Het Peugeot 102 Topic

Voor de Peugeot brommers
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Het Peugeot 102 Topic

Post by MeneerPeugeot »

Berichten gekopieerd van het eerdere forum :)
Image
Hhah erg leuk spul, Ik heb vroeger in mijn jonge jeugdjaren ook een 102 gehad,
maar dat was in de tijd rondt de 11 a 12 jaar,
Toen zag ik het meer als crossbroer smen met mijn oudere broer.
Ik ga eens zoeken of ik er nog foto,s van kan vinden.
Die was toen bordeaux rood in ieder geval.
Mijnbroer moet het typeplaatje nog hebben liggen
Als ik het vindt komen er zeker foto,s van
svanderplas wrote:leuk ik heb deze nog staan in t blauw een 102 ja en mijn 103 rijdt bijna
afstellen is moeilijk alles is nieuw nu gemonteerd maar onsteekt op verkeerd moment
Last edited by MeneerPeugeot on 05 Feb 2016, 14:16, edited 1 time in total.
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
MeneerPeugeot
Posts: 738
Joined: 03 Feb 2016, 20:12

Re: Het Peugeot 102 Topic

Post by MeneerPeugeot »

Image
Image
Image
Image
We weten nu van alles waarvan hij geen idee had.
Een soort permanent welles-nietes. ‘Het zijn nogal gescheiden werelden ja.
User avatar
Bart-Peugeot
Posts: 402
Joined: 02 Feb 2016, 19:56

Re: Het Peugeot 102 Topic

Post by Bart-Peugeot »

Leuke dingen die 102's. Gisteren nog op marktplaats gekeken, niets gevonden. :( :D
In bezit van een 308 en 504.
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 102 Topic

Post by Beeperhorrie »

Prachtige lichte gebruiksbrommertjes die niet echt hebberigheid opriepen maar puur voor transport tegen lage kilometer kosten waren ontworpen.
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 12:41, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 102 Topic

Post by Beeperhorrie »

Gedurende zijn looptijd had de 102 verschillende modellen die de verbeteringen en stijl van de late jaren zestig tot het midden van de jaren tachtig volgde.
  • 102 R: tank vooraan en 19-inch wielen. Geen vering, starre voorvork, velgremmetjes voor, achterste trommelrem.
    102 T: verbeterd R-model met trommelrem aan de voorzijde en telescopische vork, roestvrijstaal spatbord.
    102 MR: Model R met de tank aan de achterkant onder het zadel (3L), 16-inch wielen.
    102 MT: verbeterd MR-model met telescopische vork en trommel voorrem, roestvrij voorspatbord.
    102 MS: het meest complete model met MT-verbeteringen, maar met achtervering.
    102 KR, KT: Evolutie in 1974 van R & T met 17-inch wielen, vergrote koplamp.
    102 SP-serie KSM: verschijnt in 1979, het model lijkt op de 103ML / MV. Groot achterspatbord, achtervering, 17-inch wielen.
    102 SP S-Serie: KSM-sportmodel, lijkt op de 103 SP, grotere voorvork, betere achterschokbrekers, grote remmen en ronde koplamp, chroom lange uitlaat, afhankelijk van het bouwjaar. In tegenstelling tot de andere 102, wordt de tank aan de voorkant geplaatst (zoals op de 103).
    102 NMR, NMT: 14-inch wielversie van MR MT's. Soms ook "Mini 102" genoemd, in Nederland uitgebracht als 101 snorfiets met nog kleinere wieltjes.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 102 Topic

Post by Beeperhorrie »

Een aanschouwelijk overzichtje van de bestaande uitvoeringen.

102R de eerste de beste?
Image

102T een fractie meer luxe met trommelrem en voorvering (4cm)
Image

102T Nederlands jasje met jasbeschermer, voordragertje en snelheidsmeter / kilometerteller
Image

102MR net zo kaal als de 'R' maar met kleinere wieltjes en achtertank. hier met als extra luxe een verende vork en trommelrem,
meerprijs in 1972 fl32,40

Image

102MT gelijk de 'T' met trommelrem en voorvering (4cm)
Image

102MS luxe alom, ook achtervering. door de jaren verandert er niet veel, hier eentje uit 1967
Image

102MS als laatste 102 op de markt in 1984, er is maar weinig verschil met de blauw-crème uitvoering van 1967
Image

102KR ziet er luxer uit maar blijft uiterst karig
Image

102KT hoera voorvering, verder net zo simpel als de KR
Image

102SP (KSM) goedkope 103ML kloon
Image

102SP (S) meest luxe sportmodel in de Peugeot brommers volledig gelijk aan de 101SP
Image

102SP (USA) ook in de USA geleverd met aangepaste techniek
Image

102NMR 14inch wieltjes en verder niets, velgrem en starre voorvork
Image

102NMT ook 14 inch met trommelrem en vering voor, op basis van deze wordt voor Nederland de 101 snorfiets ontworpen
Image
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 12:56, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 102 Topic

Post by Beeperhorrie »

Te koop op Marktplaats.
Bart-Peugeot heeft bijna twee jaar geleden er eens tevergeefs voor gekeken op Marktplaats en nu zijn er zomaar een paar, allemaal 102MT;
  • * 1968 slecht verfwerkje maar verder wel helemaal compleet met het grijze zadel en tasje er ook nog op.

    * Of een originele overblijver in beige met weinig werk, ook 1968.

    * Anders een grijze 1969, wel gespoten maar beter dan de eerste, wel teveel onderdelen gespoten.

    * En zelfs met kenteken 1968 (volgens mij 1974/75) met iets werk.
https://link.marktplaats.nl/m1232487000

https://link.marktplaats.nl/m1225226490

https://link.marktplaats.nl/m1205888305

https://link.marktplaats.nl/m1197151584
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 12:57, edited 1 time in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 102 Topic

Post by Beeperhorrie »

Om de 102 (en ook de 101) niet te kort te doen ook maar van deze een stukje wetenswaardigheden.


  • Geschiedenis

De 102 werd gelanceerd in 1967 samen met de 101 ter aflossing van de BB reeks. Deze modellen beleefden hun hoogtepunt in de jaren zeventig. Daarna worden ze geleidelijk verdrongen door de nieuwere en krachtigere 103 waarmee ze meer dan 10 jaar samen in de prijslijsten staan.

De 102 bestaat in verschillende uitvoeringen met zeer grote uiterlijke verschillen:
Versies bestaan met grote en kleine wielen, met de tank voor en achter, met en zonder vering.

De 102 had een iets langere carrière dan de 101 en eindigde tegen het midden van de jaren ’80 in voorjaar 1985. In de jaren ‘70 en ‘80 diende de 102 net als zijn nog kariger broertje de 101 als een low-end economie keus voor de 103.


  • Techniek

De 102 had een sterkere motor dan de 101 met 1,5pk bij 5000rpm tegen 1pk bij 4500rpm, een automatische schijfkoppeling maar geen variomatic.
De transmissie gaat verder via riem en ketting. De inlaat wordt rechtstreeks in de cilinder gedaan via een lange horizontale buis die is verbonden met een 12mm carburateur. Deze constructie zorgt er voor dat de 101 en 102 bij erg koud weer een zeer slechte starter blijkt.
De motor zit direct gebout aan het frame.

Vanaf zijn lancering tot zijn verdwijning uit de catalogus gaat het motorvermogen van 1,5pk naar 1,75pk en zelfs tot 1,9pk, 2,2pk en als top 2,4pk voor de nieuwste modellen (102 SP- S). Voor Nederland gaat het niet verder dan 1,5pk. In de Peugeot-catalogus van 1983 voor Frankrijk zijn er niet minder dan 3 verschillende motorvermogens alleen al voor de 102.

Het ontwerp is klassiek, met een gestanst stalen frame. Afhankelijk van de versie, maakt de tank deel uit van de voorste framebuis of wordt hij onder het zadel gehangen.
De motor bevindt zich midden onder en drijft met een riem de poelie aan.
De automatische centrifugaalkoppeling zit aan de linkerzijde aan de krukas.
De ontsteking bevindt zich aan de rechterkant van de krukas. Hier zit nooit een elektronische ontsteking. Dat je het wel eens tegenkomt is omdat handige jongens zo het slechte koude starten (deels) opvangen. De elektronische ontsteking geeft een stuk krachtiger vonk af en is beter in staat om het mengseltje te ontsteken.
Het achterwiel wordt aangedreven door een ketting vanaf de poelie waar ook de cranken van de pedalen aan zitten, die worden gebruikt om de motor te starten. Ze kunnen natuurlijk ook worden gebruikt om te fietsen.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
Beeperhorrie
Posts: 2221
Joined: 06 Jun 2016, 11:02

Re: Het Peugeot 102 Topic

Post by Beeperhorrie »

Detail van het blokje met de (te) lange aanzuigbuis met een ongelukkig knikje op het einde. Verre van ideaal en bij koud weer erg lastig te starten.
De zuigersturing is ook hetgeen wat het grote verschil maakt met het 103/104 blokje. Niets van het opvoerspul, wat de 103 mede tot groot succes maakte, past op deze blokjes.
Doordat de cilinder nog meer naar beneden is gericht dan bij de 103 krijgt de cilinder zelf nog minder rijwind koeling. Door deze stand passen de snelle uitlaatjes van de grote broer ook niet.
In theorie passen grotere carburateurs dan 12mm wel maar de aanzuigbuis heeft maar een opening van 14mm voor de standaard carburateur van de latere luxe modellen dus veel winst is daar niet te behalen. De enkeling die met moeite de opening naar grotere waarde weet te brengen komt er snel achter dat een ruimer inlaat traject de gassnelheid bij starten nog verder omlaag brengt en het starten wordt dus nog lastiger, nu ook bij gewone temperaturen.

Image


Overzicht van de leverbare 102's uit 1983. Bij ons alleen de SP-S en de MS-M leverbaar. De MS heet inmiddels in de folders MS M maar het type is nog steeds de MS.
De KSM is een te grote concurrent geworden voor de basis 103 en heeft daarom hier het veld moeten ruimen.
Wie met een houten kont zonder achtervering wil brommen kan alleen nog bij de Italianen terecht voor een Vespa Ciao, ook Puch is hier gestopt met de Maxi zonder achtervering. De 102 KT is te duur in vergelijking met de Ciao, Dat Peugeot ook alleen nog de KTL levert (Met de L van luxe: met chroom spatbord, motordekseltje en een bandenplaksetje aan het zadel) maakt het prijsverschil nog ietsje groter. In dit segment maakt in Nederland iedere cent het verschil tussen wèl of nìet verkopen dus alleen de goedkoopste behoudt bestaansrecht.
Let ook eens op het verschil in vermogens van de machientjes. De KTL heeft nog het 12mm carburateurtje, de andere hebben er een van 14mm. Dat de SP S een flintertje meer vermogen heeft is volledig voor rekening van de uitlaat die er onder hangt.

Image
Last edited by Beeperhorrie on 19 Mar 2020, 13:00, edited 3 times in total.
205 1.1ACE & 405 1.6 GRX

Image
User avatar
MarcoPeus
Posts: 2543
Joined: 03 Feb 2016, 20:09

Re: Het Peugeot 102 Topic

Post by MarcoPeus »

Je hebt behoorlijk wat kennis van de Peugeot brommers, veel aan gesleuteld vroeger?
Huidige privé collectie:
201 32
Austin Champ 56
403 bachee D 63
404 SL 1964
204 berline 70
504 Inj. 73
104 SL sloop 77
104 GL6 78
604 V6Ti aut 78
505 sti aut US 85
309 GT 86
306 cabrio 1.8 aut 95
405 GRX 1.8 aut 95
Post Reply