Mijn busje d4a 1956 -403Friesland-

Voor modellen als de D3, D4, J5, J7 en J9
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Mijn busje d4a 1956 -403Friesland-

Post by MeneerPeugeot »

Berichten gekopieerd van het eerdere forum :)
403 Friesland wrote:Gelijk ook maar hier even draadje verder.
Dit is dus de bus die ik in volgens mij 2011 gekocht heb ,zag hem op internet en dacht ,ik ga kijken en als het een verrotte bak is dan laat ik hem lekker staan.
Maar de staat van het plaatwerk was juist er goed ,ja niet perfect maar zeer weinig laswerk .
Uiterlijk moet hij wel opgeknapt worden ,heb ik deels al gedaan maar ja er gaan zo veel ander projecten tussendoor evenals soms wat reparatie,s om de hobby te kunnen betalen.
Motor is kapotgevroren en weer dichtgemaakt maar ik heb een motor klaargemaakt die er eigenlijk zo snel mogelijk in moet zodat is de oude motor weer kan gebruiken voor onderdelen aangezien die wel mooi en rustig kan lopen.
Onderdelen is alleen wel lastig ,de aandrijfassen moeten aangepakt worden en dat is gelijk ook het lastigst te vinden onderdeel van zo,n bus en wat anders pasmaken daar begin ik voorlopig maar niet aan.
Maar blijft een leuk en vooral zeldzaam ding wat toch echt een keer aan de beurt moet zijn.
Kenteken is geen probleem ,de grijze kaart heb ik dus alleen even naar de rdw en we hebben een kenteken.
Image
Opvallend is de hoeveelheid ruimte voor zo,n kleine bus, veel mensen kunnen er gewoon in staan ,voor mij net ongeveer 5 cm te laag maar dat maakt niet uit.
403 Friesland wrote:Nou het enige filmpje wat ik nog heb en dat is van mijn bus, hier stond de startmotorbendieningskabel nog te strak dus dat rammelde raar ,verder liep hij wel aardig na weet ik veel hoeveel jaren stilstand
https://www.youtube.com/watch?v=I_Ma4RTzFgc
MarcoPeus wrote:Peugeot he, blijft lopen
MeneerPeugeot wrote:Wat een gaaf Busje, en dat Filmpje 8-) 8-) 8-)
Lijkt me erg machtig om zoiets na zoveel jaar opnieuw te horen lopen
Harrie wrote:na 15 minuten al weer lopen, geweldig.

eigenlijk zou je de D4A zo moeten laten, in de lijnolie zetten en technisch wel tip-top maken, dan heb je een unieke D4,
al is het dat nu ook al, maar daarna rijdbaar en niet bang voor een paar druppels regen.
Het interieur kun je afwerken, isoleren ( geen galmkast meer tijdens het rijden ) en nuttig gebruiken.
Een goede matras + beddegoed, een stoofje en wat heb je dan nog meer nodig ? :D :D
grt, Harrie
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn busje d4a 1956 -403Friesland-

Post by 304 Friesland »

Het word tijd dat dit busje ook weer wat aandacht krijgt, hij staat al weer een poosje onderdak achter op het erf aangezien hij eerst in de schuur stond en eigenlijk net iets te veel ruimte in beslag nam en de 201 een stukje minder ruimte in beslag neemt staat deze dus daar.
Laatst een keer geprobeerd hem te starten maar lukte met geen mogelijkheid ,van alles geprobeerd maar niet willen lopen ,ik twijfel beetje aan de ontsteking al heb ik die ook al uitgewisseld met andere bobine .
Hij moet naar binnen zodat ik de motor er in kan zetten die ik klaargemaakt had omdat de oude gescheurd is en ik dit toch netjes wil hebben.
Ik heb nog een kachel gekocht van bagnole van daf die moet in de bus aangezien er nu niks in zit en ik dat toch wel graag wil.
Nou ja zodra het mooi weer word maar eens aan beginnen ,eerst de witte 403 maar eens een kenteken en apk en dan zien we wel weer.
Moet ook nog de kachel van de c5 uit elkaar halen ,met de kou is er een klep geknapt wat wel vaker voor komt maar die zit in het kachelhuis en dus moet het dasboard er uit ,kleppen waren 72 euro dat valt mee alleen nu het werk nog.
Als je dat door een garage laat doen dan kan het niet uit ,dagwaarde 1500 euro en volgens garage 2 dagen werk maar ja ik doe het natuurlijk wel zelf .
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn busje d4a 1956 -403Friesland-

Post by 304 Friesland »

Deze week hier maar weer eens mee bezig geweest ,naar binnen gesleept met moeite en daarna de motor er uit en de andere er weer in , het probleem van de ontsteking zat deels in een slecht stekkertje op de bobine en nog een dubieuze verbinding op de verdeler maar deze doet het nu wel weer en motortje loopt weer.
Nog niet compleet naar mijn zin ,ik denk dat de verdeelkap en kabels een oorzaak zijn ,bij trekken begint hij te sputteren en te ploffen wat denk ik een te zwakke vonk is .
Ben er wel achter dat het bij deze motoren wel zaak is de waterpomp er af te halen en te controleren of deze goed is en of het plaatje nog wel in de kop zit achter de waterpomp.
Nu 2 losgehaald waar van dit bepaald niet fris meer uit zag en allebei het plaatje niet meer op zijn plek zat wat de koeling geen goed doet.
Nu eerst de laatste dingetjes maar even monteren en dan moet hij eerst maar weer naar zijn plekje achter terug .
Ik heb delen van de oude motor nodig voor de pick up ,deze heeft zo ver ik het kan oordelen een beetje een ruim drijfstanglager wat net aan tikt tijden de eerste secondes als hij loopt ,dat hoort niet en waarom onderdelen kopen als er goede gebruikte voorhanden zijn.
Word alleen wel beetje rommelig zo ,aan 3 auto,s tegelijk werken en dan ook nog andere klussen tussendoor :oops: :oops: :oops:
Image
opening lijkt klein ,onderste balk kan er niet uit maar is toch groot genoeg om de complete motor met carter en al er door heen te halen.
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn busje d4a 1956 -403Friesland-

Post by 304 Friesland »

Het was al weer een ruim half jaar rustig rond deze bus maar hij staat weer binnen ,heb meerdere dagen vrij dus het word tijd dat hier ook weer eens wat aan gebeurd.
Ik ben met verf bezig aan de buitenkant ,ja helaas toch maar rollen omdat de vlakken voor mij gewoon veel te groot zijn om netjes te kunnen spuiten, maar de kleuren combi is wel aardig vind ik zelf ,mint groen onder en bovenkant creme het groene is wel een heftig kleurtje.
Er zat bij deze ook een achterbumper op die uit 4 delen bestaat ,dus 2 delen op de zijachterkant en ook nog 2 stukken op de deur.
Het ziet er vrij professioneel uit dus ik denk dat het toch of een optie of een sierstuk is geweest vroeger.
Zo heeft deze ook sierstripjes op de voorkant ,zal er nog wel een keer een foto van maken binnenkort als hij in de verf zit.
Het word denk ik toch maar een eenvoudig campertje .
Ik zit nog wel weer te malen met een ander plan, ik wil bekijken of ik er een 1600 tu blokje in kan maken ,deze heeft haast 2 keer zo veel vermogen en is wat formaat betreft mooi klein ,pasplaat maken zal veel werk zijn en hij moet eigenlijk wel onder de originele kap passen dat kan spannend worden wat breedte betreft.
Ik weet het nog niet , ik heb een kapot blokje liggen om te passen en ook nog een koppelingshuis dus dat binnenkort maar eens bij elkaar houden en kijken hoe dat uit komt , hij zal er vast wel veel makkelijker mee rijden .
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 402
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: Mijn busje d4a 1956 -403Friesland-

Post by Bart-Peugeot »

Leuk plan om er een TU in te bouwen.

Succes!
In bezit van een 308 en 504.
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn busje d4a 1956 -403Friesland-

Post by 304 Friesland »

Nou toch maar weer even een kleine update over het hoe en wel van mijn busje, gisteren een 206 opgehaald met een 1600 8 klepper die als het allemaal wil in de bus moet komen .
Motor loopt erg mooi en trekt goed en met 185dkm moet hij nog wel even mee kunnen.
Ook ben ik al aan de inrichting begonnen ,wel vrij simpel links en rechts een bank van 2 meter en aan de voorkant 2 keer 2 grote lade,s en bij de wielkasten ook bergruimte.
Nu bezig met een aanrechtblaadje met kookplaatje .
Buitenkant is natuurlijk ook nog niet klaar maar nu met het mooie weer doe ik dat net zo lief buiten ,stof kan goed weg en volop licht.
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Mijn busje d4a 1956 -403Friesland-

Post by MarcoPeus »

Leuke klus man, is je bus een voorwielaandrijver? Ben benieuwd hoe je e.e.a. gaan monteren/operationeel krijgen. Leuk project om te volgen. Ik hoop dat je veel foto's kunt maken en delen met ons.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Jacqabe
Posts: 178
Joined: 21 Feb 2016, 19:29

Mijn busje d4a 1956 -403Friesland-

Post by Jacqabe »

Van de week even gezien, begint al echt op een campertje te lijken.
En met wat meer pk's van de 206 motor is het vast geweldig om mee op stap te gaan. Alleen straks nog even die 206 kabelboom wegwerken :-)
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn busje d4a 1956 -403Friesland-

Post by 304 Friesland »

Ja dat is wel even andere koek dan die paar draadjes die er nu in zitten maar ik heb hem nu bijna zo ver uitgedund dat hij uit de 206 kan en naar de motor vanaf de auto zijn het nog zo,n 14 draden maar daar zitten gelijk alle sensor draden ook bij dus meer word het niet .
Het zal dan een van de weinige d4a zijn met een echte en werkende diagnose stekker als alles gaat lukken :D :D
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Mijn busje d4a 1956 -403Friesland-

Post by 304 Friesland »

Even een paar foto,s ,een van de mal die moet dienen om een tussenplaat te maken en 2 andere van de demontage van de 206 en het zorgvuldig uitdunnen van de kabelboom zodat deze te gebruiken is in de bus.
Image
Image
Image
Ik ben inmiddels al iets verder ,de klokken hangen nu bij de motorruimte en er zitten nog maar een paar draadjes naar achteren ,van de tankmeter,benzinepomp en handrem deze moet ik nog uitzoeken en even merken dan is alles los en bij de motor die nog steeds start en loopt met werkende meters.
Ik doe alles zonder schema , het zal wat meer tijd nemen maar nu weet ik wel dat het er werkend uit komt en dus ook weer werkend in de bus zou kunnen mits het allemaal lukt want het is toch wel een hele klus .
Post Reply