Het Peugeot TSM topic

Voor de Peugeot brommers
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Het Peugeot TSM topic

Post by Beeperhorrie »

De TSM is hier nooit geleverd. Maar met import van klassieke brommers weet je maar nooit wat er nog eens het land in komt.
De TSM was een model wat overduidelijk mee liftte op het succes van de Yamaha FS1 en de Suzuki A50, die laatste was in Nederland nooit populair maar in Engeland, België en Frankrijk liep dit model wel heel erg goed.

Omdat Peugeot met de grotere brommers nooit echt heeft meegelopen probeerden ze het in de tachtiger jaren met een nieuw motto: beter goed gejat dan slecht bedacht
Maar dat was toch niet de formule zou uiteindelijk blijken. Ondanks dat de TSM uiterlijk erg veel op de FS1 leek was het technisch een stuk minder. Er werd geen gebruik gemaakt van het, weliswaar verouderde, vijfbak blok maar gewoon het automaat blokje van de 103 en 105 serie. Hoewel de pers schreeuwde om een schakelbak kwam die er nooit. De directie had hun eigen idee over wat de klanten zouden willen. Geen versnellingen maar een elektrische starter dat zou de verkopen wel op gang brengen bedachten ze in het derde en laatste leveringsjaar. Helaas een kolossale misser natuurlijk. Niet onder de indruk van dit debacle zouden ze de automaat politiek ook bij volgende modellen handhaven.

De eerste uitvoering van de TSM
Image

De laatste uitvoering TSM R die bijna helemaal niet verkocht werd
Image

Vergelijk deze eens met de Suzuki en de Yamaha.
De Suzuki is wel heel erg nagebootst.
Image
Image
Image
Last edited by Beeperhorrie on 28 Jan 2024, 19:30, edited 7 times in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Het Peugeot TSM topic

Post by MarcoPeus »

Leuke dingetjes, mijn neef had eens een FS1, was er lyrisch over. Ik heb er nooit iets van/mee gehad.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot TSM topic

Post by Beeperhorrie »

Ik ben vroeger heel erg veel met brommers bezig geweest, er zijn er een paar honderd de revue gepasseerd. Van de FS1 heb ik er een paar gehad maar het was ook niet mijn brommer.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Het Peugeot TSM topic

Post by MeneerPeugeot »

Heb eigenlijk spijt dat ik niks meer uit mijn brommertijd bewaard heb,
Heb diverse MBX-en gehad waaronder 1 80cc met 6bak, Gek ding liep 115 op de teller met een 27er Mikuni 8-)
maar degene waar ik spijt van heb ooit verkocht te hebben was mijn 50cc Aprilla AF1 uit 1989,
Qua looks nog steeds de mooiste brommer ooit gemaakt 8-) 8-)
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot TSM topic

Post by Beeperhorrie »

MBX en heb ik nooit gehad.

1989 had twee modellen AF1 als ik mij goed herinner. De eerste uitvoering met de gietwielen met vijf ronde gaten en een enkele koplamp en de opvolger met dubbele koplamp en enkelzijdige achterwiel ophanging. Nadeel vond ik dat er een klein remschijfje was toegepast en dat de modernere uitvoering plastic koplampen had waarvan er maar eentje werkte. Het kleurschema met groen, lila, wit en rood vond ik echt geweldig. Ik had zelfs mijn helm in die kleuren laten spuiten.
En nee dat is geen brommer op de foto al klonk het wel hetzelfde (stationair dan).

Image
Last edited by Beeperhorrie on 18 Mar 2020, 19:42, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Het Peugeot TSM topic

Post by MeneerPeugeot »

Hahah tof, dat is lang geleden dat ik het over F1s gehad heb 8-)
De mijne was een Rood, Paars, Witte met de tekst replica op de kappen,
met de enkelzijdige achterwielophanging, dubbele ronde achterlichten en dubbele ronde koplampen
Kwam uit februari 1989 en heb ik in Roermond bij Daytona gebruikt gekocht,
Zo trots als een aap met 7 lullen was ik toen ik deze eenmaal had.
De sticker replica is het enige wat ik ooit veranderd heb, Die is vervangen geworden voor een Sintesi stickerset.

Deze foto,s zijn niet van mijn brommer, maar tonen wel een identieke, 8-) op de gele koplampen na
(moet eens zoeken of mijn ouders nog ergens analoge foto,s hebben uit mijn brommer-tijd)

Image
Image
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot TSM topic

Post by Beeperhorrie »

Ah de derde uit de reeks AF. Met eindelijk een fatsoenlijke rem aan de voorkant. Ook mooie kleuren.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Het Peugeot TSM topic

Post by MeneerPeugeot »

3400 gulden kostte die me toendertijd. En dat was veel geld voor een 8 jaar oude gebruikte brommer,
Een spiksplinternieuwe lichtblauwe Vespa Ciao stond erlangs voor 1099 gulden incl een jaar gratis verzekering :lol:
Ook de verzekeringspremie van de schakel toen voor mijn pa nog wel ef een gespreksonderwerp,
en hebben hem dan ook zeker nog een keer met de wenkbrauwen laten fronsen,
maar hoe die zelf een rondje gereden had was de leukste opmerking die mijn pa maakte,
zorg maar dat mam je niet ziet rijden en als ze het vraagt loopt die brommer 45 :lol: :lol:
(Pa had beloofd me de verzekering te betalen als ik voor in 1x voor mijn brommercertificaat zou slagen)

Qua topsnelheid liep deze ongeveer 85, en op de lange stukken die ik toendertijd , als 16jarige,
naar mijn werk snachts op het tankstation in Weert reed was het een verademing binnendoor van Panningen over Heibloem via Eind, de autobaan op voor de laatste 1,5km :mrgreen:
Denk er nu toch wel met weemoed aan terug,
Genoeg agenten snachts voor koffie gehad en niemand die zich in die tijd afvroeg
hoe er een F1 met brommerplaatje op het tankstation gekomen is :mrgreen:
Weet niet of ik dat tegenwoordig met alle camera,s en alles nog zou durven :lol:

De F1 heb ik na een tijdje goed kunnen verkopen en toen is het MBX tijdperk begonnen,
Qua rijden een stuk lomper als de F1, Maar op lange stukken de meest
comfortabele tweewieler die ik ooit gereden heb
De F1 was echt een heerlijke gooi en smijt-brommer, plat de bocht door met 80,
en lange doorlopers, met het gas vol open
Zo lichtvoetig en precies qua besturing heb ik geen enkele brommer daarna nog gereden,
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot TSM topic

Post by Beeperhorrie »

Vroeger werd er zonder meer veel meer gedoogd is mijn ervaring.
Raggen door het dorpje met een paar afgetrapte en onverzekerde Solexen leverde van de boeren politie als enige commentaar op: "Doe je lui wel een bietje veurzichtig?"

Voor het lange afstandswerk (Amsterdam - Meppel) gebruikte ik deze aangeklede Zündapp.
70cc met een fluisteruitlaat van een Duitse 80cc en een kleine 14mm carburateur. Topsnelheid 65km/u maar dan wel altijd, ook wind tegen en brug op. Plat liggen? Nee waarom? Genoeg vermogen koppel om altijd wel door de windddruk heen te komen.

Image
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 17:57, edited 2 times in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Het Peugeot TSM topic

Post by MeneerPeugeot »

Ook een mooi exemplaar om te zien, Tof zo die oude foto,s,
heb zelf nooit een Zundapp of Kreidler gereden,
Vindt de uitrusting erg tof zo met windscherm en koffers,
Lijkt me ook echte en ultieme tourbuffel om heerlijk de lange stukkenmee af te leggen.
Zoiets zou ik tegenwoordig ook nog wel in bezit willen hebben 8-) 8-)
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
Post Reply