Het Peugeot BB topic

Voor de Peugeot brommers
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

.

1957 - 1965 De BB dames schakelbrommers van begin tot eind

Even in het kort weer deze categorie. In 1957 komt de BB2 en de BB2L, de laatste met achtervering en diepere spatborden. In 1959 is de BB2 met alleen voorvering geschrapt uit het leveringsprogramma. Vanaf dit zelfde jaar is de bagagedrager voorzien van tas-afhouders, een welkome aanvulling omdat veel mensen de brommer gebruiken om spullen mee te vervoeren. Er zijn overigens ook veel grotere bagagedragers leverbaar in de aftermarket.
Met de start van 1961 wordt de BB2L uitgerust met een extra versnelling waardoor het type logischerwijs BB3L wordt. Deze houdt het vol tot eind 1972. Vanaf 1964 volgt de brommer de lijn van de nieuwe L serie, eind 1965 komt de RS.

Deze BB's tonen door de jaren heen een divers kleurpatroon en dito pallet.

1957 - diep donker groen met crème waar een tintje groen in zit
Image

1958 - twee tinten grijs
Image

1959/1960 - Nieuw patroon en wijnrood met grijs
Image

1961 - hoewel afgebeeld een BB1TLS had de BB3L exact de zelfde kleurstelling en gelijk patroon: blauwgrijs in licht en donker
Image

1963 - ook hier weer het zelfde uiterlijk als de BB1TLS: grijs met chroom op de tank
Image

1964 - 1965 - nu met tank, koplamp en uitlaat van de L serie, bij de schakelbrommers werd de L niet genoemd
Image

1965 - 1972 - Natuurlijk volgt de BB3 ook de ontwikkeling me t de R- reeks, ook hier wordt de RS toevoeging niet genoemd
Image
Last edited by Beeperhorrie on 01 Mar 2024, 13:01, edited 6 times in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
RogerSch
Posts: 348
Joined: 02 Feb 2016, 19:31

Re: Het Peugeot BB topic

Post by RogerSch »

Heel leuk om te lezen
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

Zomaar te vinden in Frankrijk oh nee, daar zijn ze ook enorm zeldzaam. Deze bb 3 T monoplace (er was ook een tweezitter met lange buddy: de biplace) was ook in dit lichtblauw leverbaar.
De meesten hiervan worden nu omgebouwd tot BB 3 SP.

Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

.
Wie in Frankrijk gaat zoeken kan best nog wel wat vinden.

Zo heeft iemand zich onlangs deze BB 1N gevonden. Rijcomfort nul maar wel vrij zeldzaam.
Image

Deze BB 1GL is gerestaureerd (helaas wel een Puch zadel) en heeft onlangs ook een nieuwe eigenaar gevonden. Het Puch zadel is wel te begrijpen als je op klinkerwegen gaat rijden, geen achtervering en voor maar vier centimeter veerweg.
Image

Deze 1TL of 1VT is een echte schuurvondst. Vermits niet door roest aangetast is dit voor brommers vaak een projectje wat best goed te doen is.
Image

We gaan weer een stapje luxer naar deze BB 1TLS. De eigenaar wordt nu getrakteerd op betere voorvering en zelfs achtervering.
Image

De meest luxe BB automaat was deze 1VTS. Volledig gerestaureerd en zeker geen koopje een dergelijk speelgoedje, wel heel begerenswaardig en ook erg leuk in de garage naast de 203 of 403.
Image

Soms worden er ook schuurvondsten gedaan die je beter kan later rusten (roesten). Aan deze 1TL is alle investering verspilling van geld.
Image
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

Wat ging vooraf aan de praktijk van alle dag met de BBtjes?

Zoals bij de openingspost al te lezen was waren de automaten het meest succesvol maar daarmee waren het niet de beste van de reeks. Dat vraagt om een (uitgebreide) toelichting.
Eind jaren veertig was het principe van een koppeling wel redelijk goed uitgewerkt. Wie met versnellingen werkte kon makkelijk op weg. Maar wat te doen als je de koppeling automatisch wil hebben? Daar lag nog wel wat ontwikkelingswerk in het verschiet. Toen Peugeot zich ook in de opkomende 'rijwiel met hulpmotor' markt stortte was er eigenlijk compleet geen kennis voor handen op dit gebied. De start kwam niet vanuit de auto divisie maar vanuit de fiets divisie. Natuurlijk konden die wel een keurig en stevig rijwielgedeelte ontwerpen maar een motortje was natuurlijk andere koek.
In het begin van de periode rijwiel met hulpmotor was de keus uit een naafaandrijving, kettingaandrijving en rol aandrijving. Voor al deze opties werd geëxperimenteerd met zowel voor- als achterwiel aandrijving. Peugeot ging niet over één nacht ijs en koos uiteindelijk voor een rolaandrijving op het achterwiel. Het blokje was goed doordacht en degelijk ontworpen. Alleen….
Het werd snel duidelijk dat dit aan de toppen van de kennis zat van de fiets divisie. Er moest wat gebeuren omdat de mondiale ontwikkeling al snel van rijwiel met hulpmotor naar echte brommer ging.
Nu kan je daarvoor speciaal mensen aantrekken of je laat mensen intern opleiden. Peugeot koos echter voor een andere oplossing: ze namen gewoon andere bedrijven over die de kennis wel in handen hadden. De belangrijkste hiervan was Terrot. De naam Terrot bleef bestaan tot 1961 en daarna verdween het door overname door Compagnie Générale des Moteurs, onderdeel van Peugeot. Terrot had flink naam gemaakt in de motorfietswereld en met de overname verzekerde Peugeot zich van de benodigde kennis.

Nu stappen we terug naar die automatische koppeling.
Er waren diverse oplossingen bedacht maar eigenlijk werkte er nog geen een zoals we nu gewend zijn. Op een moderne brommer maar ook op een oude draai je het gas open en de brommer gaat vooruit. Dat is al zo sinds de jaren zestig. Begin jaren vijftig is dat nog niet zo. Er zijn filmpjes op internet waarbij verkeer begin jaren vijftig toont dat hele groepen bromfietsende forensen bij ieder stoplicht flink meefietsen om op gang te komen.
Wie begin jaren vijftig niet hoefde mee te trappen had met grote waarschijnlijkheid een toen nog zeldzame schakelbrommer.
Voor Peugeot ging het niet anders. Met de BB automaten kwam een automatische koppeling die werkt met ingesloten metaalpoeder in een platte cilinder. De Centri koppeling. Nadeel van dit principe was dat de poeder gevulde cilinder pas werkte als dit door centrifugaal krachten naar de buitenzijde werd geslingerd. En daarvoor moest de cilinder met extenders die vastzat aan de aandrijving dus ronddraaien en dat betekende dus op gang fietsen. Een snelheid van zo’n vijf kilometer per uur was noodzakelijk en dat was dus nodig na iedere stop.

In die tijd hadden eigenlijk alle brommerfabrikanten hetzelfde probleem dus echt een nadeel was het (nog) niet. Halverwege de jaren vijftig kreeg men het probleem onder controle en ontwikkelde de bromfietswereld zich steeds verder. Peugeot besloot echter dat de door hen gekoesterde oplossing in de vorm van de Centri koppeling nog prima mee kon. De mensen die toe waren aan een nieuwe brommer hadden echter andere ideeën. Men wilde een brommer die niet eerst op gang moest worden getrapt. Dit resulteerde in sterk teruglopende verkoopcijfers met als dieptepunt 1963. Dit was ook het jaar dat de nieuwe reeksen werden ontworpen. De laatste ronde BB’s waren ook met nieuwe koppeling bijna niet te verkopen hoewel de koppeling eigenlijk het enige minpunt was en er met een nieuw koppeling een dijk van een brommer was ontstaan die de concurrentie ruim het hoofd kon bieden.

De nieuwe koppeling werkte ook op centrifugaal krachten maar nu werden vanaf de krukas ingesloten kogels gebruikt. Nu was het niet meer nodig om mee te fietsen en daarmee was ook het succes van de C-, L- en R- reeks gewaarborgd.

de poederkoppeling
Image


de kogelkoppeling
Image

Het aanvankelijke succes van de BB's was dus tanende eind jaren vijftig om zelfs dramatisch te worden begin jaren zestig.
De schakel BB's waren minder succesvol omdat ze alleen kwamen in de meest luxe en dus dure uitvoeringen. De meeste forensen wilden niet zo veel betalen voor een rommer die voornamelijk gebruikt werd om te forensen. In veel gevallen zal het niet alleen een 'niet willen' maar vooral ook een 'niet kunnen betalen' kwestie zijn geweest. Zo was het mogelijk dat de minsten van de reeks, de automaten, toch het meest succesvol bleken.
Last edited by Beeperhorrie on 26 Feb 2024, 10:19, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

Voor wie de techniek achter de koppelingen wil en kan doorgronden aan de hand van een exploded view is deze bijdrage.

de Centri koppeling in onderdelen
Image


een kogelkoppeling in onderdelen (er zijn er verschillende die in werking gelijk zijn)
Image


Zoals te zien gebruikt de kogelkoppeling veel meer onderdelen. Men zou verwacten dat dat ook meer problemen oplevert maar dat is niet zo. De nieuwe koppelingen zijn behoorlijk probleemloos. Natuurlijk kan er in de loop der tijd best wel eens iets verslijten maar de meeste brommers met een nieuw type koppeling hebben deze in hun werkzame leven niet versleten.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
paull en paulla
Posts: 925
Joined: 03 Feb 2016, 20:45

Re: Het Peugeot BB topic

Post by paull en paulla »

Hoi Ben, wanneer is de vloeistofkoppeling op grote schaal toegepast?
Met vriendelijke groet,
Paull en Paulla
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

Ik moet bekennen dat ik dat niet weet. Bij motorfietsen was voor de oorlog de droge koppeling ook standaard. dus het zal vrij zeker een uitvinding zijn die pas algemene toepassing kreeg na de WO II. De centrifugaal koppeling zoals op automaatbrommers is toegepast is pas goed ontwikkeld vanaf midden jaren vijftig (kan best zijn dat er al patenten van veel eerder zijn)
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
304 Friesland
Posts: 1299
Joined: 02 Feb 2016, 17:39

Re: Het Peugeot BB topic

Post by 304 Friesland »

Ik vind het toch best leuke brommertjes , misschien maar eens in Frankrijk sneupen om te kijken of daar iets leuks te vinden is .
Dat kan nog wel bij de verzameling ,daar kun je veel van bergen voor het veel ruimte in neemt.
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot BB topic

Post by Beeperhorrie »

Heb je al een idee waar je voor gaat? Ik zag op boncoin dat de prijzen flink uiteen lopen dus wel goed opletten wat je koopt, maar dat is aan jou vast wel goed besteed. Let op breekbare kleine delen, achterlichten, koplampen en gas/rem handvatten zijn lastig. De grijze handvatrubbers zijn weer nieuw te koop.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
Post Reply