij gelijk weer helemaal nieuw.
Ik heb een paar keer een 205 aan Wilfred verkocht en inderdaad een aardige en leuke vent.
ton
Posts: 80
Joined: 28 Feb 2016, 08:53

Re: 205 Accent Gekocht

Post by ton »

Inmiddels weer wat klusjes gedaan aan de witte Accent.

Het nummerplaatje aan de voorkant was voorzien van een deuk (iemand achteruit met trekhaak ertegen denk ik). Eventjes eraf geschroefd, terug geklopt en weer erop. Hij was niet beschadigd, dus weer prima. Een nieuwe was dus niet nodig Hans.

Het wis/was sproeierdopje op de achterklep was afgebroken. Ik had het verwijderd, dus dan zit er een gat in je achterklep. Via de dealer een nieuw dopje besteld (nog gewoon te krijgen, kosten: € 5,-). Je moet dan aan de binnenkant de beschermkap verwijderen en zo kun je bij het sproeierslangetje. Met tie-wraps het slangetje beter bevestigd evenals de bedrading die er allemaal los in bungelde. Alleen bleef het dopje niet goed zitten. Het werkt met een klemsysteem, dus je kan het niet vastschroeven. Het blijft even zitten, maar als je de klep dicht doet, "floept" het weer los. Heb van hard rubber een soort tegenhoudertje gemaakt wat nu aan de binnenkant van de klep zit en voorkomt dat het dopje los trilt. Verder wat secondenlijm eraan en nu blijft het zitten en kan ik weer sproeien en wissen. Ik bedoel maar: Een Accent heeft als accessoire een achterruitwisser, dus dan moet je 'm ook kunnen gebruiken ! De beschermkap aan de binnenkant zit nu ook beter vast. Er ontbraken twee klemmen waarmee je de plaat vast duwt, dus iets op verzonnen. Bovendien de rand voorzien van een soort schuim, waardoor de beschermplaat ook niet meer hoorbaar is als je over slecht wegdek rijdt. Het rammelde gewoon omdat 'ie niet 100% vast zat. Is nu weg.

Overigens ben ik wel heel blij met de XS velgjes. De auto smoelt gewoon veel beter nu.

Dan nog graag wat tips voor het volgende: De plastic achterplaat (tussen de achterlichten) zit aan de bovenzijde los. Ik denk dat één van de bevestigingspunten afgebroken is. Hierdoor staat 'ie wat open. Dus je hebt "inkijk" zeg maar. (In dit geval) niet heel storend, maar hoort niet. Hoe verwijder je de achterplaat ? Waar zit 'ie mee vast ? Zijn dat bepaalde klemmen of iets dergelijks ? Ben een beetje bang dat als ik hem eraf wil klikken er iets afbreekt. Datzelfde geldt voor de sierplaatjes aan de zijkanten met daarop "Accent" . Die zitten ook wat los. Waarmee haal je die los en hoe zijn die bevestigd ?

Ik hoor het graag.

gr. Ton
1992 Peugeot 205 Accent
Tout est beau...
Posts: 22
Joined: 02 Feb 2016, 19:38

Re: 205 Accent Gekocht -Ton-

Post by Tout est beau... »

De plaat op de achterklep zit om de randen geklemd.
En achter de emblemen zitten nog een paar metalen schuifklemmetjes.
De emblemen zelf zitten geplakt met dubbelzijdige tape.

De sierplaatjes aan de zijkanten hebben zelf heel kleine pennetjes die in kunststof busjes klemmen.
Deze pennetjes knappen zeer snel af bij demonteren, dan zul je de plaatjes met kit moeten vastlijmen.

M.Vr.Gr.Marco
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: 205 Accent Gekocht -Ton-

Post by MeneerPeugeot »

Staat erg knap dit nette setje XS velgjes :)
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
ton
Posts: 80
Joined: 28 Feb 2016, 08:53

Re: 205 Accent Gekocht -Ton-

Post by ton »

Weer even geleden.

Inmiddels de tips van Marco opgevolgd en alles zit beter vast, dank !

Afgelopen dinsdag was 'ie weer aan de beurt voor APK. Met een grote glimlach weer naar huis, want zonder aanmerkingen er door heen en slechts € 26,- lichter ! Deze gaat niet meer weg :D
1992 Peugeot 205 Accent
Post Reply