Het Peugeot TSA topic

Voor de Peugeot brommers
Post Reply
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Het Peugeot TSA topic

Post by Beeperhorrie »

Hoewel er een Nederlandse type goedkeur voor was zijn er slechts enige tientallen geleverd. Dit model van begin jaren tachtig hing volledig op de techniek van de 103 maar het blokje was verder voorover gekanteld net zoals bij de 101 en 102, deze was eigenlijk bedoeld voor de Duitse markt waar dit soort Mofa's redelijk verkochten. Mofa dus en daar ook maar 25km/u en net 1,5 pk.
Hier werd het model met het zelfde beperkte vermogen als brommer geleverd. Dat beperkte vermogen gold eigenlijk voor alle Nederlandse brommers.

Een succes werd het hier niet gezien de zeer beperkte verkopen maar technisch gezien was het niet erg slecht. Omdat de Peugeot blokjes veel meer potentie had stapte ons eigen Batavus met de vergelijkbare GrandPrix modellen ook over, in hun geval ook op het 103 blokje. Met redelijk succes in Duitsland en de VS.

Om de verkoop van de TSA op te krikken werd dit model later opgevolgd door de TSM die qua techniek het motorblok verschilde en uiterlijk mee probeerde te liften op de Yamaha FS1 en de Suzuki A50.


Image

Omdat ze vaak functioneerden als 'ouwe lullen' brommer waren er diverse bagagerekken leverbaar.
Image

De Batavus Grand Prix met betere Peugeot 103 blokje vanaf laat 1981 en het Sachs blokje tot 1981
Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply