Het Peugeot 103 topic

Voor de Peugeot brommers
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Wellicht eens tijd voor een uitvoeringsoverzicht van de 103 door de tijd heen.
Er hebben namelijk veel verschillende uitvoeringen bestaan van de 103:


Fase 1 De 103 wordt in 1971 gelanceerd. De eerste versies, conventionele gebruiksmachientjes, hebben een massieve en platte bagagedrager (zijtassen kunnen worden gemonteerd). De motor, met een vermogen van 2 pk, wordt met lucht gekoeld en heeft een pedaalstart.
  • 103 AR: is uitgerust met voor- en achterschokdempers, trommelremmen met een diameter van 80mm, spaakwielen en een kilometerteller / snelheidsmeter. De swingarm biedt ook plaats aan de pedalen.

    103 AV: heeft een eenvoudig frame zonder achtervering. Zowel de AR als de AV hebben een kleiner achterlicht dan de latere versies. De koplamp is klein en rechthoekig, later komt er een meer vierkant model.

    103 V: is nagenoeg gelijk aan de AV maar met variomatic.

    103 S: heeft geen chroom en geen grootlicht en is verder gelijk aan de AR, geleverd in blauw.

    103 L: ongeveer gelijk aan de AV, met extra chroom (voorspatbord, rooster onder de koplamp op vork en verchroomde gereedschapsdekseltjes onder het zadel).

    103 LS: luxe versie met chroom voorspatbord, snelheidsmeter.

    103 VS: met variomatic op de krukas.

    103 LVS: luxe versie met chroom en variomatic


Fase 2 Vanaf 1977 verbeterde aandrijflijn en ontsteking. Uiterlijke aanpassingen en heel veel specials, het succes gaat nu goed lopen.
  • MV en MVL: de MV vervangt de VS en de MVL vervangt de LVS. De nieuwe modellen zijn beter afgewerkt en, geavanceerder. De rechthoekige koplamp wordt vervangen door de vierkante koplamp, en de kracht stijgt tot 2,5pk dankzij de verbeterde variomatic en de semi elektronische ontsteking. De MV behoudt zijn spaakwielen en heeft geen teller. De MVL is ondertussen uitgerust met Leleu geklonken sterwielen, een snelheidsmeter, een remlicht en een meer kleine dingen. Vanaf 1987 zijn de 103’s uitgerust met elektronische ontsteking.

    L2 en ML: komen meest overeen met de L en de LS.
    Altijd zonder variomatic. De L2 zonder achtervering en de ML met achtervering, verdere onderlinge verschillen zijn minimaal.

    SP: de SP is mechanisch gelijkwaardig aan de 103 MVL, maar het uiterlijk bevat de verschillende wijzigingen die de jeugd van die tijd verlangt. Een grote vork, langere achterschokbrekers en een ronde koplamp. De eerste 103 SP’s zijn metallic groen met spaakwielen, snel komen de sterwielen, vijfspakig geklonken en ‘open’ uitgevoerd. De volgende generaties krijgen gesloten vijfspakige geklonken wielen Al snel komen de eerste fabrieksspecials, sommige zelfs met eigen type aanduiding. De SP evolueert in 103 SP2in 1986 met gestroomlijnde rechthoekige koplamp, kleinere hoekige tankdeksels en 2,8pk (2,9pk voor de vloeistof gekoelde motor), elektronische ontsteking.

    SPR: Al in 1980 wordt het assortiment verrijkt met de "SPR", in blauw metaalkleur met sterwielen en iets meer gepolsterd "comfort" zadel. Deze verscheen in een nieuwe kleur: middernacht blauw, voor de gewone SP kwam er: rood, zwart, lichtblauw, wit.

    SP SLC: De 103 SLC (Sport Liquid Cooled) was een 103 SP met vloeistofkoeling, het eerste model van het merk uitgerust met dit soort koeling.

    103 Turbo 16: Beperkte reeks gebaseerd op 103 SP (1987) volledig wit, gladde tank, Leleu velgen, specifieke uitrusting als accessoire verkrijgbaar via Cyclostand de toebehoren winkel van Peugeot Cyclesvork, stickers en specifieke decoratie. Er zijn twee versies van de 103 Turbo 16: T16 versie 1 en T16 Versie 2 met vierkante achterbrug. 103 T16’s zijn zeldzaam, het is moeilijk om het aantal geproduceerde versies vast te stellen; het was mogelijk exacte kopieën te maken met door Cyclostand verkochte accessoires.

    Z: een spaarmodel zonder enige luxe.

    SP Land of SPL: "militaire" versie, kaki kleur, spaak wielen.

    Racing: een race model, weinig geleverd. Ondanks de SP voorvork en andere speciale delen toch geen SP kloon.

    Chrono: een sportieve directe opvolger van de 103 Racing met een langgerekt zitje, verlaagd stuur en agressieve zwarte en rode kleuren. Meest kenmerkend een buis tussen balhoofd en zadel. Ook de bagagedrager is anders van ontwerp.


Fase 3 In 1989 komen aanpassingen aan blok met een kickstarter waardoor op veel modellen de trappers verdwijnen, ook retro 103’s verschijnen.
  • SPX , SPX LC en FUN: belangrijke evolutie van de 103 door een kickstarter toe te voegen. De pedalen verdwijnen, 3pk motor met 14mm carburateur (in plaats van 12mm), korte rechthoekige swingarm, gestroomlijnd front van de SP2. De Fun is geproduceerd op basis van SPX maar met flitsende neon kleuren (paars, roze, heldergeel).

    SP3: vervangt de SP2 in 1989 en krijgt aluminium driespaaksgietwielen i.p.v. de geklonken vijfspaakswielen.

    Clip: limited edition, mechanisch als SPX, maar minder duur met een retro-look van SP omdat het een ronde koplamp houdt. Verkrijgbaar in drie kleuren: zwart, blauw, wit.

    Vogue en Vogue Evolution: afgeleid van de 103 Z, de eerste Vogue verscheen in 1988 en waren de low-end en goedkope modellen van de 103 op dat moment. Verkrijgbaar in vier uitvoeringen: R, T, S en V. Deze waren basic 103’s, minimale uitrusting, alleen de Vogue V had een variomatic als extra, de Vogue R had niet eens achtervering. Net als de andere 103's werd zijn chassis en esthetiek gemoderniseerd in 1996, met zestien-inch wielen. De Vogue zal uiteindelijk de Z vervangen. Ze kunnen dan een optioneel groot licht, toeter, een rechter spiegel en een windscherm ontvangen. In 2016 is het het enige 103 model wat in Frankrijk nog te koop is, in alle andere Europese landen is het allang afgelopen.

    HP : eerste officiële 103 chopper stijl, in feite een hommage aan de verhoogde en verchopperde uitvoeringen zoals deze in de jaren tachtig in de Nederlandse randstad reden, deze 103’s worden speciaal gemaakt en slechts 103 worden uitgerust met het speciale blok met dubbele variomatic. Verder hebben ze een hydraulische Paioli voorvork, langere achter schokdempers en een langere zwenkarm, chopper stuur model koehoorn, chopper zadel, lange Lafranconi uitlaat. De HP is alleen verkrijgbaar in een Inca Blue kleur (donkerblauw metallic).Ook de HP met gewoon blok is een zeldzame brommer omdat het een heel erg dure uitvoering was op dat moment.

    HP2 en HPL: chopper opvolger van de HP, veel speciaal delen zijn niet meer aanwezig als de verlengde achtervork en de speciale uitlaat. De HP2 is leverbaar in wit (met rode wielen en zadel), de HPL in bordeaux metallic (zadel beige en goudkleurige wielen) en zwart metallic (zadel beige en goudkleurige wielen).

    Indiana en Arizona: vereenvoudigde HPL met behoudt van de chopper stijl. Indiana heeft wielen met zestig spaken. De lange vork is weer vereenvoudigd naar een oud model, de zijdeksels worden weer plastic. Het stuur is hoger en minder gebogen dan HP en HPL.

    CRX: een offroad model dat weinig verspreid is.

    Spectrum: 103 SPX met voorvork van 103 MVL en specifieke decoratie.

    MVX: De MVX is gebaseerd op dezelfde mechanica als de SPX, maar past meer in stijl van de MVLs.

    Pro: De Pro is een echte werkmachine, gemaakt voor transport.

    RCX, RCX LC en RCX R: frame en motor identiek SPX, maar verlaagd stuur, een verstevigingsbuis, een dubbele zitting. LC-versies zijn vloeibaar gekoeld en hebben instelbare gasdempers. Bij ons nooit geleverd maar in Frankrijk een hit.


103 FOX in feite een geheel nieuw model vanaf 1996 wat in bijna niets meer overeenkomt met de oude 103. Nog niet klassiek dus verder niet meer interessant voor dit forum.
  • Fox: is erg populair bij pizza-bezorgers. deze machine bestaat uit een 103 frame en een scooteraandrijving.

    FXR: het Fox Racing model, late opvolger van de Chrono.
Last edited by Beeperhorrie on 09 Feb 2023, 19:59, edited 12 times in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

1987. Peugeot 103 geschiedenis wordt geschreven; de SPX dient zich aan. Hij zal het volhouden tot 2003. Een lange carrière waarin ook veel specials verschijnen.
De SPX heeft een aangepaste ophanging en aangepast blok en aandrijving. Geen trappers meer maar een echte kick-starter. Verder wordt er niet te veel geëxperimenteerd (gelukkig) het is het nieuwe topmodel wat dus door zal blijven lopen tot in de 103 Fox serie.
Vrijwel vanaf het begin is er ook de SPX-LC dus met waterkoeling. Het opvoeren blijkt wat minder gemakkelijk dus is er niet meteen gigantisch animo voor de SPX. Het sportief ogende uitlaatje is net zo afgeknepen als het originele potje van de andere 103's. Al snel zal de aftermarket er op in springen en na een aarzelende start wordt dit een van de latere succesnummers van de 103. Qua opvoeren blijkt de primaire overbrenging niet opgewassen tegen extreme vermogens en snelheden dus hier blijft het aloude blok superieur.

De 103 SPX van 1987 (leverbaar vanaf juni, ongebruikelijke datum voor Peugeotbrommers) heeft zwarte stroomlijnkappen versierd met rode stickers in overeenstemming met zijn handvatten, zadel, instelbare schokdempers en heeft nog steeds de Leleu velgen van de gewone SP.

De 1987 uitvoering, alleen in zwart met rode accenten
Image


In 1988 wordt de 103 SPX in de catalogus gepresenteerd met een luchtgekoelde of vloeistof gekoelde motor (SPX LC = leverbaar tot 1995). Er zijn twee kleuren beschikbaar: antraciet grijs met rode accenten en blauw met gele accenten, nog steeds met Leleu velgen.
Vanaf 1989 ruilt de SPX zijn Leleu's in voor 17-inch Grimeca lichtmetalen driespaaks gietwielen, de remtrommels groeien naar 90mm. De zwart met rode uitvoering komt terug om de kleurvarianten te versterken. De decokit verandert enigszins. Vergelijk dit met de eerste uitvoering. Ook de Fun en Fun LC komen op de markt.

De 1989 uitvoering, met Grimeca wielen en aangepaste decoraties
Image

De Fun broeders
Image


Van 1992 tot 1993 verandert alweer de decoratie. De stijl is met flitsende letters en verfstrepen conform het tijdsbeeld. De kleuren zijn blauw met gele accenten en donkergroen met grijze accenten. Die laatste werd voornamelijk geleverd in de vloeistof gekoelde uitvoering.

De 1992 variant met aangepaste decoraties
Image

Ook vanaf 1992 deze SPX LC in (205GTI) donkergroen
Image


In 1994 wordt de SPX uitgerust met een kettingrand (de SPX LC had die al een jaar eerder) en een nieuwe kapje voor de gereedschapskist. Het bagagerek wordt zwart. De kleuren zijn zwart met grijs, blauw met grijs en lichtgroen met grijs. Vanaf 1995 komen er vijfspakige Bernardi velgen.

De 1994 uitvoering in lichtgroen
Image

De 1995 uitvoering met Bernardi velgen
Image


1996 markeerde een belangrijk punt in de carrière van de 103 SPX met het verschijnen van een nieuwe generatie, de SPX in M uitvoering, de officiële typeaanduiding bleef SPX. Deze is gebouwd rond het nieuwe frame met een brandstoftank van 5 liter.
De vijfspakige Bernardi's ruim het veld voor driespakige 16 inch velgen met een grotere 100mm trommel in het voorwiel.
De zijkappen, inclusief spatborden, zijn gerestyled. De decokit verandert volledig. De handgrepen, remhendels, koplamp en toeter worden ook aangepast. De automatische decompresseur wordt verwijderd.
Met de nieuwe uitvoering is ook definitief het doek gevallen voor de SPX LC.

De 1996 uitvoering ten voeten uit
Image


In 1999 maakte de volgende generatie van Peugeot 103 SPX zijn opwachting. Op het menu: nieuwe decoratie kit, 12 volt elektrisch systeem plus CDI ontsteking. De nieuwe kleuren zijn: zwart met grijs, blauw met grijs en rood met grijs.

De 1999 uitvoering met grijze zijkappen
Image


De SPX-E serie markeert in 2002 het einde van het bewind van de 103 SPX. Ook deze heeft gewoon SPX als typeaanduiding. Het onderscheidt zich door zijn nieuwe decoraties en een (zeer matige werkende) lenskoplamp. Let ook op het wegvallen van reflexreflectoren op het stuurkuipje.
De 103 SPX, een van de vlaggenschepen van het merk, verdwijnt in 2003 uit de catalogus waardoor de 103 Vogue en de Fox de enige overgebleven modellen zijn.

De Laatste SPX met lenskoplamp
Image
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 13:29, edited 3 times in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Te koop op Marktplaats: een originele 103SP land.
Geen kenteken wel behoorlijk compleet en origineel.

https://link.marktplaats.nl/m1228117237
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 13:29, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

De 103V. Waarom een dergelijk kaal brommertje werd uitgerust met een variomatic? Met de eerder uitgebrachte 101 / 102 werd vanaf de start ervaren dat een automatische koppeling in heuvelachtig gebied niet voldoende was om op snelheid te komen en te blijven. De variomatic kon het topvermogen koppelen aan de maximaal haalbare snelheid op hellingen. Ook de acceleratie heuvel op was beter, dus niet verplicht mee fietsen meer. Wel afzien bij kuilen in de weg want zonder achtervering was het niet bepaald een genot op de klinkertjes met een 103V.

Image
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 13:30, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Aan het einde van het jaar waarin definitief een einde is gekomen aan de Peugeot 103 is het meteen ook tijd om de geschiedenis van de 103 eens neer te zetten.

Peugeot 103, een succes nummer!

Het ontwerp van de 103, net als de 102 en 101 wordt geleid door ingenieur Edmond Padovani, voormalig technisch directeur van de fabrikant van Terrot motorfietsen, welk merk in 1959 door Peugeot werd overgenomen. De onderdelen van de 103 worden hoofdzakelijk gemaakt en geassembleerd in Frankrijk.
De Peugeot 103 heeft een motor van 49,13cc (boring en slag: 40 x 39,1mm), snelheid 45 km/uur.
De tank heeft een inhoud van 3,69 liter (waarvan 0,5 liter reserve) en biedt een bereik van ongeveer 100km (inclusief 10km reserve). Brandstof is zoals voor alle niet van een mengpomp voorziene brommers een benzine-oliemengsel (3 tot 5% olie).

De allereerste 103 werd op de markt gebracht in 1971 als model tussen de 102 en de 104. Die laatste werd door Peugeot zelf als verouderd beschouwd en zou niet te lang meer in productie blijven. De eerste 103 heeft een complete uitrusting: voor en achter vering, snelheidsmeter, en zelfs optioneel richtingaanwijzers, remlichten en claxon. Dit model, dat later de MVL wordt, draagt echt bij aan het succes van 103.

Tot begin jaren tachtig bestaan de 101, 102 en 103 naast elkaar in soms concurrerende uitvoeringen. Waar de 101 en 102 steeds meer het karakter van spaarmodel krijgen en er steeds minder uitvoeringen komen geldt dit niet voor de 103. In de loop der jaren is die verkrijgbaar in vele versies, variërend van rustieke modellen, met en zonder variomatic, met en zonder achtervering en met en zonder snelheidsmeter, tot geavanceerde modellen zoals SPX, RCX, om te eindigen met de Fox die, hoewel een 103, toch wel extreem ver van de eerste 103’s af staat en eigenlijk een volledig nieuw model is.

In tegenstelling tot de 101 en 102 motoren heeft de 103 vanaf het begin een membraan aanzuiging, waardoor deze veel meer kracht en flexibiliteit biedt dan de 101 en 102, met zuigersturing. Ook blijkt deze motor erg schoon en nog lang mee te kunnen zonder ingrijpende aanpassingen voor de uitstoot.
In de loop der jaren ondergaat de 103 aanzienrijke evoluties, zowel vanuit het oogpunt van de motorisering als die van het uiterlijk.

Het einde

Geconfronteerd met de opkomst van de schakelbrommer in de jaren tachtig en de scooter in de vroege jaren 1990, begonnen de verkoopcijfers van de 103 langzaam te dalen. In de late jaren 1990 en begin deze eeuw zal die daling versnellen, vooral vanwege de komst van zeer goedkope Aziatische scooters.

De 103 SPX, een van de latere vlaggenschepen van het merk, verdwijnt in 2003. De laatste 103 die in Frankrijk werden geproduceerd verlieten de fabriek in 2006. Alle modellen die na 2006 in Europa worden geleverd zijn gemaakt in China.
De Peugeot 103 wordt niettemin nog steeds geproduceerd in Casablanca, Marokko. En wordt daar geleverd in verschillende versies (vergelijkbaar met de oude 103 MVL, SP3 en Fox wel allemaal met pedalen) en wordt niet geëxporteerd naar Europa. Vergelijkbare modellen worden ook gemaakt in Turkije voor de lokale markt onder het merk Ramzey.

Er blijven nog altijd aanhangers van de aloude damesbrommer, In Nederland zijn we allang veroordeeld tot de Tomos. Maar zelfs begin 2017, meer dan dik veertig jaar na de eerste release van de 103, bood Peugeot de103 Fox Vogue nog steeds aan.
In mei 2017 verdwijnt het model definitief uit de prijslijsten. De 103 aangedreven door een 2takt motor had zonder moeite de Euro 3 standaard gehaald maar kan de Euro 4 standaard niet halen zonder ingrijpende wijziging van de, inmiddels verouderde, motor. Net als de overgang naar een 4takt motor zouden de ontwikkelingskosten nooit meer voor een winstgevend model zorgen.
Na 46 jaar is het over en uit voor de 103 en meteen ook voor de ‘damesbrommer’ bij Peugeot.
Wie toch wil brommen en Peugeot wil blijven rijden is nu veroordeeld tot de ‘race plees’, de scooter dus.

Het is natuurlijk niet onmogelijk dat Peugeot over een paar jaar een nieuwe 103 met een elektromotor levert. De brommer divisie heeft door de tijd heen genoeg blijk gegeven van lef door gedurfde projecten gewoon op de markt te brengen.

Tegenwoordig worden de originele 103’s die in de jaren 70 tot 90 op de markt zijn gebracht, in toenemende mate gezocht door verzamelaars en historische gebruikers van deze voertuigen. Ook is de aftermarket nog steeds volop actief en zijn onderdelen nog steeds niet moeilijk te verkrijgen, ook niet voor de oudste 103's.
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 13:35, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Hier begon alles mee. Gedurende een paar maanden was de AG de eerste en enige 103 op de markt, de AV (zonder achtervering) kwam dus wat later.
De AG was voor een simpele automaat brommer wel erg compleet. Voor Nederland zat er bijvoorbeeld ook een remlicht op, iets wat een paar jaar later niet meer standaard was op alle modellen. Ook kon de AG uitgerust worden met knipperlichten.
Vanaf de start waren er behoorlijk wat accessoires leverbaar. Tassen, tasafhouders (zodat grote krantentassen niet in de wielen komen) windschermen, bagagedragerklem, zijstandaard, enz.
Kleuren groen, oranje, beige en rood. De eerste twee zouden tot in de jaren tachtig blijven.

Het eerste onderdelenboekje
Image

Een meteen al stevig in gebruik genomen AG in februari 1972
Image
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 13:37, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Le moteur

Het motortje van de eerste 103 is langzaamaan door geëvolueerd naar de laatste 103, Later gekomen motortjes als het 105 blok in de 103 HP en de scooterachtige blok/aandrijving constructies van de luxe Fox uitvoeringen zijn voor 2017 alweer verdwenen.


Een stukje blok geschiedenis
De eerste modellen hebben 2pk, aan het einde van de productie is dat opgelopen tot 3,3pk. Natuurlijk niet voor Nederland waar er een extreme angst heerst bij de overheid voor sterke brommers.
De eerste motoren van de 103 zijn uitgerust met cilinders met twee zijdelingse spoelpoorten en simpele elektronica (twee spoelen, een voor ontsteking, de andere voor verlichting 6W - 6Volt) met contactpuntjes.
Later komt er een cilinder met drie spoelpoorten en een aangepast cartertje. De stroomopbrengst wordt verhoogd naar 15W bij 6Volt, ook komt er een speciale spoel voor het remlicht en twee beschikbare slots om de optionele richtingaanwijzers te voeden (bij de eerste 103 met knipperlichten worden deze aangedreven door een kleine batterij die onder het zadel is geplaatst). Pas in 2003 gaat de verlichting naar 12Volt.

In 1986/1987 krijgen vrijwel alle modellen een elektronische ontsteking welke betrouwbaarder is dan contactpuntjes en ook nog eens een sterkere vonk afgeeft.

In 1985 verkocht Peugeot zijn eerste vloeistof gekoelde 103: de 103 SP-LC (of SLC), gebaseerd op 103 SP. Dit model is niet elk jaar leverbaar en wordt ook maar beperkt geleverd. Later wordt de vloeistofkoeling alleen aangeboden op de SPX en RCX, vanaf 1996 alleen op de RCX.

Rond de eeuwwisseling maakt de (vaak lostrillende) uitlaatwartel plaats voor een conventionele aansluiting met twee boutjes.


Motor techniek
De 103-motor is een hellende tweetakt. De brandstoftoevoer gebeurt via carburateur, een membraan en twee overstroom poorten. Deze poorten gingen in het begin van de jaren 80 van twee naar drie.
De cilinderinhoud is exact 49,1cc (40mm boring, 39,1mm slag).
De carburateur (origineel Gürtner) van12mm en groeit later tot 14mm.
Het vermogen stijgt van 2pk naar 3 pk bij ongeveer 6000 toeren, Voor Nederland blijft het een afgeknepen boel en komt het nooit verder dan 1,6pk.
De compressieverhouding heeft zich in de loop van de geschiedenis ontwikkeld van 8,5 op 1 tot 10 op 1 op de laatste modellen.
De magneet ontsteking (zonder accu) bevindt zich aan de rechterkant van de motor. Eerst met conventionele contactpuntjes, in het midden van de jaren tachtig zal het elektronisch worden, waardoor de betrouwbaarheid verbetert.
De motor stopt door een handmatige decompressieklep op de cilinderkop te gebruiken. Deze kan ook ondersteunen bij de start om het motortje in beweging te krijgen.
De koeling gebeurt door lucht die langs de koelribben van de cilinderkop en de cilinder gaat. Met de 1985 SLC wordt voor het eerst vloeistofkoeling geïntroduceerd. Dit systeem werkt met een thermosiphon zonder circulatiepomp. De radiator wordt dan onder de tank geplaatst. Vloeistofkoeling zorgt ervoor dat de koeling beter kan werken omdat de hoek van de koelribben van de cilinder met 45° ten opzichte van de rijrichting verre van ideaal is en de cilinderkop de meeste rijwind afvangt. Vooral opgevoerde 103’s hebben last van oververhitting.
De motor wordt gestart door deze aan te fietsen, dit kan zowel rijdend als op de standaard. De SPX introduceert een kickstart met automatische decompresseur, die via de riem op het vliegwiel werkt en de pedalen worden vervangen door vaste steps.
De motoren zijn oorspronkelijk uitgerust met een stille cilindrische uitlaatdemper, het zogenaamde 'potje'. Vanaf de SPX kwamen er meer gewilde uitlaat vormen die overigens ondanks het uiterlijk geen ‘snelle’ uitlaten waren.

Opengewerkt blokje met drie spoelpoorten en wartelcilinder uit de jaren 70/80
Image

Standaard motortje van de laatste uitvoering
Image


Opvoeren
Net als veel andere brommers op de Nederlandse markt hadden de 103 snelheidsmeters een erg optimistische kijk op de wereld. Niet zelden stond het naaldje met stip op vijftig terwijl de snelheid effectief precies op veertig zat.
Het was vrij makkelijk om de snelheid naar zeventig kilometer per uur (echt dus zestig) op te voeren. De vervroeger van de ontsteking was vastgezet en kon simpel losgemaakt worden. Als dan ook de uitlaat direct na het bochtje werd doorgezaagd, het pijpje wat de demper in ging werd verwijderd en de bocht er weer werd opgelast was het klaar. Beter lopen, zuiniger, sneller en sterker.

In de jaren tachtig en negentig was er enorm veel mogelijk op het gebied van opvoeren. Natuurlijk ook voor de 103. Met cilinder kitjes van o.a. Zeta en Malossy waren snelheden haalbaar van tachtig echte kilometers. De kwaliteit werd bepaald door de dikte van de portemonnee. Er kon gekozen worden voor goedkope gietijzeren cilinders (met zeer slechte thermische eigenschappen die warmlopers tot gevolg konden hebben) tot aluminium exemplaren met nicasil cilindervoering en waterkoeling. Inhouden liepen uiteen van 49cc tot 73cc, boringen van 40mm (standaard) tot 47mm. Voor wie echt wilde investeren was het mogelijk een aangepast carter met een andere krukas met 42,1mm slag (39,1 standaard) en 50mm cilinder te kopen. Goed voor bijna 83cc.

Snel blokje met 15mm carburateur, Polini 65cc cilinder en speciale poelie
Image

Het standaard 12mm Gürtner carburateurtje moest natuurlijk wijken voor een groter exemplaar, meestal een Dell’Orto van 15mm tot soms wel 30mm.
Bij de grotere carburateur hoorde vanzelfsprekend een aangepast cartermembraan; grotere tweekleps uitvoeringen voor een 15, 17 of 21mm exemplaar tot wel een zeskleps exemplaar op de vergrote carters bij gebruik van de 30mm carb.

Verschil in 21mm carburateur versus 12mm standaard
Image

Om alle geweld goed uit de tweetakt cilinders te trekken was een goede expansie uitlaat onmisbaar. Het standaard potje was volstrekt niet toereikend om ook maar welke snelle cilinder dan ook tot volle glorie te laten komen. De simpele trompetjes en basis expansies waren goed om meer vermogen uit een standaard cilinder te krijgen maar verder ook niet. Als er echt snelle cilinders met ook nog eens meer inhoud waren gemonteerd was er behoeft aan een grotere expansie uitlaat. Omdat de rechte pijp niet passend werd gevonden door de jeugd ontstonden er opgerolde uitlaten; de zgn. spaghetti uitlaat.

Het 'potje'
Image

De basis expansie
Image

Een spaghetti uitlaat (er waren meerdere fabrikanten)
Image

Als de boel uiteindelijk goed werd afgesteld en ingereden, welke beheersing voor de meeste jeugd erg moeilijk was, was het mogelijk dat de brommer wel tot 18.000 toeren kon draaien en een topsnelheid van 140km/u kon bereiken. Dat alles bij een verbruik van tegen de 1 op 10 en met remmetjes die ontworpen waren voor 40km/u.
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 13:48, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by MarcoPeus »

Image
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

Mooi hoor, de meest luxe uitvoering van een GL10, met knipperlichten dus waarschijnlijk ook met variomatic.
Maar wat voor 103 zien we hier? Een L met een spaghetti uitlaat.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 103 topic

Post by Beeperhorrie »

De 103 Pro, een echte utiliteitsmachine. Nadat in de jaren 70 de echte bestelbrommers overal langzaamaan verdwenen ten gunste van een klein bestel autootje ontstond er in de jaren negentig toch weer langzaamaan een markt hiervoor. Bij ons voornamelijk voor voedselbezorging (de beruchte pizzacoureurs / pizza couriers) in in o.a. Engeland ook als snelcourier voor pakketjes.
De aftermarkt was er al in gesprongen maar voor de brommerfabrikanten lag er zeker nog winstkans door een kant en klaar product te leveren.
Peugeot begon voorzichtig met de 103 Pro, helemaal geschikt om te gebruiken voor bezorging. Er werd wereldwijd mee ingezet; waar de 103 werd geleverd kwam ook de Pro op de markt. Toch was deze het niet helemaal, het zag er niet 'strak' uit. Toen een paar jaar later de Fox uitkwam was het uiterlijk wel in orde en dit werd ook een verkoopsucces een eer die de de Pro nooit te beurt is gevallen.

De 103 Pro, zelfs in China verkocht
Image

De opvolger Fox met coureur
Image
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 13:50, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply