Herman

Voor de Peugeot 205 en 309
Gebruikersavatar
MeneerPeugeot
Berichten: 734
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:12

Re: Herman

Bericht door MeneerPeugeot » 30 aug 2018, 16:59

Hoe is het met Herman? ;)
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.

IVARIO
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 feb 2016, 06:34

Re: Herman

Bericht door IVARIO » 20 okt 2018, 14:01

Beeperhorrie schreef:Ik kan de foto's gewoon zien op deze link.
Ja, die foto's kan ik inderdaad ook zien, maar helaas niet die over het stapsgewijs reinigen van het injectiehuis zelf:
http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=16993

Jullie wel?

Verder alles prima met Herman. Ook geen lekken meer in het interieur.

Ik heb onlangs de achterbumper, die nogal verkleurd was door de zon, weer mooi van kleur gekregen.
Ik had dit een paar jaar geleden al eens geprobeerd met "bumperzwart", maar dat resultaat was na een paar regenbuien al weer met de noorderzon vertrokken...

Heb de raad opgevolgd die ik bij mijn bezoekje aan Marco in Sittard van een vriend van hem had gekregen: een kwart deel zwarte lak mengen met drie kwart deel terpentine en dit er op smeren met kwast of doek.
Het resultaat is na twee lagen erg mooi geworden, al zeg ik het zelf: het ziet er uit als nieuw en niet TE zwart!

Heb ook de trekhaaksteun van een laag zwarte anti-steenslaglak voorzien.
Daarna de auto gewassen en van alle krassen ontdaan, die onze drie katten er in de loop van de jaren op gemaakt hadden.
Dit ging boven verwachting goed! Er zijn niet of nauwelijks nog krassen te zien. Heb vervolgens Herman in de was gezet.

Goh, hij heeft er sinds ik hem heb (ruim vier jaar) nog nooit zo mooi en blinkend uitgezien.
Foto's volgen nog.

Ik heb nog een vraag: ik wil de remvloeistof vervangen, die er nu zo'n drie jaar in zit.
Wat is handiger:
1) eerst alle oude remvloeistof eruit halen en dan de nieuwe er in doen?

of

2) niet eerst alle oude vloeistof er uit halen, maar het remvloeistof-reservoir blijven bijvullen tijdens het "bleeden" van de oude vloeistof via de ontluchtingsnippels, totdat er een mooie kleur remvloeistof uit alle nippels komt?
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983

Gebruikersavatar
MarcoPeus
Berichten: 2503
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:09

Re: Herman

Bericht door MarcoPeus » 22 okt 2018, 10:56

Ivar,
De post op die site is al ruim 10 jaar oud dus dikke kans dat de site waar die foto's op staan niet meer bestaat of verwijderd zijn.
Handigste qua vervangen van RVS (Remvloeistof) is gewoon bijvullen in het tankje totdat je verse vloeistof ziet langs komen in je slang en geloof me, dat ga je zien.
Ik zou meteen DOT 5.1 pakken (niet 5). Die is langer houdbaar, heeft een hoger kookpunt en minder hygroscopisch.

Mocht je hulp nodig hebben dan kunnen we dat ook eens samen doen als ik de rit wil maken.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 4x4 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Injection 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95

IVARIO
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 feb 2016, 06:34

Re: Herman

Bericht door IVARIO » 22 okt 2018, 12:33

Hey Marco,

Bedankt voor het aanbod. Je bent uiteraard van harte welkom!
Of ik kom nog een keer naar jou toe, dan kan ik gelijk de Daf eens bewonderen.
Ik denk overigens wel dat het mijzelf zal lukken, want ik heb al eens de remvloeistof van mijn eend vervangen.
RechtsAchter beginnen, dan LA, dan RV en tenslotte LV.

DOT 5.1 zit er inderdaad al in (sinds 3,5 jaar), dus die ga ik nu ook weer gebruiken.

Om de hoeveel jaar ververs jij trouwens de remvloeistof van je auto's?
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983

Gebruikersavatar
MarcoPeus
Berichten: 2503
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:09

Re: Herman

Bericht door MarcoPeus » 22 okt 2018, 22:05

Oeps, ik heb me vertypt, ik bedoelde als JIJ de rit wil maken. Aangezien ik de gene met de brug ben.

Hoe vaak ik de RVS vervang??? Veel te weinig vrees ik. Zou VEEL meer moeten doen maar tijd gebrek....
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 4x4 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Injection 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95

IVARIO
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 feb 2016, 06:34

Re: Herman

Bericht door IVARIO » 23 okt 2018, 12:54

En doe je het dan door iemand het rempedaal te laten intrappen & loslaten of gebruik je een pompje?
Ik las gisteren ergens op internet (weet niet meer waar) dat de methode van intrappen en loslaten schade zou kunnen veroorzaken aan de (hoofd?)remcilinder?

En zojuist ook nog dit gelezen, dus ik zal mijn oude aangebroken flesje DOT 5.1 van drie jaar oud maar niet meer gebruiken:
"Tevens verdient het geen voorkeur remvloeistof bij te vullen vanuit een fles die reeds geopend is en waarvan niet bekend is wanneer deze fles is geopend.

Remvloeistof is namelijk hygroscopisch ofwel water-aantrekkend. Na verloop van tijd komt er dan ook zoveel water in de remvloeistof, dat het de hittebestendigheid van de remvloeistof negatief beïnvloedt en er onderdelen van het remsysteem door kunnen gaan roesten
".

Ja, dat geldt dan natuurlijk ook voor geopende flesjes...
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983

aixpeugeot
Berichten: 349
Lid geworden op: 05 feb 2016, 21:07

Re: Herman

Bericht door aixpeugeot » 23 okt 2018, 18:26

je geeft zelf al het antwoord over geopende flessen. zodra de fles geopend is gaan ook die 2 of 3 jaar in.

de hoofdremcilinder kan idd stuk gaan. maar dat komt doordat je de rem dan verder kan indrukken als normaal. maar zelfde verhaal bij remblokken vernieuwen. moet je ook ff tot op druk pompen.

IVARIO
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 feb 2016, 06:34

Re: Herman

Bericht door IVARIO » 24 okt 2018, 09:40

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dat de reden is dat ik bij mijn eend toentertijd een blokje hout onder het rempedaal heb gelegd, zodat ik niet tot op de bodem kon trappen.

Is dat een goede oplossing?
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983

IVARIO
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 feb 2016, 06:34

Re: Herman

Bericht door IVARIO » 26 okt 2018, 21:45

Hier de beloofde foto's, zoals hierboven aangekondigd.

Na de poetsbeurt ...
1 (2).JPG
1 (2).JPG (92.31 KiB) 5824 keer bekeken

... maar nog wel met verkleurde achterbumper (lichtgrijs) ...
1 (3).JPG
1 (3).JPG (155.54 KiB) 5824 keer bekeken
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983

IVARIO
Berichten: 368
Lid geworden op: 03 feb 2016, 06:34

Re: Herman

Bericht door IVARIO » 26 okt 2018, 21:51

... en nu met donkergrijze bumper ...
rear.JPG
rear.JPG (124.11 KiB) 5822 keer bekeken

... en zwarte trekhaaksteun:
1 (1).JPG
1 (1).JPG (81.81 KiB) 5822 keer bekeken
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983

Plaats reactie