Raamgeleider Cabrio

Voor de Peugeot 205 en 309
Post Reply
A110
Posts: 45
Joined: 02 Feb 2016, 20:27

Raamgeleider Cabrio

Post by A110 »

Even een korte vraag aan onze experts,
De buitenste raamgeleider (ook wel raamlikker genoemd) is bij 1 van onze 205 cabrio's te kort geworden. Nu is deze cabrio verkocht en de nieuwe eigenaar vind dit niet mooi, maar hebben jullie een tip om die raamgeleider langer te maken zodat hij weer keurig aansluit, nieuw zijn ze niet meer leverbaar.

Gr. Jeroen
RogerSch
Posts: 348
Joined: 02 Feb 2016, 19:31

Re: Raamgeleider Cabrio

Post by RogerSch »

Kijk eens op het 205 Cabrio forum:http://www.205cti.nl/forum/index.php

Hier alvast een directe link hoe je van twee te korte raamrubbers één goede kunt maken:
http://www.205cti.nl/forum/viewtopic.ph ... ead#p78059
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
A110
Posts: 45
Joined: 02 Feb 2016, 20:27

Re: Raamgeleider Cabrio

Post by A110 »

@RogerSch,

Bedankt voor je reactie maar ik kan dat topic niet inzien. Ik moet mij registreren wat ik ook gedaan heb maar heb verder nog niks gehoord of mail gekregen voor bevestiging. Dus kan nog niks zien helaas.

Jeroen
Koen_205
Posts: 62
Joined: 19 Feb 2016, 18:58

Re: Raamgeleider Cabrio

Post by Koen_205 »

Beste Jeroen,

Er zijn 2 mogelijkheden waar je bij beide toch een donor rubber nodig hebt van een sloop.

1) Als de rubber gescheurd is ter hoogte van het einde van de deur kan je er een stukje tussen plakken. Dit wordt meestal zo gedaan

2) Dit is wat ik gedaan heb, het vraagt wel wat tijd en geduld ;)

Na wat denkwerk naar het zoeken naar de beste oplossing ben ik erop uit gekomen om de raamlikker te verlengen door er een stuk tussen te zetten ter hoogte van de spijl. Ik heb dit zo gedaan omdat er in de rubber ook nog een metalen strip zit die ook gaat roesten met loop van tijd en zo kan ik deze eruit trekken en vervangen door iets anders.

Na mooi op te meten welke lengte mn rubber moet hebben om mooi achter de spiegel te komen, waar de inkeping voor de spijl zich bevindt, en nog wat speling te hebben op de strakte van de rubber om inkrimping de komende jaren te voorzien, ben ik beginnen snijden totdat ik 3 stukken had voor de buitenkant.

De metalen strip heb ik eruit gehaald met een fijne tang en de holle ruimte waar de strip in zit van het deel voor de spiegel en het deel aan de spijl doorgeblazen met de compresseur. Daar kwam toch redelijk wat roest uit! Dan wd40 ingespoten en nogmaals doorblazen totdat alle vuil verwijdert is.
Dan heb ik een harde zwarte snelspanner gevonden die dezelfde breedte en dikte heeft als de metalen strip, waarmee ik de 3 stukken rubber in elkaar kan schuiven!

In de speciaalzaak een goede zwarte lijm gekocht speciaal om auto onderdelen te verlijmen (kraftkleber) die ook nog een beetje flexibel blijft na het drogen en dan het zaakje gelijmd en een nachtje laten rusten!

Voor de afwerking moet ik de naden nog verder gelijk maken en dan voeden met een product speciaal voor rubbers!
image.jpeg
image.jpeg (133.32 KiB) Viewed 8675 times
image.jpeg
image.jpeg (97.64 KiB) Viewed 8675 times
Veel succes!

Koen
205 XR 1.3 1984
205 Sacré Numéro 1.1 1995
205 CJ 1.4 1992
RogerSch
Posts: 348
Joined: 02 Feb 2016, 19:31

Re: Raamgeleider Cabrio

Post by RogerSch »

Mooi werk Koen
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
A110
Posts: 45
Joined: 02 Feb 2016, 20:27

Re: Raamgeleider Cabrio

Post by A110 »

Bedankt, zeer mooi verslag hier kan ik wel iets mee.
Post Reply