Pagina 1 van 2

Peugeot brommers te koop

Geplaatst: 10 dec 2018, 23:34
door Beeperhorrie
Misschien eens leuk om bij te houden. Gewoon wat er te koop is in Nederland en daarbuiten bij wie dan ook.


Aftrap voor een mooie Nederlandse TSR Rallye uit 1973 (ook al zegt de advertentie 1970) zonder kenteken. Een zware driebak brommer.
https://link.marktplaats.nl/m1352503666
Afbeelding


Volgend in de lijst een Bima Luxe van 1957 tot 1960 (ook hier is weer een oudere leeftijd gemeld namelijk 1952, waarschijnlijk omdat op het typeplaatje buiten het ingeslagen framenummer ook de goedkeuringsdatum van 1952 er op staat) ook zonder kenteken.
https://link.marktplaats.nl/m1348467766
Afbeelding


Nu een bekend model. Een 102MS voor de verandering lijkt het bouwjaar van 1972 hier wel te kloppen, deze heeft wel een kenteken. Er ontbreekt wel wat: de embleempjes van de tank, het gereedschapstasje wat achterop het zadel hoort te zitten en de plastic greepjes van de bagagedrager.
https://link.marktplaats.nl/m1350221841
Afbeelding


Nu een dubbel setje. Beiden incompleet. Een LT uit 1965/1967 en een 105 van 1984/1987. Beiden missen kappen en de 105 heeft zo te zien geen uitlaat. Geen kentekens.
https://link.marktplaats.nl/m1353030670
Afbeelding

Re: Peugeot brommers te koop

Geplaatst: 15 dec 2018, 09:07
door 403 Friesland
De bovenste vind ik wel leuk ,maar heb ik nog nooit gezien waar dan ook ,ik dacht dat ze alleen maar damesbrommertjes maakten want die kwam je veel tegen .

Re: Peugeot brommers te koop

Geplaatst: 16 dec 2018, 17:59
door Beeperhorrie
Hoewel je ze hier niet veel tegen kwam waren ze er wel. Van 1957 tot en met 1980 had Peugeot ook zware 'heren' brommers in het programma.
Aanvankelijk twee en drieversnellingbrommers met handschakeling, vanaf 1976 waren er de vier / vijfversnelling voetschakelbrommers van de SX5 serie.

Hieronder even een kort overzichtje van de oude reeks handbakken.

Afbeelding


In de oude reeks staat vanaf gisteren op leboncoin een hele mooie BB 3 SS te koop, in de advertentie SP genoemd en wellicht is het een SP omgebouwd tot SS of Sport maar erg mooi is hij wel.

https://www.leboncoin.fr/motos/1539834563.htm/
Afbeelding
Afbeelding

Re: Peugeot brommers te koop

Geplaatst: 17 jan 2019, 20:01
door Beeperhorrie
Op Marktplaats gezien in ons zonnige zuidelijke Landgraaf.
Een prachtige, zo op het oog, originele Peugeot RS van 1970 of 1971.

Wie nog een mooie luxe klassieke Peugeot brommer zoekt kan hier wel wat mee.

https://link.marktplaats.nl/m1362422132

Afbeelding

Re: Peugeot brommers te koop

Geplaatst: 18 jan 2019, 19:40
door Tuuur
"zonder kenteken", dus daar moet je eerst mee naar de RDW?

Re: Peugeot brommers te koop

Geplaatst: 19 jan 2019, 00:04
door Beeperhorrie
Klopt, en dat kost dan €154,10. Dat bedrag kan je dus in veelvoud in mindering brengen op de prijs die een met kenteken zou opbrengen.
Wel even zorgen dat alles in orde is. (Niet opgevoerd, geen speling op rijgedeelte, alle remmen werkend en de verlichting in orde en zo)
Toch is het niet echt moeilijk om een brommer keuringklaar te maken, als je zelf onderhoud doet aan je eigen auto heb je vaak al genoeg kennis om een brommer technisch ook in orde te krijgen.

Voor keuringen moet je trouwens bij de RDW wel opletten op zeikerige dingetjes. Lampglazen moeten een E of NL keurmerk hebben. Banden mogen geen droogtescheuren hebben. Type nummers mogen niet ontbreken, bij Peugeot zijn dit vaak stikkertjes of aluminium plaatjes die vaak bij 'restauraties' verdwenen zijn. Met even zoeken op ebay zijn die nog wel te vinden en de RDW heeft maar weinig kennis van zaken van brommers dus zelfs met verkeerd typeplaatje lukt keuren vaak ook nog wel maar dan staat er wel een verkeerd type op het kenteken.

Re: Peugeot brommers te koop

Geplaatst: 24 feb 2019, 15:54
door Beeperhorrie
Op leboncoin gevonden een mooie BB 1TLS.

Op het eerste gezicht erg goedkoop maar op de detail foto is te zien dat het nieuwe verflaagje afbladdert bij het ophangpunt van de motor net boven de cilinderkop, het verflaagje kan dus best wel eens met de 'franse slag' zijn gedaan en dan is de prijs heel wat realistischer.
Wie interesse heeft moet wel een ritje naar Avignon er voor over hebben, dan staat de brommer kennelijk wel vlak bij de van het liedje bekende brug.

https://www.leboncoin.fr/motos/1574092866.htm/

Afbeelding

Re: Peugeot brommers te koop

Geplaatst: 25 feb 2019, 00:04
door Bart-Peugeot
Gaaf ding!

Re: Peugeot brommers te koop

Geplaatst: 25 feb 2019, 20:03
door Beeperhorrie
In Nederland is ook genoeg te koop maar let op of het wel klopt. In dat kader staan er nu een aantal op MarktPlaats die niet kloppen.

Beginnen maar met een Peugeot RS.
De aanbieder maakt de klassieke fout om de type keur als bouwjaar te vermelden. Dus niet 1965 maar op zijn vroegst 1967 (de RS werd pas geleverd vanaf 1967 en eind 1971 was het alweer klaar).
Het originele Peugeot zitje waarover wordt gerept klopt inderdaad. Verder is de brommer niet echt kloppend met als grootste fout een CT voorvork met koplamp. Een RS heeft altijd een diep hoekig voorspatbord en wat plaatwerk onder de koplamp.
Op de vraagprijs van €250,- valt vast nog wel wat op af te dingen, als de fouten worden opgenoemd.

Afbeelding


De volgende is een Peugeot C.
Hier door de adverteerder aangemerkt als BB1.c wat op het type plaatje staat, effectief is dit een C, de term BB met volgnummer werd alleen nog maar gebruikt om de type goedkeuringen aan te vragen. De eerste C's werden geleverd als BB1N omdat de type goedkeur nog niet was verkregen. Dit kwam destijds meer voor. Zündapp had bijvoorbeeld in 1976 ook nog geen type goedkeur voor de nieuwe 'bolle' brommers. Dus werden ze gewoon uitgeleverd onder het oude typenummer.
Bij deze C wordt verder aangegeven dat de brommer compleet is en dat er al wat nieuwe dingen in zitten. Helaas is de voorvork krom en ook nog eens van een 102 net als de koplamp. Ook het zadel en vliegwieldeksel komt daarvandaan.
De vraagprijs is 'bieden' en daarin moet maar niet verder worden gegaan dan de prijs van de eventueel benodigde onderdelen.

Afbeelding

Re: Peugeot brommers te koop

Geplaatst: 21 jul 2019, 19:48
door Beeperhorrie
Op Speurders gevonden.
Een extreem dure C met € 750,-. Is die het waard? Nee absoluut niet.
Laten we hem eens bekijken.

Afbeelding

De lak is niet meer te redden, op zich een prestatie want de verf op deze Peugeots is ijzersterk.
Natuurlijk geen geel plaatje want het is een import. wel de Peugeot claxon maar dat voegt weinig toe. De uitlaat kan wel eens doorgerot zijn en anders is deze flink op weg. Het zadel is kapot en niet origineel net als het rechter remhendel en de handvatten. Ook niet origineel voor deze is het grijze ontstekingsdeksel, op een C is het crème kleurig.
Kom je hiermee bij de RDW moet je ook koplampglas en achterlichtglas vervangen voor uitvoeringen met NL keur. Over de staat van de banden twijfel ik maar het profieltype voorop wordt al sinds de jaren tachtig niet meer gemaakt dus droogte scheuren zullen er wel zijn.
Prijs je rijk als handelaar met iets wat waarschijnlijk gratis is meegegeven en maar hopen op een idioot met centjes te veel. Een meer reële waarde is €100,-.


Dan de volgende, een CT (met voorvering) en een stuk goedkoper: € 299,-. Deze is ook wat te duur maar wellicht het wel waard. Reken wel op bijna €160,- voor het keuren bij de RDW.
Ook deze wordt commercieel aangeboden.

Afbeelding

In de advertentie wordt gezegd dat ze bijna niet te koop zijn en dat is natuurlijk onzin, je vind ze dan niet meer op iedere straathoek maar op de aanbiedingsites staan er altijd wel een paar. Wat wel (bijna) waar is is dat deze origineel is. De handvatten kloppen niet, daar hoef ik geen drie uitroeptekens aan toe te voegen want iedereen kan zien dat ze niet grijs zijn.
Verder lijkt alles te kloppen behalve het bouwjaar, ze zijn er in Nederland pas vanaf 1962. Een fout die vaker voorkomt waarbij de RDW de Franse type keur aanneemt voor het bouwjaar.
Het rekje werd destijds als accessoire geleverd door Peugeot. en het aparte achterlicht werd in Nederland vaak op de nieuwe brommers gemonteerd als er geen NL plastic glaasjes voor het Peugeot achterlicht leverbaar waren.
Geen twotone banden maar in de jaren zestig werden ze ook met volledig zwarte bandjes geleverd. Dit profieltje is nog steeds leverbaar maar het was er ook al veertig jaar geleden. De staat kan ik hier ook niet vaststellen.