Het Peugeot BB topic

Voor de Peugeot brommers
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

De BB serie van Peugeot is een goed voorbereide maar late instap in 1957 in het brommer wereldje. De Bima die al vanaf 1951 op de markt was was overduidelijk een fiets met hulpmotor. De BB reeks waren stuk voor stuk echte brommers. Ontworpen om met een motor te worden voortbewogen en fietsen kon alleen als noodmiddel worden ingezet, het kòn dus wel maar het was er echt niet voor gemaakt.

Deze reeks kon ruwweg in drie categorieën worden opgedeeld:
* éénversnelling automaten
* versnellingsbrommers 'damesmodel'
* versnellingsbrommers 'herenmodel'
Dan waren er ook nog twee buitenbeentjes waarvan de Bima Grand Luxe IIc formeel niet onder de BB's viel maar overduidelijk in de zelfde stijl was ontworpen en veel onderdelen deelde met zijn BB broers en zusters. Het andere buitenbeentje was de avant-gardistische 104 (niet te verwarren met de latere 104 uit de jaren zeventig). Deze was wel formeel een BB maar leek in niets op de rest, technisch kwam deze meer overeen met de opvolgende reeks van de BB's die in het zelfde tijdperk als de 104 leverbaar waren.

De meest succesvolle categorie, de automaten, heeft het kortst bestaan. Deze groep liep af in 1963. In dit jaar werden ze vervangen door de reeks C en L. De opvolgers zouden nog veel succesvoller blijken te zijn maar dat is een ander hoofdstuk.

De tweede categorie, damesmodellen met versnellingen, waren meer luxe uitgerust en een soort van prestige modellen. Ze werden geproduceerd tot in 1965. Deze brommers waren zeer populair in bergachtige omgevingen.

Met de herenmodellen liep de reeks het langst. Hoewel in 1972 er geen BB meer aan de naam was toegevoegd was er aan het typekeur niets veranderd. Tot in 1975 werden deze geleverd. Een periode van bijna 19 jaar, dit zou pas geëvenaard en overtroffen worden met de één-nul reeks.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

.

1957 - 1958 De eerste BB's dienen zich aan.

Gelijk met de BB's komt ook de Bima Grand Luxe IIc op de markt. Hoewel een Bima was het rijwielgedeelte ontworpen door de zelfde divisie die de BB's op de markt zette. De Bima Grand Luxe was dan ook veel meer brommer dan zijn Bima soortgenoten en verdient het daarmee om ook hier afgebeeld te worden. Technisch veranderde er niets aan het blok; het bleef een rolaandrijver die met een hevel op het achterwiel werd gedrukt.

Image

In de automaten zijn twee modellen leverbaar, de BB1 en de BB1GL.
De BB1 is het goedkoopste model en heeft standaard voorvering, iets wat niet vanzelfsprekend was in die tijd. Achter is er gewoon een star frame en de billen van de bestuurder kunnen slechts wat comfort vinden in de vering van het zadel. De kleur is altijd een soort industrieel grijs/blauw/groen, dit kleurtje blijft standaard voor de goedkoopste modellen tot 1970. Motorisch zien we links het grote vliegwiel wat Peugeot niet meer zal verlaten tot er in 2017 definitief afscheid wordt genomen van de brommer en er slechts scooters overblijven.
Als luxer model is er de BB1GL waarbij GL staat voor grand luxe. In 1957 moeten we ons daar niet te veel van voorstellen; voor grote luxe krijg je echt nog geen achtervering. Wat je wel krijgt zijn diepere spatborden, two-tone lak en een claxon in plaats van een bel. Nederland doet met dat laatste niet mee dus hier is het enige onderscheid een paar diepere spatborden en two-tone kleur. Bijna alle geleverde modellen waren van het GL type. In de folders wordt ook steevast alleen de BB1GL afgebeeld.

Image

Bij de schakelbrommers in dames model zien we ook twee modellen. Overigens werd het in die tijd niet als dames model gezien, het was gewoon makkelijker opstappen met een open ruimte tussen zadel en stuur. Hier vinden we de BB2 en de BB2L.
Technisch meer verschillen tussen de modellen. De BB2 heeft voorvering en een twee-versnellingsbak die met het linker handvat wordt geschakeld. Verder net als de BB1 geen achtervering.
De BB2L heeft als extra echte achtervering en ook weer een toeter ook heeft deze als eerste Peugeot brommer standaard een kilometerteller/snelheidsmeter. Ook dit luxe model heeft twee kleuren. Net als bij de automaten wordt bijna altijd het meest luxe model in de folders geplaatst.

Image

En dan was daar nog de 'herenbrommer', een echte buikschuiver en dus een sportief model, de BB2SP.
Dit slanke racertje houdt het van deze eerste serie BB's het langst vol. Niet omdat het een verkoopsucces was want de markt voor zeer sportieve brommers was nog niet heel groot maar het was natuurlijk wel een prestige model. De latere opvolgers van deze BB2SP sluiten uiteindelijk ook het BB tijdperk definitief af in 1975.

Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

.

1959 - 1961 Eerste veranderingen

Met de schakel BB's gebeurt niets afgezien van nieuwe kleurstellingen en het verdwijnen van de BB2 in basis uitvoering.
Bij de automaten is er meer aan de hand. De basis BB1 verdwijnt en maakt plaats voor een spartaanser model zonder voorvering, de BB1N. Alle modellen hebben nu de diepere spatborden maar de topmodellen krijgen ze nòg dieper. Ook zijn alle modellen nu in two-tone gelakt.
De BB1GL maakt plaats voor de BB1T, afgezien van de kleurstelling is alles volledig het zelfde.
Boven de BB1T komt de BB1TL. Met zoals gezegd de nog diepere spatborden en grotere motorschermen. De BB1TL zou het maar twee jaar volhouden omdat het prijsverschil met het topmodel te klein was.
Als nieuw topmodel bij de automaten komt de BB1TLS. Gelijk aan de BB1TL maar nu met achtervering die de schakelbrommers al twee jaar hadden.

Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

.

1961 - 1963 Grote veranderingen op komst

De bouw van de Bima Grand Luxe IIc wordt gestopt en de voorradige brommers worden gedurende de rest van 1961 verkocht. Er waren er nog zoveel dat sommige pas in 1963 hun eerste eigenaar vonden.

Bij de automaten stopt eind 1961 de BB1N. De opvolger is de BB1S die al vroeg in 1961 leverbaar is. Het is een nog uitgekleder model geworden waarbij de trommelrem voor plaats heeft gemaakt voor velgremmen en de platte spatborden zijn ook terug. Omdat de publieke respons voor met name de voorrem niet erg gunstig is komt er begin 1962 ook een BB1ST. Hierop zit weer een trommelrem voor en er is ook een verend voorvorkje geplaatst.
Nieuw in het programma zijn de BB1VT en de BB1VTS. Deze nieuwelingen hebben een variomatic op het grote vliegwiel. Vooral bij heuvels een welkome ontwikkeling. De BB1VT is de tegenhanger van de BB1T en de BB1VTS vind zijn simpeler aangedreven evenknie in de BB1TLS.
Eind 1963 is het helemaal klaar voor de BB1 automaten. Wat er niet verkocht is wordt door de fabriek terug gehaald.

De schakelende damesbrommer krijgt in 1961 een driebak die een welkome extra versnelling toevoegt. Het type wordt logischer wijs dus BB3L. Hier verder geen veranderingen behalve de kleurstelling die iedere paar jaar wordt aangepast bij alle modellen.

Bij de herenbrommer maakt ook de tweebak plaats voor een driebak. Nog steeds handgeschakeld en dat zal voor de BB schakelbrommers ook nooit veranderen. De BB2SP wordt dus BB3SP, nu met chroom op de tank.
Als minder sportief model komt hier ook de BB3T bij. Leverbaar met één- of tweepersoonsbuddy. Geen chroom op de tank maar degelijk spuitwerk. Een hoger stuur en een korte uitlaat maken het verder onderscheid met de BB3SP.

Image

Helemaal op het laatst van 1961 komt de BB104M. Een voorproefje van wat er komt na de BB1 reeks. Een jaar later komt de BB104MV met variomatic. De BB104, de M die er nog achter hoort wordt eigenlijk nooit vermeld, kenmerkt zich door een zeer avant-gardistische vormgeving. Standaard heeft deze brommer beenschermen en zelfs een ommanteling van het stuur.
Met deze komt ook de reeks C, L en later de R. Deze reeks vervangt vanaf eind 1963 de gehele BB1 reeks.

Image

Image
Last edited by Beeperhorrie on 27 Mar 2020, 10:20, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Het Peugeot BB topic

Post by MarcoPeus »

Blijven schitterende dingen. Veel leuker dan die wat ze nu maken.
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
figlio del commesso
Posts: 89
Joined: 02 Feb 2016, 12:42

Re: Het Peugeot BB topic

Post by figlio del commesso »

Leuk die stukjes over brommers en fietsen . Ik geniet daar iedere keer weer van. Dank .
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

MarcoPeus wrote:Blijven schitterende dingen. Veel leuker dan die wat ze nu maken.
In St. Willebrord staat een koppeltje Peugeots te koop waaronder een BB1S. Wat let je Marco? Wel een projectje hoor want het is niet compleet en wel erg karig om mee te rijden.
figlio del commesso wrote:Leuk die stukjes over brommers en fietsen . Ik geniet daar iedere keer weer van. Dank .
IK heb om de een of andere reden ineens wat tijd over dus de mappen er maar weer eens bij gepakt. Er komt nog meer.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Het Peugeot BB topic

Post by MarcoPeus »

Zie je mij daar al op rijden met mijn 1.97 en 124kg? :lol:
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

Gaat prima lukken. Je kan toch meefietsen om op gang te komen? Het zijn wèl Peugeots dus ze kunnen het best hebben. Alleen moet ik met nagenoeg het zelfde gewicht dan niet achterop gaan zitten. :D
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

De BB104 is de enige Peugeot brommer geweest met een schommelvork. Bij diverse Nederlandse, Duitse, en Italiaanse brommers kwam dit veel vaker voor. In Frankrijk had men het bij Peugeot na dit model wel gehad met de schommelvork en bleef men de, meestal erg basic uitgevoerde, voorvork trouw.
Hieronder het front van een BB104 in onderdelen uitgesplitst.

Image
Last edited by Beeperhorrie on 21 Mar 2020, 17:43, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply