Het Peugeot SX 5 topic

Voor de Peugeot brommers
Gebruikersavatar
Beeperhorrie
Berichten: 1419
Lid geworden op: 06 jun 2016, 11:02

Het Peugeot SX 5 topic

Berichtdoor Beeperhorrie » 06 mar 2018, 22:01

In eerdere topics is regelmatig aangehaald dat de brommer divisie van Peugeot niet aan schakelbrommers wilde. Afgezien van een enkel 'dames' model met een driebak handversnelling was er jaren lang ook bijna niets. Begin jaren zeventig besluit Peugeot vanwege de enorme interesse bij de jeugd naar sportieve schakelbrommers de stokoude BB serie nieuw leven in te blazen. Met een verouderd frame en dito techniek geen succes en de importeur in Nederland neemt ze niet eens op voorraad. Wie er toch een wil moet wachten tot de bestelling vanuit Frankrijk geleverd wordt.
Maar in 1975 werd dan toch de SX5 aangekondigd, een echte moderne schakelbrommer. In eigen land alleen als lichte motorfiets maar voor de rest van Europa met trappers als brommer (moped).
Ondanks dat er genoeg werd beloofd kwamen de brommers pas in 1976 in de winkels terecht. Wel hadden de meeste als bouwjaar 1975 op het typeplaatje staan.
Peugeot begon meteen met twee modellen hoewel die duidelijk op de zelfde leest waren geschoeid. De gewone SX5 en de SX5T waarbij de T stond voor 'trail'. In de zeventiger jaren groeide de vraag naar terrein modellen flink en dus kwam in 1978 er ook nog een SX5C. De C stond hier voor 'cross'. Daarnaast kwam er een weguitvoering met een hoog geplaatste uitlaat, de SX5L.

Voor ons koude kikker landje waar maximaal vier versnellingen waren toegestaan werd ruwweg de helft van een vierbak voorzien, de rest kwam met vijfbak op de markt. Aan het framenummer was niet af te leiden of het een viert- of een vijfbak was, pure roulette dus.

Om het tot een succes te maken was er snel spul nodig en dat was er niet. De open versies voor Duitsland reden maar goed zeventig kilometer per uur en dat was aanzienlijk minder dan de concurrenten die allen ruim de tachtig konden passeren.
Ook de vormgeving was het gewoon net niet.

Toen in 1980 in Frankrijk voor 16 jarigen de mogelijkheid van het rijden met de lichte 50cc motorfiets uitvoeringen verboden werd stopte Peugeot met de SX5. Pas in deze eeuw zou Peugeot weer met schakel brommers komen.


Afbeelding
205 1.1GE & 405 1.6 GRX
Afbeelding

Gebruikersavatar
MeneerPeugeot
Berichten: 707
Lid geworden op: 03 feb 2016, 20:12

Re: Het Peugeot SX 5 topic

Berichtdoor MeneerPeugeot » 07 mar 2018, 14:30

Gaaf Topic!! wist tto net niet eens dat Peugeot dit model gemaakt heeft.
Zoiets had ik best willen hebben 20 jaar terug op mijn 16de 8-)
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.


Terug naar “Bromfietsen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast