Het Peugeot GT10 topic

Voor de Peugeot brommers
Post Reply
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Het Peugeot GT10 topic

Post by Beeperhorrie »

Een fiasco van het zuiverste water was de Peugeot GT10.
Deze was leverbaar met een variomatic blok of met een volwaardige 3 bak handchakeling.
Een vlotte brommer met voldoende vermogen. Helaas voor gebruik buiten de stad waar deze zich het best voor zou lenen waren de kleine wieltjes en het hoge onafgeveerde gewicht de grote spelbrekers net als de te kleine tankinhoud.
Later is op basis van dit idee de GL10 gelanceerd die net iets beter aansloeg maar uiteindelijk ook een mislukking bleek.

De folder van de GT10
Image

De variomatic uitvoering (leverbaar mèt of zònder knipperlichten)
Image

De 3 bak handschakel
Image
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 12:30, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Het Peugeot GT10 topic

Post by MarcoPeus »

Ik heb Peugeot brommers altijd vreemde modellen gevonden, kleine wieltjes, rare frames en de GT en GL waren niet veel anders. Jammer.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot GT10 topic

Post by Beeperhorrie »

Gespot in 2005 in Amsterdam. (en wat zien we op de achtergrond)

Image
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 12:32, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Het Peugeot GT10 topic

Post by MeneerPeugeot »

En toch is de vrij vergelijkbare gilera citta (qua grote en wielmaat) een enorm succes geworden in Nederland,
(het succes zal toch niet alleen het ontbreken van de tussenbuis met tank geweest zijn waardoor je op een citta veel meer ruimte had)
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot GT10 topic

Post by Beeperhorrie »

Toch ga je hier voorbij aan het grootste verschil tussen beiden. De Gilera was een snorfiets en de Peugeot een brommer. In de late jaren tachtig toen de Citta populair werd was er ook een ander publiek wat op een snorfiets reed en wat op een gewone automaat brommer reed. Het was ook nog regio gebonden want buiten de randstad zijn het nooit van die enorme verkoop successen geworden.

Waarom dan niet de 101 snorfiets van Peugeot? Die vraag voel ik al aankomen. Ik zal van zowel de GT10 als de 101 proberen te doorgronden wat er was waardoor deze het niet werden.

Qua formaat en wielmaat zat de GT10 inderdaad op lijn met de Citta. Het probleem zat hier in de geringe markt die voor dit model wilde gaan. In de ons omringende landen was de Honda Dax veel eerder en ook veel langer leverbaar hierdoor is er kennelijk toch een soort van eigen publiek voor dit soort modellen ontstaan. Toen de Dax hier eindelijk werd toegestaan (eigenlijk de Chinese opvolgers want Honda maakte de Dax toen al niet meer) was het modeltype al zo ver verouderd dat het hier nooit meer echt van de grond is gekomen. Om de GT10 op te voeren was van alles leverbaar dus daar kan het niet in hebben gezeten.

Dan de 101, die had nogal wat minder voor zich dan de Italiaan.
De 101 was een heel stuk kleiner dan de Citta, had geen achtervering, was bijna niet op te voeren, smalle bandjes, geen gietwielen, enz.

Wat had de Citta dan wat er een hit van maakte? Afgezien van dat het een snorfiets was kwam er iets extra's. Eerst even een stukje geschiedenis.
De Citta is ontworpen in 1977 en oorspronkelijk alleen in Italië op de markt. Het duurde tot in 1982 voor ze hier leverbaar waren. De eerste jaren stonden ze onopvallend in wit, rood of zwart in de brommerzaken. Eind jaren tachtig veranderde er iets in de kleurstellingen. En toen barstte het succes los. Ieder onderdeel was in diverse kleuren leverbaar. Buiten chroom waren er bijvoorbeeld ook roze, rode, witte, groene, blauwe en zwarte sturen leverbaar. Het zelfde voor de bagagedragers. Zadels en handvatten waren er ineens ook in wit net als de motorschermen. Dan was er ook nog een immens scala aan bestikkering te verkrijgen. De enige echt speciale onderdelen waren een cross-kapje voor om de koplamp en een mini buddyseat.
Dus anders dan bij de 103 eigenlijk geen echt speciaal spul maar door kleur combinaties en stikkers waren er immens veel variaties mogelijk.
In de landen om ons heen verscheen de Citta ook met spaakwielen en variomatic. In Duitsland zelfs met een volle kuip (niet echt een succes en erg lelijk m.i.)
Image

Het opvoerspul was al jaren leverbaar voor de Vespa Ciao, Bravo en Boxer. Allemaal het zelfde blok als de Citta en niet extreem ver op te voeren, misschien bleef het mede daardoor wel allemaal heel.

Wat de 101 en de GT10 ook dus parten speelde was dat ze leverbaar waren in maar één kleur, blauw (101) en geel (GT10).

Nu is er nog een groter punt waardoor deze nooit op de voorgrond kwamen terwijl de Citta wel doorbrak. Eind jaren tachtig waren beiden niet meer leverbaar. En begin jaren tachtig deed vooral de 101, in zijn nadagen, het niet eens veel slechter dan de Citta omdat destijds een snorfiets voornamelijk werd gekocht in de laagst mogelijke prijsrange. Een 101 was honderden guldens goedkoper dan een Citta en daarvoor namen veel vooral ouderen mensen genoegen met de beperkingen van de 101.

Vergelijken we de Citta met de GL10 die meer uit de zelfde tijd komt dan heeft Peugeot een betere tegenhanger die het toch niet redde.
De GL10 had dikkere bandjes wat het een meer stoer aanzicht gaf. En nu was er ook achtervering en zelfs standaard de moderne kleine buddyseat.
Wat ging hier fout? Afgezien van dat er hier geen kleur explosie was en geen gietwieltjes, helemaal niets! Gilera had gewoon de mode jackpot gevonden door veel potten verf in te kopen en de regenboog los te laten op de Citta. Ik denk dat als Peugeot het zelfde had gedaan met de GL10 dat ook deze wel eens een hit had kunnen worden. Voor veel jongens was het opvoeren toch ook immens belangrijk en daarin was de GL10 ver in het voordeel ten opzichte van de Citta. Helaas Peugeot zette groot in op de 103 en de rest werd zo'n beetje vergeten.
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 12:38, edited 2 times in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Het Peugeot GT10 topic

Post by MeneerPeugeot »

Beste Ben, dank je wel voor deze zeer verduidelijkende toelichting,
Erg gaaf ook om te lezen wat de verschillende tijdsbeelden doen.
Ik ben zelf van 82 dus tegen de tijd dat ik interesse in brommers kreeg zitten we omstreeks 1993-1994,
Hier in Limburg hebben omstreeks mijn jeugd zeer veel citta's rondgereden
Het is ook niet voor niks geweest dat de Heidenroosjes een liedje Sjonnie en Anita samen op de citta gemaakt hebben.
Qua opvoeren is de citta ind in het voorddel geweest, dat de ciao, de si, de bravo, grillo enz allemaal met dezelfde motor geleverd zijn, en ik nog goed weet dat in Roermond bij Daytona shop er zeer veel voor te koop was.
Zo heb ik zelf veel krantenwijk gelopen om mijn citta, in de bekende groen.roze.witte dizzy uitvoering voorzien van een 80cc Watergekoelde polini motor met zijwaartse inlaat en 21er mikuni carb uit de kap.
tevens voorzien van een viario uit een super bravo.
Dit afgemaakt met een gianelli, linkshangende uitlaat, liep deze citta op de teller van mijn broers auto een 95km per uur en was zonder moeite ook met twee man wind-in bergop doortrok naar deze snelheid.
Erg leuke herrineringen aan maar ik zou tegenwoordig toch niet meer met dergelijke snelheden zonder helmpje op op een snorfiets met twee trommelremmetjes willen zitten.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Post Reply